Paard kent 2 standen, hoofd heel hoog of 'in de krul'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard kent 2 standen, hoofd heel hoog of 'in de krul'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:26

Hallo allemaal,

Mijn verzorgpony is (bijna) altijd met de harde hand naar beneden gereden. Nu kent hij maar 2 standen, of z'n hoofd heel hoog, of in de krul. Halsstrekken vind hij erg moeilijk. Ook kan ik niet echt lang en laag inrijden enzo omdat hij maar 2 standen kent. Ik heb wel les maar niet zo vaak(ivm natte bak).

Ik wil dit graag proberen te verhelpen zeg maar. Ik wil graag beginnen met lang en laag rijden en dit steeds verder uitbouwen. Als hij nou 'aan de teugel' loopt gebruikt hij zijn rug ook niet echt goed.

Ik vind het heel moeilijk om precies uit te leggen wat ik bedoel, als er vragen zijn stel maar.

Alvast bedankt,

Groetjes Desiree

Anoniem

Re: Paard kent 2 standen, hoofd heel hoog of 'in de krul'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 23:14

Niemand?

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 11:23

Ik ken het probleem, heb verschillende paarden en pony's met dezelfde achtergrond gereden. Als het zo erg is als ik het weleens heb gezien, moet je het rustig aanpakken en niet snel heel veel resultaat verwachten. Het paard is zijn/haar vertrouwen toch een beetje kwijtgeraakt en vind het heel moeilijk zijn lichaam te ontspannen. Heb geduld, ga niet teveel aan de teugels zitten plukken; liever het hoofd héél hoog dan in de krul. Steeds voorwaarts blijven rijden, goed bijdrijven, voltes rijden om het paard losser te maken, veel figuren en vooral niet teveel druk op het 'aan de teugel'-idee zetten. Bied af en toe meer teugelvrijheid aan, handen naar voren en steeds een beetje bijdrijven. Volgt 'ie je hand een stukje, belonen met je stem. Blijf niet continu bezig met het aan de teugel rijden, dan krijg je op den duur een neerwaartse spiraal. Gewoon telkens even kijken of het paard je handen wilt volgen, belonen als ie ook maar íetsjes volgt en rustig weer doorrijden. Niet ongeduldig worden, het komt vanzelf maar het heeft tijd nodig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 11:28

Oke dankjewel! Kan er dadelijk al mee beginnen want ik ga dadelijk rijden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 11:45

Misschien ook eens een osteopaat laten kijken om eventuele blokkades die ontstaan zijn door het op die manier rijden op te lossen. Als het paard namelijk merkt dat het pijn doet om hals te strekken, is het nog moeilijker daarheen te rijden.

Voorwaarts rijden en weinig hand. Liever het hoofd wat hoog inderdaad. Veel voltes, slangenvoltes en achten rijden en gode les nemen!

Acupido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:12

ik denk dat je gewoon met de basis moet beginnen:
hand stil daar tegen aan drijven en wachten tot hij/zij zakt
ook veel voltes/wendingen!
veel succes ermee !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 21:49

Dankjulliewel!

fifi123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 14:04

ik denk dat je gewoon geduld moet hebben, blijf net zo lang naar je hand toe drijven tot je paard aanleuning zoekt. misschien kun je met longeren ook wat oplossen. succes

daantjuh_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 14:14

hey, ik had hetzelfde probleem.. mijn arabiertje kreeg ik een maand of 3 terug, en ze was veel te strak in de mond gereden waardoor ze zich opkropte.. het zag er wel mooi uit, maar ze moest verder zakken, en dr neus durven uitdrukken.. wilde ik wat vragen met de teugels, toen gooide ze haar hoofd omhoog en begon ze te stijgeren of te bokken.. toen ben ik gaan rijden zonder bit, heb teugels gewoon los laten hangen en na een paar keer zo te rijden is ze dr neus gaan uitdrukken en durfde ze haar hals te gaan strekken.. na een aantal keren zo in de ronte te draven, en stappen heb ik het bit er eersgister weer ingehangen, en ging het super, ze zakt gewoon, ik kan vragen wat ik wil en ze kropt zich niet meer op, EN ze stijgerd niet meer..als ik nou de teugels losser laat, durft ze dr hals te gaan strekken, en als ik weer vraag in de krul te lopen doet ze het zo.. nou ging het gister weer net zo goed, dus ben blij dat ze zo reageerde.. misschien heb je hier wat aan?? probeer ook een keer zonder bit en laat maar lopen.. en blijf van de teugels af, geen druk of wat maar ook.. en om dr rug los te maken, voltes rijden, slangevoltes enzo.. naja, heel veel succes ermee;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:05

Oke dankjulliewel!
Ik heb gister gereden zonder druk op de teugels of wat maar hij maakt er gewoon misbruik van en wil alleen maar heel hard en als ik ook maar iets druk geef dan komt ie omhoog. Iemand hiertegen tips?

gwendolin20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:48

je laat hem waarschijnlijk te vrij, teugels los maar wel contact houden en gewoon voltes rijden ook als hij vervelend doet gewoon doorrijden ik laat mijn zusje ook vaak haar paard lang en laag lopen is goed voor de rug en krijg je uiteindelijke beter contact met je paard. gaat wel heel veel tijd in zitten hoor.

