Eraf gevallen, en nu er weer op... Hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

Eraf gevallen, en nu er weer op... Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 19:38

De titel zegt al een hoop. Dinsdag in de les ben ik er door de hagel knoerdhard vanaf gevallen.
Hij schrok, ik schrok, en hij is gaan rennen, hij kreeg een blackout of zo, was in paniek en stopte niet meer.

Hij is gestruikeld, opgesprongen, en bleef maar rennen. Ik kon helemaal niks.
Na een rondje of 5 ben ik eraf gevallen nadat ik m'n beugel kwijt was.

Nu ben ik sowieso wel een beetje een schijtlaars, hihi. Maar nou komt het probleem.

Ik heb echt super zin om te rijden, maar als ik er eenmaal opzit, klap ik dicht, ik verstijf,
hij wordt bang en wil vluchten, dribbelen en zo.
Ik ga niet zitten, ik rij niet meer maar wacht af, waardoor die een loopje neemt...

Maar over het algemeen is het een superbraaf paard, het probleem ligt voor 100% bij mij!

Hoe krijg ik mezelf er weer met zoveel zelfvertrouwen op dat ik 'm weer aan 't lopen krijg?

Sientje

Re: Eraf gevallen, en nu er weer op... Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:40

Beginnen met iemand erbij? Desnoods aan een touwtje? Of aan de longe? Zodat je in elk geval niet meer het gevoel hebt dat áls 'ie misschien spoken ziet, jij de boel in je eentje moet controleren, maar iemand anders je kan helpen.
Ik denk dat, als je dat een paar keer doet, je het vanzelf saai genoeg gaat vinden en weer los gelaten wilt worden. Lachen
Laatst bijgewerkt door Sientje op 08-02-08 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Puck__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:42

Gewoon weer voor de eerste keer met iemand erbij!
Als je er eenmaal weer op zit gaat het vanzelf weer

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 19:43

@ puckieh8; Ik heb er inmiddels opgezeten, en helaas werkt dat niet bij mij.

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:48

Idd met iemand erbij, of eerst gewoon veel grondwerk en weer vertrouwen aan elkaar. En dan na een tijdje gewoon weer ff een rondje stappen en dat steeds verder opbouwen. Maar was je er na je val niet opnieuw opgegaan dan?

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:48

Ja aan de longe lijkt mij ook het meest fijn..
Heb je profiel net gezien en zag dat je aardig presteerd met je paardje, dus zou jammer zijn als je er niet meer op durft straks.
Je moet gewoon even het vertrouwen terug winnen.. Mijn paard heeft me er ook al 2 keer af gegooid, echt gemeen. Als ik net zat net zo lang bokken tot ik er af viel. Was daarna ook wel een beetje bang, maar heb me daar toch doorheen geslagen, vooral om je paard ook niet het gevoel te geven dat je bang bent. Ben toen trouwens begonnen met aan de longe.. Even aan de longe tot je een fijn gevoel hebt en je vertrouwen weer wat terug hebt. Natuurlijk krijg je dat niet ineens terug, maar als je er even op zit en het loopt lekker durf je waarschijnlijk steeds meer. Dat had ik ook tenminste..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:52

Mik_ schreef:
@ puckieh8; Ik heb er inmiddels opgezeten, en helaas werkt dat niet bij mij.

Maar heb je het ook al aan een touwtje/longe geprobeerd? Of kun je anders voor een keertje op een paard kruipen waar je niet de bibbers van krijgt, om zo eerst je zelfvertrouwen terug te krijgen voordat je weer op je eigen paardje stapt?

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:26

Misschien kan je eerste er iemand anders even op laten rijden.. en direct erna jij weer, zodat je ziet dat hij geen kwaad doet..
Daarna zoals iedereen hieral zegt, aan een touw of dergelijke..

Als wij in de manege van ons paard vallen, MOETEN we er zo weer op. Ookal heb je pijn, dan stap je maar even aan het touw want zij weten dat je paard niets doet..
Misschien had je dat best ook eerst gedaan.. maar daar is het nu te laat voor!
Veel succes

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 20:28

Heb vanmiddag wel ff aan de longe gehobbeld, maar dat was buiten, daar is een andere bak en die vind ik minder eng. Had nog wel redelijk de bibbers, maar binnen durf ik echt niet... Onze buitenbak is altijd fuuuuuuuuuucking blubberig dus daar vaker rijden is no optie.

