Paard op latere leeftijd ingereden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daantje1981

Paard op latere leeftijd ingereden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 08:25

Sinds korte tijd ben ik op zoek naar een nieuw paard. Nu ben ik een heel lief en rustig paard tegengekomen. Hij zal dit jaar 6 worden.
Hij kan makkelijk een B proefje lopen en kent ook al wel de oefeningen van de L1 en L2 proefjes.
Hij is nog niet zo super lang onder het zadel.

Nu hoorde ik om me heen dat dat toch wel apart is. En dat daar dan misschien een andere reden achter kan zitten?? Hoeft niks verkeerds te zijn maar gebruikelijk is het niet.

Ik vroeg me af wat jullie hiervan vinden?
Zou het nadelen hebben dat het paard laat ingereden is?

Ben echt een leek op dat gebied Bloos

wizewo

Re: Paard op latere leeftijd ingereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 08:39

Voor zijn beendergestel is het ideaal als hij laat is ingereden. Alles heeft dan rustig de tijd gehad om te groeien. Minder kans op artrose en andere beengebreken. Een ouder paard is alleen iets zelfzekerder en kan wel eens iets lastiger zijn met onder het zadel brengen, maar dat hoeft niet en het kan juist in je voordeel spelen.

Bij slungelige paarden of mentaal wat jongere paarden wordt ook even gewacht om het dier wat volwassener te laten worden.

Vaak gebeurt het gewoon uit tijdsgebrek en gemakzucht "plots" is het paard dan al 5-6 jaar. Maar je kan het ook even vragen hoe het komt?

Ik zie niet echt in, als het paard voor de rest gezond en naar je zin is, waarom je hem zou moeten laten staan.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 08:46

Ik heb het aan de berijdster gevraagd. Maar die wist dat niet. Het paard is door de eigenaar gekocht en verder weten ze er niet zoveel van.

Dat slungelige zou best een reden kunnen zijn.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 08:49

nadelen? theeft alleen maar voordelen!
het is 'gebruikelijk' om ze op 3 in te rijden, hoewel dat in feite niet goed is. De rug is immers het laatste dat afgewerkt wordt in het groeiproces en die is pas 'klaar' rond de 6 jaar.
Ik ben persoonlijk 100 % voorstander om een 6 jarige op te leren ipv een 3 jarige. op 6 staan ze wel wat steviger in de schoenen, maar als je behoorlijk met je paard omgaat en hem eerlijk aanpakt zou dat geen probleem mogen opleveren. Vind het maar zielig dat er nog steeds geredeneerd wordt dat je een paard nog steeds moet overvallen met inrijden en dat het een pak moeilijker gaat als je wacht tot hij mentaal volwassen is.
Dat heeft gewoon met commerce te maken, want een 6 jarige laat zich niet overvallen en in 2 weken in opleren (En hij heeft groot gelijk vind ik!), bij een 3 jarige is dat veel sneller gepiept omdat ze niet weten wat ze er mee moeten.

Tis geen kwestie van moeilijker of gemakkelijker; een volwassen paard toont gewoon duidelijker waar de problemen zitten. In die zin is er minder kans dat je je gaat overhaasten bij een ouder paard.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 08:51

Wij hebben mijn paard gekocht als zevenjarige, net ingereden (een tweetal weken). Volgens hun was de reden hiervoor tijdsgebrek... Was een eigen fokproduct, dressuurstal waar een 15-tal paarden stonden, stallen waren de laatste jaren vollop vernieuwd en bijgebouwd. Maargoed, nadat ze bij ons een zestal maanden stond heeft ze een peesblessure gehad. Het kan natuurlijk zijn dat dit de eerste keer was, overbelasting of verkeerde beweging gemaakt. Maar het kan ook wel zijn dat paardlief bij het inrijden op die dressuurstal een peesblessure gehad heeft, eigenaars te weinig tijd gehad om deftig terug op te bouwen (maw veel op de harde wandelen, lange rechte stukken wandelen) en dus maar gewoon terug op de wei gezet heeft en verkocht heeft als 'net ingereden vanwege tijdgebrek'.

