Ups and downs.... de downs.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Ups and downs.... de downs.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 22:44

Hoi,

Een paard heeft net zoals de mens zijn ups and downs. De ene dag voelt het zich kiplekker en de andere dag voelt het zich wat minder, de ene dag gaat alles perfect en de andere dag struikel je over van alles heen en zit het je niet mee.

Ik ben benieuwd hoe anderen hiermee omgaan.
Als voorbeeld; je rijd in de bak, maar het gaat vandaag niet zo fijn. Je paard ziet bak-kabouters, ziet fluitende vogeltjes, springt hier en daar is wat opzij en/of let niet zo goed op de hulpen die je geeft.
Of, je rijd weer in die bak wat niet zo fijn gaat, je besluit naar het bos/ naar buiten te gaan. Ook hier geeft je paard de voorkeur aan de dingen om hem heen. Je maakt je ronde af (of niet), rijd naar huis en gaat dan nog in de bak rijden net zo lang tot het wel goed gaat.

Dit zijn enkel voorbeelden, zo zijn er nog een heleboel te noemen. (of het nu ligt aan jezelf, je paard of aan beiden).

Zelf accepteer ik dat er een dag is die minder goed gaat dan een andere (perfecte) dag. Op zo'n dag rijd ik ook niet lang door. Op zo'n dag oefen ik één ding specifiek (niet aan één stuk door). Al zijn we maar een kwartier á 20 minuten bezig. (Ook wel afhankelijk van het moment en hoe de reactie van het paard is op dingen).
Daarna stap ik lekker uit, beloon mijn paard, verzorg hem na afloop en 'volgende keer maar beter' zullen we zeggen. Lachen

Ik ben heel benieuwd hoe anderen hier mee omgaan Lachen

Ir111

Re: Ups and downs.... de downs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 22:47

Ik ben daar heel makkelijk in. Soms merk ik al aan mijn paard tijdens het poetsen dat het zijn dag niet is, dan ga ik niet eens rijden.

Zit ik erop en wil het allemaal niet zo dan stel ik mijn eisen naar beneden bij. Ik wil dan wel een bepaald minimum iets van mijn paard maar dan is het ook goed daarna. In het bos ben ik wel es afgestapt het laatste stuk, hij bleef maar schrikken en maf doen en ik was het zo ontzettend zat dat ik niet goed mijn geduld meer kon bewaren. Dan maar lopen, dan kaffer ik mijn paard tenminste niet ten onrechte uit...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 09:44

De voorbeelden die je noemt ken ik niet bij mijn paard. Die doet alleen zo als IK mijn dag niet heb. Dat is meestal een dag dat ik niet lekker in mijn vel zit, me onzeker voel en daardoor er ook minder aan rij. Dus zijn er twee mogelijkheden: OF ik accepteer dat het die dag niet zo fijn gaat, ik stap af, longeer hem en ga dan nog even buiten een rondje stappen. OF ik schop mezelf onder mijn hol en ga er wel aan rijden. En spontaan gaat het dan ook wel met rijden Clown

Mijn paard is gewoon superwerkwillig en eigenlijk: wat ik correct vraag probeert hij voor me te doen binnen de grenzen van zijn mogelijkheden. Ons grootste probleem is eigenlijk dat hij te hard zijn best doet. Dan wordt hij te heet en gaat hij teveel meedenken waardoor we van alles doen wat ik niet bedoelde Clown

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 10:44

Als het even niet wil is er morgen weer een dag. Ongeaxht het paard of ik mijn dag niet heb, daar ga ik hem niet mee pesten. Ik moet zeggen dat het vrij weinig voorkomt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 10:56

Het hangt er een beetje vanaf wat hij doet,als hij/zij steeds wegspringt dan rijd ik wel door tot ontspanning en totdat ze het niet meer doen.Maar vaak als het niet gaat,dan ligt het aan mij,dus ik rijd dan gewoon los en gymnatiseer wat,maar de moeilijkere dingen sla ik dan een dagje over.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:02

het komt eigenlijk vaker voor dat ik mijn dag niet heb, dan dat mijn paard zijn dag niet heeft....
en als het even niet lukt, probeer ik een stap terug te doen.
soms als ik dreig mijn geduld te verliezen, dan ga ik over in stap met lange teugel, tot 100 tellen en opnieuw proberen, en als het dan nog niet lukt, gewoon afstappen.

dan zal het een andere keer beter gaan. mogelijk met hulp van instructrice.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:07

Als het mijn paard zijn dag niet is dan ga ik niet verder vragen dan nodig. Vaak stap ik er dan ook al snel af om grondwerk te doen of ik ga, tegen al het goed getrainde in, eens lekker rond hobbelen. Muziekje op mee brullen en m'n paard is meestal tevreden, en ik ook Haha!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:10

die van mij doet altijd zijn best.. als het dan een keer niet gaat stop ik gewoon.. als ik dan de volgende dag weer opstap is hij weer helemaal de oude. hij kan ook wel is zijn dag niet hebben..
als wij ons niet lekker voelen gaan we gewoon niet rijden.. dus ik vind als die van mij niet zo goed in zijn vel zit, dat hij het dan ook rustig aan mag doen.. ik stel uiteraard wel eisen.. als hij echt aant vervelen gaat dan stop ik natuurlijk niet..