Toen heb ik binnen op paard van een vriendin gereden, maar die kon ik niet eens fatsoenlijk rond rijden omdat ontspanning bij mij ver te zoeken was Clown Ik schrok van alles, bakdeur die dicht ging, etc. Terwijl dit koudbloedje geen spier verrekt. Die van mij helaas dan wel Nagelbijten / Gniffelen

Ohja, ik BEN er ook weer opgestapt nadat ik viel! Vergeten te vermelden, maar blijkbaar maakt et voor mij weinig uit...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:34

Ik heb/had precies hetzelfde probleem en ben de eerste keren aan de longe erop geweest. Dat gaf mij meer vertrouwen dan gelijk weer los... Laatste keer ging ik het eerste kwartier aan de longe en toen het lekker ging, ging de longe eraf en kon ik verder rijden zonder dat ik totaal in paniek raakte.

Ben nu alleen nog bezig met ontspannen en mijn pony moet op eigen benen lopen, maar hoe hij verder loopt is niet zo belangrijk, als het maar op mijn tempo en in de richting is die ik wil. De rest komt later wel weer.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:35

Om de een of andere onverklaarbare reden ben ik meestal ook bibberiger in een binnenbak dan in een buitenbak. Terwijl ik er binnen nooit ben afgestuiterd.
Misschien als volgende stapje eerst nog een keertje in de buitenbak aan de longe en dan in de binnenbak?

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:39

je hebt van die touwtjes die je aan je zadel klikt om aan vast te houden als je zoiets probeert voel je je veiliger en ga je je meer ontspannen, en misschien ook aan de longe met een instructrice erbij..

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:48

[quote="Mik_"]Heb vanmiddag wel ff aan de longe gehobbeld, maar dat was buiten, daar is een andere bak en die vind ik minder eng. Had nog wel redelijk de bibbers, maar binnen durf ik echt niet... Onze buitenbak is altijd fuuuuuuuuuucking blubberig dus daar vaker rijden is no optie.

Toen heb ik binnen op paard van een vriendin gereden, maar die kon ik niet eens fatsoenlijk rond rijden omdat ontspanning bij mij ver te zoeken was Clown Ik schrok van alles, bakdeur die dicht ging, etc. Terwijl dit koudbloedje geen spier verrekt. Die van mij helaas dan wel Nagelbijten / Gniffelen

Ohja, ik BEN er ook weer opgestapt nadat ik viel! Vergeten te vermelden, maar blijkbaar maakt et voor mij weinig uit...[/quote]

Ahzo, sorry dan doordat ik het zij Knipoog;)

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:04

Ik heb net hetzelfde probleem. Ongeveer een maand en half geleden ben ik eraf gegooit, door een blije bok.. Helemaal niet verwacht, wél veel pijn aan mijn benen gehad. Als ik nu terug op mijn paardje zit, word ik wit zien en sla ik helemaal tilt. Ik denk altijd "ohnee we gaan veel te snel" of "kijk, ze is wild (haha dom om te horen Tong uitsteken)" Maar het probleem ligt helemaal bij mij. Mijn paardje gaat helemaal niet hard, ze is helemaal niet wild, ze voelt haar gewoon goed in haar vel. Als ik les krijg van mijn instructrice (2x in de week) gaat het hardstikke goed, soms nog wel een beetje bang maar dan heb ik toch een beter gevoel. Maar als ik alleen moet rijden denk ik altijd, ze gaat het weer doen. Mijn instructrice zegt dat dat vertrouwen wel weer komt en dat we dan gewoon even een stap terug moeten doen en de galop even laten waarvoor het is (het is namelijk in galop gebeurt, en dat is juist haar probleem nog een beetje nu). Een vriend van mij zegt dat we gewoon weer even moeten wennen aan elkaar, en hij zegt zelf om ergens anders eens te gaan rijden waar het groter is om het tempo terug gewoon te raken.. Ik vind dit wel érg jammer voor mijn paard, omdat ze een doodeerlijke merrie is, ik hoop dat ik mijn vertrouwen snel terug heb!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 10:39