Maargoed Clown, ik heb wél de tijd genomen om het deftig te laten herstellen en terug op te bouwen, waardoor ze de laatste vijf jaar hier geen enkele keer problemen mee heeft gehad.

Verder was de leeftijd wel te voelen tijdens het inrijden. Haar karakter had zich al deftig gevormd.. ze was maw niet het meest makkelijke paard toen. Maar weer, je weet natuurlijk niet hoe dat geweest zou zijn, mocht ze ingereden zijn op haar drie/vier jaar.. kan goed zijn dat ze toen hetzelfde gedaan zou hebben.

Deels ben ik wel blij dat ze zo laat is ingereden. Ze heeft van zichzelf al een lange lange rug, maar door dat late inrijden heeft ze nog nooit problemen gehad hiermee. Ze zal zeker ook nog hééél wat jaartjes meegaan. Nadeel zou zijn als we haar willen verkopen... Ze is bijna twaalf, maar inprincipe 'gelijkgesteld' met eentje van acht (vermits ze vier jaar later is ingereden). Jammer genoeg vrees ik dat er weinig mensen gaan zijn die daar rekening mee houden, en ja, voor veel mensen is twaalf al 'oud' he.

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 08:52

Ik ken een paard van 7 wat een jaar onder het zadel is nu, alleen is die moeilijk te rijden omdat ze nogal een eigen wil heeft. Ik dacht altijd dat ze zo eigenwijs werden omdat ze al die jaren niks hebben hoeven doen en dan nog eens moeten werken. Maar nu rijd ik zelf tijdelijk op een paard van 10 jaar, wat nu ongeveer een jaar onder het zadel is. Dit is een schat van een beest en doet erg zijn best. De eerste is een merrie en de tweede een ruin. Ik denk dat het toch vooral van het karakter afhangt hoe het paard er op reageert.
Daarnaast denk ik wel dat het voor het gestel van het paard beter is om iets later in te rijden, omdat een paard op 3 jarige leeftijd nog niet is uitgegroeid.

Dus eigenlijk kan ik me geen nadelen bedenken.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 08:52

Er hoeft echt niets iets achter te zitten hoor.Is alleen maar beter.
Wij zijn ook nu pas bezig met Gemini.Die wordt ook dit jaar 6.
Zou niet weten wat voor rede er achter zou moeten zitten eigenlijk.
Gemini zijn we nu mee begonnen omdat we hem eerst goed uit wilde laten groeien.Hij was op zijn 3 ook echt nog een babytje Clown Hebben hem toen wel leren longeren en zadeltje er eens op.Maar echt aan het werk gaan we nu pas mee beginnen.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 08:57

Het paard is echt super braaf.

Ik was in de binnenbak aan het rijden toen het zo hard waaide, dus het loeide rond de bak. Hij kijkt niet op of om. Er reed een kleine pony voor me en die stopte ineens. Dus ik moest echt even trekken om hem stil te krijgen. Zijn hoofd ging eventjes omhoog en toen was het gelijk goed.
Als je net op een nieuw paard rijd ben je altijd aan eht zoeken natuurlijk. Maar vond het ook niet eng of niks.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 08:59

en ook niet te onderschatten: bij veel paarden die later zijn ingereden heb je veel minder een terugval na een tijdje. Bij paarden die op 3 ingereden zijn komt er vaak een puberperiode.

