Paard wilt alleen nog maar in volle galop over de hindernis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ninjahoen

Paard wilt alleen nog maar in volle galop over de hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 17:09

Hoi,

Mijn paardje wilt als ze 1 keer over een hindernis is geweest (maakt niet uit hoe hoog het is) de keren daarop alleen nog maar in volle galop er over heen. ik kan haar dan niet meer tegenhouden, als ik haar teveel inhoudt gaat ze alleen maar steigeren...

wie heeft tips??

Shir89

Re: Paard wilt alleen nog maar in volle galop over de hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:14

Dat je haar niet meer kan tegenhouden, moet je oplossen door haar dressuursmatig beter onder de knie te krijgen.

Ga je springen hou de hindernissen laag, plaats is een dubbelsprong, misschien dat ze daar dan toch minder hard op af kan stormen.

Anders zou ik is proberen dressuur te rijden met een klein parcoursje in de bak. Als ze braaf blijft pak te een hindernisje, gaat ze toch weer rennen ga je weer wat oefeningen rijden. Houd haar bezig.

Als ze echt express vervelend ligt te doen, vind ik best dat je haar is goed mag straffen. Ze moet leren respect te hebben.
Doet ze het wel goed beloon je haar en laat je haar als ze het leuk vind nog een sprongetje maken of iets dergelijks.

Ik spring zelf niet, maar ik ben wel van mening dat je met dressuurtraining en het beter aan je hulpen stellen veel kan oplossen.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:20

Misschien kan je een paar drafbalkjes ervoor leggen? Dan kan ze vantevoren niet heel hard.
Of 10 meter na de hindernis balkjes, dan moet ze opeens weer draven, maar dat is niet altijd aan te raden, aangezien jouw paard er dan misschien heel raar overheen gaat springen..
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:03

drafbalkjes zijn in dit geval hartstikke gevaarlijk; deze houden een paard niet tegen

rij ruim van te voren in galop aan & draai voor de hindernis een volte, net zolang je 'm helemaal onder controle hebt. Als dat het geval is kan je hem op de hindernis zetten Ja

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:18

o fijn weer zo'n paard! Knipoog
heb ik met begeleiding als volgende opgelost,
rij op de sprong aan en spring het. je zegt dat ie de eerst volgende x niet meer te houden is. rij dan een paar voltes openen en weer sluiten. daar bij ook tempo wisselingen. en stelling naar binnen en naar buiten. rij er weer op de sprong aan. gaat ie rennen? prima rij je paard weer op de volte en rij weer het zelfde als daarnet. en blijven herhalen. neem de sprong niet eerder totdat je hem zelf kunt rijden op de sprong aan niet eerder!! het zal daarna steeds beter gaan. bij mijn ponny werkte het perfect. veel succes Ja

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:26

poekel schreef:
o fijn weer zo'n paard!

zulke paarden vind ik juist super Haha! willen erg graag en daar kan je juist veel profeit van hebben Pling

verder wel een goede tip die poekel gaf! zorg dat jij weer de touwtjes in handen krijgt en dat jij beslist wanneer ze gaat en hoe ze gaat... voltes maken als ze gaat rennen en mocht het voor de sprong niet goed uitpakken gewoon er langs op sturen!

de drafbalkjes zijn trouwens echt niet aan te raden, want waarschijnlijk ziet jou paard ze niet eens en dan kunnen er nare dingen gebeuren...

ninjahoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 18:31

De drafbalkjes ziet ze indd. niet, hebben we al eens gebrobeerd, en daar vloog ze als een gek over heen.

hou ook meer van pittige paardjes hoor, maar dit is net wat te pittig Lachen

ninjahoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 18:31

poekel schreef:
rij op de sprong aan en spring het. je zegt dat ie de eerst volgende x niet meer te houden is. rij dan een paar voltes openen en weer sluiten. daar bij ook tempo wisselingen. en stelling naar binnen en naar buiten. rij er weer op de sprong aan. gaat ie rennen? prima rij je paard weer op de volte en rij weer het zelfde als daarnet. en blijven herhalen. neem de sprong niet eerder totdat je hem zelf kunt rijden op de sprong aan niet eerder!! het zal daarna steeds beter gaan. bij mijn ponny werkte het perfect. veel succes Ja

hoe bedoel je trouwens openen en sluiten?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:44

ninjahoen schreef:
De drafbalkjes ziet ze indd. niet, hebben we al eens gebrobeerd, en daar vloog ze als een gek over heen.

hou ook meer van pittige paardjes hoor, maar dit is net wat te pittig Lachen

je hebt er in ieder geval wel een goede aan denk ik Pling

ninjahoen schreef:
hoe bedoel je trouwens openen en sluiten?

openen en sluiten van een volte... langzaam je paard naar binnen duwen met je been en weer naar buiten duwen met je been. en dat gewoon met je juiste stelling.
volgens mij probeert poekel je te zeggen dat je paard gewoon weer goed naar de hulpen moet gaan staan als die op de volte zit?

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:21

openen en sluiten van een volte... langzaam je paard naar binnen duwen met je been en weer naar buiten duwen met je been. en dat gewoon met je juiste stelling.
volgens mij probeert poekel je te zeggen dat je paard gewoon weer goed naar de hulpen moet gaan staan als die op de volte zit?

yep!! helemaal!

