Zonder zadel rijden -> goed voor een onafhankelijke zit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zonder zadel rijden -> goed voor een onafhankelijke zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 12:13

Zonder zadel rijden, de een vind het goed voor je zit, de ander vind het slecht voor de paardenrug.
Ik heb daar niet echt een mening over, maar omdat het zo in me op kwam, heb ik een paar dingen bedacht om hier over te discussieren;

- Je hebt geen stijgbeugels, dus niks om je echt aan vast te klemmen, je bent een met het paard, dat is toch goed?.
- Als je een paard hebt dat hoog opgooit, kan je gaan bonken, sloop je op die manier de rug van het paard niet?
- Parelli > die rijden toch ook zonder zadel?, en zie je die paarden ooit met rugproblemen?
- Zie je mensen in het hoge dressuur wel eens zonder zadel rijden?, nee, wat dan gaat de rug van zo'n gespierd sportpaard eraan.

Nou, discussieer er lekker op los ! Vork

Alicia2u

Re: Zonder zadel rijden -> goed voor een onafhankelijke zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 12:52

Zonder zadel: goed voor je zit en slecht voor de rug van het paard.

Parelliers rijden meestal met een barebackpad, wat toch wel een klein verschil maakt, maar meestal rijden ze gewoon met zadel hoor. Kleine ritten niet te vaak zonder zadel kan niet veel kwaad, maar uren en dagen achtereen zou ik niet doen.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 16:33

Ik reed voorheen bijna altijd zonder zadel.
Vond ik veel makkelijker en zo heb ik wel een goede zit gekregen.
Maar ik snap ook wel dat het slecht is voor de rug van een paard. Wat ik zelf vaak doe is lang losstappen over de rug, daarna galopeer ik aan zodat ze nog losser raken en dan ga ik draven. Heb het idee dat hun rug in draf meer te verduren krijgt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 16:34

Zeker!!!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 16:36

goed voor je onafhankelijk zit, maar zeer slecht voor de rug van je paard

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 16:40

Wat een onzin dat het slecht zou zijn voor de rug van je paard!
Als je geen onafhankelijke zit hebt zonder, dan heb je heb je het ook niet met zadel! En af en toe zonder zadel gaat de rug van je paard echt niet stuk van.
Daarbij komt nog dat als je niet goed kan zitten je vaak je zadel vast pakt aan de kamer en het zadel dan gaat schuiven.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 16:42

aerdenhout1 schreef:
Wat een onzin dat het slecht zou zijn voor de rug van je paard!
Als je geen onafhankelijke zit hebt zonder, dan heb je heb je het ook niet met zadel! En af en toe zonder zadel gaat de rug van je paard echt niet stuk van.
Daarbij komt nog dat als je niet goed kan zitten je vaak je zadel vast pakt aan de kamer en het zadel dan gaat schuiven.

het is bewezen dat het slechter is voor de rug van je paard omdat je bekken/zitknobbels dan in de rug van het paard drukken en met een zadel word die druk verdeeld, stond een paar maanden geleden in de hoefslag en volgens mij heeft het hier op bokt ook gestaan

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 16:45

sjorsie schreef:

hier heb ik nog nooit van gehoord.
En overdat hoog opgooien, ik rijd een fries maar ik 'bonk' echt niet.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 16:48

Door zonder zadel te rijden krijg je inderdaad een goede zit maar volgens mij kan men nog al overdrijven ivm met de rug van je paard. Als je een keer een goede zit hebt en dan ook goed zonder zadel kan rijden dan 'bonk' je toch helemaal niet maar dan 'plak' je juist aan de rug van je paard en als je nou met een zadeldekje eronder rijd is het toch nog zachter voor je paard zijn rug en beter dus zooo slecht is het belange niet.. een zadel heeft ook zijn negatieve kanten voor een paarden rug!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 16:52

Ik denk dat de hoefslag het heeft over veel zonder zadel rijden en dan ook nog door iemand die "bonkt" op de rug van het paard. Dat is natuurlijk niet lekker voor het dier, maar ook niet als je een zadel op doet denk ik.
Natuurlijk is een zadel beter als je echt volop traint met je paard.
Ik reed zelf toch heel regelmatig zonder, om mijn zit te verbeteren en laat het af en toe ook mijn lessers doen...dat gaat dan meestal onder protest Haha! Niet zozeer voor het paard alswel dat ze spierpijn hebben de volgende dag Haha! Haha!

