stuurproblemen jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cremellogek

stuurproblemen jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 12:15

Samen met m'n zusje ben ik bezig met het zadelmak maken van een 5-jarige ruin. Het in in principe een goud eerlijk dier, maar hij is erg dominant en stronteigenwijs. Het zadelmak maken verliep probleemloos, hij vind het allemaal best en was nergens van onder de indruk. Longeren met of zonder ruiter gaat prima (in de longeerbak).
Maar zodra hij los in de bak gaat, doet hij waar hij zelf zin in heeft. M'n zusje en ik hebben samen vele paarden zadelmak gemaakt, maar nog nooit meegemaakt dat een jonkie zo doordramt waar hij zelf zin in heeft. Hij zal ook natuurlijk nog niet goed begrijpen wat we willen, maar hij heeft constant zulke eigen ingevingen dat ik even niet weet hoe we tot hem door moeten dringen. Er zit dus absoluut geen stuur op.
Het is een paard waar je in de omgang echt mee moet samenwerken, zodra hij dwang voelt gaat hij er met volle kracht tegenin en dan win je niet.

Mijn zusje heeft af en toe zoiets van hij moet gewoon luisteren, maar als je veel contact op de teugels neemt gaat hij hij alleen maar achteruit lopen. Je kan ook lekker op hem zitten en dan bewegen met je benen. Maar als je hem te duidelijk benen geeft gaat hij bokken, hij laat dan duidelijk merken dat hij dat vervelend vind.

Zou dit een fase zijn van hem waar we met een zachte aanpak en veel geduld doorheen komen, of moet hij juist harder aangepakt worden? Als iemand tips heeft graag!!!

brendalevita

Re: stuurproblemen jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:18

Misschien eerst oefenen aan de lange (dubbele)lijnen todat er een stuur op zit?dat doe ik altijd voor ik erop stap,succes ik denk zowieso dat je veel geduldt moet hebben.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:19

ik zou hem eerst goed leren wijken voor druk. kent hij dat al? dat is in principe de basis...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:33

brendalevita schreef:
Misschien eerst oefenen aan de lange (dubbele)lijnen todat er een stuur op zit?dat doe ik altijd voor ik erop stap,succes ik denk zowieso dat je veel geduldt moet hebben.

Dat doe ik ook altijd. En ik vind het een goed idee.
Dit paard snapt er gewoon nog niets van. Niet ieder paard heeft het heel snel door.
Gezien zijn leeftijd ook even zijn gebit na laten kijken. Zou kunnen dat er wat probleempjes zijn geweest met het wisselen van de kiezen.
Ook zou je iemand mee kunnen laten lopen. De longeerlijn er aan, maar dus niet rond longeren, maar gewoon meelopen. Degene die er op zit stuurt. Zoveel mogelijk met de benen, je moet helemaal nog niet aan de teugels gaan lopen plukken.... en vooral VOORWAARTS!
Succes!

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:39

Misschien moet je er een keer een pop van stro en stof opzetten aan de longeerlijn! (wel goed vastmaken natuurlijk) En als dat goed gaat kan je hem misschien los in de bak doen met die pop!
En misschien moet je dan zachtjes met de zweep in z'n buik dieuwen (op de plaats van waar je benen hangen) Ik hoop dat het jullie lukt!
Sucses ermee! Groetjes Jester en My!

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:42

en als nou iemand het paard aan de longeerlijn heeft en jij zelf gaat sturen diegene is er alleen ter ondersteuning.
Is dat niks?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:44

Jester_LeX schreef:
Misschien moet je er een keer een pop van stro en stof opzetten aan de longeerlijn! (wel goed vastmaken natuurlijk) En als dat goed gaat kan je hem misschien los in de bak doen met die pop!
En misschien moet je dan zachtjes met de zweep in z'n buik dieuwen (op de plaats van waar je benen hangen) Ik hoop dat het jullie lukt!
Sucses ermee! Groetjes Jester en My!

waar is dat goed voor?

