stuiteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

stuiteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 09:36

ik heb nu een paar keer op indi gereden. ze is net onder het zadel. nu heb ik normaal gesproken niet zoveel problemen met doorzitten (ik kan niet lichtrijden ivm handicap), maar op indi stuiter ik enorm! ligt dat aan haar gang? ligt dat aand at ze nog jong is? kun je het op de een of andere manier trainen dat het minder wordt? want eerlijk gezegd heb ik niet echt het idee dat het aan mij ligt omdat het op andere paarden wel goed gaat...

en anders: hebben jullie tips om beter door te zitten?

maximee

Re: stuiteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:45

Ik denk vanwege het feit dat ze nog vrij jong is en er nog weinig balans is.
Zitlessen nemen zou waarschijnlijk goed werken (aan de longe).

Suc6!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 09:57

maar met mijn zit is opzich bij andere paarden niks mis. en om dan aan de longe te doen terwijl je het wijt aans lechte balans lijkt mij geen goed idee. dan zou ik juist eerder gaan voor rechte stukken...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:01

Een jong paard loopt vaak ook nog wat uit elkaar. Hierdoor kun je ook minder makkelijk zitten.
Het is wellicht een goed idee als iemand anders, die wel goed kan lichtrijden, met haar door zou trainen, waardoor het dier balans en geslotenheid kan oefenen. En dat helpt jou dan ook weer.
Daarbij moet sowieso gezegd worden dat het ene paard hoger op kan gooien dan het andere, door het gangenwerk dat het heeft.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 10:05

en dat gangenwerk kun je niet trainen?

ik wil haar liever zelf zoveel mogelijk inrijden omdat ze dan leert op mijn hulpen te reageren. ik kan niet alle hulpen die een `gezond` persoon kan geven. eerst wilde ik het wel uitbesteden, maar tot nu toe gaat het zo goed dat ik het liever zelf nog blijf doen. tenzij straks echt blijkt dat het niet gaat...

maar bij western rijden ze sowieso niet licht toch? bij jonge paarden wel dan?

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:08

Dat zal inderdaad komen doordat je paard zijn rug- en buikspieren nog onvoldoende getraind zijn, en jou dus nog niet "draagt".
Als je hem wat meer kunt verzamelen (en dat heeft tijd en training nodig) zal hij makkelijker worden om uit te zitten.

Eventueel kun je hem met een Pessoa teugel longeren, daarbij gaat hij zijn rug beter gebruiken. Dit is wel vrij intensief voor zo'n jong paard, dus wees daar niet te fanatiek mee.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 17:04

ik hou niet zo van al die poespas als hulpmiddeltjes eerlijk gezegd en ben dus niet erg happig op een pessoa. ik heb daar geen verstand van, en denk dat ik dan eerder schade aanricht bij haar dan dat het baad heeft...

op wat voor manier zou ik haar moeten laten verzamelen?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 17:08

ik denk omdat je paard nog jong is , weinig balans en niet geheel ontspannen, heeft tijd nodig, niet haasten en niet je paard er te bang mee maken, laat hem anders een tijdje door iemand tijden die er dan meer op gaat lichtrijden en stukjes doorzitten zodat je paard er aan gaat wennen.
succes

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 17:10

ik denk dat ze eerder schrikt als er ineens iemand anders op gaat zitten dan dat ik wat stuiter... ben bang dat ik daar zelf t meeste last van heb Knipoog voordeel is dat ik het zelf ook niet lang volhoud, dus dan vanzelf weer ga stappen Knipoog

Mies_Senda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:44

Het paard heeft vrij weinig balans, niet teveel doorzitten en goed klemmen!

lisanne1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 00:21

Ik zou ook iemand anders willen vragen om te rijden en dan af en toe te gaan oefenen, maar zeker niets overhaasten!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 09:17

ik wil juist liever niet iemand anders er op laten rijden nu om haar te beleren. het gaat nu nog gewoon goed, en ze moet toch op mijn beperkte hulpen reageren. dan heb ik er niets aan als ze de gewone hulpen aanleert, en dat ik haar daarna alsnog om moet scholen zegmaar...

