Rijden met een elastiek...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Rijden met een elastiek...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 12:20

Hoi hoi,

Ik ben sinds 2 weken met mijn paard waarvan ik echt niet meer wist wat ik ermee moest naar een nieuwe instructrische gegaan.. De eerste les hebben we voorzichtig geprobeerd aan allerlei dingen te gelijk te werken, helaas wekt dit voor mij een heleboel stress op en dat slaat vanzelf over op mijn merrie.. En dat is al zo'n heethoofd Haha!

Nu stelde ze vorige week voor om een elastiek van de singel over het hoofd te leggen en weer terug naar de singel, niet strak maar gewoon los, zodat ze begrenst werd in haar hoofd en dus niet, hetgene wat ze zo graag doet, en waardoor ik altijd een gevecht krijg, haar hoofd heel hoog in de lucht kan gooien en dan heel hard te gaan racen... Ze kan nog steeds haar hoofd in de lucht doen, maar krijgt dan druk achter haar oren waardoor ze weer zakt, op deze manier hoef ik niet te denken aan de voorkant..

Anders was ik en bezig met voorwaarts rijden maar doordat ik zelf teveel terug reed en teveel deed met mijn hand reed ik voorwaarts tegen een betonblok..

Nu hangt het stiek gewoon los eraan, echt niet strak, wanneer het paard gewoon loopt hangt er een grote boog in het elastiek, en kan ik me eerst gaan richten op het voorwaartse en mijn eigen zit en reacties op sommige dingen.. Ze loopt ook niet nagevelijk hoor met het stiek eraan, maar met een los elastiek gewoon horizontaal met haar hals...

Wat vinden jullie van deze oplossing, ik vind hem zelf wel goed, want mijn paard wordt zo min mogelijk gehinderd, en er wordt uitgebreid de tijd genomen om eerst mij weer helemaal op de rails te krijgen..

Ik wil wel nog even kwijt, mijn merrie is helemaal gezond verklaard door zowel dierenarts als osteopaat, heeft een nieuw zadel, alleen nadat we in de sloot zijn gevallen vorig jaar hebben we gewoon een beetje het vertrouwen kwijt geraakt, dat is nu weer terug, alleen we zijn ook (helemaal ik, zit er op als een banaan.. Haha! ) een heel eind achterop gekomen, we waren voor het ongeluk B +8 voor we het wisten..

Ik ben heel tevreden over mijn instructrische, maar ben gewoon benieuwd wat jullie ervan vinden..

Mijn instructrische stelde trouwens een elastiek voor i.p.v een slof omdat ze van mening is dat wanneer je neit goed overweg kunt met een slof je hem ook noooit op tijd los kunt laten en het stiek altijd rekbaar is, maar wanneer hij goed bevestigd is direct los is zodra het paard laag is met zijn hoofd..

Nogmaals dit is tijdelijk, en vooral om eerst aan mijzelf te werken, want ik gaf nu namelijk echt hele tegenstrijdige dingen aan aan mijn paard.. Tevens vertelde ze dat ik niet elke dag hiermee moest rijden, maar beter ook heel veel kan longeren...

Sash

Re: Rijden met een elastiek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:23

ik denk dat het best goed is wat je nu doet. en zeker onder begeleiding van een ervaren iemand.

toen ik je post las dacht ik eerst, ik zou eerder een slof gebruiken omdat je dat meer zelf in de hand hebt (ook al is half bokt ertegen) maar het argument van je instructrice is wel overtuigend.
en wanneer het elastiek los hangt en alleen maar belemmert tegen omhoog gaan met het hoofd, vind ik dat ook wel goed.

eventueel zou je als afwisseling op het elastiek een martingaal kunnen gebruiken. die gaat het te hoog gaan van het hoofd ook tegen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 12:25

Mijn instructrische wil er geen slof aanhangen omdat ik inderdaad zelf daarmee gewoon veel te streng ben, ze wil mij helemaal op nieuw leren meegeven met het bit enzo. Daar ben ik heel blij mee. Haha!