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:01

Dat hij bokt op je been komt (denk ik) waarschijnlijk door dat hij niet snapt wat hij met die druk aanmoet. dus idd zoals hierboven als gezegt leren wijken voor druk.
Wij hebben er ook eentje gehad die het sturen niet snapte. - los in de bak - iemand er naast - ruiter geeft been en teugelhulp om te sturen - de gene die er naast loopt duwt het paard mee als het niet reageert - heb je wel wat gedult voor nodig... Knipoog maar het makkelijkste is wat grondwerk te doen tot dat hij het principe snapt...

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:49

cremellogek schreef:
Samen met m'n zusje ben ik bezig met het zadelmak maken van een 5-jarige ruin. Het in in principe een goud eerlijk dier, maar hij is erg dominant en stronteigenwijs. Longeren met of zonder ruiter gaat prima (in de longeerbak).
Maar zodra hij los in de bak gaat, doet hij waar hij zelf zin in heeft. M'n zusje en ik hebben samen vele paarden zadelmak gemaakt, maar nog nooit meegemaakt dat een jonkie zo doordramt waar hij zelf zin in heeft. Hij zal ook natuurlijk nog niet goed begrijpen wat we willen, maar hij heeft constant zulke eigen ingevingen dat ik even niet weet hoe we tot hem door moeten dringen. Er zit dus absoluut geen stuur op.
Het is een paard waar je in de omgang echt mee moet samenwerken, zodra hij dwang voelt gaat hij er met volle kracht tegenin en dan win je niet.

Mijn zusje heeft af en toe zoiets van hij moet gewoon luisteren, maar als je veel contact op de teugels neemt gaat hij hij alleen maar achteruit lopen. Je kan ook lekker op hem zitten en dan bewegen met je benen. Maar als je hem te duidelijk benen geeft gaat hij bokken, hij laat dan duidelijk merken dat hij dat vervelend vind.

Zou dit een fase zijn van hem waar we met een zachte aanpak en veel geduld doorheen komen, of moet hij juist harder aangepakt worden? Als iemand tips heeft graag!!!

ik denk dat hij heel lief is, maar als hij denkt hé wat leuk daar, dat hij daar dan ook gewoon heen walst met of zonder begeleider.
in een afgesloten ruimte hoef hij ook niet gecorrigeerd te worden, dan loopt hij zijn rondjes wel, probeer eens of hij daar op de binnen hoefslag wil lopen.
Oudere paarden hebben vaak een eigen idee als ze wat willen, dan gaan ze ook, moet ook veel grondwerk mee gedaan worden stil staan is stil staan en niet nog een half pasje, erg consequent zijn met wat je vraagt.
Niet boos worden wil hij toch niet begrijpen.
Teugels gewoon licht in de hand houden, veel veranderen van richting, instap en als jullie al vele paarden zadelmak hebben gemaat, moeten jullie ook weten dat als je links trekt dat het paard naar recht gaat, als je geen onafhankelijke zit heb, dus ten alle tijden een drijvende zithulp houden ook al wil hij niet, met twee teugels sturen en zitten in de richting waar je heen gaat.
Als hij goed op deze hulpen reageert kan je pas los van de longeerlijn.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 09:57

Hij ziet het rijden in de bak inderdaad als een speelkwartiertje. Hij vind het leuk en spannend om de bak in te gaan rijden.
Ik heb al wel eens in de bak de longe moeten vasthouden omdat er iemand anders ook aan het rijden was. Daar begrijpt hij helemaal weinig van, toen heeft hij de helft van de tijd acheruit gelopen. Als hij zelf losloopt is hij juist een voorwaarts paard.
Hij gaat trouwens ook telkens aan de bakrand knagen, je krijg hem als je eropzit dan voor geen mogelijkheid weg. Zou het dan wel beter zijn om met een springzweepje op z'n hals te tikken?

