Concentratie compleet weg bij alleen achterblijven.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Concentratie compleet weg bij alleen achterblijven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 10:06

Hallo bokkers,

Silence heeft van het begin af aan, problemen gehad met alleen achterblijven in de bak.
Als ik alleen aan het rijden ben en er is niemand, en er komt ook niemand die daarna weer weggaat, dan is er niks aan de hand.

Het probleem begint eigenlijk, als we aan het rijden zijn en er is nog iemand anders aan het rijden.
Silence blijft dan gewoon goed geconcentreerd bezig en schenkt totaal geen aandacht aan het paard.

Totdat dat andere paard de bak uit gaat. Dan is de concentratie compleet verdwenen.
Hij gaat zijn eigen gang, maakt zich sterk, hoofd gaat omhoog en wil totaal niet meer luisteren.
Ookal zet ik hem extra aan het werk, hij wil alleen maar achter dat paard aan.

Heeft iemand van jullie goede tips hiervoor?
Ik kan ook niet meer fijn rijden als hij alleen achter blijft, want hij blijft opgefokt en continu roepen naar het paard wat weggegaan is.

Alvast bedankt.

MaaikeMo

Re: Concentratie compleet weg bij alleen achterblijven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:07

gewoon doorrijden, en negeren wat ie allemaal doet.. pak er anders wat oefeningen bij die hij wat moeilijk vind, dan moet hij zich wel concentreren..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 11:17

Doorrijden probeer ik ook, maar hij maakt zich zo sterk, dat dat bijna niet te doen is.

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:25

Ik heb het zelfde, nou komt het niet vaak voor dat mensen mij verlaten wanneer ik in de bak aan het rijden ben gelukkig.

Ik ga vaak wanneer ik merk dat ze weg gaan aan het andere eind van de bak rijden(bij de A zit onze uitgang), daar blijf ik op de volte en vraag dan iets meer van haar. De laatste tijd heeft ze dan later pas door dat het andere paard weg is en is het opgefokte gedoe ook minder.

Ik weet niet of je die mogelijkheid hebt?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 11:26

Nee, die mogelijkheid hebben we helaas niet.
We hebben namelijk 3 ingangen en langs twee wordt er eigenlijk steeds in en uit gegaan.
En het zijn zware schuifdeuren, dus ze kunnen eigenlijk ook niet ongemerkt naar buiten gaan.

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:49

Mm.. het volgende is een idee, heb geen idee of het werkt. Maar als je hem, wanneer het paard uit de bak gaat, even een stukje ontspanning geeft, een paar rondjes stapt met iets lange teugel en hem daarna weer oppakt?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 12:51

Zou een goede tip kunnen zijn, maar hij vliegt nu al alle kanten op, dus dan denk ik juist dat het nog erger wordt.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:16

Mijn merrie heeft dit ook gehad.
Sterker nog ze had ht zelfs in de buitenbak als er gewoon paarden in de paddock naast de bak stonden.
Zodra ik alleen was begon het drama; rennen, stuurloos en drammerig.
Tja, ik betaal niet bergen stallingsgeld om vervolgens alleen te kunnen rijden als mevouw dat uit komt. Haha!
Ik ben dus maar gewoon door gaan rijden. En ja dat zit je de eerste paar keer op een woest paard. Maar na een aantal keer doorzetten kreeg ze ook wel door dat haar gekke gedrag er niet toe leidde dat ze eerder de bak uit mocht.
Inmiddels is ze prima te rijden als ze alleen n de bak is.

Overgens wist ik bij mijn merrie wel zeker dat het geen echt angst was. Een paard met ECHTE angst op die manier doorpakken werkt denk ik niet.
Denk je dat het bij Silence echte angst is? Hoe is hij als hij alleen op buitenrit is?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 14:35

Silence is altijd manegepony geweest en is dus nooit alleen achter gelaten in de bak.
Beginnen we echter alleen en komt er verder niemand, dan is er niks aan de hand.
Het is echt het verlaten waar hij zo op reageerd. Op buitenrit precies zo, ga ik alleen dan is er helemaal niks aan de hand, gaat allemaal super.
Maar als ik met iemand samen ga en deze gaat weg van ons, is het precies zo als in de bak.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:30

