Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
DeniseES schreef:Ik geef je groot gelijk, ik had pas vervanging voor mijn instructeur, en van haar moest ik mijn paard in de krul trekken onder het mom 'lekker dressuur rijden', nou daar ben ik dus niet aan begonnen heah, dat vind ik zo onbelangrijk! een paard wat ontspannen loopt gaat vanzelf nageven, en dán loopt hij ontspannen!
En dan liep er één die niet naar aan de teugel getrokken wil lopen bij mij aan de teugel (ik had alleen licht contact met de mond, verder helemaal niets) en dan is het van: 'ja! daar houden zo!'... nou vreselijk... ik vind aan de teugel lopen geen vereiste, maar een bonus, dan weet je dat je paard lekker met je aan het werken is.
edit: je hebt er zelfs mensen tussen zitten die gefrustreerd worden als een paard een keer niet aan de teugel loopt... kom op zeg! daar laat je je dag toch niet door verpesten (want de tijd verder dat ze rijden lopen ze alleen maar te zeuren)... echt vreselijk gewoon...
Jana_en_Ik schreef:Ik stop dan ook toch maar na veel wikken en wegen met die les...
aerdenhout1 schreef:MMMM...ik denk dat ik wel begrijp wat je vriendin bedoeld met "er even doorheen trekken".
Zeker een manege paard dat toch niet elke dag goed gereden wordt, is wat stugger in je hand.
Als jij, op het moment dat hij nageeft, direkt kan ontspannen en het paard in de nagevelijkheid kan laten zakken met zijn hoofd, is dat voor je paard een plezieriger gevoel dan met zijn hoofd in de wolken. Op het moment dat een paard met zijn hoofd omhoog loopt, is het ook een grotere belasting voor de rug.
Wij noemen het spelen met het bit en zeker geen trekken, dat is in mijn ogen heel iets anders en word hier dan ook zwaar afgestraft!
Ik denk gewoon dat de ts het verkeerd begrijpt, en geef je in deze post 100% gelijk. Navidad schreef:aerdenhout1 schreef:MMMM...ik denk dat ik wel begrijp wat je vriendin bedoeld met "er even doorheen trekken".
Zeker een manege paard dat toch niet elke dag goed gereden wordt, is wat stugger in je hand.
Als jij, op het moment dat hij nageeft, direkt kan ontspannen en het paard in de nagevelijkheid kan laten zakken met zijn hoofd, is dat voor je paard een plezieriger gevoel dan met zijn hoofd in de wolken. Op het moment dat een paard met zijn hoofd omhoog loopt, is het ook een grotere belasting voor de rug.
Wij noemen het spelen met het bit en zeker geen trekken, dat is in mijn ogen heel iets anders en word hier dan ook zwaar afgestraft!
Er staat ook even door heen drukken.Ik denk gewoon dat de ts het verkeerd begrijpt, en geef je in deze post 100% gelijk.
areke schreef:Erdoorheen drukken is voor mij toch echt niet trekken.
Als ik mijn paard erdoorheen moet drukken is het toch echt met kuitdruk tegen mn hand aan rijden.
Urielle schreef:er doorheen drukken hoeft niet trekken te zijn.
Kan ook met je been tegen je hand op rijden zijn.
Navidad schreef:er doorheen drukken is dus zeker geen trekken. je rijd je paard enkel onder wat meer druk door hem wat acktiever te maken aan het been. En hem dus naar je hand toe te rijden. Als die dat aanneemt, geef jij je paard de ruimte om te zakken.
Zeer positief!
Sisco4life schreef:Je instructrise zegt het fout, je moet het bit steeds door de mond heen trekken. Van links naar rechts. Zo flos je meteen zijn tanden waar hij een stralende glimlach van krijgtZeer positief!
Gebruikt dit al jaren en we gaan nogsteeds vooruit
Nee, niet écht DE manier, blijf het lekker op je eigen manier doen das veel beter!
Sisco4life schreef:Juist! Kijk, jij hebt ervaring!
Citaat:Rijden is geen krachtsport, rijden is gevoel
Een ruiter moet op gevoel zijn zit-, gewichts-, kuit en teugelhulpen goed coördineren en timen om het paard te begeleiden in het doen van de dressuuroefeningen. Daarbij is de hand altijd de laatste hulpgeving, eerst zit, been, bovenlichaam en gewicht gebruiken.
Het is niet belangrijk hoe lang je rijdt, maar hoe je rijdt.
Er zijn twee soorten ruiters: goede en slechte. Goede ruiters hebben een goede basis, hebben een onafhankelijke zit, rijden met gevoel en zitten als het ware IN het paard ipv OP het paard.
Suggereer ook niet dat jij dat doet.