Wat is een goede instructeur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CarpeDiem45

Wat is een goede instructeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 21:12

Ik wil gaan starten met mijn Fjord. B dressuur. Ik rij al jaren in een groepsles, heb vroeger ook veel gereden. De groepsles vind ik leuk, maar ik mis meer persoonlijke aandacht. Ben op zoek gegaan naar een instructeur. Iemand die ik van vroeger kende en ZZ heeft gesprongen bleek nu instructeur en wilde wel les geven. De prijs vond ik niet misselijk, € 20,00 per half uur. Maar goed. Ik heb dus les gehad, ik ga zijn naam niet noemen, dat vind ik niet fair, maar en weet niet wat ik ervan moet denken.

De priveles ging hem er vooral om dat hij zag hoe mijn paardje liep. Nou dat was in orde, was los genoeg en galoppeerde makkelijk, alleen, ik was gemakzuchtig en mijn paardje lui aan het been. Gemakzuchtig. Wat moet ik hiermee, is dit een term in de paardenwereld die aangeeft wat je verkeerd doet? Lui aan het been, daar kan ik wat mee. De instructeur in kwestie weet natuurlijk niet dat ik al heel wat stappen (letterlijk) hierin vooruit ben gegaan, in vergelijk met toen ik mijn Fjord anderhalf jaar geleden kocht, maar 'gemakzuchtig'? Ik werk me uit de naad. Vind het een botte lompe opmerking. Ik les samen met een andere dame die ook haar twijvels heeft. Aan de andere kant, hij is wel de ZZ instructeur, als hij het je niet kan vertellen, wie dan wel. Maar ik heb ook geen zin om zo afgebekt te worden en zo weinig uitleg te krijgen. Wat vinden jullie?

Jolienn

Re: Wat is een goede instructeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:14

Je kunt hem toch gewoon vragen wat hij hier nou precies mee bedoelt? Daar is hij voor hoor!!

CarpeDiem45

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 21:28

Heb ik gedaan en gezegd dat ik niet wist wat ik fout deed, hij zei niks, alleen hmm

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:30

tjee nou aan hmm heb je ook niks wel?
vraag anders of hij nog moeten leren uitleggen ofzo en dat zijn cursus nog niet klaar is?

jij betaald dus mag je kwaliteit verwachten en duidelijke uitleg Knipoog

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:33

Sorry maar ik vind je reactie nogal overtrokken. Hij heeft je gezegt waar het op stond, en daar kan jij niet tegen. Dus in plaats van hem nu bot en lomp te noemen, kan je ook naar jezelf kijken en zeggen: Misschien moet ik me wat beter op stellen.

Het is tenslotte zijn taak jouw een spiegel voor te houden, jouw te verbeteren, jouw uit je tent te lokken en hier en daar een keer flink de waarheid te zeggen als dit nodig is.

CarpeDiem45

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 21:34

Ellepel, Ja daar heb je gelijk in, maar mijn twijfel is, wil hij me juist uitdagen door het niet uit te leggen, ik loop er nl nu al wel de hele week mee in mijn hoofd, is hij een te vergevorderde instructeur voor mij, hij zegt zelf van niet, pfff, blijft kortom mijn vraag, wat is een goede instructeur?!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:38

Ik vind het geen botte lompe opmerking, wel een heldere. Maar hij moet dit kunnen toelichten!

Een instructeur die jou iets zegt en het vervolgens niet kan uitleggen/toelichten, kan niet lesgeven. Hij zou kunnen zeggen waarin je gemakzuchtig bent, ben je te gauw tevreden zonder door te vragen, geef je het gauw op bijv. dat je snel wilt stappen aan een lange teugel tussendoor omdat je denkt moe te zijn, of wat? Hij kan misschien de sterren van de hemel rijden zelf, maar dat maakt hem nog geen instructeur, althans geen goede. Er zijn er genoeg die dat wel zijn, dus ik zou zeggen: probeer het nog 1x een les, en haalt hij dan niet iets beters bij je naar boven, dan hop, naar een andere! Daarnaast moet het tussen jou en de instructeur (m/v) ook nog eens klikken, het blijft mensenwerk.
Laatst bijgewerkt door stefje op 26-01-08 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:41

therese42 schreef:
Ik wil gaan starten met mijn Fjord. B dressuur. Ik rij al jaren in een groepsles, heb vroeger ook veel gereden. De groepsles vind ik leuk, maar ik mis meer persoonlijke aandacht. Ben op zoek gegaan naar een instructeur. Iemand die ik van vroeger kende en ZZ heeft gesprongen bleek nu instructeur en wilde wel les geven. De prijs vond ik niet misselijk, € 20,00 per half uur. Maar goed. Ik heb dus les gehad, ik ga zijn naam niet noemen, dat vind ik niet fair, maar en weet niet wat ik ervan moet denken.

