Sunshine (manegepony) met nieuw hoofdstel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nienkeee_

Sunshine (manegepony) met nieuw hoofdstel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 20:29

Aangezien we met z'n tweeën sinds kort weer privéles krijgen, kan ik ook weer rijden met Sun. Sunshine rij ik nu dus weer elke week en het gaat super goed =D

Ohja hij rent wel steeds onder me uit enzo maar het gaat al een stuk beter (: Ik heb trouwens een nieuw hoofdstel! (:

Hier wat foto's van de les, ze staan niet op volgorde:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Commentaar mag natuurlijk.

Odysseus

Re: Sunshine (manegepony) met nieuw hoofdstel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:39

Ik vind je bontje te groot, hij komt een groot stuk achter je dekje uit... Misschien kun je beter zonder dat bontje gaan rijden?

De achterhand mag een stuk activer, dan zou hij ook meteen wat activer in het geheel tonen denk ik Lachen . Ik vind het ook jammer dat hij wat nukking en tegen jou gericht boos kijkt (oren zijn allemaal gespannen achteruit).

Ik vind het weleen erg gaaf beest zeg! Mooi kleur schimmel! Ja .
Je hoofdstel is ook érrug mooi, heb je het zelf voor 'm gekocht?

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 20:43

Bedankt!

Het zadel ligt niet helemaal lekker, dus ik rij toch liever met bontje.
Wat betreft de achterhand, dat klopt helemaal, maar dat zal nog wel even duren voordat dat daadwerkelijk allemaal gaat werken, omdat ik nu vooral eerst aan de ontspanning en houding moet gaan werken.
Sun kijkt niet echt boos, dat is zijn concentratieblik Vork
En dat hoofdstel heb ik zelf gekocht ja (: Bedankt =P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:44

Rijd dan met een passend bontje.

Rijd je met het zadel dat andere manegeklanten ook gebruiken? In dat geval: Heel hard gaan klagen bij degene die verantwoordelijk is voor het tuig van de pony's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:50

Ik zou zeggen ga zo door. Dat ze onder je uitloopt dat word vanzelf wel minder, zolang jij maar consequent door blijft rijden.

Verder vind ik het een erg mooi hoofdstel en vind dat het bontje niet stoort hoor. Die van mij viel ook altijd over het dekje heen.

Succes verder!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:50

Nienkeee_ schreef:
Bedankt!

Het zadel ligt niet helemaal lekker, dus ik rij toch liever met bontje.
Wat betreft de achterhand, dat klopt helemaal, maar dat zal nog wel even duren voordat dat daadwerkelijk allemaal gaat werken, omdat ik nu vooral eerst aan de ontspanning en houding moet gaan werken.
Sun kijkt niet echt boos, dat is zijn concentratieblik Vork
En dat hoofdstel heb ik zelf gekocht ja (: Bedankt =P

Ik zou dan zelf liever investeren in een goede opvulbeurt (of wat er anders aan scheelt) dan een duur bontje om de boel kunstmatig beter te laten zitten, maar dat is natuurlijk eigen mening.

Ik vind het persoonlijk niet echt een concentratieblik, sorry. Bij concentratie zijn de oren vaak ofwel ontspannen naar achter ofwel als 'flappie' hangend naar de zijkant (ultieme ontspanning). Bij Sunshine zijn ze echt heel erg gespannen naar achteren, precies zoals Naomi (mijn paard) ook doet als ze nijdig wordt op mijn been.

Kijk maar het verschil:
Afbeelding
Afbeelding
Foto met dank aan _fenna_

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:52

Leuke foto's en leuk paard (o ja mooi hoofdstel ook het glimt nog helemaal).
Ik vind het er ontspannen uitzien. Je lijkt af en toe wat uit balans, maar je hebt zo te zien zachte handen. Volgens mij zie ik oortjes die zeer geconcentreerd op de ruiter zijn gericht en absoluut geen boos of geirriteerd paard.

Neem aan dat je over zadel en wat daaronder ligt weinig te zeggen hebt op een manege pony. Zie ook niet goed in wat er erg is aan een bontje dat wat te groot is, anders dan dat het net even minder mooi staat. Het schuift of irriteert zo te zien niet.

Veel plezier met je lessen. Nog wat puntjes om aan te werken, maar ja daarom neem je ook les. Lachen

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:55

Sorry maar dit zijn echt geconcentreerde oren zo te zien hoor "Focussed".
Anders zou je nog een hoop andere lichaamstaal zien. Sommige paarden doen dit echt zo als ze iets moeilijk vinden, inclusief mijn merrie.
En als die pissed is heb je het echt wel door hoor en liggen die oren ook echt veel platter.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:57

CrazyCat schreef:
Sorry maar dit zijn echt geconcentreerde oren zo te zien hoor "Focussed".
Anders zou je nog een hoop andere lichaamstaal zien. Sommige paarden doen dit echt zo als ze iets moeilijk vinden, inclusief mijn merrie.
En als die pissed is heb je het echt wel door hoor en liggen die oren ook echt veel platter.