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 16:55

Nou soms denk ik, beter af en toe zonder zadel rijden, dan een slecht passend zadel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 16:56

Af en toe zonder zadel kan voor je paard geen kwaad en helpt zeker om je zit te verbeteren. Wat ik dan wel vaak zie is dat mensen dan aan de teugels gaan hangen. Ik vind dus dat je met een los teugeltje moet rijden, evt. een touw on de nek voor wat steun als je je balans verliest.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 16:59

Het is goed voor je onafhankelijke zit en kan slecht zijn voor de rug van je paard:

- Je kan de bewegingen van je paard makkelijker voelen en dat kan weer helpen om op het juiste moment hulpen te geven.
- Als je een niet goed kan doorzitten is het slecht voor de rug van je paard.
- Je hebt geen ondersteuning van de beugels.
- Als je het te veel en te lang doet is het slecht voor de rug van het paard. Het maxium is ongeveer 3 x per week een uurtje zonder zadel

Conclusie: Als je een redelijke zit en niet al te veel moeite met doorzitten hebt dan kan zonder zadel rijden helpen om een nog betere zit te krijgen zonder de rug te beschadigen. Als je niet goed kan doorzitten dan is het slecht voor de rug van je paard, in dit geval kan je het beste eerst met zadel en stijgbeugels oefenen met doorzitten, daarna de stijgbeugels er af halen en uiteindelijk zonder zadel doorzitten.
Laatst bijgewerkt door Louise95 op 03-02-08 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:02

Toen ik ben begonnen met (pony) rijden had mijn zus wel een zadel, maar ik niet. Moest als ik wilde rijden dan eerst op haar wachten en zou dan pas zelf kunnen rijden. Had daar natuurlijk geen zin in (praat wel over 34 jaar terug hoor) en reed dus altijd zonder zadel. Ben er heeel vaak afgestuiterd, want ik deed echt alles zonder zadel, dressuur, springen, buitenritten, echt alles. Op een bepaald moment kreeg ik een zadel en ik wilde er in de eerste instantie niet mee rijden, vond het een onding... Ik wilde wedstrijden gaan rijden, dus moest leren te rijden met zadel en ik denk (weet het wel zeker) dat je dus een onafhankelijke zit krijgt, want krijg nu nog steeds complimentjes voor m'n rechte en onafhankelijke zit, terwijl ik het nu met m'n rug heb....

Ils_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:51

ik denk dat je gewoon rustig rijd en stil zit dat het echt niet zo slecht is voor de rug van het paard hoor, t is geen hondje waar je zo die rug van breekt. hij gaat er niet meteen van kreupel lopen.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 04:51

sjorsie schreef:

Waar haal je dat vandaan?

bootjehvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 09:58

ik rij regelmatig zonder zadel je moet het rustig opbouwen want het kan idd slecht zijn voor de rug van je paard.
ook veel dressuur stallen rijden regelmatig zonder zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:11

bootjehvj schreef:
ik rij regelmatig zonder zadel je moet het rustig opbouwen want het kan idd slecht zijn voor de rug van je paard.

Wat moet je opbouwen dan? Het blijft er even slecht voor de rug van het paard van hoor.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:33

patsur schreef:
sjorsie schreef:

Waar haal je dat vandaan?

moet je even verderop lezen Knipoog

Shetjjee__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:37

ik rijd af en toe ook wel zonder zadel. het is goed voor je zit, vroeger viel ik er eigenlijk elke les wel af zonder zadel maar nu gaat het al een stuk beter en zo leer je goed in evenwicht te blijven zitten en kan je weer met andere dingen oefenen en niet de hele tijd op je evenwicht te letten Knipoog

elke les zonder zadel is natuurlijk niet goed, maar zoals al is gezegd, is het voor af een toe niet erg..

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:39

Ik ga niet oordelen over goed en slecht. Maar ik rijd zelf regelmatig zonder beugels, dus wel met zadel. En merk wel dat ik dan beter ga zitten.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 16:31

Sjorsie...als je paard na een paar keer zonder zadel rijden last van zijn rug heeft dan is er duidelijk meer aan de hand.
Nogmaals, een gezond paard, met een gezonde rug, wordt echt niet slechter als je af en toe zonder zadel rijd.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:56

Ga ik helemaal in mee Aerdenhout

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:36

aerdenhout1 schreef:
Sjorsie...als je paard na een paar keer zonder zadel rijden last van zijn rug heeft dan is er duidelijk meer aan de hand.
Nogmaals, een gezond paard, met een gezonde rug, wordt echt niet slechter als je af en toe zonder zadel rijd.

dat zeg ik ook niet, maar het is niet goed voor je paard en dat is bewezen

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:40

Zolang je niet erg 'bonkt' op de rug is er niets aan de hand.
Hoe hoog hij ook opgooit, blijf gewoon ontspannen zitten, pak desnoods wat van de manen vast.
En het is dus goed voor je houding ja Knipoog