Dank jullie wel iig voor alle tips!

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:01

Ja dat zou je kunnen proberen. Ik ben zelf ook bezig met een jong paardje inrijden, en die had ook wel eens rare dingen. Geef ik als hij op me been niet reageert een klein tikje op de schouder en dan is het over Lachen
Niet te hard of te vaak slaan natuurlijk, want dan heb je kans dat hij bang wordt voor de zweep en dan ben je nog verder van huis!

javospost

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:23

Dat een paard de stuurhulp nog niet begrijpt is niet zo gek, je moet hem meer begeleiden denk ik.

Grondwerk doen zodat hij zich leert concentreren op jou. Het longeren aan dubbele longe is het oefenen waard, ook zou ik hem longeren in de bak, zodat jij bepaald waar hij loopt, longeren in een ton leert hem niet op eigen benen lopen. Opsluiten tussen je lijn en de zweep en goed voorwaarts.

Tijdens het rijden zou ik ook een springzweepje gebruiken om je hulpen duidelijker te maken. Bedenk wel dat vooral je zit erg veel invloed heeft. Sturen met twee handen naar rechts of links, het verplaatsen van je gewicht en het draaien van je bovenlichaam komen eerst.
Bij de driejarige die ik rij heb ik de zweep vooral gebruikt om hem over de hoefslag te laten lopen. Hulpen en een tikje op de schouder. Tijdens de eerste keren rijden stond er altijd hulp in het midden van de bak met een longeerzweep om in te grijpen als mijn voorwaartse hulp niet doorkwam.

Erg veel succes, streng en consequent zijn, maar bedenk hij moet de kans krijgen om te leren en dat wil alleen als hij ontspannen blijft, afdwingenw erkt niet, zeker niet bij een 5 jarige!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:50

Ik heb het ook, maar ik longeer telkens voor het rijden, en zie er wel verandering in Lachen

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:59

Het klinkt mij alsof je een paar stappen in de training hebt overgeslagen: wijken voor druk, grondwerk, wennen van druk op het bit vanaf de grond (eenzijdige en tweezijdige druk), dubbele lange lijnen (eerst op een halster, zodat je de mond niet onnodig belast met iets dat hij nog niet snapt), ... Het eerste sturen onder het zadel doe ik ook op het halster, omdat je daarmaa makkelijker het hoofd kunt controleren, zonder dat het bit hem pijn doet en hij in verzet komt omdat hij het nog niet snapt. Daarvoor moet hij natuurlijk al wel geleerd hebben om te stoppen en te sturen op het halster (dubbele lange lijnen dus)...

Succes!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:13

cremellogek schreef:
Hij ziet het rijden in de bak inderdaad als een speelkwartiertje. Hij vind het leuk en spannend om de bak in te gaan rijden.
Ik heb al wel eens in de bak de longe moeten vasthouden omdat er iemand anders ook aan het rijden was. Daar begrijpt hij helemaal weinig van, toen heeft hij de helft van de tijd acheruit gelopen. Als hij zelf losloopt is hij juist een voorwaarts paard.
Hij gaat trouwens ook telkens aan de bakrand knagen, je krijg hem als je eropzit dan voor geen mogelijkheid weg. Zou het dan wel beter zijn om met een springzweepje op z'n hals te tikken?

