Temptation (Métall × Creool) @ Work!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

T3mptati0n

Temptation (Métall × Creool) @ Work!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 12:23

Helleuuu Vork

Naja, ik ben de laatste tijd bezig om het paard van mijn stiefbroer te rijden. Het is een Métall merrie van nu 7 jaar oud. Ze heeft de laatste 3 jaar stilgestaan, dus verwacht er niet te veel van Nagelbijten / Gniffelen. Ze is ongeveer 1.64/1.65 groot en wil graag voor je werken!

Halsverlenger heb ik er om omdat ze nogal haar rug errug wil wegdrukken, op deze manier heb ik nét iets meer 'controle' over haar hoofd. Oja, ik heb trouwens (nog) geen les.

Kijk en huiver!

http://www.youtube.com/watch?v=O-Gbm5cCdX0

Helliepel

Re: Temptation (Métall × Creool) @ Work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:30

'k Vind het een heel mooi paardje, maar ga je niet erg snel bij het rijden? Nagelbijten / Gniffelen Misschien ik het filmpje versneld, maar volgens mij zou ze een stuk ontspannender lopen als ze wat trager liep... Knipoog Ze wil duidelijk wel graag voor je werken, inderdaad! Knipoog
Nog veel succes ermee!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:31

Lekker paardje wel!
Probeer alleen je houding wat rustiger te krijgen door wat vaster te gaan zitten. Je benen hebben teveel beweging, zowel boven- als onderbeen. Je ziet ook dat je je been op het rechte stuk echt afsteekt. Ook valt op dat je met lichtrijden erg uit het zadel komt, volgens mij kunnen je beugels wel wat langer.

Moet wel zeggen, dat ik het echt een leuk paardje vind! Even dooroefenen en dan kom het wel goed denk ik!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:35

Hoi, leuk paardje. Probeer niet elke pas te drijven. Als ie loopt dan hou jij de benen stil en op zijn plaats. Paardje is erg vlot dus let op dat ie niet over zijn tempo gaat lopen. Ik zou zeker les nemen want ik denk dat dit paardje veel meer kan en jij ook met de juiste begeleiding. Succes samen.

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:40

Leuk paardje! Het ziet er al goed uit en ik vind het op zich positief dat je haar zo voorwaarts rijdt en niet te veel zit te rommelen aan de voorkant. Toch heb ik nog een paar tips:
- probeer het voorwaarts rijden af te wisselen met overdreven terug rijden. En probeer daarbij je basistempo iets terug te brengen, dat ligt naar mijn idee nu net wat hoog. Probeer dan vanuit dat basistempo regelmatig op te schakelen naar een flinke middendraf en dan ook weer terug naar bijna stap. Wissel dat sterk af en zo zal je paardje lekker attent op je been worden.
- verder probeer wat kritischer te zijn tijdens het rijden. Ik zie dat je de hoeken bijvoorbeeld heel erg afsnijdt en bij een volte lijkt je paard als het ware 'om te vallen'. DIt moet je niet toestaan. Corrigeer dit met je binnenbeen en buitenteugel, net zolang tot je paard het snapt.
Kortom: controleer je paard wat meer. eis wat meer controle in het tempo en ook in waar hij precies loopt. ALs je op je tempo blijft letten en je blijft gewoon lekker tegen je licht weerstand biedende hand op rijden, zal je paard zo uiteindelijk ook lekker constant aan de teugel komen. succes!

inge82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:41

Leuk paardje hoor! Lijkt me erg braaf!
Al het commentaar is al gezegd (beugels langer, meer balans --> benen stiller). Ik zou zeker eens een lesje nemen, want dit zijn van die dingen die je niet snel afleert. Spreek uit ervaring Knipoog
Blijven oefenen, komt het vast goed!

