Inrijden van jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

0maris0

Inrijden van jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 09:12

Hallo,

Wat is het toch moeilijk om te gaan kijken wanneer ik nou zou gaan beginnen met inrijden van mijn 3 jarige kwpnér..
Zelf zou ik toch denk ik willen wachten tot de zomer..

Maar dan kom je langs een stal.. staat een nog geen 3 jarige, al helemaal ingereden, rijd er al les mee etc..

Kennis van me had een 2,5 jarige pony.. ookal ingereden (wat ik zelf heel vroeg vind)

Ga ik kijken naar een bekende stal met friezen, die ook beleren verkopen etc. zie ik een paard staan, maandje ouder dan de mijne, ookal ingereden..

Hoe kan ik nou goed bepalen wanneer ik kan beginnen ermee?
Waar moet ik op letten bij mijn paard?
Met beginnen bedoel ik beetje zitten, beetje stappen en dan na 1 a 2 maanden beetje draven.

Reacties met wachten tot hij 3,5 is oid hoeft niet,
Graag liever tips met waar op te letten

Tinky12

Re: Inrijden van jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:34

Waarom zou je kijken naar anderen die hun paard al hebben ingereden op 3 jarige leeftijd.
Kijk gewoon eens naar je eigen paard,wat vind hij leuk en overhaast het vooral niet.Beter wat langer doen over het inrijden dan te vroeg beginnen.Er worden al genoeg paarden aan gort gereden,zonde...zijn hele carriére nog voor zich.
Nu rustigaan beginnen en dan van de zomer een lekkere vakantie om alles te verwerken.In het najaar weer oppakken.

....geef ze de tijd om zich te ontwikkelen,zowel lichamelijk als geestelijk, zodat ze een mooi en lang leven tegemoet gaan zonder vroegtijdig slijtage te krijgen Knipoog

Groetjes,Tinky

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:48

TS, zelf begin ik altijd met ca. 3.5 jaar met het beleren maar doe dit dan wel vlot achter elkaar door. Heb ook wel eens paarden van 2.5-3 jaar zadelmak gemaakt maar deze gaan dan wel de hele zomer terug de wei op om aan te sterken. Zelf vind ik het prettig om vlot door te werken met mak maken. Dus niet zoals jij aangeeft een maandje stappen, dan draven etc.. Ik begin altijd met longeren totdat ze goed op de stem zijn en dan ga ik erop. Direct los in de bak en stappen, draven en galloperen. Wel rij ik kort, braaf is braaf en goed is goed. Dus ik kan maar zo met 10 minuten klaar zijn. Ook probeer ik in de eerste week of 2 weken al een klein sprongetje mee te pakken. Als ze dan 'goed' zadelmak zijn en een beetje aangereden gaan ze de wei weer in. Dit is hoe veel stallen het ook doen.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 09:54

malloesje schreef:
TS, zelf begin ik altijd met ca. 3.5 jaar met het beleren maar doe dit dan wel vlot achter elkaar door. Heb ook wel eens paarden van 2.5-3 jaar zadelmak gemaakt maar deze gaan dan wel de hele zomer terug de wei op om aan te sterken. Zelf vind ik het prettig om vlot door te werken met mak maken. Dus niet zoals jij aangeeft een maandje stappen, dan draven etc.. Ik begin altijd met longeren totdat ze goed op de stem zijn en dan ga ik erop. Direct los in de bak en stappen, draven en galloperen. Wel rij ik kort, braaf is braaf en goed is goed. Dus ik kan maar zo met 10 minuten klaar zijn. Ook probeer ik in de eerste week of 2 weken al een klein sprongetje mee te pakken. Als ze dan 'goed' zadelmak zijn en een beetje aangereden gaan ze de wei weer in. Dit is hoe veel stallen het ook doen.

Oke, maar zijn de 3,5 jarige dan daarvoor al een tijdje aan de longe of haal je ze zo uit het land

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:57

ik tem. lopen nu al zoveel discussies over. iedereen denkt en doet anders.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 10:00

ikenindi schreef:
ik tem. lopen nu al zoveel discussies over. iedereen denkt en doet anders.

Ja, maar in de andere topics kan je ookal niet meer reageren,

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:01

in allemaal niet meer?