Bij een geconcentreerd paard zullen in mijn ogen de oren niet strak gespannen staan, maar licht ontspannen naar achter, lettend op de hulpen of de stem v/d ruiter.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:58

leuke pony!
ik vind het er goed uit zien.
dat bontje stoort niet vind ik
commentaar geef je zelf al.
die blik van sunshine zie ik wel vaker.
paarden bij ons op de manege hebben het ook weleens,toch zou ik wel op blijven letten

suces verder

ps mooi hoofdstel

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 20:58

Bedankt!

@ Nouks; maargoed dat jij niet met dat bontje hoeft te rijden dan (: Mij stoort het niet en Sun heeft er ook geen last van, het bontje is mooi schoon dus dan krijgt hij er ook geen schuurplekken van.

Het zadel is van Sun ja, en aangezien ik er zelf niet veel aan kan doen en het niet zodanig slecht ligt dat hij er echt last van heeft doe ik er gewoon een bontje onder, wat goed was volgens de instructeur.

@ Focussed; Het is niet mijn zadel en zo ligt het prima (:

Hij heeft op een aantal foto's de oren opzij en een aantal naar achteren, het is voor hem nog niet altijd even makkelijk om met z'n hoofd omlaag te lopen, misschien dat het daardoor komt. Boos is hij niet =P

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:01

Ziet er leuk uit, komt vanzelf in orde met de achterhand Haha!
alleen lijkt je bontje me wat te groot Knipoog
is dat zadel van jou of van de manege?

vind het overigens wel vreemd om een eigen hoofdstel te hebben voor manege pony's had dat nog nooit gehoord Nagelbijten / Gniffelen (is misschien wel een gewoonte in NL maar hier in BE niet)

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:02

ik vind dat je niet over het bontje moet oordelen, wees blij dat ze er al wat aan doet, ik heb ook een klein zadel en het bontje steekt ook een rand aan de achterkant eronder vandaan, so what??
hoofdstel is echt heel mooi Ja
goed dat je les neemt, zie natuurlijk ook wat nog verbeterd moet, maar dan komt in de les denk wel;)

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 21:04

Bedankt (:

@ Leentje_; Bontje steekt nergens uit, de bontrand begint net aan het einde van het zadel (als je snapt wat ik bedoel =P) Zadel is van de manege.

Wij mogen met eigen hoofdstel e.d. rijden, maar niet met eigen zadel.

@ Evelien4; Bedankt! (:

Anka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:10

Leentje_ schreef:
Ziet er leuk uit, komt vanzelf in orde met de achterhand Haha!
alleen lijkt je bontje me wat te groot Knipoog
is dat zadel van jou of van de manege?

vind het overigens wel vreemd om een eigen hoofdstel te hebben voor manege pony's had dat nog nooit gehoord Nagelbijten / Gniffelen (is misschien wel een gewoonte in NL maar hier in BE niet)

Ooh dat dacht je..in woon ook in BE, en in de maneges die ik ken is het soms ook de gewoonte om een hoofdstel voor je lievelingspony te kopen! Clown

DKTJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:16

ik rij op dezelfde manege als nienke en bij ons hebben best veel mensen een eigen hoofdstel Lachen
vooral de mensen van onze leeftijd.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:17

Heuj Nienke, leuk dat je hem nu vaker kan rijden! Haha!
Over Sun zun oren, alleen op de 4e foto vind ik ze gespannen naar achter staan maar verder niet. Gewoon oplettend.
Succes nog met um! Knipoog

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:23

Mooi beestje moet ik zeggen, ben zelf dol op schimmeltje etc.Mooi hoofdstel heb je ook.Maar zie af en toe een klein waslijntje, verder geen commentaar, dat is al gegeven

X_mareitje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:40

K vind het een mooi dier! Verder niet veel comentaar, ga zo door ook met lessen komt helemaal goed met jullie k vind het het goed uitzien als het paard zo loopt zie ik nou neit echt spanning in het lichaam! Succes verder!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:54

Ik snap om eerlijk te zijn niet waaróm je een eigen hoofdstel zou kopen voor een manegepaard. Hij heeft toch al een passend hoofdstel? Waarom dan nog een dure investering doen in een paard dat je misschien 1 á 2 keer in de week rijd?
Wel een leuk hoofdstel verder trouwens.

