Hij gooit me er expres af!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klara16

Hij gooit me er expres af!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 08:21

Ik begrijp er niets van, mijn 6-jarige die al een half jaar niet meer gebokt heeft gooit me er gisteren gewoon expres af.

Hij wou geen stelling geven op links en toe ik die doorvroeg in stap bokte ze en bleef bokken tot ik er lag. Heb mezelf echt bezeerd en weet niet meer wat ik nu moet doen. Als hij dat een volgende keer weer doet blijf ik echt niet zitten...

Hoe moet ik er nu weer op???

Lynn_Nikita

Re: Hij gooit me er expres af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 08:29

ben je erna gestopt? ook niet slim, dan heeft ie gewonnen
gewoon er weer op gaan, zweepje bij de hand en als die nog een keer probeerd een tik geven
had je geen les? Kon je instructeur geen tips geven?
neem aan dat tanden en zadel in orde zijn, en je geen gekke dingen deed?

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 08:30

Ik zou er toch zeker wel weer op gaan, anders geef je je wel gewonnen. 6 jaar is nog best jong, misschien is hij een beetje aan het uitproberen.
Zou hem goed op zijn donder geven als hij het weer doet, met zweepje erbij anders. Misschien in een hoek af tegen de kant zetten als hij begint te bokken, heb je wat meer controle.
Maar misschien was het ook eenmalig, kan ook best zijn toch? Dus gewoon dapper er weer opstappen Ja , anders even aan met begeleiding aan de longe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 08:33

Weet je ook waarom hij geen stelling op links wou? Misschien pijn/stijfheid? Ik geloof niet dat paarden expres gaan bokken, pijn/angst is waarschijnlijker.

Zeker niet gaan slaan

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 08:42

Ik kan me vinden in het commentaar van RedPassion. Een paard bokt niet zomaar. Probeer uit te vinden wat er mis ging en werk daaraan. Niet je paard gaan slaan, dit is zijn manier van aangeven dat er iets mis is.

Veel suk6 ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 08:47

Een paard bokt niet om jou te plagen. Die heeft je wat willen vertellen.
Ook niet in willen buigen 1 kant op doen ze niet om de ruiter te pesten.

Je oplossing ligt dus ik het oplossen van het probleem van het paard, niet in het weer erop klimmen en op z'n mieter slaan zoals door RoseK gesuggereerd wordt.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 08:50

Sonja schreef:

Je oplossing ligt dus ik het oplossen van het probleem van het paard, niet in het weer erop klimmen en op z'n mieter slaan zoals door RoseK gesuggereerd wordt.

ben ik het helemaal mee eens..
zou controleren of er iets aan je zadel niet goed heeftgezeten..en misschien de volgende keer eerst eens longeren..kun je kijken hoe hij loopt en de ergste enerie eruit laten lopen..en dan erop..eventueel met begeleiding..

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 08:51

Als jij er niet meer op durft dan heeft dat paard niet voor niets gebokt. Of had ie fijn de oren naar voren en lachte hij erbij. Als er iets klem zit in spieren of gewrichten en jij vraagt hem er estra doorheen. waarbij je je paard hoogstwaarschijnlijk niet voldoende voorwaarts hebt gehouden dan doet dat zeer voor dat paard. het kan zijn dat ie vast gelegen heeft op stal of dat ie een sliding heeft gemaakt in het land. Als ie dit nooit heeft gedaan en het is niets medisch dan moet je gewoon weer opstappen en er vanuitgaan dat het een eenmalige actie is geweest. Zorg dat er wel iemand bij is zodat als je weer gaat vliegen ze je kunnen oprapen. Als je niet durft dan zal je je paard in training moeten zetten bij een ervaren persoon of les moeten nemen. Ik krijg regelmatig dit soort gevallen voorgeschoteld en negen van de tien keer is er iets geblokkeerd of is er een probleem met het vertrouwen.
Hoe lang heb je het paard al? Hoe lang is ie zadelmak?