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:51

Je moet wel uitkijken dat het paard niet gaat hangen.
Dat doen ze nl snel met een elastiek.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 07:48

Op een elastiek kunnen ze toch niet gauw gaan hangen, dan rekt het toch mee? Ik zou hem met longeren wat lager en ronder instellen om zo de rugspieren en halsspieren goed te trainen. Laat hem eerst een kwartiertje dat doen op zijn eigen tempo, na een paar weken uitbouwen naar een langere periode en iets meer tempo. Galop in een veel later stadium pas doen als je paard het goed oppakt. Geduld, geduld en geduld en een zachte hand doen wonderen. Probeer niet teveel met je handen te doen met rijden, maar concentreer je er eerst op dat je paard over vier benen gelijkmatig en in takt loopt, meestal volgt dan het nageven vanzelf.

boter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 08:00

Mijn vriendin rijdt ook met een elastiek met haar pony
en dat gaat erg goed
in draf en galop niet meer met haar hoofd omhoog
veel beter dan met een slof rijden enz.
in het begin vond haar pony het wel raar maar ze weet nu niet beter

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:12

Ik ben helemaal geen voorstander van een elastiek. Ik heb nog niks anders gezien dan taaie bokken ervan die er idd in gingen hangen uiteindelijk. Wanneer het paard zich eruit drukt en er tussenuit gaat zou ik zelf opteren voor een martingaal en verder gewoon no nonsense verder werken aan de nageeflijkheid.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:20

IK ben wél weer voorstander van elastiek. Ik vind dat een hulpmiddel niet direct afgeschreven kan worden. Ieder paard reageert er weer anders op.
Ik longeer mijn paard wel eens met elastiek. Hij wordt hier altijd fijn los van.
Mijn eerste paard heb ik ook met elastiek gereden (ik was een ukkie, paard was groen). Hierdoor heb ik geleerd om aan mijn houding en zit en hulpen te werken, zodat ik, toen het elastiek af ging, mijn paard netjes naar beneden kon rijden.

Elastiek veroorzaakt alleen stugge bokken? Onzin. Je moet gewoon kijken hoe je paard er onder loopt. Wordt hij er strak en sterk van, af doen. Reageert hij er fijn op en komt hij ontspannen naar beneden, dan heb jij eventjes het juiste hulpmiddel voor je paard gevonden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:26

@ TS: hebben wij soms dezelfde instructrice? Haha!

Ik rij Jo ook met elastiek. Die hangt superlos, en altijd in een boogje, behalve als ze te hoog komt, net als bij jou. Ik heb er laatst eens over na zitten denken, volgens mij is een voordeel van de elastiek, naast bijv een thiedemann of slof, dat er druk achter de oren komt als ze omhoog komt, en dat niet alle gewicht aan het bit hangt.
(maar dat is mijn simpele boerenverstand, misschien heb ik het wel helemaal mis)

Jo doet het er goed op, maar ik wil er wel zsm vanaf natuurlijk. Maar nu zijn we er beide even mee geholpen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 11:50

Het gaat bij ons niet echt om het paard wat niet wil.. Maar meer erom dat ik zelf gewoon goed moet leren op mijn zit rijden.. Ik denk inderdaad ook dat ieder paard er anders op reageert.

Maanling?? Bij wie les jij?? Mag op per PM..

Voorlopig wordt mijn paard zeker niet stug, en ik kan goed op mezelf letten.. Voor ons werkt het, maar dat kan bij iedereen anders zijn, natuurlijk zodra het goed gaat (lees ik zelf niet meer tegenwerk en super netjes zit) gaat het er gewoon weer af..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:10

@TS, was maar een grapje omdat mijn instructrice precies dezelfde theorie heeft als de jouwe Knipoog

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:43

Omdat er een aantal problemen gelijktijdig opgelost moeten worden, wordt er waarschijnlijk gekozen voor elastiek.

Een elastiek dat begrenst achter de oren op het moment dat het paard met het hoofd omhoog komt, lijkt een oplossing, het is geen oplossing. De toepassing ervan zie je heel veel. Een paard dat gereden wordt, moet ook met een minder goede ruiter lang en laag gereden kunnen worden, op elk moment. Een minder goede ruiter die nog niet goed kan zitten en niet goed met teugels overweg kan, kan dat het paard met een goede instructeur zo aanleren.

