aan de teugel trekken en fixeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

aan de teugel trekken en fixeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 20:11

ik was met een soort van vriendin aan het lopen en aan het praten over oika, een pony van de manege waarop we zitten en net vanaf kwamen. Ik had daarvoor op oika gereden. Ik zei dat oika er met haar hoofd omhoog liep, en dat ze niet wil nageven. Ik zei dat als ik de teugels wat losser liet dat ze dan meer ontspande. Maar ja de instructrice zegt dan weer dat ik de teugels korter moet houden en moet 'vragen' en haar aan de teugel 'drukken'. ik zei tegen haar: 'maar ik ga oika niet aan de teugel trekken'. en zij zei: 'Dat moet je eigenlijk dus wel doen, hem er even doorheen drukken'. Nou ik vond/vind dat dus belachelijk. Zij 'trekt' gemakkelijker paarden aan de teugel dan ik, ik doe het het liefst of heel zachtjes, m'n ringvinger even aanknijpen, en als ik merk dat mijn paard er meer gespannen wordt, doe ik het niet. En ja, dan lopen veel paarden bij haar dan ook wel in de krul, en ja dan krijgt ze ook zeker wel complimenten. Nou, ik ben van mening dat dan niet door ontspanning komt, maar onder dwang, omdat hij anders 'last van zijn mond heeft'. Ook wordt er op onze manege helemaal gefixeerd op het aan de teugel rijden, en dat irriteerd me. Daarom ga ik mischien van de manege af. (nou ja, dat is niet de enigste reden, want ik leer er bijna niets, ja alleen hoe je een paard aan de teugel kan rijden) Nou jullie mening!

ShauniBef

Re: aan de teugel trekken en fixeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:13

Wat een verschrikkelijke instructrice lijkt mij dat.

Gewoon lekker blijfen rijden jij. Ik heb ook liever met de hooft in de lucht dan dat je ze aan de teugel moet Trekken.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:14

Ik geef je groot gelijk, ik had pas vervanging voor mijn instructeur, en van haar moest ik mijn paard in de krul trekken onder het mom 'lekker dressuur rijden', nou daar ben ik dus niet aan begonnen heah, dat vind ik zo onbelangrijk! een paard wat ontspannen loopt gaat vanzelf nageven, en dán loopt hij ontspannen!

En dan liep er één die niet naar aan de teugel getrokken wil lopen bij mij aan de teugel (ik had alleen licht contact met de mond, verder helemaal niets) en dan is het van: 'ja! daar houden zo!'... nou vreselijk... ik vind aan de teugel lopen geen vereiste, maar een bonus, dan weet je dat je paard lekker met je aan het werken is.

edit: je hebt er zelfs mensen tussen zitten die gefrustreerd worden als een paard een keer niet aan de teugel loopt... kom op zeg! daar laat je je dag toch niet door verpesten (want de tijd verder dat ze rijden lopen ze alleen maar te zeuren)... echt vreselijk gewoon...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 20:19

DeniseES schreef:
Ik geef je groot gelijk, ik had pas vervanging voor mijn instructeur, en van haar moest ik mijn paard in de krul trekken onder het mom 'lekker dressuur rijden', nou daar ben ik dus niet aan begonnen heah, dat vind ik zo onbelangrijk! een paard wat ontspannen loopt gaat vanzelf nageven, en dán loopt hij ontspannen!

En dan liep er één die niet naar aan de teugel getrokken wil lopen bij mij aan de teugel (ik had alleen licht contact met de mond, verder helemaal niets) en dan is het van: 'ja! daar houden zo!'... nou vreselijk... ik vind aan de teugel lopen geen vereiste, maar een bonus, dan weet je dat je paard lekker met je aan het werken is.

edit: je hebt er zelfs mensen tussen zitten die gefrustreerd worden als een paard een keer niet aan de teugel loopt... kom op zeg! daar laat je je dag toch niet door verpesten (want de tijd verder dat ze rijden lopen ze alleen maar te zeuren)... echt vreselijk gewoon...