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:49

Commentaar is meest al gegeven.
Je rijdt in een enorm tempo, probeer zelf wat langzamer te gaan lichtrijden, tegen het tempo van het paard in,dan volgt hij je vanzelf.
Probeer tijdens het rijden ook de hoeken mee te nemen Knipoog

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:37

Wat een leuk paardje, bij rijtechnisch heb ik een topic geopend over het elastiek als hulpmiddel, ik gebruik hem precies hetzelfde als jij, maar daar zijn toch nog wel een heleboel voorstanders.. Mijn paard heeft hem alleen nog losser staan.. Ziet er goed uit hoor.. Succes

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:50

Wát een leuk paard met een super beweging!
Idd denk ik ook dat je een stukje rust erin moet brengen.
Maar niet te veel eisend zijn hoor, dit is in principe een nét ingereden paard dus gewoon rustig aan!
Wat me opviel is dat je erg beweegt, het is ook belangrijk erg rustig te zitten, zo heeft je paard veel meer meer steun aan je en zelf ook rustiger gaan lopen.
Je moet dus eigenlijk net een stapje langzamer gaan, slowmotion gaan lichtrijden.
En als je nu probeerd je handen ietsje hoger te houden heb je daar wat meer controle over.
Zo, haha, ik denk dat jij je voorlopig niet hoeft te vervelen! Knipoog

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:54

Ik vind het een leuk paard maar wat me opvalt is dat je nogal 'lomp' lichtrijdt. Probeer iets minder ver uit het zadel te komen en wat zachter te gaan zitten. Het lijkt nu of je steeds wordt afgeschoten en dan weer terug ploft, terwijl je verder best netjes zit.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:00

Wat een lekker dier! Ze kan erg goed lopen, soms is ze wat onstabiel en zwabberig, maar dat komt vast omdat ze zolang niks gedaan heeft!

Probeer idd wat te werken aan ontspanning. Dat kan al door zelf rustiger op je paard te gaan zitten. Het viel me op dat je haar echt elke pas bijpookt, terwijl ze gewoon goed voorwaarts is. Dat is jammer, want je krijgt hiervan op den duur een paard wat doof is voor de hulpen.
Om je houdingwat te verbeteren zou ik je beugels een gaatje (of 2) langer doen!

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:04

Wat een leuk paard! En ik vind dat je best netjes rijdt voor dat je geen les hebt hoor. Het meeste rijtechnische commentaar is al gegeven. Ik denk dat het toch het belangrijkst is dat jij het tempo bepaald en dat je een heel stuk stabieler moet gaan zitten. Daarvoor zou ik, zoals ook al gezegd, les nemen.
Op sommige stukken loop ze best heel lekker, ga zo door zou ik zeggen.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:14

Fijn achterbeengebruik heeft ze zeg ! Vingers aflikken
Nou die halsverlenger werkt niet hoor .....een thiedeman teugel is imo een betere oplossing.
Ik denk dat het wel een goed idee is om wat lessen te nemen ,je maakt in je rijden veel fouten die je met een beetje hulp waarschijnlijk niet zou maken .
Het zou jammer zijn om het paard op zo'n manier te blijven rijden want daar wordt ze op den duur niet beter van. Verdrietig
Success !

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:57

Hé Lindy!
Temptation is wel een lekkerding hoor! Die moet ik toch binnenkort maar eens in het echt komen bekijken. Ze loopt net niet helemaal lekker door haar lijf en op het filmpje lijkt het alsof ze wat over haar tempo loopt. Probeer de ontspanning wat meer op te zoeken. Wel veel overgangen blijven rijden maar daarbij ook vaak stukjes heel rustig draven en haar hals en hoofd wat lager instellen. En voor jezelf zou ik je beugels iets langer doen, indd proberen je benen iets stiller te houden en je handen iets meer dragen. Ze heeft wel mooie gangen zeg!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:39

leuk paardje!!! ben nl ook gek van creool dus Haha!

maar ik vind dat ze wel ontspannen loopt en opzich wel los in het lijf is, maar zal haar idd meer proberen te verzamelen en ietsje neerwaarts rijden dan... Dan gaat dat helemaal goedkomen, paard is lekker los in bewegingen

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:43

Mooi paardje, dat doet ie al braaf zeg.. lekker rustig.
Heb wel een tip voor je.
Maak je beugels een paar gaten langer (ook al voelt dit raar aan het begin)
Je komt te ver uit het zadel en daardoor landt je dus ook te hard op de rug. Vooral voor zn jonge die nog niet helemaal lekker door de rug loopt is dat niet helemaal bevordend.
Daarbij zie je ook dat wanneer jij gaat zitten, zij een schokje in haar rug krijgt. Zie je door haar onregelmatige lopen.
Succes ermee