Ik vind het rijtechnisch moeilijk om onderbouwd commentaar te geven als het zadel niet past. De zwakke achterhand kan bijvoorbeeld komen doordat het zadel ergens drukt. Een zadel, als het ook maar een heel klein beetje niet past, kan al flinke last veroorzaken.
Ik vind dat je een erge stoelzit hebt. Probeer met je billen wat verder naar voren te schuiven en je onderbenen aan je paard te leggen.
Let ook op je binnenhand, die zie ik erg veel terugwerken en hierdoor belemmer je het paard in zijn beweging en takt.

Verder ziet het er netjes uit hoor! OK dan! Op welke manege rijd je?

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 22:01

Ik heb een eigen hoofdstel omdat ik het gewoon mooi/leuk vind (: En Sunnetje heeft er geen last van, anders had ik wel met manegehoofdstel gereden.

Zadel past wel met bontje eronder, laat dat even duidelijk zijn. Hier ga ik ook niet verder over in omdat ik dat al gezegd heb (ben niet boos hoor =P) Als ik er niet op rij heeft hij ook extra un deken eronder zitten dus dan past het zadel ook.

Stoelzit heb ik inderdaad, daar ben ik ook mee bezig. En in de rechterhand ben ik wat sterker als links, ook daar wordt aan gewerkt (:

Ik rij op manege Beekshof.

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:53

Hee ik vind het en mooie manege pony Knipoog
de meeste dingen zijn vast van je zlef ofniet?
bij ons op de mange hebben ook veel kinderen hun eigen dekje en sommige ook hoofdstel.! Dus ik vind het niet raar.
En veder is dat met die oren een moment opnamen want bij de andere heeft ze ze opzij en niet recht naar achter.!
Veder vind ik het er netjes uitzien Zet hem op en ga zo door!

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:59

Nienkeee_ schreef:
Ik heb een eigen hoofdstel omdat ik het gewoon mooi/leuk vind (: En Sunnetje heeft er geen last van, anders had ik wel met manegehoofdstel gereden.

Zadel past wel met bontje eronder, laat dat even duidelijk zijn. Hier ga ik ook niet verder over in omdat ik dat al gezegd heb (ben niet boos hoor =P) Als ik er niet op rij heeft hij ook extra un deken eronder zitten dus dan past het zadel ook.

Stoelzit heb ik inderdaad, daar ben ik ook mee bezig. En in de rechterhand ben ik wat sterker als links, ook daar wordt aan gewerkt (:

Ik rij op manege Beekshof.

uhm sorry maar hier wil ik toch even op reageren.
over het zadel(kun jij niks aan doen maar een zadel is niet passend te maken met een bontje) (wat overigens wel heel veel mensen denken maar is niet zo.
verder over de oren.
ik weet niet of er iemand is die het paardenblad de ros kent.
maar daar staat heel duidelijk uitgelegt over de oren van een paard!
oren steeds naar achteren dan is je paard onzeker.
staan ze de heletijd naar voren dan is hij niet opletten op jou maar op de omgeving.
bewegen de oortjes ontspannen heen en weer dus wiebelend zal ik maar zeggen naar jou toe en dan weer naar voren dan weer naar jou dan weer naar voren, dan is je paard ontspannen en op jou gelet.
oren strak naar achteren is vaak ook een teken van pijn of iets dat hem belemmert, wat in jou geval heel goed het zadel kan zijn.
maar verder, erg leuk paardje:) en ook een mooi hoofdstel:) die paardjes worden verwent als ze elke keer weer een ander mooi hoofdstel om hebben, als het dan ook nog goed past is het helemaal fijn:) want ze worden maar zo weinig gebruikt dus worden niet snel vies:)

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 23:05

Bedankt!

@ uukjee_lover; Alles is van mij behalve het zadel (:

@ 33Bonita33; Ik zou het zelf echt wel merken als hij er echt last van zou hebben. Nog een keer, hij concentreert zich, als hij last had van het zadel zou hij niet zo reageren, hij heeft een keer een zadel op gehad wat niet pastte en dat heb ik gemerkt. Maar verder toch bedankt (:

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 23:08

Nienkeee_ schreef:
Bedankt!

@ uukjee_lover; Alles is van mij behalve het zadel (:

@ 33Bonita33; Ik zou het zelf echt wel merken als hij er echt last van zou hebben. Nog een keer, hij concentreert zich, als hij last had van het zadel zou hij niet zo reageren, hij heeft een keer een zadel op gehad wat niet pastte en dat heb ik gemerkt. Maar verder toch bedankt (:

een paard geeft niet snel aan wanneer hij pijn heeft.
want een zwak dier overleeft het niet in de natuur.
paarden geven vaak maar met hele kleine dingen aan dat ze ergens last van hebben, die wij mensen vaak over het hoofd zien.
maargoed:) als jij er zo zeker van bent dat hij er geen last van heeft wie ben ik dan om door te blijven zeuren;)