ja inderdaad, en helemaal op een manege, vind ik dat je beter de teugels wat langer laat. Mijn instructrice is een best goede dressuuramazone, die al welleens in de krant en op bokt heeft gestaan, (ik zeg liever niet wie) maar dan vind ik dit belachelijk.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:21

helaas, op veel maneges zie je zulke instructrices,

ik ken er ook een, op een manege waar ik weg ben,
als iemand vroeg hoe je aan de teugel moest rijden zei ze , sja gewoon wat rommelen van voor , mijn hemel wat een hekel had ik aan dat wijf,
ook aan manegeruiters vertel ik precies hoe het in zijn werk gaat, en de meeste manegepaarden zijn moeilijk, klopt, maar dan loop ik er gewoon even langs, en geef het gevoel op deze wijze over aan de ruiter.
heb heel wat kms langs de paarden gelopen,maar vind het dat meer dan waard.
elke ruiter die ik op de juiste manier heb geleerd een paard nageeflijk te rijden ben ik enorm trots op.
beetje jammer dat veel manegeinstructrices een stuk luier zijn, en het op de makkelijke manier doen "trek en sjor maar wat, dan komt ie wel naar beneden" Misselijk

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:31

Ik heb ditzelfde probleem met mijn (eigen dan wel) paard in mijn les... Mijn instructeur heeft ook heel erg dat 'teugels nog korter' en haar 'erdoorheen rijden' en 'opsluiten van voren' terwijl ik als ik alleen rij alles rustig vraag en langzaam oppak en ook mijn training anders in kan delen. Dan loopt ze veel beter! Ik stop dan ook toch maar na veel wikken en wegen met die les... Jana (en ik?) zijn daar fysiek gewoon nog niet aan toe. Ik kan nog niet opstappen en zo nageeflijk wegrijden en das daar wel 'nodig'.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:35

MMMM...ik denk dat ik wel begrijp wat je vriendin bedoeld met "er even doorheen trekken".
Zeker een manege paard dat toch niet elke dag goed gereden wordt, is wat stugger in je hand.
Als jij, op het moment dat hij nageeft, direkt kan ontspannen en het paard in de nagevelijkheid kan laten zakken met zijn hoofd, is dat voor je paard een plezieriger gevoel dan met zijn hoofd in de wolken. Op het moment dat een paard met zijn hoofd omhoog loopt, is het ook een grotere belasting voor de rug.
Wij noemen het spelen met het bit en zeker geen trekken, dat is in mijn ogen heel iets anders en word hier dan ook zwaar afgestraft!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 09:48

Ik weet niet meer welke, maar er is een Duitse dressuuramazone die gezegd heeft> Tjee, wat doen die Nederlanders er toch allemaal zo ontzettend moeilijk over. Benen eraan en omhoog is druk en omlaag is ontspanning. En dat is aan de teugel rijden.

En toen ik dat las moet ik wel lachen. Want dat is ook zo.
Er is een verschil tussen een weerstand biedende hand en 'fixeren'. Als je een paard redelijk aan de hulpen hebt (even van een manegepaard uitgaande) dan sluit je je hand een keer door totdat ze nageven. Op dat moment leer jij ze dat laag ontspannen betekend.

Denk dat het gewoon een slecht woordkeuze is geweest van je instructrice.

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 17:00

Jana_en_Ik schreef:
Ik stop dan ook toch maar na veel wikken en wegen met die les...

Nee, echt? Ga je stoppen in onze les??

Ik rijd in dezelfde les als Jana en wat zij zegt klopt wel. Ik denk alleen wel dat het bij de manegeruiters minder op gehamerd wordt dan bij de eigen paard ruiters. Jana is namelijk een eigen paard ruiter en krijgt dus ook vaak veel van dit soort commentaar. Bij mij (manegeruiter) blijft het vaak wat milder en rustiger. Maar het blijft op dezelfde wijze. Teugels kort, opsluiten en benen. Maar hij zegt tegen mij ook vaak "hand ontspannen". Het is dus een beetje verschillend denk ik?

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 17:05

Zoals ik het lees komt het op mij over dat je instuctrice bedoeld dat je je paard voor moet begrenzen en druk op je been moet houden tot ze naageeft.
Ik zie daar niks verkeerds in.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 18:00

aerdenhout1 schreef:
MMMM...ik denk dat ik wel begrijp wat je vriendin bedoeld met "er even doorheen trekken".
Zeker een manege paard dat toch niet elke dag goed gereden wordt, is wat stugger in je hand.
Als jij, op het moment dat hij nageeft, direkt kan ontspannen en het paard in de nagevelijkheid kan laten zakken met zijn hoofd, is dat voor je paard een plezieriger gevoel dan met zijn hoofd in de wolken. Op het moment dat een paard met zijn hoofd omhoog loopt, is het ook een grotere belasting voor de rug.
Wij noemen het spelen met het bit en zeker geen trekken, dat is in mijn ogen heel iets anders en word hier dan ook zwaar afgestraft!