Op het moment dat je dat bereikt hebt, kun je steeds beter gaan en leren zitten. Omdat het elastiek rekt in de begrenzing is de begrenzing meegevend, hetgeen tot gevolg heeft dat de begrenzing niet of nauwelijks werkt of wel maar dan zet het paard juist die spieren aan die het voor rijden beslist niet gebruikt zouden mogen worden. M.a.w. je beinvloed de gangen van het paard.

Je moet het paard eerst ontspannen, los- en soepel maken. Dan biedt het paard jou een zetel aan waar je beter op leert zitten. Een paard dat begrensd wordt gaat misschien wel omlaag en lijkt los en soepel maar is dat niet. De rug met de zetel die je wordt aangeboden kan dan ook nooit je van het zijn.

Ik vind het een typische hedendaagse consumptie dressuur oplossing, die je niet zou moeten gebruiken. Het lijkt goed omdat je een illusie hebt dat het goed gaat, in werklijkheid wordt je paard en jij als ruiter er niet veel beter van. Je verschuift problemen die je niet echt aanpakt naar een later tijdstip en die komen er dan cummulatief en daardoor nog sterker en moeilijker tevoorschijn.

Het feit dat een paard misschien in een houding te krijgen is die jij of de instructeur graag ziet, is heel wat anders als het bouwen van een fundament dat je stap voor stap, met bevestiging door het paard, uitbouwt. Dat is de basis om veilig, correct en met plezier te kunnen rijden. Al die hulpmiddelen, zijn onnodig en naar mijn mening zelfs ongewenst De andere route kost misschien wat meer tijd. Het enthousiasme over een nieuwe instructeur in het begin is een normaal verschijnsel, omdat je denkt dat dingen beter gaan omdat ze anders gaan. Daarmee is niet zeker of het echt beter gaat....

Ik zou deze problemen nooit op deze manier oplossen. Niet omdat het elastiek is, het is rijtechnisch en voor de africhting en scholing van het paard onjuist. Als de begrenzing wegvalt en het paard ontdekt dat er geen begrenzing is, dan vervalt elk paard vroeg of laat in de oude gewoonte. De kunst is voorwaarts-neerwaarts rijden, met ondertredende en aktieve achterhand. Als je dat nog niet kan, leer dat dan eerst aan. Laat je instructeur het eens voordoen op je paard. 2 rondjes door de bak is voldoende om elk paard op die manier op een grote volte ontspannen, los en soepel te laten gaan. Elk paard kiest hier van nature zelf voor, zonder begrenzing. Voor het paard is dit een "state-of-mind" dus iets wat vanuit elk paard zelf komt.

Suc6

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:47

Een elastiek kan helpen, maar in mijn ogen is het gebruik van een hulpteugel vaak niet nodig!

Want waarom moet dat hoofd perse van voren in de krul en naar beneden? Waarom ga je niet eerst gewoon zorgen dat je paard aan je been is en reageert? Laat dat hoofd maar lekker hoor! Tis alleen maar het plaatje en dat vertekent op deze manier toch alleen maar!
Als je eerst gaat rechtrichten en voorwaarts gaat rijden en dat hoofd lekker laat voor wat het is, dan volgt de ontspanning en het 'in de krul' lopen vanzelf wel. En het plaatje is dan ontspannen, goed én zonder hulpteugel bereikt.

Veel succes met je paardje!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 18:02

Jibbel schreef:
Een elastiek kan helpen, maar in mijn ogen is het gebruik van een hulpteugel vaak niet nodig!

Want waarom moet dat hoofd perse van voren in de krul en naar beneden? Waarom ga je niet eerst gewoon zorgen dat je paard aan je been is en reageert? Laat dat hoofd maar lekker hoor! Tis alleen maar het plaatje en dat vertekent op deze manier toch alleen maar!
Als je eerst gaat rechtrichten en voorwaarts gaat rijden en dat hoofd lekker laat voor wat het is, dan volgt de ontspanning en het 'in de krul' lopen vanzelf wel. En het plaatje is dan ontspannen, goed én zonder hulpteugel bereikt.

Veel succes met je paardje!