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 09:01

Sonja schreef:

ben ik het ook mee eens. Ik zou eerst gaan controleren of er misschien een gevoelige plek op de rug zit, dus even met je hand op de spieren voelen. Dan eens kijken of je paard ook moeite heeft met inbuigen als je er naast staat en je zadel controleren. Tanden kunnen ook zo'n punt zijn. En hij kan ook best iets verrekt hebben.

Dan eerst eens longeren om te kijken hoe hij loopt en dan er weer op. Eventueel onder begeleiding?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 09:08

Ik lees met open mond de reactie in de zin van dat je dit met slaan op moet lossen....

Dit paard wil jou iets duidelijk maken zoals pijn of ongemak.
En dat ga je dan een beetje afstraffen met slaan.
Niet echt logisch he, je straft hem voor iets wat hij eigenlijk super doet, jou duidelijk maken dat er iets niet goed zit.

Ik zou dus eerst eens medisch gaan uitsluiten dat er niks is en dan pas verder gaan zoeken.

En TS....jij kunt niet zien of je paard je er expres af gooit. Hij heeft er last van als er iets op zijn rug komt en bokt daarom. Echt niet om jou er expres af te gooien hoor.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 09:15

"die al een half jaar niet meer gebokt heeft"

Waarom bokte ie een half jaar geleden wel nog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 09:20

ongelooflijk
Hij wil geen stelling dus daar trek ik hem wel ff in...hoe moet dat paard anders aan gaan geven dat het niet gaat?
Jij neemt geen genoegen met de kleine signalen die hij geeft door geen stelling te nemen...jij geen kleine signalen opikken, dan zal hij zijn signalen groter moeten maken...en dat deed hij dus...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 09:29

Wat een enorme kortzichtigheid van de TS Boos! . Probeer eens goed naar je paard te luisteren voordat je het dier gaat beschuldigen. Grote kans dat het je eigen stomme schuld is dat je er naast lag!
Geen enkel paard bokt alleen maar omdat hij je er af wil hebben, daar is een reden voor en dat zal je nu eerst moeten gaan uitzoeken voordat je verdergaat.
Misschien overvraag je hem en gaat hij daarom in protest, maar ook pijn in rug, mond, hals etc, een niet passend zadel, angst, etc.
Degene die zegt dat je moet gaan slaan is zo mogelijk nog iemand met minder kennis dan de TS; wat een vreselijke domme opmerking.
Haal er eerst maar eens een deskundige bij, bijv. een lesgever en als je die nog niet hebt ga dan maar heel hard op zoek.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 09:35

ElCid schreef:
Haal er eerst maar eens een deskundige bij, bijv. een lesgever en als je die nog niet hebt ga dan maar heel hard op zoek.

Helaas heeft het merendeel 'deskundige' en lesgevers die ook nog steeds de methode van 'mep het er maar uit' hanteren.

TS, haal er anders een osteophaat o.i.d. bij, ga naar de oorzaak!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 09:40

Equinecoach schreef:
ElCid schreef:

Helaas heeft het merendeel 'deskundige' en lesgevers die ook nog steeds de methode van 'mep het er maar uit' hanteren.

TS, haal er anders een osteophaat o.i.d. bij, ga naar de oorzaak!

Ben ik met je eens, maar ik bedoelde dan ook een deskundige die wel weet hoe het moet. Waar en hoe je die moet vinden is, jammer genoeg, een heel ander verhaal Huilen . Wat dat betreft is Nederland maar een heel klein ( bekrompen) landje Boos!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 09:42

Een paard zal niet bokken om je eraf te krijgen (mogelijk in het begin, maar zeker niet als hij gewend is aan een ruiter op zijn rug).

ga op zoek naar de oorzaak van het bokken.
een spier die wat vastzit, jij hebt het niet goed aangegeven, joligheid, noem maar op.
en mogelijk medische problemen uitsluiten.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 09:44

Een paard gooit je er nooit moetwillig af, misschien heb jij iets uitgespookt met stellng vragen waardoor hij een negatieve druk voelde en je daardoor eraf gooide. Maar hem gaan meppen nee Dat heeft echt geen zin. De kans is echt groot dat jij iets fout deed.