Precies hetzelfde meegemaakt!
Alleen ik had als voordeel dat ik op een manege rijd, en dus heb ik een half jaar op een beginnerspony rondgehobbelt. Dat paard weet precies hoe jij bent, en speelt daar op in. Ben je bang, dan doet hij rustig, ben jij vrolijk, lekker aan het rijden, en niet bang dan doet hij ook wel eens melig. Een geweldige oude, ervaren bok. Ik kromp bij het kleinste geluidje waar een paard (volgens mij) van kon schrikken al in elkaar, hij stapte rustig door. Maar dit is voor jou natuurlijk geen optie. Mischien kun je een poosje rijden met iemand die ernaast loopt, of het paard aan de longe houd? En dan zelf ondertussen zit oefening doen of iets anders om je zeker te voelen. En probeer dat vallen te relativeren. Want zo erg is het niet. Ik ben al zo vaak op mijn giegel gegaan, dat ik gewoon in alle rust van mijn paard spring als de situatie onhoudbaar is. Als je er bijvoorbeeld al half naast hangt, en je paard gaat keihard op een hoek af en ik heb geen zin om in het hek te belanden, laat ik me rustig vallen omdat ik weet dat ik netjes doorrol en zo de schade beperkt kan houden.
Goh nou bedenk ik dus al typende een idee voor jou.
Mischien val les nemen? Iemand die jou netjes door leert rollen, zodat je (bijna) pijnloos kunt vallen. Dan is er (behalve toch die snelheid als je zo rondcrosst) niks meer om bang voor te zijn.
Ik weet niet of er echt iemand is die zoiets doet, maar mischien op bokt iemand? En van die stuntmannen, die leren ze toch ook altijd om goed te vallen?

edit: Oeps lang verhaal geworden.

madeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 15:55

Héél langzaam weer beginnen, desnoods echt aan de longe .
Als je t graag zonder de longe doet, vraag dan gewoon eens iemand om te komen kijken.
Dan is er iemand, die je net even "de moed" kan inspreken, als jij verstijfd.

Wel vervelend dat dit gebeurt is.. Heb er zelf vorig jaar ook last van gehad..
Maar ben er met hulp, na een week weer opgeklommen, en een tijdje later ging het weer prima en was mijn vertrouwen terug.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 01:10

Hoi, ik ken het gevoel. Ik ben nooit bang geweest, ging op de raarste paarden zitten, tot ik een paar maanden terug van mijn jonge paard kukelde en met ambulance afgevoerd werd. Niet dat ik iets had: wat gekneusd, maar daardoor ben ik niet direct weer gaan rijden.

Door die omstandigheden was ik mijn vertrouwen in mijzelf en in mijn paard (die nooit een stap verkeerd had gedaan en heel makkelijk in te rijden was) kwijtgeraakt.

Zodra ik ging zitten en hij bewoog een halve beweging teveel of ik voelde iets van spanning, dan verkrampte ik. Ik weet wat ik moet doen, maar mijn lijf wilde niet volgen.

Omdat paarden precies voelen wat je doet, heb ik besloten hem even niet zelf te rijden. Hij is jong, hij moet juist vertrouwen krijgen i.p.v. spanning van de ruiter.

Ik heb een goede ruiter gezocht, die hem een aantal keren heeft gereden. En ik heb extra lessen genomen. Die hebben me geholpen weer met vertrouwen te zitten. Eerst aan de longe en later los. En tips gegeven om zijn bokken wat makkelijker op te vangen en te stoppen (Wiz is 1.80 dus je valt van vrij hoog).

Dat heeft gewerkt!
Ik ben voor het eerst van de week op een superfris paard gaan zitten met weer voldoende zelfvertrouwen hem vooruit te rijden en los te laten. Kortom: geef jezelf de tijd! Zoek hulp!

Het allerbelangrijkste heb je al gedaan: toegegeven dat je bang bent Ja

succes!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 10:43

Jullie hebben nou wel de kern te pakken idd. Paard is in principe echt superbraaf. Alleen af en toe schriktie eens. En normaal super fijn te rijden en alles, maar níet als ik zo verstijf...

Ik ga nog eens rustig doorlezen wat jullie hebben getypt. Wil vanmiddag graag even in het zonnetje rijden, even kijken hoe of wat... Ik wil zo graag, maar idd volgt m'n lichaam m'n hoofd niet helemaal. Relatief snap ik dat iedereen valt, en dat het niet erg is.. Maar toch..

Mies_Senda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:45

Probeer het eerst eens aan de longe, je paard moet je volkomen gaan vertrouwen, als het na een tijdje goedgaat aan de longe, stap er dan weer rustig op, en vooral niets overhaasten! Lachen Succes!