Volgens mij wordt er door lang niet iedereen goed gelezen.. Wat ik heel duidelijk aan geef, of in ieder geval heb geprobeerd, is dat ik zelf veel te veel voorover ging zitten, alleen maar aan de teugels zat te prutsen, en daardoor ging mijn paard alleen maar hard..

Mijn paard doet niets maar dan ook niets fout. Het ligt aan mij. In mijn vorige bericht heb ik ook duidelijk naar voren laten komen dat het elastiek absoluut niet strak staat, en dus ook absoluut niet zorgt voor een paard wat in de krul of vals knik loopt Het zorgt er enkelt voor dat wanneer het paard hard gaat ik juist moet leren mijn handen te ontspannen en rustig op mijn zit mijn paard terug moet rijden. Het is er enkelt voor om te zorgen dat mijn paard niet zijn hoofd tegen mijn hoofd aan kan doen. Er is niks mis met het paard, maar na een ongeluk met een sloot zijn we de ontspanning heel lang kwijt geweest, vooral ik, en daar zitten we nu nog steeds mee. Mijn paard is helemaal nagekeken door zowel dierenarts als osteopaat enzo. Ze heeft een nieuw aangepast zadel gekregen, alleen zodra ik iets fout doe blijft de reactie van mijn zeer gevoelige paard kop in de lucht en rennen. Dat wordt tegen gehouden door het elastiek. Nogmaals dus niet voor het in de krul trekken enzovoort..

Vandaag les gehad, en inderdaad heel veel geoefend op het aan het been zijn en rustig inbuigen rondom het been. Het ging heel goed, en ik kon al een heel stuk beter zitten. Mijn merrie was rustig en het elastiek ging eraf, ze was nog net zo fijn, en totaal niet in de krul, maar dat maakt op dit moment niet uit, als ze maar rustig en ontspannen is. Tevens is het al minstens een half jaar geleden dat mijn paard zo rustig en ruim liep als vandaag. Dat lijkt me toch niet fout, ze kan bewegen zoals zij dat wil, en kiest voor deze oplossing. Dat lijkt me toch in overeenstemming met het paard.

Dus nogmaals we doen dit absoluut niet voor het paard, die doet heel goed haar best, maar ik moet aan zoveel dingen denken.

- Rechtop zitten
- Handen netjes rechtop
- Rustig lichtrijden
- Bij te hard tempo eerst op zit terug rijden (de belangrijkste maar ook de moeilijkste)
- Zelf ontspannen blijven ( ook heel moeijlijk)
- Paard laten buigen zonder terug te werken
- Paard regelmatig los durven te laten

Dit alles is heel moeilijk als je al minsten 3 kwart jaar in een neerwaartse spiraal zit.

Daarom heeft mijn instructrische gekozen voor de aanpak van het eerst zelf netjes zitten en rijden en dan pas veel verder met het paard. En voornamelijk heel druk bezig zijn met op de zit rijden en altijd fijn aan t been en dus rechtstellen.

Ik snap dat het misschien voor sommige wat raar klinkt, maar toch ben ik van mening dat het niet fout is, zolang deze manier maar niet gebruikt wordt als trainingsmethode voor het paard en dus ook zeker niet iedere dag gebruikt wordt. Ik wissel ook heel veel af, met longeren en springen en buitenrijden.

Maar ik vind het ook interessant om de denkwijze van iemand anders te lezen. Zo zie je altijd maar weer dat iedereen anders denkt.

Gelukkig gaat het na 3 lessen waarvan 2 met stiek al heel hard vooruit, en zoals het er nu naar uitziet zullen we snel weer verder kunnen zonder hulpmiddel, het is en blijft tenslotte een hulpmiddel en niet een tuigonderdeel.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:10

De bedoeling is om jezelf te trainen om beter te leren zitten en niet als trainingsvorm voor het paard ?

Als je deze methode gebruikt om beter te leren zitten, train je misschien jezelf, maar daardoor automatisch ook het paard. Dat betekent dat als je het doet, dat je het heel kort moet doen. Het paard leert aanzienlijk sneller dan jij. Dat leren betekent aanleren. Dat kan zowel in goede als verkeerde zin. Om dat terug te draaien is een heel ander vak....