Dank jullie wel iig voor alle tips!

ik denk dat jullie al te ver bezig zijn met wat hij wel en niet begrijpt, waardoor hij dan ook teveel met zich zelf bezig is en niet naar jullie luistert, hij moet leren aan de hand goed mee te lopen en te stoppen als jij dat wil, en niet als hem dat toevallig zo uit komt, achteruit lopen mag hij niet zelf bedenken, doet hij dat wel moet je hem vlotter achteruit laten lopen 2 passen meer als dat hij stopt of zo.
Daar moet hij naar luisteren waar je ook ben, in de rijbak met of zonder andere paarden, en aandacht blijven vragen als dat niet lukt vraag dan of een ander jullie wil helpen, anders krijg je veel problemen.
Zweepje kan wel, maar ik denk dat hij niet genoeg met jullie bezig is met opletten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:28

Ik ben zelf ook met een nogal eigenwijs ding bezig.
Het gaat super, maar het stuur is soms nog moeilijk, ik ga nu oefenen aan de dubbelen lijnen , erachter lopen en dan zo allerlei figuren lopen, en dat doet ze eigenlijk heel goed, denk dat ik als volgende maar eens een ruiter erop gaat zetten en dan zelf met de dubbelen lijnen erachter als hulp als het de ruiter niet lukt.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:37

met dubbele lijn in de rijbak kan gevaarlijk zijn als hij echt niet wil, is een rijbak erg groot, veiliger is met 1 lijn

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:39

Waarom gevaarlijk??
Gevaarlijk owrd het pas als je zelf in paniek raakt.
Je kan de bak ook door midden delen toch?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:42

als extra hulp een kneveltrensje?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:46

moonfish13 schreef:
als extra hulp een kneveltrensje?

Nou dat is nou weer eens een goeie tip, toppie!
Maar niet heus

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:52

als extra hulp ik zeg niet dat je m ermee in zijn mond moet raggen.
een kneveltrens wil voor een jong paard nog wel eens wat duidelijker zijn.

essy72

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:59

ideetje...
ander paardje ervoor laten lopen, hij zal wel volgen misschien zelfs met iemand erop en iemand ernaast...
bij afwenden en volgen duidelijke hulpen geven..ook als hij iets per ongeluk doet dus gaat hij rechts...de bij-behorende hulpen geven..

en nooit vergeten ;
van belonen leren ze meer dan van straffen...geduld geduld geduld

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:18

Wat grappig, ik ben een paard aan het inrijden dat echt precies hetzelfde heeft. Heb ook al talloze paarden afgericht, maar deze springt er echt uit wat eigenwijs zijn en langzaam van begrip zijn betreft. Op zich helemaal niet erg, maar je moet er wel veel geduld mee hebben.
Wat ik doe is iemand op een van de andere paarden zetten die we hebben staan (wel een braaf paard natuurlijk) naar buiten op het zandpad en met je jonge paard er achteraan stappen. Bij die van mij werkt het supergoed. Voordat je uberhaupt kunt gaan sturen zal hij toch eerst fatsoenlijk voorwaarts moeten gaan, want zolang die niet eens vooruit wil, waarom zou je hem dan de andere kant op willen sturen Knipoog
Als je de mogelijkheid hebt zou ik het eens proberen als ik jouw was.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:51

moonfish13 schreef:
als extra hulp ik zeg niet dat je m ermee in zijn mond moet raggen.
een kneveltrens wil voor een jong paard nog wel eens wat duidelijker zijn.

Een bit is toch geen stuur??

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:02

Waarom met een bit beginnen? Twee (sport)paarden die ik net erbij rij zijn nu terug van zadelmak maken/inrijden. Daar werden ze (na join up werk en andere voorbereidingen) eerst gelongeerd met dubbele longe op een Monty Roberts dually halster, daarna werd met dat halster ook gereden. Een paard kent al druk op de neus van het halster dus zal dan veel eerder begrijpen wat de bedoeling is. Als het paard kon netjes (links, rechts, de overgangen) aan het halster kon worden rondgereden (als in rondjes door de round pen/bak rijden) gingen ze over op het bit. Het is dan makkelijker om te begrijpen wat de bedoeling is van dat ' ding' in de mond. Misschien is het wat om een stapje terug te doen, geen bit, om uiteindelijk weer extra vooruit te gaan. Hoop dat je hier wat aan hebt. En geduld is natuurlijk een schone zaak bij jonge paarden. Succes.