Er staat ook even door heen drukken. Lachen Ik denk gewoon dat de ts het verkeerd begrijpt, en geef je in deze post 100% gelijk.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 09:45

Navidad schreef:
aerdenhout1 schreef:

Er staat ook even door heen drukken. Lachen Ik denk gewoon dat de ts het verkeerd begrijpt, en geef je in deze post 100% gelijk.

nou, en toch vind ik niet dat je je paard er doorheen moet drukken=trekken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 10:24

er doorheen drukken hoeft niet trekken te zijn.
Kan ook met je been tegen je hand op rijden zijn.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 12:27

Erdoorheen drukken is voor mij toch echt niet trekken.
Als ik mijn paard erdoorheen moet drukken is het toch echt met kuitdruk tegen mn hand aan rijden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 18:46

areke schreef:
Erdoorheen drukken is voor mij toch echt niet trekken.
Als ik mijn paard erdoorheen moet drukken is het toch echt met kuitdruk tegen mn hand aan rijden.

jaa, maar met het trekken bedoel ik ook wel met been

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:56

Dan denk jij toch echt verkeerd, je moet je paard aan de voorkant begrenzen maar dat is geen trekken.
Ik denk dat jij je instructrice dan verkeerd begrijpt.
Misschien even vragen wat ze precies bedoeld.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:59

Urielle schreef:
er doorheen drukken hoeft niet trekken te zijn.
Kan ook met je been tegen je hand op rijden zijn.

Idd! Ik moet mn vzpaard er ook doorheen rijden/drukken. En dat ik echt gen getrek, gepluk, gefixeer en gedoe, nee rustig en netjes met beleid het paard aan te geven dat je hem 'aan de teugel' wil hebben.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:34

er doorheen drukken is dus zeker geen trekken. je rijd je paard enkel onder wat meer druk door hem wat acktiever te maken aan het been. En hem dus naar je hand toe te rijden. Als die dat aanneemt, geef jij je paard de ruimte om te zakken.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 20:02

Navidad schreef:
er doorheen drukken is dus zeker geen trekken. je rijd je paard enkel onder wat meer druk door hem wat acktiever te maken aan het been. En hem dus naar je hand toe te rijden. Als die dat aanneemt, geef jij je paard de ruimte om te zakken.

wat meer druk, juist daar heb ik geen moeite mee, maar dit is dus toch wel wat anders

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:06

Je instructrise zegt het fout, je moet het bit steeds door de mond heen trekken. Van links naar rechts. Zo flos je meteen zijn tanden waar hij een stralende glimlach van krijgt Ja Zeer positief!

Gebruikt dit al jaren en we gaan nogsteeds vooruit Ja

Nee, niet écht DE manier, blijf het lekker op je eigen manier doen das veel beter!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 20:08

Sisco4life schreef:
Je instructrise zegt het fout, je moet het bit steeds door de mond heen trekken. Van links naar rechts. Zo flos je meteen zijn tanden waar hij een stralende glimlach van krijgt Ja Zeer positief!

Gebruikt dit al jaren en we gaan nogsteeds vooruit Ja

Nee, niet écht DE manier, blijf het lekker op je eigen manier doen das veel beter!

ja zeker zodat het hoofd helemaal heen en weer gaat Bloos

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:11

Juist! Kijk, jij hebt ervaring! Tong uitsteken

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 20:12

Sisco4life schreef:
Juist! Kijk, jij hebt ervaring! Tong uitsteken

huh ik snap je niet helemaal Bloos!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:15

toevallig kwam ik net een heel leuk stukje tekst tegen:

Citaat:
Rijden is geen krachtsport, rijden is gevoel

Een ruiter moet op gevoel zijn zit-, gewichts-, kuit en teugelhulpen goed coördineren en timen om het paard te begeleiden in het doen van de dressuuroefeningen. Daarbij is de hand altijd de laatste hulpgeving, eerst zit, been, bovenlichaam en gewicht gebruiken.

Het is niet belangrijk hoe lang je rijdt, maar hoe je rijdt.

Er zijn twee soorten ruiters: goede en slechte. Goede ruiters hebben een goede basis, hebben een onafhankelijke zit, rijden met gevoel en zitten als het ware IN het paard ipv OP het paard.

bron:
http://www.manege-liesbeuker.nl/citaten.htm

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:16

Nou , je zegt toch dat dan het hoofd heen en weer gaat.

Dat lijkt mij idd een logische reactie van het paard dus omdat je dat weet zeg ik ''zo jij hebt ervaring''

Bedoel er niks mee hoor Knipoog Suggereer ook niet dat jij dat doet.