met stang rijden??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

girlxx93

met stang rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 15:18

eey! mijn fjordje is heel erg druk meestal.. ik irj nu met een knelveltrens maar soms moet ik ook wel met een stang rijden, alleen dat wil ik eigenlijk niet meer .... zijn er nog meer manieren om dit te verhelpen?? groetjes

Barco

Re: met stang rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:21

goed les nemen en kijk eens of hij niet teveel voer krijgt waardoor hij zo druk is.

girlxx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 15:30

ze krijgt nit te veel .. ze krijgt 1 schep biks een hooi.... heel raar... op dem anege is ze ook heeeel druk en is ze niet te houden:S dat word nog wat als ik op wedstrijd ga rijden...:S Tong uitsteken

S_hirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:34

Mijn paard rijd ik gewoon op een trens maar ik moet niet buiten komen want dan ga ik er vandoor. Hij is 100 procent mak in de bak maar buiten. Inderdaad ik ga eerst een ander bit proberen.

Maar over jouw probleem. Is je paard met stang wel goed te rijden? Kun je niet een hulpteugel gebruiken met een gewoon bit

girlxx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 19:37

met stan is ze wel makkenlijk.! ik rij haar afente met een hulp stuk zegmaar... maar het help niks. groetjess

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:45

je moet je fjord leren op jou te wachten, ik denk dat je je pon moet leren overgangen te rijden zodat hij ook leert dat hij op jou moet wachten. Succes ermee!

girlxx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 18:43

dank jee!!(K) ik rij best veel overgangen enzo... een vriendin van me zegt dat ik nog meer figuren meot gaan rijden... ze verveelt zich onder het rijden en dan gaat ze zelf wat bedenken. ik rij nu al heel eel figuren... zo ongeveer in een half uurtje heb ik 9 voltes, 5 gebroken lijnen, 4 wijken en 3 keer van hald verandert... dat ljkt me best veel...

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:47

Ja maar doe je ook vanuit stap naar draf, draf naar stap dus snel overschakelen.Wat een goede bezigheid is slangevoltes. Vraag daarbij in elke boog naar buiten stelling, naar binnen stelling zodat je paar dook bezig blijft. Grijp niet te snel naar een stang, dat lost in principe niets op.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:54

je denkt er teveel over na.
gewoon lekker draven en dan niet op de hoefslag, maar ook eens een binnenhoefslag meepakken en volte groter en kleiner maken. zorg dat ze op je moet wachten en laat haar niet zelf wat verzinnen. je hoeft echt niet bij te houden hoeveel overgangen en figuren je gaat rijden.
Een druk paard kan je beter minder vaak een overgang laten maken (daar worden ze nog heter van). Veel wendingen en oefeningen zoals wijken voor je been of volte vergroten of verkleinen zijn dan beter.
als je merkt dat ze dan zonder dat je het wilt langzamer gaat, ga je weer overgangen rijden
Probeer ook eens wat nieuws, zoals schouderbinnenwaarts of wijken op de korte zijde, schijnovergangen zijn ook heel leuk (zo langzaam mogelijk draven of stappen en dan weer arbeidsdraf of stap.)
succes

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:42

de meeste fjorden bij ons hebben alleen maar kuil/hooi, en geen brok, omdat ze onder de lessen anders veelste druk worden

MalouR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:39

ik zou niet zo snel overgaan op een stangbit, kan je niet van te voren even longeren en heb je goed les?
Het kan wel eens zijn dat ze nu rustig is met stang maar dat ze dan nog harder in de mond word waardoor je steeds een gaatje verder gaat, tot je niet meer verder kan. Ik heb dit een keer gezien bij een trekpaard die steeds sterker in de mond werd.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 13:11

Denk dat je druk of frisheid niet direct oplost met een ander bit. Beter is om te achterhalen waar zijn drukke gedrag vandaan komt en dan te zoeken naar een oplossing.

girlxx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 17:07

ik heb gekeken of het zadel goed past en zo,, maar dat is het neit... ik krijg prive les,, ik geen zelf ook les en ik les op de manege... marja... mijn pony is ook wel een beetje dun aan het worden... heel raar... ze is een paar weken geleden ontwormt en ze eet goed.. heel raar!!!