Verder moet je er gelijk weer opklimmen als je eraf gegooid bent (en je jezelf niet bezeerd hebt)

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 09:56

Nounou, wat is bokt weer ontzettend vriendelijk, vooral jij El Cid!

Op de vragen van de anderen zal ik even in gaan:

- het is niet zo dat hij vroeger regelmatig bokte. Dat van een half jaar niet meer gebokt is ter illustratie dat het gewoonlijk een heel lief dier is.

- Voor de mensen die ervan uitgaan dat ik actief aan paardenmishandeling aan het doen ben door linker stelling te vragen op de volte: het gaat hier om een paard dat tot gisteren vlotjes een L-proef liep, dus stelling is echt niet te veel gevraagd hoor.

- Ik heb een goeie instructrice die de dingen op een heel paardvriendelijke manier aanpakt. Er is dan ook niet geslagen gisteren. Ze is na de val gelongeerd met bijzet totdat mijn wonde verbonden was. Daarna ben ik er op gegaan en is er aan de hand gestapt, nog een kwartier. Draven kon ik niet meer door de pijn. Ik ben daarna afgestapt en naar spoed gegaan voor hechtingen. Tot rodeo-ritten ben ik de komende weken dus niet meer in staat. Vandaar mijn vraag om de beste aanpak

- Zadel en gebit zijn gewoon in orde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 09:58

ElCid zegt niks verkeerds

Als hij tot gisteren goed liep en nu uit het ineens jou eraf werkt is het alleen maar duidelijker dat hij ergens last van heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:01

Klara16 schreef:
- Voor de mensen die ervan uitgaan dat ik actief aan paardenmishandeling aan het doen ben door linker stelling te vragen op de volte: het gaat hier om een paard dat tot gisteren vlotjes een L-proef liep, dus stelling is echt niet te veel gevraagd hoor.

Ik denk dat degenen die reageerden je niet meteen als een paardenbeul af willen schilderen, maar je ervan bewust willen maken dat een paard niet voor niets ineens geen stelling meer aan wil nemen. Kan door iets heel onbenulligs zijn, zoals spiertje verrekt bij het rollen oid.
Jij kunt normaliter ook gewoon achterom kijken bij het fietsen of autorijden ed. Maar als je een nacht 'verkeerd hebt gelegen' en daardoor een koutje op je nek opgelopen hebt, dan zou je ook even flink vloeken als iemand ineens je hoofd om zou draaien.
Zie het maar als "vloeken" door je paard dat 'ie ineens bokt. Daar willen ze wat mee zeggen. Mogelijk (hopelijk) iets heel kleins en onbenulligs. Maar zó'n heftige reactie (zéker bij een paard dat normaliter braaf en werkwillig is) is niet normaal en verdient even wat extra aandacht in een andere vorm dan met de zweep links over rechts, zoals een andere Bokker suggereerde.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:02

En dan mág jij vinden dat de stelling die jij vraagt, gewoon te doen moet zijn. Je paard denkt er blijkbaar anders over. Een kreupel paard vind gewoon lopen ook te moeilijk dus doet dat niet. Zo ook met stelling, dat kán pijnlijk zijn.

Sonja , je was me voor Knipoog

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 10:05

Jullie denken nu allemaal dat hij kreupel is, maar dat is niet zo.

Hij heeft voordat het gebeurde aan de longe en met mij erop gewoon goed gelopen. Ik rijd echt niet met een kreupel paard....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:06

Dat kreupelheidvoorbeeld, was ook maar een voorbeeld.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:07

TS je leest niet helemaal goed. Niemand hier denkt volgens mij dat het paard kreupel is. Superwoman hierboven haalt het aan als vergelijking

edit: maanling was me net voor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:09

TS ik denk dat je een beetje te lichtgeraakt reageert nu, mogelijk omdat je niet je gewenste antwoorden ontvangt. Wel blijven lezen, anders heeft een dergelijk topic geen nut.