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:12

doet ze dit ook op balkjes rijden. anders kan je dressuur rijden en dan op 2 plaatsen een balk op de binnen hoefslag leggen. dan ga je gewoon dressuur rijden en neem je de balkjes mee in stap draf galop enz. tussen door de hele tijd dressuren
succes

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:17

poekel schreef:

Prima tip OK dan!

uit ervaring kan ik zeggen dat het ook goed werkt!

stellaspike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:18

Goh wat een goede tips allemaal, ik heb er weinig aan toe te voegen en vind ze zelf erg nuttig.

Bedankt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:16

toch leuk dat we het bijna allemaal eens zijn met elkaar Haha!

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 15:03

Rianneke schreef:
toch leuk dat we het bijna allemaal eens zijn met elkaar Haha!

dat kunnen we samen met z'n allen Knipoog

ninjahoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 18:44

poekel schreef:

yep!! helemaal!

Heb vandaag weer gesprongen, en jullie tips gebruikt, ging super goed, ze is nog wel wat fris, maar met wat oefening zal dat vast en zeker goed komen...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:16

leuk om te horen Pling

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:46

ninjahoen schreef:
poekel schreef:

yep!! helemaal!

Heb vandaag weer gesprongen, en jullie tips gebruikt, ging super goed, ze is nog wel wat fris, maar met wat oefening zal dat vast en zeker goed komen...

Dat is heel fijn om te horen !!

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:51

ben het volkomen eens met Shir89 !

indytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:56

hallo.
ik heb zelf een King Kadanz thuis staan. in het begin toen ik hem kocht was die zeker niet goed met dressuurmatig, hij ging als die ook één keer over een hindernis was geweest er daarna keihard overheen, ik heb hem toen veel dresuur gereden met hem, en volte's voor de hindernis, zodat die er niet overheen gaat. ook kan je in/uitjes doen. mijn pony ging toen ook altijd heel erg stuiteren wat net op stijgeren lijkt. met veel dresuur heb ik het hem afgeleerd.
succes

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:00

heb ik ook gehad, bij mij heeft geholpen om voltes voor de hindernis te rijden, en dan er niet overheen,,zodat het paard weet dat als er een hindernis staat niet altijd er over heeft hoeft, alleen als jij het zegt dat het mag..

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:33

A_n_n_e_ schreef:
heb ik ook gehad, bij mij heeft geholpen om voltes voor de hindernis te rijden, en dan er niet overheen,,zodat het paard weet dat als er een hindernis staat niet altijd er over heeft hoeft, alleen als jij het zegt dat het mag..

Zo heb ik het ook altijd gedaan ja.
En het helpt echt.

TRB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:28

dit probleem hebben wij ook vaak met jonge paarden , probeer indd het paard eerst dressuurmatig goed aan je been te krijgen . dan kun je cavaletties proberen te galloperen gewoon in een lijntje wat precies goed past waardoor ze wel terug komt , je kunt dit ook eerst vanuit de stap of de draf doen. zo moet hij eerst vertrouwen krijgen , dan kun je wel eens een keer een sprongetje meenemen , probeer hem dan eerst uit de draf en probeer er niet aan te gaan hangen , probeer een keer een extra ophouding te maken.

ook een oefening die erg goed werkt is halthouden van te voren. hij mag er niet op af vliegen , dus jij rijd er gewoon naar toe , niks meer of minder gaan doen en gewoon een paar meter van tevoren halt houden , dit gewoon een paar keer herhalen en zo leert hij dat hij als het ware terug moet komen en op jou moet gaan wachten , dan kun je er een keer overheen en dan gewoon na de sprong ook weer halthouden. en dit gewoon herhalen en oefenen , zodat het de normaalste zaak van de wereld word. wij hebben ook veel jonge paarden en je moet ook gewoon geduld hebben.

ook in-uitjes helpen veel , zo leren ze terug komen en kunnen ze niet harder.

veel succes!

ninjahoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 18:43

Hoi,

ze is niet meer zo jong, 12 jaar. maar ik weet helaas niet heel veel van haar voorgeschiedenis af, ik weet dat ze springconcours heeft gelopen, maar hoe dat gegaan is vraag ik mij heel erg af.... ze was eerst met alles super snel, kon niks rustig doen, snel stappen, snel draven, en voornamelijk keihard galloperen, rustig galloperen had ze nog nooit van gehoord, gelukkig gaat alles al een stuk beter, alleen het galloperen gaat af en toe nog veel te snel. ook is ze op haar linkerhand veel soepeler dan rechts, (heb gehoord dat dat komt omdat losspringen enz. altijd linksom gebeurd...)
recht springt ze ook vaak overkruist aan, (dus voorbenen en achterbenen in andere galop..)

Dus er zijn qua dressuur oefeningen nog veel die ik moet doen, maar geduld werkt indd. het beste, in de eerste weken dat ik haar had, begon ze al veel rustiger te lopen, dus hoop dat het met de galop en het springen ook gaat komen. heb in ieder geval al veel aan jullie tips gehad! Lachen

Florinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:13

Ga vanuit de stap. en draaf een paar meter van te voren aan. maak voltes voor de sprong. doe net alsof je er niet over heen wilt! en ga dan toch