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:17

Ik heb een beetje hetzelfde probleem gehad met mijn paard. Mijn paard is vrij schrikachtig en vooral de eerste paar maanden dat ik hem had vlogen we voor alles de bak rond en lag ik er regelmatig langs. Ik zat er op een gegeven moment ook steeds gespannen op waardoor we haast geen volte meer konden rijden zonder dat hij er flink vandoor vloog. Ik ben hem juist alleen even in een binnenbak gaan rijden en heb wat meer les genomen. Ik vertrouw mijn instructrice, en die heeft mij hier doorheen kunnen helpen. Doordat ik in de les steeds werd bezig gehouden had ik geen kans om op dingen te gaan letten waarvan hij misschien zou kunnen schrikken. En deed ik dat wel, dan zette mijn instructrice me wel aan het werk zodat ik er niet meer aan dacht.
Misschien dat dat bij jou ook helpt?

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:24

Toch helpt het bij mij super goed las ik wat bangig ben dat er iemand bij staat die zegt wat ik moet doen. Dus vraag nu eens wat schouderbinnen, overgang naar stap en weer weg. Ik vergeet dan namelijk te rijden om t zomaar te noemen, en iemand (die je vertrouwt)die zegt wat te doen helpt reuze dan!
En je paard meteen aan het werk zetten, dan vergeet jij de spanning ook zo snel mogelijk!
Succesen veel pleizer Lachen

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:37

Welkom in de wereld der angsthazen! Goed nieuws: je bent niet alleen Haha!

Zoals hierboven al stond: het moeilijkste heb je al gedaan, toegeven dat je bang bent. Dat is geen schande hoor!

Zoek nu even zelf uit wat je nog wel durft met je paard: Alleen aan de longe? Of alleen rijden met de instructrice erbij? Pas erop als ze een kwartier aan de longe heeft mogen moe worden? Eerst door een andere ruiter laten rijden zodat je ziet dat ze braaf is en niet al te fris? DOE HET!

En wat als je er nu toch op zit en je voelt 'het' weer opkomen, dat klamme onbehaaglijke gevoel, dat spook in je hoofd dat gilt 'ze gaat er zo meteen met je vandoor, heus waar!'?
Net dan is het megabelangrijk dat je zelf herkent wanneer je je spieren begint op te spannen. Dus de fase nog voor het echte bang zijn. Ga dieper ademhalen, stap een rondje, rol met je schouders zodat je nek ontspant, zing iets, praat tegen je paard: het gekste eerst zodat jij ontspant en jullie alletwee een nieuwe kans krijgen.

Als het voor jou niet werkt, ga jezelf dan niet pushen dat je vandaag galop MOET rijden. Geef jezelf even de tijd. Ik spreek helaas uit ervaring Vork

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 21:31

Haha ik moest wel heel erg lachen om je reactie. Ontkent dat ik bang was heb ik nooit gedaan, alhoewel het op m'n paard nooit zo erg was. Tot nu dan hihi.

Mezelf pushen heeft idd geen zin. Morgen ga ik lekker buiten stappen iig, met iemand erbij. Had voor mezelf ook al bedacht, als iemand me maar bezig houd. Misschien wil ze d'r nog wel een kwartiertje op rijden, helemaal ideaal!

Te weten dat je niet alleen bent scheelt ook een stuk Knipoog

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:37

Bij ons verschilt dat dan Lachen Ik moet er dan gewoon even doorheen en dan is alles weer okee. Heb wel eens jankend er naast gestaan (lang verhaal, kl.ote bok, echt een ***), en als iemand me dan 'dwingt' doe ik het en meteen gaat het goed.

Veel plezier morgen Lachen !

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:40

Ik heb een paar jaar geleden overwogen om het hele paardrijden op te geven, omdat ik zo bang was. Maar ook ik reed op een manege en kon daarna gelukkig op wat veiligere paarden, die niet reageerden op spanning (behalve dan door wat liever te worden.)

Dwingen werkt bij mij volkomen averechts, maar als ik even de tijd krijg gaat het vanzelf weer kriebelen om weer een stapje erbij te doen en dan komt het vanzelf.

Wat bij mij wel heel goed heeft geholpen waren zitoefeningen. Knoop in de teugel (of aan de longe), beugels uit, en je handen hoog, handen zijwaarts, dat soort gedoe. Ook daar niets forceren, maar ik voelde me daardoor weer steeds vrijer worden op de paarden.