De priveles ging hem er vooral om dat hij zag hoe mijn paardje liep. Nou dat was in orde, was los genoeg en galoppeerde makkelijk, alleen, ik was gemakzuchtig en mijn paardje lui aan het been. Gemakzuchtig. Wat moet ik hiermee, is dit een term in de paardenwereld die aangeeft wat je verkeerd doet? Lui aan het been, daar kan ik wat mee. De instructeur in kwestie weet natuurlijk niet dat ik al heel wat stappen (letterlijk) hierin vooruit ben gegaan, in vergelijk met toen ik mijn Fjord anderhalf jaar geleden kocht, maar 'gemakzuchtig'? Ik werk me uit de naad. Vind het een botte lompe opmerking. Ik les samen met een andere dame die ook haar twijvels heeft. Aan de andere kant, hij is wel de ZZ instructeur, als hij het je niet kan vertellen, wie dan wel. Maar ik heb ook geen zin om zo afgebekt te worden en zo weinig uitleg te krijgen. Wat vinden jullie?

Bedoelde hij misschien dat je paard wat sneller op je been zou moeten reageren. Misschien dat jij er genoegen mee neemt hoe je paard op jou been reageert.
Met les heb je kans dat je kritiek krijgt op je rijden, daar is op zich niks mis mee want daar krijg je les voor om het te verbeteren toch? Kritiek kun je ook positief opvatten, je wil niet voor niets les, je wil weten wat je goed of fout doet. Soms is het niet leuk om te horen terwijl jij er je misschien voor uit je naad hebt gewerkt het nog niet voldoende is. Maar misschien heeft hij tips om het misschien eens op een andere manier te doen.
Mijn mening is dat het met privé les harder werken is dan een groepsles. Je krijgt nu volle aandacht. Maar het is een kunst om iets uit te leggen, of je nou een B ruiter bent of een Grand prix, het is een vak apart. Maar als je ZZ rijdt wil niet zeggen dat je een goede instructeur bent. Mijn ervaring is dat je ook complimentjes moet geven als iets wel goed gaat, anders wordt het ook zo'n saaie les. Maar er moet ook vooruit gang in zitten. Het is moeilijk om iets over te brengen, bij sommige mensen dringt het niet door en sommige instructeurs gaan dan op een lompe manier verder, bij sommige mensen werkt dat. Ik vindt het dan ook moeilijk om hierover een oordeel te geven.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:45

van commentaar kan je leren, maar ik zou wel vragen wat hij dan precies bedoelt, want het klopt wel dat als je paard niet optimaal loopt dit voor 99% aan de ruiter ligt en niet aan het paard, alleen ben je nog aan het leren dus dan moet hij het wel uitleggen en lui aan het been zijn heel veel paarden omdat het heel moeilijk is vor de ruiter om dit gedoseerd op het juiste moment aan te geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:21

Als je het niet snapt moet je gewoon om meer uitleg vragen, desnoods na de les. Je hebt niet snel les van iemand die "te gevorderd" voor je is (ik denk dat het eerder vaak mis gaat omdat mensen een instructeur kiezen die te weinig kennis en ervaring heeft, omdat ze onterecht denken dat ze niet zoveel nodig hebben omdat ze "toch maar B" rijden) Je hebt hooguit (ik heb zelf die neiging nog wel eens) iemand aan de kant staan die het verhaal te technisch maakt, maar ook dat is iets wat je op kunt lossen door gerichte vragen te stellen.

Ik krijg uit je verhaal de indruk dat je op dit moment vooral bevestiging zoekt. Je vind zelf dat je al heel erg vooruit gegaan bent, maar je instructeur vind het nog helemaal niet zo geweldig. Dat heeft deels met je eigen instelling te maken. Zie de les als "leermoment" en niet als "toetsmoment". In de les moet het niet perfect gaan, liever niet zelfs. Je hebt les om erachter te komen waar je problemen liggen, en om te leren hoe je die op moet lossen. Van een half uurtje (en dan nog gedeeld met een ander) les kun je niet verwachten dat je instructeur meteen met pasklare oplossingen komt. Als hij in dat halve uurtje de vinger precies op de zere plek wist te leggen was het waarschijnlijk een goede instructeur.