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:04

ik ga helemaal met Tinky12 mee. Zo hebben wij het nu ook gedaan. Alleen bij ons gaat het om een merrie, ze is nu licht zadelmak, en we hebben haar laten dekken. Ze krijgt over 4,5 week een veulen en ze wordt pas in augustus/september weer opgepakt met trainen. Dan is nl ruim 4 en mag ze ook langzaam de sport in.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:04

0maris0 schreef:
Oke, maar zijn de 3,5 jarige dan daarvoor al een tijdje aan de longe of haal je ze zo uit het land

Die haal ik dan zo uit het land, maar longeer ik wel altijd eerst. Vind het belangrijk om ze vertrouwd te maken met mij en mijn stem.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:05

Ik ga mijn paard laten dekken en zit dus over een paar jaar met hetzelfde... Ik denk dat op 3,5 jaar beginnen met longeren 2 keer per week (niet op een te kleine volte) goed is. Dan krijgt hij al wat conditie en spieropbouw. Als hij het longeren begrijpt zou ik al lichtjes bijzetten. Zadel op kan natuurlijk ook prima.

Gewoon een beetje voorbereidend werk, maakt het inrijden makkelijker en je kunt al een beetje wat doen Lachen

Mijn paard is pas op haar 4e ingereden, ik denk dat het beter is, kan ze lekker nog een beetje uitgroeien en ontwikkelen, daarna heb je nog jaren (als het goed is) om van je paard te genieten Haha!

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 10:05

malloesje schreef:
0maris0 schreef:

Die haal ik dan zo uit het land, maar longeer ik wel altijd eerst. Vind het belangrijk om ze vertrouwd te maken met mij en mijn stem.

Ja idd, maar dan hebben ze dus ook nog geen spieren oid.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:07

die train je er toch aan dan. maakt niet uit hoor. die krijgen ze op latere leeftijd ook. daarbij. een paard dat op het land staat onderhoud zijn spieren zelf. anders dan een paard dat constant op stal staat en maar een uurtje per dag kan bewegen;)

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:08

nee, dat hebben ze niet. zolang je de training goed opbouwt en de paarden met mate gebruikt, komt dat vanzelf wel. ik heb een hekel aan erg lang longeren om 2 redenen. Ik vind het heel geestdodend en belastend voor de gewrichten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:09

Je kunt bij geen enkel paard zien of ze er aan toe zijn (lichamelijk)
Sommige zien er groot en volwassen uit, maar van binnen kun je het niet zien. Hoe langer je wacht hoe beter het is voor je paard.
Wanneer je eerder begint neem je een groter risico, maar niemand kan vertellen of je paard er ooit last van krijgt. Denk aan roken, iedereen weet dat het kankerverwekkend is, maar niet iedereen krijgt kanker.

Als tip zou ik geven dat je met longeren op een grote! cirkel wat rugspieren kan trainen, dat is natuurlijk fijner voor je paard als je er dán op gaat zitten. Hoe later jebegint hoe minder risico je neemt.

succes!

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 10:10

Daar hebben jullie idd gelijk in

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:15

malloesje schreef:
nee, dat hebben ze niet. zolang je de training goed opbouwt en de paarden met mate gebruikt, komt dat vanzelf wel. ik heb een hekel aan erg lang longeren om 2 redenen. Ik vind het heel geestdodend en belastend voor de gewrichten.

dus longeer je niet te vaak en zeker niet te lang, maar gooi je ze lekker de wei in;)

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:17

idd

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:18

Die van mij gaat begin maart ( dan is ze 2 jaar en 11 maanden) naar een stal en dan wordt ze ingereden. Iedereen zegt dat ze er aan toe is dus Lachen Daar vertrouw ik maar op!

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 10:20

Iris_panta schreef:
Die van mij gaat begin maart ( dan is ze 2 jaar en 11 maanden) naar een stal en dan wordt ze ingereden. Iedereen zegt dat ze er aan toe is dus Lachen Daar vertrouw ik maar op!

Oke, heb je mischien ook een foto van hoe je paard nu is?!

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:25

Zal ik vanmiddag even maken als ze naar buiten gaan Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:25

Iris_panta schreef:

Misschien kun je dat beter overleggen met een paard dierenartsen en/of osteopaten .....
Die hebben er meer verstand van denk ik.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:30

Met iedereen bedoel ik oa: dierenarts, hoefsmid, instructeur, Rob Janssen (gaat haar inrijden). Lijken me mensen die er verstand van hebben Lachen

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 10:31

superwoman schreef:
Iris_panta schreef:

Misschien kun je dat beter overleggen met een paard dierenartsen en/of osteopaten .....
Die hebben er meer verstand van denk ik.

Of een goede stal, die zou het ook wel weten neem ik aan.

Maar een da erbij halen oid,
Wie doet dat? niemand denk?

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 10:32

Iris_panta schreef:
Zal ik vanmiddag even maken als ze naar buiten gaan Lachen

Jah graag!
Pm me anders maar!

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:34

ik zou af en toe een beetje er mee bezig zijn... en in de zomer lekker rustig beginnen met inrijden!
niet te veel in 1 keer.
veel plezier en succes er mee