Mijn merrie is ook manegepony geweest.
Dit lijkt me, met het oog op je endurance ambities, wel een probleem waar je echt aan moet werken.
Jij kent het paardje het beste, als jij denkt dat het geen echte angst is maar klierigheid (mn vriendje gat weg dus ik ook) dan zou ik hem toch door rijden.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:40

misschien kan je het een paar keer los oefenen? kan je hem bv even in de bak loslaten met een ander paard en dan na 10 min ofzo dat paard komen halen, terwijl je de jouwe laat staan.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 17:03

Wennie, vandaar ook het topic zodat ik misschien tips krijg. Ik denk dat het wel angst is, want het is ook bij wildvreemde paarden.

kynshiri, Silence is los in de bak heel anders, dus dan is ie veel te druk om iets anders te doen dan bokken.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:39

Als het angst is zul je meer bereiken met grondwerk. Hij moet het vertrouwen krijgen dat jij de leider bent en hij moet er op gaan vertrouwen dat jouw beslissingen de goede zijn.
Omdat je ook zegt dat de concentratie weg gaat zou ik zelf eens gaan kijken naar een soort van clickertaining zoals beschreven in het boek Grondwerk (hier op bokt al talloze malen besproken)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 09:28

Grondwerk ben ik inderdaad mee begonnen. Gaat ook goed.
clicker niet, dan is Silence alles gefocused op de beloning.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:40

Dit is heel vervelend, mijn pony doet dat ook altijd.
Ik schenk er geen aandacht aan, maar verhef wel ietsje mijn stem dat ze moet opletten. Gewoon doorgaan met waar ik mee bezig was.. voltes, hand veranderen, wijken wat dan ook.
Tussendoor hinnikt ze wel, maar ook daar schenk ik geen aandacht aan. Gaat het goed beloon ik haar wel heel goed, zodat ze weet dat ze het op dat moment goed doet.

Succes!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:46

Ik zou idd veel grondwerk gaan doen. Op die manier gaat het paard je als leider zien, waardoor het voor hem niet zo erg is om alleen in de bak te blijven. Daarnaast maak je een paard met grondwerk left-brained, oftewel: hij gaat nadenken in plaats van alleen zijn instinct te volgen. Dit maakt het voor jou ook veel veiliger. Maar je moet je dus eerst vanaf de grond bewijzen als leider en dat gaat niet 1 2 3. Lachen Succes!

mir_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:28

Gewoon doorrijden, laten concentreren op jou, jij bent de baas lijd je paard af met veel figurern te rijden...!
Dit helpt erg goed, ik heb een pony gehad die dat ook deed, ik kan je zeggen heb er even voor moeten vechten, maar ik heb de strijd gewonnen en hij rijd zonder er naar te kijken door
Heel veel succes
Liefs Mireille

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 18:11

Bedankt, ik ga dat grondwerk eens proberen uit te breiden.
Al valt het natuurlijk niet mee om grondwerk te doen terwijl andere aan het rijden zijn.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:54

Heb je geen grote paddock oid waar je ongestoord kan grondwerken? Of in het weiland kan ook, of op het erf. Lachen Oftwel: eigenlijk overal. Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 19:56

Ja, maar als hij alleen is, is er niks aan de hand.
Het gaat echt om het punt dat hij alleen achter moet blijven.
En dat punt komt dan dus niet, dus dan is er ook niks om op te oefenen Knipoog

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:06

Nou ja je moet er eerst voor zorgen dat je wordt gezien als leider door je paard. En dat bereik je door veel grondwerk te doen. Daarbij maakt het dus niet uit of er een ander paard bij is of niet. Is juist handiger als er geen ander paard bij is. Pas als jij wordt gezien als leider, kun je pas het beste met een ander paard erbij het probleem proberen op te lossen. Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 20:07

Maar als er geen andere paarden zijndie weggaan, heeft hij zijn concentratie voor de volle 100% op mij gericht.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:13

Ja, maar daarmee lijkt mij het achterliggende probleem (jij bent niet voldoende leider voor je paard) niet opgelost. Dus het lijkt mij alsnog dat het belangrijkste is dat jij de leider bent. Lachen
Maar als jij in jouw opinie al een goede leider voor je paard bent, dus dat jouw paard je erkent als leider, dan moet je idd gaan oefenen met een ander paard erbij.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 20:15

Ik denk dat hij me wel degelijk als leider ziet, anders zou ik qua grondwerk niet zoveel medewerking en vertrouwen krijgen.
En als het echt angst is, denk ik dat er weinig paarden eerst aan hun leider denken.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:22

Nou, dan zou ik als hetzelfde weer gebeurt, van je paard af stappen en aan de hand wat grondwerk doen ter plekke, net zolang totdat hij weer left brainded is.