Gewoon teruggaan, uitleg vragen, en aan de slag gaan. Als je dan na een paar keer denkt dat de manier van werken niet bij je past, kun je op zoek gaan naar een ander. Daar is helemaal niets mis mee, het blijft mensenwerk. (als je een goede instructeur hebt vat die dat ook niet persoonlijk op!)

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:28

ik kan eerlijk gezegd, (en dat bedoel ik niet beledigend, absoluut niet!) dat gedeelte van gemakzucht en luiheid aan het been wel rijmen als ik dit lees.
Je instructeur vind je paard te lui aan het been, en jouw te gemakzuchtig (al logisch, want een paard is niet zomaar lui aan het been) en jij zegt dat hij niet weet hoeveel het al verbeterd is. Kijk, je kan blijven zeggen dat het al zo veel beter is, en dat zal ook best en is helemaal geweldig als het al is verbeterd, maar het kan gewoon altijd beter. Dus houd dat kritisch kijken op jezelf! Tenslotte hoeft jouw instructeur ook niet te weten hoeveel beter het al gaat, die ziet hoe het op dat moment gaat, en hoe het op dat moment beter kan. Nooit teveel terug blijven kijken, maar vooruit denken. Nou doe je het daar niet voor, maar voor het gymnasticeren voor je paard, maar tenslotte ziet een jury op wedstrijd ook niet hoeveel je verbeterd bent in vergelijking tot een half jaar terug. Iedere keer dat je paard niet voldoende reageerd kan jij wel denken : "Ach, het is al zoveel beter" maar daar schieten jullie beiden niet mee op.

En als die instructeur dat er in één uur al uit gehaald heeft, dan is het in mijn ogen een goed instructeur en moet je hem nog niet zo snel laten schieten. Als het niet klikt dan klikt het niet, maar geef hem wel de kans. Tenslotte is je instructeur niet de gene die jouw moet vertellen hoe goed je wel niet bent, maar de gene die je verteld waar je fouten zitten en waar je verbeterpunten liggen. Als je wilt horen hoe goed je bent betaal je een willekeurig voorbij ganger 20 euro om langs de bak te komen staan te bléren hoe geweldig het wel niet is en zal deze het ook met veel plezier doen.

Paardrijden is leren, mentaal, jezelf kennen, kritisch zijn, perfectioneren, nooit te vreden zijn, altijd éérst naar jezelf kijken voor je naar je paard wijst en vooral níet gemakkelijk.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:33

DresslOver, ik schrik een beetje van de toon in jouw reacties.
Ik vind je zo wel degelijk beledigend overkomen.

Volgens mij gaat het de TS meer om het feit, dat de instructeur geen uitleg wilde geven.
En dat doet een goede instructeur in mijn ogen wel degelijk.
Mijn instructeur vraagt ook regelmatig of ik hem snap. Zoja, goed gaan we door, zoniet, dan legt hij het op zijn gemak uit.
Komen er dan gedurende of na de les nog vragen, neemt hij de tijd om deze te beantwoorden.
Als een instructeur niks wilt toelichten, kom je ook geen stap verder.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:35

@ DresslOver : ik snap wat je bedoelt maar zoals je het nu zegt denk ik niet dat de TS hier wat mee gaat doen, je kunt ook te hard zijn in je oordeel, het gaat hier om een beginnende ruiter niet om iemand die al heel veel ervaring heeft, ja die zou beter moeten weten, maar die zou hier ook geen topic voor openen.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:41

Silence; Natuurlijk moet een goed instructeur uitleggen! Daar gaat het tenslotte om, je zal mij nergens horen zeggen dat het niet zo is. Maar ik krijg een beetje het idee dat de TS door deze opmerking nogal op haar teentjes werd getrapt. Ze heeft tenslotte niet gevraagd wat hij bedoelde met deze opmerkingen, maar gezegt dat ze niet weet wat ze fout doet. Daar kan je denk ik als instructeur zijnde ook weinig mee.

