Vollatton(v.Wellington)@work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ingridje16

Vollatton(v.Wellington)@work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 22:18

Hier mijn nieuwe paardje Vollatton ik heb hem sinds begin augustus en hij gaat binnenkort ook alweer weg.
Omdat er iets mis is(prive redenen). 5 jaar, 1.85 groot.
Het zou mijn toekomste crosspaardje moeten worden maar dat zit er niet meer in.
Gister heb ik hem gelongeert en een filmpje gemaakt.
Berijden van dit paard is niet mogelijk.
Iemand nog tips voor het longeren, ik weet het mijn longeer kunsten zijn niet best.

Vollatton werk aan de longe

Anoniem

Re: Vollatton(v.Wellington)@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:35

Ziet er leuk uit! Vind het een leuk beestje

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:41

Dit is geen goede manier om dit paard bij te zitten: het effect is er duidelijk niet. Ik zou hem veel lager bijzetten met touwtjes.

Verder longeer je niet echt: paard loopt over de hoefslag en toevallig heb je de longe eraan hangen, snap je? Het is niet de bedoeling dat jij rondloopt, zo kun je de verbinding met de paardenmond ook niet bewaren.
Waarom kan hij niet bereden worden?

Linde90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:47

Prachtig paard, lekker groot en mooie kleur! En die galop is geweldig Kwijl Jammer dat hij weg gaat.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:01

IK denk dat het bealngrijk is dat dit paard eerst zonder bijzet aan de longe loopt (ik weet natuurlijk niet hoe dat gaat, maar ik zeg even wat ik zie) ik zie een paard die veel moeite heeft met het lopen of er geen bal van begrijpt. verder zie ik dat hij niet aan je hulpen is. Ga eerst eens zonder bijzet zorgen dat hij begrijpt wat de bedoeling is, wat er van hem verwacht wordt als je klapt met de zweep en wat je bedoelt met de hulpen. Ik zie dat je meerder malen het contact tussen de mond van het paard en jou hand weg laat vallen door naar hem toe te lopen. dit is niet de bedoeling. hou contact tussen jou hand en de mond. laat het paard dichtbij genoeg lopen dat je hem zonodig kan raken met de zweep, een paard heeft heel snel door wanneer dit niet kan. Heeft hij medische probkemen waardoor je hem niet kan rijden wat misschien ook van invloed is op het longeren?

iniedergeval suc6!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:18

Longeren zou idd beter kunnen.. Misschien handig om een keer een paar lesjes te nemen?
Waarom kan hij niet bereden worden?

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 08:11

Probeer hem actiever te laten reageren. Jij rent rond om hem aan het werk te laten blijven, terwijl hij gewoon op je stem en in ieder geval op een beetje zweep vanuit het midden zou moeten reageren. Daarbij heeft je bijzet zo inderdaad weinig nut, want hij kan zich er nog gewoon uitpiepen naar boven, weg stabiele aanleuning. Misschien inderdaad touwtjes proberen. De stap vond ik trouwens heel erg inactief, echt veel te sloom. Je liet hem dat ook even weten, maar na een paar drafpassen viel ze weer in diezelfde trage stap. Blijven activeren dus.

Verder vind ik het wel een heel knap ding. Jammer dat je plannen zo niet doorgaan.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:47

Ik ben ook benieuwd waarom hij niet bereden kan worden... atactisch soms? (is het eerste wat bij me op komt)
Een andere hulpteugel zou al een hoop schelen. Touwtjes, slof, driehoeksteugel... alles waarmee hij meer over de rug kan komen.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:24

die bijzet zit veels te strak hij kan zo niet zoeken en wordt gedwongen zijn hoofd behoorlijk laag te houden.. mischien ook een reden dat hij niet echt voorwaarts loopt.. ik zou de bijzet er ook af halen en hem even lekker op zijn eigen benen laten lopen..

riviera2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:47

let er bij het longeren op dat je de driehoeksverhouding met je paard houdt. de longe geeft de voorste begrenzing aan, de zweep de achterste en jou middelpunt moet gelijk zijn aan zijn middelpunt, zo hou je de driehoek waardoor het makkelijker wordt om hem b.v. te laten verzamelen. Je kan zelf kleine rondjes lopen maar zorg dat die driehoek blijft.
succes

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:22

BE_GENTLE schreef:
die bijzet zit veels te strak hij kan zo niet zoeken en wordt gedwongen zijn hoofd behoorlijk laag te houden.. mischien ook een reden dat hij niet echt voorwaarts loopt.. ik zou de bijzet er ook af halen en hem even lekker op zijn eigen benen laten lopen..

Die bijzet zit juist alles behalve strak. Hij is gewoon op de verkeerde manier bijgezet, dit heeft geen effect zo.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 21:30

fenk schreef:
let er bij het longeren op dat je de driehoeksverhouding met je paard houdt. de longe geeft de voorste begrenzing aan, de zweep de achterste en jou middelpunt moet gelijk zijn aan zijn middelpunt, zo hou je de driehoek waardoor het makkelijker wordt om hem b.v. te laten verzamelen. Je kan zelf kleine rondjes lopen maar zorg dat die driehoek blijft.
succes

Bedankt! Daar kan ik wel wat mee.