Pablo_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:49

Leuk paardje! Ze doet het allemaal hartstikke braaf!
Ik zou als ik jou was de elastische halsverlenger tussen haar voorbenen vast maken .. want je ziet dat ze wil zakken maar niet verder kan door de elastische halsverlenger dat kan wel als je die tussen de voorbenen vast maakt!
En zoals ik al eerder hoorde rustiger rijden.. wel overgangen overdreven langzaam dan weer wat sneller.. tempo is namelijk aardig snel!
Maar het komt wel goed ze is erg werkwillig zo te zien;)

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:51

mooi paard zeg.

wat krab jij de hoeven grappig uit. ik doe het altijd andersom.

verder zou ik indd proberen wat tempo te verlagen en wat rustige te gaan zitten.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:00

Roos_s schreef:
leuk paardje!!! ben nl ook gek van creool dus Haha!

maar ik vind dat ze wel ontspannen loopt en opzich wel los in het lijf is, maar zal haar idd meer proberen te verzamelen en ietsje neerwaarts rijden dan... Dan gaat dat helemaal goedkomen, paard is lekker los in bewegingen

Vooral in het begin vna het filmpje zie ik toch wel spanning. Later ziet het er indd een stuk onspannender uit Ja

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:17

Ten eerste: wat heb je een leuk paard onder je. Mooi bloed ook, maar ook in de beweging vind ik het een knap paard!

ik bedoel dit vriendelijk maar: ik snap heel goed dat je paard de rug weg probeert te drukken. Zoals Blacklight al vrij treffend zei: je gaat met enorm veel energie heel hoog staan tijdens het lichtrijden (daartegen helpt je beugels een aantal gaten langer doen al een eind), daarmee geef je je paard in principe een voorwaartse opdoffer. Nog voordat de beweging van die pas goed en wel is afgelopen, laat je je als het ware 'vallen' en plof je helemaal achterin je zadel (bijna op de lepel) terug. Daarmee geef je je paard niet alleen een vertragende impuls maar stuiter je bovenop het deel van de rug waarvan je wil dat ze het loslaat.

Wat je nou het beste doet (behalve natuurlijk veel les nemen) is proberen je gewicht meer op je knieen te plaatsen en maar een heel klein beetje uit je zadel te komen en ook heel licht weer gaan zitten (probeer maar te denken dat je zadel stekeltjes heeft, zodat het alleen niet pijnlijk is als je er heel zacht op gaat zitten). Dan zul je zien dat je paard binnen no time lekker over de rug komt.

succes

Tiestoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:06

Mooi paardje, die kan goed bewegen!!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:13

Paard loopt af en toe over het tempo, wel lekker ruim.. maar t tempo mag van mij wat terug. Verder bewegen je benen continu en ik vind je handen af en toe iets te ver uit elkaar staan.
Ook valt het me op dat je paard buitenstelling aanneemt en je heel erg weinig contact hebt met haar mond.
Verder ziet het er goed uit!
Wie is degene met het tweede paard op het laatste stuk van de film? Komt me bekend voor..

1manier2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:16

wat een vreselijk leuk paard! je hebt wel mazzel met z'n leukerd onder je kont;) ik zou je alleen wel aanraden je zit te veranderen, en dan met name de manier waarop je in het zadel terug komt met je kont. Je komt heel erg zwaar en hard terug wat erg belastend is voor het paard. Maar met 1 goede hulp heb je dit zó veranderd! veeeel suc6 en plezier nog!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:24

`wat een leuk dier, alleen jammer van al die spanning

veel; rustiger draven, meer over de rug rijden,
probeer rustiger te lichtrijden, je gaat nu te snel omhoog, en ploft daarna te hard in het zadel.
neem een goede instructie in de hand, dan gaat dit een leuk sportpaardje worden !

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:15

erg gaaf diertje hoor !
ik ben het eens met bovenstaande reactie's
en vind ook dat je erg hard 'neerploft' als je gaat zitten probeer hier echt aan te werken want zo gaat dat paardje haar rug nooit loslaten.

beugels wat langer helpt al veel
al is het maar 1 gaatje
probeer ook niet constant te drijven want je paard gaat het dan negeren in de loop van de tijd en probeer dat maar eens eruit te krijgen (spreek uit ervaring)

ik vind het een erg gaaf diertje en wens je veel succes ermee.