Je hebt natuurlijk paarden die heel hun leven lang wat moeilijker blijven ook...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:15

hallo

idd een puberperiode als ze met 3 ingereden worden de mijne zit er nu middenin , is n beetje baldadig probeert 1001 dingen uit , maar ze blijft best braaf
ik heb er geen probelemen mee als ze later beleerd worden zijn ze geestelijk en lichamelijk beter in staat t werk aan te kunnen ....
met n 3 jarige moet je toch elke keer dat je rijdt weer kijken wat die dag wel en niet kan
ik rijdt mijn 3,5 jarige maar n keer of 3 in de week en dan max. n half uurtje
succes met je besslissing

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:27

Ik heb ook een merrie die dit jaar 6 wordt. Een jaar geleden kocht ik haar met een veulen aan de voet, ze was alleen voor de fokkerij gebruikt.

Sinds kort is ze zadelmak. Nog niet helemaal B klaar, maar wel braaf. In haar opleiding loopt ze dus achter (in mijn ogen), hoewel ik in het jaar van 3 tot 4 jarige nooit zoveel brood zie qua opleiding. Ik begin veel liever met een 4 of 5 jarige.

Voor het paard heeft het alleen maar voordelen: je overvraagt ze minder snel. Een lesklant van me reed een 7 jarige merrie in en die liep in no-time alle Z oefeningen.

Die pubertijd kan je overigens alsnog tegenkomen, zodra hij sterk genoeg is om zich van je hulpen te ontrekken en dit doorkrijgt. Zelfde procedure dus eigenlijk als wat je bij 4-jarigen vaak ziet, die een paar maanden zadelmak zijn. Voordeel is dat de oudere paarden niet ook nog eens last van de groei hebben.

shanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:54

Die van mij is 6,5 en net 3 weken onder het zadel. Heeft alleen maar in de wei gelopen.
Iedereen waarschuwde me dat het wel een moeilijk zou kunnen worden, Maar ik heb nog nooit zo'n mak paard gehad. Haha!
Kunt zo op stappen en wegrijden. SUPER paard!!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:57

mijn ervaring is dat paarden die laat zijn ingereden altijd wat dommig blijven. ik heb veel paarden gereden die pas later zijn ingereden, en allen waren gewoon trager in het leerproces,
dit is bij mensen ook zo. voor een bepaalde leeftijd neem je het makkelijkst dingen op, daarna gaat dat stukken langzamer en moeten de dingen vaker herhaald worden

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:58

Ja ik heb een verzorgshet, Grompie, 5 jaar, echt ik ging erop, eerst even aan de longeerlijn, de 2e keer erop zonder longeerlijn, er zat al die 2e keer een rem op, en ze reageerde op been. Dus de 5e keer alweer naar buiten, en dat terwijl Grompie bekend staat om rotstreken en bokken Clown

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:59

is niet echt een groot nadeel. Als die als 6/jarige al wel wat kent dan is er nog wel voldoende hoop om goed sportpaard van te maken. Als ze veel ouder zijn en nog weinig gedaan hebben zijn ze soms moeilijker om goed aan te rijden, omdat ze idd meer eigen wil hebben dan jongere paarden. Tenminste dat is mijn ervaring een beetje.. Maar zoals ik jou verhaal hoor kan het volgens mij weinig kwaad..

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:01

Een paard van een meisje die ik ken is ook laat ingereden, en heeft ook nooit problemen met dit soort zaken gehad.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:03

Ik ben bezig een 6 jarig paard in te rijden. Dit heeft vind ik het voordeel dat het paard geestelijk en lichamelijk volwassen(er) is en veel stabieler. Iemand anders op het forum heeft een 11 jarige fokmerrie die (dus om die reden nooit beleerd is) ze nu ook aan het inrijden is en het gaat allemaal heel makkelijk.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:07

ja dat is vaak wel waar, omdat ze vaak al meer `in de handen` zijn geweest dan een jonger paard.. Maar een veel ouder paard is moeilijker om daar nog hoog mee in de sport te komen als ze verder nooit wat hebben gedaan..