@ Sjorsie: Ik snap niet zo goed dat jullie mijn toon zo aanvallend vinden, ik zeg niet voor niets dat ik het ook niet beledigend bedoel, ik leg alleen maar uit dat het een instructeur in principe ook niet zoveel uitmaakt hoeveel ze al zijn verbeterd. Hij heeft ze toen niet zien rijden, nu wel, en nu kan er een hoop beter. Zo simpel ligt het.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:05

Als ik het zo lees zou ik persoonlijk niet bij die man gaan lessen.
Puur om het feit dat je er al niet positief tegenover staat en dit kan heel erg gaan botsen.

Succes met je keuze!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 15:44

Marchador schreef:
Als ik het zo lees zou ik persoonlijk niet bij die man gaan lessen.
Puur om het feit dat je er al niet positief tegenover staat en dit kan heel erg gaan botsen.

Tuurlijk moet het klikken maar je moet iemand ookwel een kans geven, iemand die alleen maar naar je mond praat heb je immers niets aan, zachte heelmeesters maken stinkende wonden zogezegd.

CarpeDiem45

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 20:54

Bedankt voor de reacties die jullie geven. V:ooral die van Zep vind ik goed zie de les als leermoment en niet als toetsmoment. Ik neig inderdaad naar bevestiging vragen. Verder DressLOver, je hebt het erover dat ik de waarheid niet wil horen en op mijn teentjes getrapt zou zijn; vertelde hij de waarheid maar, daar kan ik wat van leren, niet van 'hmm'. Op mijn teentjes getrapt zijn? Valt volgens mij wel mee, maar hoe is het met jou, gezien de toon van jouw reacties?? De dame waar ik mee les, ieder een half uur priveles, en ik proberen het inderdaad eerst 5x uit, als dan blijkt dat de instructeur zijn kennis niet duidelijk kan maken aan mij is het waarschijnlijk aan de orde om van instructeur te gaan veranderen en het moet natuurlijk ook gaan 'klikken'

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:03

Belangrijk is niet alleen dat de instructeur kennis van zaken heeft (in dit geval: ZZ), maar belangrijker is of zoiemand ook LES kan geven. Dat kan namelijk niet iedereen. Daarbij moet het ook nog eens KLIKKEN - je moet elkaar goed aanvoelen en begrijpen. Vooral dat laatste lijkt mij hier niet het geval.
5x proberen klinkt goed en eerlijk. Dan weet je wel of het wat gaat worden. Vraag 'm gerust de hemd van 't lijf om dingen zo uitgelegd te krijgen dat JIJ het begrijpt!
Kan ook namelijk dat hij niet zoveel lesgeef ervaring heeft, en dat ie dus ook ff moet leren wat voor vlees ie in de kuip heeft en hoe ie jou het beste kan stimuleren en motiveren.

Als het niets is, gewoon verder zoeken en je niet blindstaren op wedstrijdniveau (al is het wel belangrijk dat ze kunnen laten zien wat ze je vertellen, vind ik zelf altijd).

Succes!

Pheyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:12

Ik vind het zelf het prettigste als het vooral goed klikt met de instructeur, hij moet natuurlijk wel verstand van zaken hebben, maar als het iemand is waar het helemaal niet mee klikt en hij de dingen uitlegt op een manier waar ik weinig mee kan zoek ik liever even verder naar iemand met wie ik die klik wel heb

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:54

Ik vind de reactie van DresslOver wel meevallen hoor, ik vind dat ze wel gelijk heeft Ja

Als je het niet snapt wat hij precies bedoelt dan moet je dat gewoon vragen op dat moment. En niet later zeggen dat je niet weet wat je fout doet. Maar goed, ik was er niet bij dus misschien ging het wel anders.
Als ik iets niet snap in mijn les dan vraag ik dat meteen, anders kunnen mijn hulpen ook niet goed doorkomen.