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:13

Ik denk ook eerder dat de ruiter/amazone zijn dag niet heeft dan het paard.

Maar wat ik dan doe?
Mezelf een schop onder mn .. geven en net zoals urielle zegt er gewoon aan rijden. Zelf rustig blijven en concentreren.. En vooral niet te moeilijke/ingewikkelde dingen willen.
Een dagje alleen loswerken..of een rondje buiten, of aan de longe oid.

Leg de 'fout' wel bij mezelf Ja

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 13:50

Als ik mijn dag niet heb, ga ik niet eens rijden maar hou het bij lekker longeren, daar knap ik altijd heel erg van op, want mijn paard swingt de wereld dan tegemoet..

En als mijn paard zijn dag niet heeft, dan komt dat meestal omdat ik niet fijn kan zitten ofzo, en dan ga ik lekker springen, lekker de zinnen op iets anders dan dressur...

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 15:42

Mijn paard is ene dag wat kijkerig, rennerig of wil gewoon niet mee werken. Maar over het algemeen is hij een super vrolijk paar dat alles voor me doet, gaat vaak mee op buitenrit om de lol erin te houden. Ik wil het beste voor mijn paard, als hij een mindere dag heeft. of ik, houd ik het bij een hele rustige training. Ik ben wel streng voor hem als hij ouwehoert, maar ik ben eigenlijk altijd correct tegen hem. Ik vind dat je samen met je paard moet trainen, als hij zijn dag niet heeft. Wat is het nut om door te gaan? Hij leert er echt niet veel van als je hem aanpakt Ik probeer altijd samen met mn paard te rijden

Als hij zijn dag niet heeft kan ik wel gaan longeren, maar daar heeft Melle echt een hekel aan

jantjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:05

als het paard er niet zijn dag heeft ga ik meestal niet zo lang rijden en alle dingen die hij goed doet extra belonen.. dan rij ik vaak maar een half uurtje meestal gaat het de volgende dag dan weer beter Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:10

Die van mij is een al grote draak daar valt niet gewoon mee te rijden.

Ter aanvullig voordat iedereen gaat roepen dat het aan mij ligt.
Heb les gehad van diverse GP-ruiters hij is op training geweest bij een stal.

Ik heb een hele moeilijke pony, vroeger kon ik daar niet mee omgaan ik ging door en helaas voor mij liep hij vaker K*T dan goed.
Ik trainde vaak 1.5-2 uur per dag.

Nu intresseert het me niet meer, en als ie mindere dag heeft dan ga ik verder met lange teugels, maar ik rij ook niet meer actief.

DonnaBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:12

Bij mij verschilt het heel erg. Als ze echt bokkig is dan rijd ik wel door en oefen ik wel de dingen die ik op mijn programma had voor die dag maar als ze het goed doet dan is het ook goed. Dus ook als ze super loopt en alles doet wat ik vraag, dan rijd ik niet zo lang. Als ze braaf is en ze heeft gedaan wat ik wil dan zijn we klaar. Is ze koppig dan duurt het net zo lang tot ze normaal doet.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:31

Ik voel meestal van te voren dat rijden niet lekker zal gaan, want het ligt bijna altijd aan mij... moe, druk geweest op werk, geprikkeld. Als ik dit merk bij mezelf, ga ik niet rijden, niet longeren. Mijn paard pikt heel feilloos op dat ik niet lekker in mijn vel zit en ongeduldig ben. Daar reageert ze meteen op wat mijn humeur niet beter maakt. Dus als ik zoiets voel bij mezelf heeft mijn paard vrij en ga ik wandelen of gaan we spelen in de paddock. Meestal voel ik me de dag erna beter en kunnen we lekker ontspannen rijden en maken we juist een grote sprong voorwaarts.

Als ik tijdens het rijden merk dat ik ongeduldig ben en zij niet fijn loopt, draaf ik nog een beetje voorwaarts met een lange teugel, stap uit en breng haar terug naar stal. Volgende keer weer beter, we hebben nog jaren de tijd. Gelukkig komt het weinig voor zulke dagen. Mijn paardje is heel werkwillig en ik niet zo vaak humeurig en ongeduldig Haha!