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 21:36

Roos_s schreef:
ja dat is vaak wel waar, omdat ze vaak al meer `in de handen` zijn geweest dan een jonger paard.. Maar een veel ouder paard is moeilijker om daar nog hoog mee in de sport te komen als ze verder nooit wat hebben gedaan..

Maar het paard heeft een heel braaf en rustig karakter. Misschien dat het meer tijd komt om hem hogerop te krijgen dan en meer training. Maar als het karakter zo is, dan maakt dat toch niet zoveel uit???

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:51

Mijn pony is pas op z'n 6 zadelmak gemaakt, ik heb er wel een beetje problemen mee gehad maar had denk ik meer te maken met zijn karakter. Dus als deze een braaf en rustig karakter heeft is er volgens mij geen enkel probleem.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:56

Mijn 6 jarige is ook nog behoorlijk groen. Met 4 heb ik 'm zadelmak gemaakt, en een paar maandjes 2-3 x per week rustig aan gereden. In zijn 5e jaar ook weer een maand of 3, en nu gaan we van het voorjaar weer verder. Geen haast, gewoon lekker samen bezig zijn en hij krijgt zo alle tijd om goed uit te groeien.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:59

Bij mij komen ze echt niet onder het zadel voordat ze in ieder geval 4 zijn en mijn merrie heb ik pas zadelmak gemaakt toen ze al 5 was, heb er eerst en veulen bij gefokt.. Ik vind het grote voordeel dat ze al verder zijn uitgegroeid en met name bij 3 jarigen wil je dan nog weleens in een periode puberen komen, maar komt vaak omdat ze dan een groeispurt hebben. Mijn paarden komen pas onder het zadel als ze het popperige stadium hebben gehad. is een behoorlijk groeispurt die ze vaak op 4 jarige leeftijd of zelfs nog later krijgen, dan zitten ze vaak lekkerder in hun vel en leren ze alles ook gemakkelijker. ben het dus totaal niet eens met een ouder paard dommer is daarom langzamer zou leren. Heb genoeg paarden in mijn leven zadelmak gemaakt en ook veel 3 jarigen voor anderen, maar ik doe het liever later...

_ulivi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 08:22

Mijn merrie wordt dit jaar 7 en heeft de eerste 6 jaar alleen maar opt land gestaan, weinig in handen geweest.. ben na de zomer begonnen met t inrijden maar daart nogal heftige en dominante karakter wat ze heeft is het vind ik wel een nadeel dat ze niet eerder in is gereden.. ze is nu dan wel helemaal uitgegroeid maar ze is ook al een en al spier.. een klein bokje zit er niet in, t moet gelijk groot en vaak..
ik ben er ook zeker geen voorstander van een om een paard op zijn 3e al helemaal door te rijden.. maar als ze 3 of 4 zijn rustig een beginnetje maken kan geen kwaad wat mij betreft, al is het alleen dat ze weten dat het 'normaal' is om iemand op hun rug te hebben en dit te accepteren, bij die van mij heb ik heel erg het gevoel dat ze zoiets heeft van waarom zou ik nog wat gaan doen.. na 6 jaar lekker in de wei.. ook denk ik dat t er wel veel mee te maken heeft wat er voor die tijd met het paard gedaan is (wel of niet veel in handen geweest) en wat t karakter vant paard is.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:38

ja ulivi, als ze ouder zijn, zijn lichamelijk id sterker en dan kan een sterk karakter je weleens tegen werken.... Maar geef de hoop niet op hoor, het kan zo in 1 keer veranderen en dan kun je er nog een heel fijn (sterk) paard aan hebben....

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:09

Mijn paarden maak ik meestal zadelmak als ze 3 zijn. Als merrie zijnde gaan ze onder hengst en jaar daarna er fanatieker mee aan de gang.
Met ruinen natuurlijk moeilijker. Wel als 3-jarige inrijden en dan niet tevaak mee rijden, 3 keer in de week is genoeg..

Maar dit alles is natuurlijk wel per paard verschillend