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:50

Ik bedoel het niet banketstaaf ofzo hoor, maar je vraagt om hulp, en bij elke tip geef je al aan, dit wil ik niet, of dit kan ik niet........

Ik weet natuurlijk ook niet wat voor handicap jij hebt, maar misschien is het inderdaad niet zo'n slecht idee om iemand anders er twee keer in de week op te zetten. Jou paard moet nog spieren en balans opbouwen en dan krijgt ie alleen maar van kilometers maken. Je kunt de andere persoon vragen niet teveel beenhulpen te geven maar het paard bijvoorbeeld meer op de stem te rijden, of jou hulpen gebruikt. Je kunt hier dus wel afspraken met iemand over maken, wat degene wel en niet van jou paard vraagt.
Ik weet ook niet hoe erg het stuiteren is, maar als jou paard daardoor gespannen gaat lopen, zal het stuiteren niet minder worden. Want op gespannen rugspieren kun je niet doorzitten. Het enige wat je hiermee wel bereikt is dat je paard op een gegeven moment problemen gaat krijgen.
Hetzelfde geldt voor het longeren met een pessoateugel. Ik ben persoonlijk ook niet van de hulpteugels maar heb deze ook bij mijn paard gebruikt. Mijn paard had rugproblemen en trainen met deze teugel heeft hem heel erg goed gedaan.
Probeer in elk geval uit te sluiten dat jou paard opgooit omdat hij zijn rug strak gespannen houdt. Want daar krijg je echt problemen mee. Geef het verder gewoon wat tijd, en train in je eigen tempo. Longeer hem in de dagen dat je niet rijd, zodat je paard op die dagen toch wel wat doet!

Verder heel veel succes!! Pling

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 14:18

ze staat 24/7 in de wei en krijgt dus voldoende beweging. ik wil haar juist nog niet iedere dag aan het werk hebben eigenlijk. ik wil nu eerst 2 keer in de week, en dan overgaan naar 3 keer per week.

je moet het niet verkeerd opvatten, ik ben blij dat er mensen meedenken, maar sommige dingen wil ik gewoon niet. mag toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:19

Een jong paard heeft nog niet de kracht en balans van een verder doorgereden paard. En zal jou dus ook minder makkelijk LATEN zitten.
Nadeel van zelf doorwerken is dat je 't paard vreselijk stoort door te klapperen op de rug. Dus je maakt het ook niet erg aantrekkelijk voor het paard om met het juiste ruggebruik te gaan lopen, terwijl dat JUIST een voorwaarde is om jou beter te laten zitten.
Hulp van een andere ruiter voor het paard, en zitles (aan de longe met bijzetje, spaart de rug van je paard ook Knipoog ) zijn dus goede suggesties, zoals ze hierboven gedaan worden.

Longeren met een hulpteugeltje is uitstekend om 'm wat sterker te maken, MITS je wéét waar je mee bezig bent. Stomweg rondslingeren heeft totaal geen zin en zal eerder tegen dan voor je werken.

Als je zelf niet echt in de gelegenheid bent om je paard op een fijne manier sterker te maken, je wilt geen andere ruiter, en je bent al principieel tegen bv longeren met een hulpteugeltje, dan ben ik eigenlijk wel heel benieuwd naar je eigen visie hoe je e.e.a. aan wilt gaan pakken.
Boek over hoe een fijn rijpaard te worden in het stro leggen werkt namelijk niet, en naar dat toverstafje waardoor 't ineens allemaal goed gaan zijn we ook al zo lang op zoek met z'n allen; volgens mij is dat rotding gewoon verzonnen Haha!

Dus licht eens een tipje van de sluier op van de methode die jij prettig/acceptabel zou vinden? Kunnen we van dáár uit met je meedenken. Scheelt ons veel tikwerk en jou veel ge-ja-maar.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 15:23

ik heb al gewoon besloten het wat meer tijd te geven. wat meer te longeren, maar ook los te laten werken.

bijzetjes heb ik al gezegd heb ik geen verstand van en kan ik dus eerder schade mee aanrichten dan dat het baad heeft. dat zeg je zelf ook. als het een questie van balans is moet ik haar gewoon meer tijd gunnen. zowel onder het zadel, maar dan toch ook wat meer grondwerk.