De enkele keer dat ik er helemaal klaar voor ben om lekker te gaan rijden, maar Wonique heeft daar andere ideeën over, dan rijd ik er even goed aan en dan lukt het me vaak wel om haar er van te overtuigen dat het leuk is wat we doen en gaat ze uiteindelijk ook lekker lopen.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:47

Ik heb geaccepteerd dan mn vzpaard de ene dag super loopt: lekker de appuyementen, contra galop, wissels als het echt goed gaat en alles daartussen in, en de andere dag is wil ze niet goed ontspannen en komt ze er niet eens lekker door heen.
Is gewoon haar eigen maar ook wel de leeftijd, wordt 15 dit jaar en heeft gewoon zo 'er dagen.

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:25

Haha mijn paard heet toevallig Up and Down; heel toepasselijk voor haar ook trouwens.
De ene keer loopt ze echt de sterren van de hemel en de andere keer minder. Maar ik weet dat ik veel van haar vraag. Wanneer het naar mijn gevoel niet zo denderend gaat zegt iedereen nog dat ze eigenlijk 'te goed' loopt voor de tijd dat ze onder het zadel is. Eigenlijk train ik gewoon mijn gebruikelijke halfuurtje en wanneer ze het goed doet stop ik, ik ga niet doordrammen, daar wordt ze alleen maar vervelend van.

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 16:51

Als hij z'n dag niet heeft, neem ik hem dat niet kwalijk, ik zorg wel altijd positief af te kunnen sluiten en morgen weer een dag. Tenslotte als ik mijn dag niet heb, neemt hij me dat ook niet kwalijk.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:40

Ik denk meestal dat het aan mezelf ligt. Knipoog
Maar als het aan mijn pony/paard zou liggen zou ik denken,
Volgende keer lukt het vast beter.
Ik denk dat een pony/paard niet snel fouten maakt.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:19

Jaa het klopt, ken ik
De ene week gaat het super, volgende week iets gevonden wat ie gaat proberen, maar denk dat het vooral aan mij ligt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:21

ik zeg altijd "ik wil het beste van dit paard wat hij vandaag te geven heeft" en dat kan best verschillen inderdaad Lachen Lachen

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:50

Heb je toevallig een merrie Clown ?? Ik herken hetgeen je schrijft erg goed, mijn merrie wil nog weleens met de dag omslaan. Nu weet ik inderdaad niet altijd of het aan haar, aan mij of aan ons beide ligt... Wie zal het zeggen? Misschien sla ik zelf wel met de dag om Clown

Ik ben iig goed bekend met up's en down's, dat is een ding dat zeker is Haha! Vooral tijdens haar hengstigheid is er vaak niets meer over van de dingen die de dagen ervoor nog zo goed gingen. Ik heb niet het idee dat ik haar hier ''doorheen'' kan rijden en neem in zulke situaties dan ook genoegen met een soort van compromis. Dan maar even iets minder als we het iig voor beide positief af kunnen sluiten.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:07

Tja, ook ik denk dat de fout meestal bij de ruiter ligt.
Als het bij mij een keer niet zo goed gaat, vraag ik gewoon even iets makkelijk aan m'n paard of maak een sprongetje ( dat maakt zijn dag meteen goed, je ziet hem zo openbloeien Lachen ) . Als dat dan goed gaat stop ik ermee voor die dag. Ondertussen ken ik mezelf goed genoeg om te weten dat als ik mijn dag niet heb, en m'n pony daardoor niet goed loopt, ik hem toch alleen maar ten onrechte ga straffen. Natuurlijk wil ik dit niet, en dus stop ik er maar mee, en ga meestal nog wat aan de hand stappen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:30

Het hangt er bij mij een beetje van af.

Ik ken mijn paard al vrij goed en eigenlijk heeft hij altijd wel zin om aan het werk te gaan.

Merk ik tijdens het rijden dat hij niet lekker in zijn vel zit, dan bouw ik direct af om vervolgens te stoppen. Ik weet uit ervaring dat hij me niet laat zitten op het moment dat hij er echt even moet zijn.
Ik heb hem ook weleens wél doorgereden, puur even voor het feit dat het op sommige momenten gewoon even moet gaan gebeuren. Iedereen heeft zijn dag weleens niet hoor, dat klopt maar ik moet ook evengoed presteren op mijn werk en mijn dingen doen, of ik nou wél of niet mijn dag heb.

Bij voorkeur ga ik echte gevechten met mijn paard uit de weg puur omdat hij er niet beter van wordt. Dan kan ik rijden tot hij dood onder me neerstort want hij geeft toch niet op. Wel probeer ik het dan even op een andere manier op te lossen en dat kan zijn door bv. een andere kant op te rijden of een andere oefening te doen. Ik wacht tot hij dat redelijk uitvoert en dan stop ik ook erna meteen.

Maar ik mag niet klagen hoor, volgens mij vindt mijn paard mij wel geinig want hij vindt het altijd weer leuk en is altijd weer enthousiast om aan het werk te gaan.

Devillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:04

mijn pony is altijd sagrijnig
ma dat komt door haar verleden
en ik probeer altijd vrolijk met haar te doen
en ik heb steeds vaker het idee dat ze
zich beter voelt en happy is..