Schuimen op het bit... Goed of juist niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilly

Schuimen op het bit... Goed of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 13:47

Enige tijd geleden las ik een boeiend artikel in een paardenblad (zal wel BIT geweest zijn) over het schuimen van de paardenmond tijdens het werk, mét een bit in de mond.

Veel mensen zijn van mening dat het schuimen op het bit juist goed is, het zou een teken van ontspanning zijn, kauwen op het bit ect.
Maar in dat artikel stond juist dat het niet goed is als je paard schuimt op het bit, het bit zou het paard alleen maar belemmeren in het doorslikken van het speeksel, daarom schuimen (sommige) paarden op het bit. De schrijver van dat artikel haalde ook hard uit naar bitten met koper, argentaan, aurigan erin verwerkt om de speekselproductie juist op te wekken.

Ben wel benieuwd naar jullie mening/visie hierover Lachen

Mijn merrie schuimt heeeeeel erg op het bit Clown Ze heeft gewoon een RVS bitje in, ze kauwt goed op het bit tijdens het rijden/longeren. Mijn ervaring is dat het wél goed is en vanuit ontspanning komt.

Voor de mensen die bitloos rijden, heb ik totaal geen ervaring mee, schuimt een paard dan ook Verward

Rindin

Re: Schuimen op het bit... Goed of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:52

Volgens mij heb ik het artikel ook gelezen en er wat anders in gelezen dan jij. Ik las dat er mensen zijn die DENKEN dat het niet goed is, omdat het paard door het bit zijn speeksel niet kwijt kan. Maar er zijn ook mensend die zeggen dat het juist wel goed is. Ik ben van mening dat het wel goed is en dat het paard zijn speeksel rpima kwijt kan. Mijn paard schuimt alleen maar als ze lekker in de aanleuning en ontspannen is.
Wat ik hierover geleerd heb ik dat de witte vlokken wel een goed teken zijn, maar lange doorzichtige kwijlslierten niet (weet niet waarom).

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:54

Ik heb geloof ik ook zo iets gelezen, maar daar stond inderdaad in wat rindin zegt. Schuimvlokken zijn goed, maar slijm niet, omdat ze dan inderdaad hun speeksel niet kwijtkonden.
Sorry als ik het fout heb, want het is alweer een tijdje geleden dat ik het gelezen heb.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:55

Ik denk dat wel of niet schuimen niet zoveel uitmaakt zolang het paard zijn werkt maar goed doet en plezier heeft.

Als er slijmerige slierten komen is het iig niet goed want dat duid op spanning.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 13:56

Bedankt voor de reacties!

@ ridin: was echt een artikel, meer dan een jaar oud al hoor (of langer) dat het niet goed is...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:57

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:58

mijn paard schuimt al zonder haar bit in???
Mijn tandarts zei dat het beter was als dat ze zo'n droge bek zouden hebben...klinkt ook best logisch, want zou de bek droog zijn dan stroeft het bit verschrikkelijk..

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:59

Had ik het toch goed gelezen, was idd alweer een tijdje geleden. Ik vond het wel een interessant artikel en ook zeker een interessant onderwerp.
Ben benieuwd of er ook mensen zijn met een andere mening en dus tegen schuimen zijn, ben benieuwd naar hun argumenten en ervaringen

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:01

Zilly schreef:
Bedankt voor de reacties!

@ ridin: was echt een artikel, meer dan een jaar oud al hoor (of langer) dat het niet goed is...

Hm, dan heb ik waarschijnlijk een ander artikel gelezen. Die BIT die ik heb gelezen daarover
was met David de Wispelaere (of hoe je het ook schrijft) op de voorkant. Op een schimmel.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 14:02

Nu ga ik weer twijfelen Verward Haha!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:05

Haha die ik heb gelezen is ook al een tijdje geleden. Ik kan me 1 foto in het artikel nog goed herinneren: van een vos die een wending om de achterhand in galop maakt... Blond meisje erop.

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:09

volgens mij duid het toch op ontspanning....
ben benieuwd waarom het anders op spannning zou duiden....
Haha!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:10

jesvoltige schreef:
volgens mij duid het toch op ontspanning....
ben benieuwd waarom het anders op spannning zou duiden....
Haha!

Deze opmerking snap ik niet helemaal... Kun je hem uitleggen?

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 14:10

Nah, ik weet het niet meer hoor, over dat artikel Clown

Maar de vraag, mijn vraag blijft wel hetzelfde, deze vraag wordt eigenlijk al uitvoerig beantwoord in het andere (gesloten) topic over dit onderwerp Ja

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:12

Waarom is dat topic gesloten?

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 14:13

Het was een oud topic Lachen

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:14

O ok, dan is het dus ook geen probleem dat er nu een nieuwe is opgestart. Maar wel een beetje jammer dat wij de enige zijn die zin hebben in een discussie Tong uitsteken

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 14:16

Hmm, weet niet of ik zomaar tekst en wat plaatjes mag kopieren uit dat oude topic, maar op pagina 3 staat een mooie uitleg Ja

Ik las ook in dat andere topic dat er paarden zijn die aan de longe (met halster) ook schuimen, nou dat doet die van mij niet

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:16

rindin schreef:
O ok, dan is het dus ook geen probleem dat er nu een nieuwe is opgestart. Maar wel een beetje jammer dat wij de enige zijn die zin hebben in een discussie Tong uitsteken

Misschien wel als dit topic bij Discussies geopend was.. Lachen
Nu staat het bij omgang,en als je zin in een discussie hebt kom je hier niet zo snel.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 14:17

Bloos wist niet zo goed waar ik het moest plaatsen, gaat even mezelf temmen Clown

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:18

Mmm, ja ik was het topic net ook even kwijt en het eerste waar ik keek was bij de discussies, maar daar stond ie dus ook niet :S

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:19

Zilly schreef:
Hmm, weet niet of ik zomaar tekst en wat plaatjes mag kopieren uit dat oude topic, maar op pagina 3 staat een mooie uitleg Ja

Ik las ook in dat andere topic dat er paarden zijn die aan de longe (met halster) ook schuimen, nou dat doet die van mij niet

O dan ga ik zo even kijken. Die van mij schuimt ook niet zonder bit hoor... Ik heb nog nooit een paard
gezien die dat wel doet.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:19

Je hebt verschillende soorten van schuimen. Je hebt paarden die meteen zodra ze het bit in hebben, driftig beginnen te schuimen. Je hebt ook paarden die nooit schuimen en paarden die na verloop van tijd beginnen te schuimen.

De mijne schuimt een beetje bij zijn lippen. Hij heeft geen enorme vlokvorming maar meer een lekker wit randje. Zeg maar wat goed is.

Ik heb wel eens gehoord dat wanneer een paard schuimt hij zijn kaak los laat... Waar ze dat op hebben gebasseerd weet ik niet. Ik denk dat een beetje schuim wel goed is, ontspanning....

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:20

Ik rij bitloos.
Altijd buiten in het bos,en we doen lekker rustig aan.
Ze loopt erg ontspannen rond,we draven en galoperen ook in een rustig tempo.
Ze schuimt nooit.
(ook niet toen ik nog wel met bit reed)

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 14:22

Nou egnie! Daar zeg je wel wat hoor over de lossigheid van de kaak Knipoog
Mijn merrie schuimde altijd meer op links dan rechts, er zal altijd wel iets verschil zijn, maar er was echt een groot verschil. Ik zat het al bij mezelf te zoeken, rijtechnisch gezien. Na een x aantal bezoeken/behandelingen van de osteopaat is het links-rechts verschil minimaal. Ze is ook losgemaakt in haar kaak Ja