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:19

fjordlover93 schreef:
ze krijgt nit te veel .. ze krijgt 1 schep biks een hooi.... heel raar... op dem anege is ze ook heeeel druk en is ze niet te houden:S dat word nog wat als ik op wedstrijd ga rijden...:S Tong uitsteken

Ik denk dat Barco hiermee bedoelt dat er teveel stoffen in het voer kunnen zitten waar hij zo druk van word.
Niet de hoeveelheid.
Dus misschien moet je eens nagaan wat voor bix ze krijgt en wat er in zit.
En het gewoon eens voor leggen bij iemand van divoza of paarden winkel wat zij je aanraden kwa voer.

Sommige paarden die heel sloom zijn enz krijgen er weer haver bijgevoerd omdat daar sommige paarden weer drukker van woorden snap je.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:39

ik heb ook een poos een fjord gereden die alleen op stang te rijden was. Hij was zoo sterk. Heb hem later met een gewoon bit gereden maar dan had je een stuk beton in de hals, rug en mond. Je kon helemaal niets. Zadel was overigens wel passend. Paardje staat nu weer lekker op het land.

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 11:13

HAR -> RT-P

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 13:14

Probeer je pony meer op je zit te gaan rijden en minder met je handen, beginnen met rustig stappen en halthouden, zo veel mogelijk op zit. Als dit goed gaat rustig aandraven en weer terug naar het halthouden door zwaar te gaan zitten. De pony moet echt op jou gaan letten en niet bezig zijn met zo hard mogelijk rennen!

heel veel succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 13:17

fjordlover93 schreef:
dank jee!!(K) ik rij best veel overgangen enzo... een vriendin van me zegt dat ik nog meer figuren meot gaan rijden... ze verveelt zich onder het rijden en dan gaat ze zelf wat bedenken. ik rij nu al heel eel figuren... zo ongeveer in een half uurtje heb ik 9 voltes, 5 gebroken lijnen, 4 wijken en 3 keer van hald verandert... dat ljkt me best veel...

nog meer voltes rijden als je dit in een half uur rijd vind ik dat erg weinig ik rijd soms wel kwartier op de volte openen sluiten op de volte van hand veranderen probeer dat maar eens

girlxx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 20:38

heel erg bedankt allemaal voor jullie tips!!!

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:49

Een scherper bit lost echt niks op.. Daar lopen ze vanzelf ook doorheen.

girlxx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 21:08

ik rij nu met een knevel trens... ik heb heel vaak met normaal bit geprobeert te rijden maardat gaat echt niet... met kneveltrens gat het nog een beetje... ik ben van plan om het met een rubber bit te proberen... daar worden ze ook zacht van in de mond...

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:19

Omdat je paard heel erg druk is, ga je er een stang in hangen....
Daarvoor dient een stang niet...
Les nemen lijkt me een oplossing

Edit, ik zie dat je les neemt, leg het probleem eens voor aan je lesgever. Maar begint te foefelen met allerlei bitten en probeer het probleem bij de oorzaak aan te pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:44

Dus je denkt echt dat je hem met een bit tegenhoud? Als ik jou was zou ik dan een heel zacht bit erin hangen en les nemen.

rozebril

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:47

hoi
ik heb een fjord en die heeft jaren voor de kar gelopen en die is dus ook erg sterk .
ik heb hem ook met stang gereden maar daar werd hij alleen maar sterker van .
ik rijd hem nu met een rolletjes bit en dat gaat stuk beter misschien een idee om het een keer te proberen en veel afwisseling in het rijden helpt bij mij ook.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 09:00

Hou haar lekker bezig tijdens het rijden. Overgangen, tempowisselingen, voltes vergroten en verkleinen. Zorg dat ze haar aandacht bij jou heeft. En helpt van te voren losgooien niet? Of misschien juist afwisselen met bijvoorbeeld springen of buiten rijden? In ieder geval les nemen lijkt me handig. Succes emee!