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:52

Hmm lastig. Gaatie alleen maar hard of is hij ook compleet onbestuurbaar? Het tempo toch zoveel mogelijk met je zit terug proberen te krijgen en desnoods een hoop voltes gaan rijden, totdat hij rustiger wordt (wel je been eraan blijven houden!). Heb n pony die dat ook doet en bij haar helpt dat meestal erg goed. Niet zelf in de stress schieten, maar gewoon ontspannen door blijven rijden, dan maar een wat hoger tempo, hij wordt moe jij niet Knipoog Teugels alleen als uiterste rem- en stuurmiddel gebruiken, voor de rest niet! Dit gaat echt even duren voordat je resultaat krijgt (weken, maanden). Wat ook wel eens wil helpen bij die van mij is als ik merk dat ze gestresst oid raakt, met een hand over dr manenkam aaien, van boven naar beneden in één haal en dan bij dr schoft kriebelen. Dan zakt ze vanzelf met dr hoofd naar de grond en dan raakt ze meteen een hoop spanning kwijt.
Ik weet niet of je ook longeert? Misschien is het een idee om met een passoa (laag ingesteld) te longeren? Dan krijgt hij ook een idee waar hij moet lopen en dat dat eigenlijk best fijn is (goed ruggebruik etc).

Hoop dat t wat beter gaat!!

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:10

Niet gaan prutsen aan de teugels en gewoon van achter naar voren rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:24

Dankjulliewel! Nee ik longeer hem niet, hij is nog wel redelijk stuurbaar. Ga het proberen!

Mies_Senda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:32

Als je paard aan de teugel loopt, zonder zn rug goed te gebruiken is dat ook niet goed. Ga idd maar aan de slag met de longe! Succes!

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:07

Lastig zeg! Pony moet leren bit op prettige manier te gaan accepteren. Ik sluit me aan bij genoemde tips. Als hij onder je uitrijdt, probeer voltes te rijden, meer weet ik ook even zo gauw niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:09

Oke dankjulliewel!

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:16

Weet nog wel een tip als ie zich opkrult: been geven, heel klein beetje vragen (zacht knijpen) met je binnenhand, zodra hij milimeter zakt hand mee naar voren zonder contact te verliezen. Ik rijd regelmatig een paard die zich altijd enorm op krult in stap en moet altijd de neus eruit proberen te rijden op die manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:17

oke dankjewel!

TRB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:39

ja indd wat laurentia zegt , proberen dat hij je hand gaat volgens , dit is de beste oplossing

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:20

ik rij net zo'n paard als jij, hij gooit alleen z'n hooft niet ophoog.
Ik heb de eerste paar keer dat ik reed, de teugels heel lang gelaten en met m'n bene gereden.
(het paard moet daarbij wel stuurbaar blijven)
In het begin ging hij alleen maar keihard draven, maar naar 10 minuten ging het al wat rustiger.
dan langzaam je teugels aan nemen, en zodra je paard met z'n kop de lucht in gaat of gespannen gaat lopen, de teugels weer ontspannen.
Het klinkt een beetje stom, en het zag er in het begin ook niet uit, maar nu loop hij al een stuk beter, en vooral ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:09

Dankjulliewel voor de reacties!

Ff een updateje:
Zaterdag heb ik weer gereden, heb heel licht contact gehouden en verder niks met m'n handen doen alleen maar met m'n benen & zit. Het ging wel heel hard, heel hard draven enzo. Maar na 20 minuten vroeg hij inene om meer teugel en ging hij helemaal met z'n neusje over de grond lopen Bloos!, iets wat hij normaal nooit doet. Er zit dus nu al vooruitgang in. Ik heb ook bijna niet op de hoefslag gereden maar heel de tijd figuren enzo. De galop heb ik nog even achterwege gelaten omdat hij dan helemaal hard gaat en dat zorgt alleen maar voor meer spanning.

Rosalie_2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:38

als ik dit zo hoor,kan je dit alleen met hele goede begeleiding
dit goed laten aflopen, dus les nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:40

Les heb ik al Knipoog, alleen momenteel wat minder ivm slechte bak door het weer

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:03

Desiree_1993 schreef:
Dankjulliewel voor de reacties!

Ff een updateje:
Zaterdag heb ik weer gereden, heb heel licht contact gehouden en verder niks met m'n handen doen alleen maar met m'n benen & zit. Het ging wel heel hard, heel hard draven enzo. Maar na 20 minuten vroeg hij inene om meer teugel en ging hij helemaal met z'n neusje over de grond lopen Bloos!, iets wat hij normaal nooit doet. Er zit dus nu al vooruitgang in. Ik heb ook bijna niet op de hoefslag gereden maar heel de tijd figuren enzo. De galop heb ik nog even achterwege gelaten omdat hij dan helemaal hard gaat en dat zorgt alleen maar voor meer spanning.

Er is dus vooruitgang, fijn! Prima keus om even de galop achterwegen te laten om fijne gevoel vast et kunnen houden. Veel succes!