bang in bochten in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ollielief

bang in bochten in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 20:30

Hoi ik ben een meisje van 9 jaar en mijn moeder en ik hebben eigen Fjord. Ik ben pas op ruiterkamp geweest en toen ben ik in galop met paard en al onderuit gegleden in de bocht. Nu ben ik best bang in galop in de bochten. Heeft iemand tips hoe ik wat minder bang kan worden?

Aniek93

Re: bang in bochten in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:31

wat was de oorzaak dat je uitgegleden was?

ollielief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 20:34

Mijn pony ging te hard achter een andere pony aan en er was heel veel drukte vanwege het ponykamp, ik denk dat hij daarom zenuwachtig was. De bak was ook slecht, de week erna is een nieuwe bakondergrond gekomen.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:48

Ik heb hetzelfde voor gehad met m'n pony, een tijdje terug.
Is inderdaad echt niet leuk, maar je zal toch terug moeten proberen. Ik heb niet echt tips, zorg ervoor dat je op een goede ondergrond opnieuw probeert.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:51

Gewoon rustig opnieuw proberen als je alleen bent in de bak, als de bak weer goed is, en op je pony vertrouwen Lachen Die zal nu ook voorzichtiger zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:56

Misschien kun je beginnen met weer galopperen op de volte, dan heb je een wat minder scherpe bocht en heeft hij geen lang recht stuk om vaart te maken.
Langzamerhand kun je de volte dan wat uitrekken, terwijl jij het tempo blijft bepalen. Succes! Lachen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:58

Ik vind het ook doodeng: mijn paard gaat zo vréselijk snel in galop. Ik vind het dan ook weer niks om als een gek aan die teugels te gaan hangen. Hij is nog nooit onderuit gegaan, maar het is nogal een onbenul die van alles schrikt en al struikelt over een stokje dus ik vind het altijd maar eng.. Vandaar dat ik liever galopeer in het bos: kan hij rechtuit. Clown

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:00

het bos is dat een goede oplossing ja mijn paard glijd erg snel in de bochten en ik ben daar erg bang voor ik gallopeer ook alleen op een goede bodem zo niet doe ik gewoon geen galop

Pheyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:41

gewoon door het telkens weer te doen, krijg je er vertrouwen weer in dat je het kan, doe dit wel rustig met goede ondergrond en in een rustige omgeving. Stapje bij beetje zal je dan ondervinden dat de angst verdwijnd en je weer gaat genieten!

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 01:27

goed met je binnenbeen drukken, zodat je hem opvangt in de bochten

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 01:32

Owh soms heb ik er ook last van hoor met mijn eigen paard. Want die is soms nog al onhandig en heeft ook moeite met zijn balans, dus de galop is bij hem nog wat onwennig in de bochten. Ik denk dat het vanzelf over gaat, als je vaker oefent op een volte en dan af en toe weer rechtuit en als het goed aanvoelt, kun je weer proberen om een bochtje te maken in de hoek van de bak.
Succes ermee!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 01:34

Misschien kun je om je vertrouwen terug te krijgen een paar keer een rustig handgalopje maken achter een ander paard? Ik ben een keer in rengalop met een manegepony over de kop geslagen. Voor mij hielp het echt een tijdje achter iemand te rijden die rustig galoppeerde. Nou, sterkte ermee. Ik hoop dat je snel weer kunt genieten van een galopje in de bocht.

Maris_marcus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:50

Probeer eerst op rechte stukken te galloperen, zodat je je paard goed onder controle hebt. Voor de bocht neem je hem/haar terug naar draf. Als dit goed gaat bouw je het langzaam op door de eerste bocht in galop te nemen.. Het liefst een ruime bocht doormate van een grote volte ofzo.. Lachen
Veel succes Knipoog

ollielief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 17:50

ik vind het heel fijn dat jullie zoveel tips voor me hebben alleen het is wel erg jammer ( dat vind ik zelf dus ook) dat er geen bos bij ons in de buurt is!!!

Roobinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:57

wat inhouden?

Pheyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:05

Ik hoop dat je snel het vertrouwen in de bochten terug krijgt, in het begin zal het moeilijk zijn maar als het je lukt je angst te overwinnen kan je heel trots op jezelf zijn!

Klijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:05

rustig weer proberen op te bouwen. ga lekker et bos in daar is het soms blubberig en dan krijg je misschien meer vertrouwen.

kimthalita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:12

rustig zitten, en dan iets naar buiten blijven hangen zodat hij niet kan omslaan

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:13

Ik ben ooit heel lang geleden met een paard onderuit gegleden. In bochten of gladde ondergrond ben ik nog altijd beetje huiverig om onder uit te gaan. Ik rij verder gewoon over al hoor dus t heeft bij mij niet de overhand maar ben toen wel zo geschrokken dat t me altijd bij is gebleven. Hoe je er over heen komt geen idee?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:15

Idd gewoon rustig weer opbouwen, galopeer gewoon een tijdje niet totdat je weer je vertrouwen terug hebt gevondem, desnoods galopeer je aan in een hoek en voor de andere hoek neem je hem weer terug in draf , of laat iemand je aan de longeer lijn vasthouden zodat hij in elk geval niet er van door kan gaan.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:56

Rustig weer proberen op te pakken denk ik

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 22:06

Ik denk dat je het beste op een volte kunt beginnen met galloperen. Dan kan je paard niet zo hard gaan en dus ook niet onderuit gaan in de bocht. Begin eerst met een klein stukje en bouw het daarna uit. Als je paard te hard gaat neem je hem weer terug. Mijn fjord gallopeert op de volte veel rustiger dan over de hoefslag. Op de hoefslag kan ze op de lange zijde vaart maken en krijgt ze moeite om de bocht goed door te komen. Clown Doordat ik veel oefen op de volte, gallopeert ze nu ook op de hoefslag rustig. Gaat ze weer te hard, dan gaan we weer op de volte. Door deze oefening komt het paard ook beter op de achterhand en wordt de galop evenwichtiger.
Laatst bijgewerkt door FjordFiesta op 03-02-08 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 22:09

ollielief schreef:
Hoi ik ben een meisje van 9 jaar en mijn moeder en ik hebben eigen Fjord. Ik ben pas op ruiterkamp geweest en toen ben ik in galop met paard en al onderuit gegleden in de bocht. Nu ben ik best bang in galop in de bochten. Heeft iemand tips hoe ik wat minder bang kan worden?

klinkt zó bekend Lachen
ik ben dan wel 17, maar ben er ook bang voor..
heb veel in het bos (rechte stukken) gegaloppeerd, gewoon voor het vertrouwen.
mijn huidige pony veel gelongeerd en losgegooid (en dus zien wat een bochtjes hij kan maken in galop)
en eerst galoppeerde ik alleen de lange zijdes
er komt vanzelf een dag dat je denkt '' en nu de bocht ook!'' Lachen
ik vind het nogsteeds eng, maar doe het nu wel Lachen gewoon rustigaan je krijgt het vertrouwen vanzelf hoor Lachen

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 16:28

Heey
Ik heb precies het zelfde gehad!
Heb er nu ook erg veel moeite mee, was bang dat het paard gewoon zijn benen niet goed meer neer zette ofzo!
In ieder geval is het nu al een stuk minder, zoals Naaltje al zei heb ik heel veel gekeken naar hoe de paarden door de bochten gingen. Het ging eigenlijk altijd gewoon goed!
Met die gedachte ga ik nu meestal door de bochten Clown
Succes!

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:53

Naaltje schreef:
ollielief schreef:

klinkt zó bekend

Já hier ook. alleen hier ben ik onderuiotgegaan op het betonn.. :|
echt een nacht merrie..
Het begin was ook heel angstig, maar eventueel iemand anders voor je laten rijden en de galop en bochten doen..
heeft bij mij geholpen...
Enkele keren wou een stal genoot de galop in de bochte doen en dan was het de bedoelding dat ik meer zou denken zij kan het dan kan ik het ook, eerste keer was wel eng tuurlijk maar ik kan nu weer normaal rijden.. en heel heel heel af en toe heb ik wel het id''ee ownée daar gaan we maar toto nu toe nooitt meer gebeurd.
En als ik andere dan scherpe bochten zag doen dacht ik owk van ow pleass wil nie kijkée Haha!.. maar toch blijven kijken end an zien van hun kunnen het ook heeft mij overgehaald om mezelf te bewijzen Haha!..
en YES ben der nu vanafff Cool .. hopelijk werkt het bij jou ook Ach gut