Het paard gaat achteruit, wordt dus minder, als je dit lang doet en jij gaat schijnbaar vooruit. Het is net als bij tennisles, de eerste lessen ga je snel vooruit. Daarna kom je er achter dat je een lange weg hebt te gaan..... Dat is met paardrijden net zo.

Als het paard al goed is, laat het paard dan longeren door iemand die dat goed kan, ga zelf op het paard ztten en gebruik bijzetteugels met rubber ringen. De bijzetteugels worden dan gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn, vertrouwen krijgen in de ruiterhand, volledige acceptatie van het bit en eerlijke aanleuning. De ruiter mag dan geen teugels in de hand hebben. Je gebruikt alleen zit en kuit.

De discussie gaat feitelijk niet over hulpteugel gebruik, maar hoe je leert als ruiter goed te zitten, zonder dat je je paard daardoor slechter maakt. Degene die er alleen beter van wordt, is degene die het elastiek verkoopt. Als je paard reageert zoals het hoort te reageren, dan is het verhaal hals strekken en hoofd laten zakken, tempo wisselingen en overgangen rijden, paard voorwaarts en aan het been houden, tempo controleren en dan met uitgestrekte hals en hoofd omlaag, zonder hulpteugels of begrenzingen. Daardoor leer je beter zitten.... Je doet dan niets waarmee je het paard verkeerd beinvloedt.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:35

Als je een slof goed gebruikt. Dus tegen het omhoog gaan van het hoofd dan is er niks aan de hand. Je houdt hem tegen als hij zijn hoofd in de lucht gooit, de slof hangt los als het paard netjes loopt..

Ik heb bij een elastiek een soort van ik trek gewoon terug idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:37

Urielle schreef:
Ik ben helemaal geen voorstander van een elastiek. Ik heb nog niks anders gezien dan taaie bokken ervan die er idd in gingen hangen uiteindelijk. Wanneer het paard zich eruit drukt en er tussenuit gaat zou ik zelf opteren voor een martingaal en verder gewoon no nonsense verder werken aan de nageeflijkheid.

Mee eens
Als je graag een taai paard wilt moet je vooral met en stiek gaan rijden.

Gewoon zonder rommel en het zelf gaan leren Lachen
Waarom willen mensen nu bij elk paard alles meteen kennen?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 20:53

runningkawa schreef:
Urielle schreef:

Mee eens
Als je graag een taai paard wilt moet je vooral met en stiek gaan rijden.

Gewoon zonder rommel en het zelf gaan leren Lachen
Waarom willen mensen nu bij elk paard alles meteen kennen?

Sorry maar met dit paard ben ik al 5 jaar bezig... Dus hoe bedoel je meteen..

Zoals ik zie zijn er een heleboel verschillende meningen, ik vind dit erg leukom te lezen. Zo zie je maar weer hoe iedereen anders denkt.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:02

Zoals ik tarah ken en haar zie als heethoofd ben ik eerder voorstander van stiek als leer. Waarom alsvolgt:
Stiek rekt mee en het lijkt me sterk dat paarden erop gaan hangen (dan rekt het toch mee!!) Een paard kan er wel steun uithalen en tegendruk van krijgen, als het op de juiste manier is vast gezet overigens. Verder heeft het paard dan meer vrijheid, dus meer kans geestelijk ook mee te komen.

Met leer is het allemaal iets definitiever, en ik hou sowieso al niet van dat woord. Het heeft ook een definitieve inwerking, hangt je paard op de slof/bijzet dan is er geen enkel stukje van dat leer dat meegeeft DUS blijft het paard lekker erop hangen waardoor je niet het passende resultaat krijgt, dan heb je ook nog de protest paarden die er enorm tegenin gaan (logisch, hou jij ervan om vast gebonden je werk te moeten doen?) En uiteindelijk als het paard de strijd niet meer kan winnen geeft die zich over en lijkt het alsof die ontspannen z’n rondjes loopt.

Hier kan ik ook weer wat over zeggen met betrekking tot de wilde paarden, een paard zal nooit maar dan ook nooit doen alsof die pijn heeft, kreupel loopt en probeert na protest het beste ervan te maken zodat zijn prooi niet ziet dat die zwakker is als anderen.