verder hoef je niet zo aanvallend te typen. oke, je houdt het netjes, maar je probeert me (lijkt wel) wel de gron in te trappen. sorry, ben ik niet van gedient. ik vraag om tips, maar ik heb zelf ook een mening. sorry daarvoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:24

Zo is het absoluut niet bedoeld, maar als jij dat wilt lezen, soit.
Had best ff met je mee willen denken, maar dan uit een wat constructievere basis dan je je topic nu leidt.
Ik zag in een ander topic van je dat je ook maar 1 arm tot je beschikking hebt en een rechtzitprobleem hebt. Ik rij al 34 jaar met maar 1 arm op heel acceptabel niveau Haha! en ben in principe altijd bereid om ervaringen te delen en met andere ruiters mee te denken. Mits het gewaardeerd wordt en een klein stukje relativerende humor toegestaan wordt Knipoog
Maar succes verder met je paard, ik hoop dat je d'r op een fijne manier uit komt!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:49

Is denk ik idd een balans probleem, geloof zeker dat er niets mis is met jou doorzitten, ik weet niet of het jou lukt vanuit je stoel om aan de hand te werken, anders zou je wat oefeningen aan de hand kunnen doen om haar te leren in balans te lopen, het rechtrichten dus, ik ben ook zo begonnen en merk heel erg goed met rijden dat mijn tink al heel erg weet waar ze haar pootjes moet plaatsen, ik zit trouwens ook altijd door en en haar aan het inrijden op een BBpadje.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 15:40

vanuit de hand werk ik al met haar. al jaren Knipoog rechtrichten, wat bedoel je dan precies? tijdens het longeren? of gewoon rechtuit lopen (stap en draf) of wat anders? want beide doe ik al. ik merk zelf vooral dat ze zo stijf is als een plank in haar rug. denk dat ik eerst dat wat losser moet zien te krijgen...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:46

je geeft zelf al gedeeltelijk aan, je paard is nog jong, stijf en moet balans leren vinden en ontspannen
een ontspannen paardenrug zit veel makkelijker uit dan een gespannen
is er niemand op stal die weet hoe je met pessoa moet longeren?
zo leer je hem nl wel de rugspieren ed gebruiken
en je voelt je soms we aangevallen, nergens lees ik wat aanvallends naar jou toe, juist alleen mensen die meedenken

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 15:52

ze staat niet op een stal. op de manege vast wel mensen die (denken te) weten hoe ze met een pessoa moeten longeren, maar ik laat niet zomaar iedereen dat uitproberen... ik krijg nu al hulp van 2 hele lieve mensen, en die gingen ook ff meedenken:)

ik hoopte dfat jullie hier misschien een oefening wisten ofzo. en ik wilde ook graag weten of het door het ras kwam of door leeftijd of door wat anders, end aar heb ik mijn antwoord op gekregen;)

thnx Lachen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 16:58

ja, er zijn rassen die bekend staat door hoog opgooien, meeste friesen bv.
maar dnek dat in jouw paardjes geval de leeftijd voor groot deel de oorzaak is
veel wendingen rijden, je zegt dat die stijf is, wendingen en stelling ed proberen, soepel maken en als die ontspant zal die stuk makkelijker te rijden en soepeler zijn

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 16:58

hihi, maar ontspannen moet ze toch ooit gaan doen. kwestie van tijd hoop ik... Knipoog thnx voor het meedenken iig!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 08:59

Zet haar niet aan een pessoa , ze is nog erg jong en jij wil het niet dwangmatig toch??
Met rechtrichten bedoel ik , leer haar in balans te lopen, door har achtebeentje goed dragend te maken en dan zul je merken dat ze ook beter in balans loopt als jij er op zit, dat kun je het beste vanaf de grond leren aan haar, maar weet niet of jou dat lukt vanuit je stoel , denk wel dat er een oplossing voor is dat jou ook te leren vanuit je stoel, maar geloof dat jij niet naast de deur woond bij mij , anders had ik eens kunnen komen om een oplossing voor die oefeningen te vinden, zodat jij het ook kan leren aan indiana

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 09:19

ik woon in flevoland. de plaats die in jouw naam staat komt me niet bekend voor inderdaad;)