Kijk maar hoe je 2de les gaat, en vraag om duidelijkheid..dan komt het vast allemaal wel goed Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:31

'de klik' tussen instructeur en ruiter is heel erg belangrijk imo. Zelf ben ik altijd op zoek naar instructie die iets zegt en *pats* kwartje valt en paard loopt als een trein. En dat bestaat echt!
Je instructeur hoeft niet je beste vriend te zijn, maar je moet er wel mee door een deur kunnen en een instructeur moet je kunnen motiveren. De ene ruiter is wat lui aangelegd en moet een brullende tiran aan de kant hebben die indirect een schop onder de kont meegeeft, de andere ruiter is wat onzeker aangelegd en moet vooral horen wat de goede momenten zijn om het beste naar boven te krijgen. Wil helemaal niet zeggen dat al die andere instructeurs dus niet goed zijn en geen les kunnen geven! Maar wel dat ze gewoon minder bij je persoonlijkheid passen. Als deze man jou onzeker maakt en je gaat daardoor minder rijden dan past hij niet bij je en moet je verder zoeken. Maakt hij je onzeker en heb je nu het gevoel: ik zal hem GVD wel eens laten zien dat ik kan rijden en niet gemakzuchtig ben! en rij je volgende keer je paard hartstikke fanatiek een uur rond dan heeft hij precies de juiste snaar bij je geraakt. En dat je het dan verder een l*l de behanger vindt op dat moment, daar moet je dan maar even overheen stappen Haha!

CarpeDiem45

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 21:05

Inderdaad Urielle dat heb je goed gezegd. Afwachten dus de volgende keer of ik 'de sterren van de hemel ga rijden' of dat ik me toch te onzeker ga voelen (ZZ, weinig uitleg, scherpe tekst), ik geef het 5x en kijk dan of ik met hem doorga. Evy de door jou geschetste situatie komt niet helemaal overeen met hoe mijn vorige les is verlopen. Desalniettemin fijn om te horen dat jij ervan overtuigd bent dat alles goed komt.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 09:14

therese42 schreef:

Met gemakzuchtig zal hij bedoelen dat je niet genoeg rijdt met je benen naar zijn zin en vandaar dat je paardje waarschijnlijk lui aan t been is.
Ik snap wel wat hij bedoeld,ik kom ook zoveel ruiters tegen die pap in dr benen hebben en die kuitspieren eens wat meer moeten gaan trainen.
Dus oefenen,oefenen en nog eens oefenen,dus veel rijuren maken en wat ook goed is zelf naar het bos gaan en berg op en af lopen.
Tja je krijgt het niet zomaar natuurlijk moet je wel wat voor doen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:08

een goede instructeur is iemand die naar de combinatie kijkt, denkt hoe kan ik de ruiter beter, makkelijker, meer in balans laten zitten, zodat het paard er lekkerder, onspannender meer energie, sterker met meer ballans en kracht gaat lopen, op de kleine hulpen die de ruiter kan geven en daardoor vrolijk en energiek wil gaan werken voor en met de ruiter .
Het er uit gaat zien of het allemaal vanzelf gaat. Cool

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:58

Een instructeur staat daar om je prestatie op DAT moment te beoordelen en te verbeteren. Hij heeft er geen boodschap aan dat het al veel beter gaat dan een tijdje terug, dat heeft hij nooit gezien dus kan hij daar ook niet over oordelen. Je zal zien dat als je een paar maanden verder bent en je bent nog verder verbeterd in je rijden dat hij dan wel de vergelijking trekt naar je eerste les. Het is gewoon keihard werken Ach gut . Zeker als je een half uur de volle aandacht hebt van een instructeur. In een groepsles kun je nog af en toe even 'smokkelen' dat gaat niet als je priveles hebt.
Ik heb een rete fanatieke instructeur, en je wilt niet weten wat ik af en toe allemaal naar mijn hoofd gegooid krijg van hem Gestoord . Maar dat is voor mij een stimulans om het wel voor elkaar te krijgen en het goed te doen.

Als je iets niet begrijpt vraag om uitleg. Zeggen dat je niet wist wat je fout deed is geen vraag.
Ik denk persoonlijk dat hij met gemakzuchtig bedoeld dat je te snel, met te weinig genoegen neemt. Je vindt het al gauw goed. Terwijl hij ziet dat, als je net iets meer doorvraagt, net iets meer been geeft, je paard nog beter gaat lopen. Ik probeer bij mijn lesklanten ook het onderste uit de kan te halen. Daar wordt ik tenslotte voor ingehuurd. Dit betekent soms dat ik eenzelfde oefening op 5 verschillende manieren uit sta te leggen en het desnoods op handen wen voeten voordoe Haha!. Is niet zo gek dat ik altijd een hoop publiek heb bij mijn lessen. Maar goed het belangrijkste is dat mijn pupil op dat moment wel begrijpt wat ik bedoel en wat ze moet doen en voelen.