Wat ik nog wel kwijt wil, ik ben me momenteel puur bezig natural horsemanship dus mij zul je zowizo niet met stiek of leer zien trainen. Dit is mijn kijk erop en de logica die ik zelf in me hoofd heb. En ik vind hem er zeer logisch uitzien! Ik plaats dit bericht omdat de TS een vriendin van mij is en ik graag haar verhaal ondersteun met mijn idee erachter.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 07:26

De logica die mieke_cunna neerzet, is ook mijn logica, want in mijn opzicht kunnen paarden in iedere hulpteugel hangen behalve als ze goed voor het been zijn en fijn voorwaarts gereden worden.

Mijn paard mag niet hard, maar moet wel lekker voorwaarts.

En uiteraard doen we dit niet een uur lang hoor! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:40

Helaas werkt een elastiek zo niet
Bij een slof leren ze dat het niet prettig is als ze hangen (bij goed gebruik wat maar weinig mensen kennen)
Bij een elastiek, omdat er rek in zit weten ze dat ze daar op kunnen hangen, het veert mee en is daarom hangen niet vervelend.
Leuk als je dadelijk zonder rijdt, dan is jou mee verende hand net zo lekker te gebruiken Lachen

En al heb je hem 5 jaar gereden...dan hoort zulke rotzooi er nog niet aan...andere instrucite, andere manier van trainen..maar dit helpt niet
Aan de teugel gaan, los van voor zijn, zit niet voor...dus waarom wel aan de voorkant er wat aan knopen? Lachen

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:56

Daar zit inderdaad wel wat in, het paard ervaart het hangen niet als vervelend dus zal het eerder in het elastiek hangen. Ik vraag mij af hoe je hem voorwaarts-neerwaarts rijd want (en dat kan ik vanaf hier natuurlijk niet beoordelen) als je hem wat vrije teugel geeft en hij volgt je hand, gaat het elastiek dan ook niet strakker staan? Ik ben niet anti-hulpmiddel maar het is wel belangrijk dat er goed mee omgesprongen wordt en ik denk zelf dat juist wanneer het erom gaat dat jij goed moet zitten, dat de hulpmiddelen wel even weg kunnen blijven ook al snap ik heus wel dat jij beter kunt zitten als je paard iets makkelijker (zij het in meer of mindere mate) in een houding geforceerd kan worden. Ik heb daarom het idee dat je beter een martingaal erom kan hangen dan een elastiek die je niet toe kan staan maar op 1 maat blijft zitten.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:58

Ik zou nooit kiezen om problemen in de basis bij ruiter/paard op te lossen met hulpteugels om allerlei al genoemde redenen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:16

Bedankt voor je lange uiteenzetting. Ik snap best dat je paard niks fout doet en ik ben ervan overtuigd dat je met de beste bedoelingen dat elastiek erom wilt hangen.
Maar waarom moet dat paard per se een hulpteugel om zodat jij aan je houding kan werken? Want zonder die hulpteugel kan je ook aan je houding werken.
Ok, hij loopt misschien minder nagevelijk, waardoor het voor jou wat lastiger is om goed te gaan zitten, maar door het elastiek wordt er toch een bepaalde dwang uitgeoefend op zn hoofd en ik vind dat het dan lijkt alsof het paard goed loopt en zn lichaam lekker gebruikt, terwijl dat niet zo is.
En daar gaat het mij dus om, laat dat paard lopen met zn hoofd waar hij wil en ga zelf aan de slag met je houding. Als jouw houding goed wordt, gaat jouw paard vanzelf super lopen en dan omdat het allemaal op zn plek valt.
Zolang jij een hulpteugel gebruikt ben ik van mening dat het paard niet ECHT goed kan lopen en dat het jouw houding ook niet veel zal opleveren als het elastiek er weer vanaf gaat.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:25

Ik ben absoluut geen voorstander van een elastiek. Paarden gaan er van hangen en worden er gewoon echt niet fijn van. Dan kan je er nog beter bijzetteugels aan hangen (van de singel naar het bit ipv de zijkant van het zadel)