Voor de mensen die vragen waarom hij niet bereden kan worden, er staat duidelijk dat dat een prive reden is en die dus niet iedereen hoeft te weten. Het longeren is alleen maar voor het in beweging houden van het paard. Je kan hem moeilijk de hele dag op stal laten staan.
Het longeren is dus ook geen training, en ben er dus ook niet op uit om hem met allemaal touwtjes vast te gaan zetten.
Hij word ook gelongeert zonder bijzet, maar de bijzets doe ik er soms aan, zodat hij een beetje kan gaan zoeken.
Dat hij niet zo voorwaarts is, zag ik nu ook op het filmpje, maar tijdens het longeren is met dat niet echt opgevallen.
Ik liep soms een beetje raar omdat ik om de camera vrouw heen moest lopen.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:53

toch denk ik dat je hem dan beter zonder bijzets kan longeren dan met, als je niet met touwtjes wilt longeren.
Hij drukt zich er regelmatig uit en maakt zich alleen maar sterker, hij ontspant er niet echt door vind ik.
Als het je puur om conditie gaat, zou ik hem eerder zonder bijzets laten lopen en me meer concentreren op de hulpen en dergelijke.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 22:01

Oke bedankt.
Ik longeer ook meer zonder dan met, meestal omdat ik geen zin heb om die singel vast te maken enzo.
Maja denk doe het ff nu voor de foto's miss heeft iemand nog tips.
Of doe ik iets helemaal fout.

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:04

geen zin om een singel vast te maken? tja euhh,,,,

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 22:07

Skotti schreef:
geen zin om een singel vast te maken? tja euhh,,,,

Gewoon niet de moeite nemen om hem te halen.
Het is makkelijker gewoon zonder dus.
Net wat jullie zelf ook al zegge, met de bijzets zo heeft het geen goed effect.
Ik vind het zelf ook moeilijker longeren, daarom maak ik het mezelf makkelijker om hem gewoon meestal zonder te longeren.
Laatst bijgewerkt door Ingridje16 op 20-01-08 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:11

TS komt niet echt gemotiveerd over om haar paard aan het werk te houden... zou dus ook goed de reden kunnen zijn waarom het paard weer weg moet. Jammer, want volgens mij zit er best wat potentie in als je door dit longeerwerk heen kijkt.
Ik vind de stieken niet echt te strak zitten... maar mis wel het contact tussen longeerster en het paard, de lijn hangt slap, en er zit geen opbouw in het werk.

Je vraagt om tips, maar aan de andere kant ben je te lui (?) om ook nog maar je paard op te tuigen... wat is dan je doel van dit topic? Lachen

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:15

Ja dat vroeg ik me dus ook af!! maarja niet iedereen is zo gemotiveerd hihi

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 22:17

Koortje schreef:
TS komt niet echt gemotiveerd over om haar paard aan het werk te houden... zou dus ook goed de reden kunnen zijn waarom het paard weer weg moet. Jammer, want volgens mij zit er best wat potentie in als je door dit longeerwerk heen kijkt.
Ik vind de stieken niet echt te strak zitten... maar mis wel het contact tussen longeerster en het paard, de lijn hangt slap, en er zit geen opbouw in het werk.

Je vraagt om tips, maar aan de andere kant ben je te lui (?) om ook nog maar je paard op te tuigen... wat is dan je doel van dit topic? Lachen

De reden dat het paard weg moet? Omdat ik zonder singel longeren gewoon makkelijker vind dan met?
Dat die weg gaat heeft andere reden, wat met het paard te maken heeft en niet met mij.
En hierna komt er voor mij ook weer een ander paard, maar ik ben al 4 maanden een paard aan het longeren, waar ik verder niks mee kan.
Ze zijn tegenwoordig niet zo snel met rechtzaken.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:07

Hij ziet er goed uit Ingrid! Zeker vergeleken met hoe die was..
Jammer dat 't allemaal zo lang duurt, paardending heeft dit ook niet verdiend..

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:46

Tja.. ik denk dat je kunt verwachten dat wij nou allemaal wel erg benieuwd zijn naar de reden dat het paard weg moet en vooral ook waarom je het paard niet kunt rijden. Oke iets met een rechtzaak, maar wat heeft dat te maken met het feit dat je het paard niet rijdt? Dat kan ik zo even niet bedenken. Lijkt me ook erg saai voor het paard om 4 maanden lang alleen maar gelongeerd te worden.

Het paard stapt wel veel te sloom

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:57

ik vind alleen de longeer lijn erg slap hangen...
en de bijzet vind ik niet te strak zitten, alleen hij lijkt onrustig.. niet ontspannen maar kan ook aan mij liggen hoor... Tong uitsteken
jammer dat die weg moet, zie wel iets in dit paardje.. Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:00

Het is sowieso apart....
TS vraagt tips mbt het longeren, maar de tips die ze krijgt, zijn te veel moeite... eigenlijk wil ze helemaal niets veranderen en zeker de moeite van een andere optoming niet nemen.
Waarom dan dit topic Verward
Dan komt er nog bij dat het vreemd is dat het paard niet bereden kan worden. Hij loopt niet kreupel, maar een andere reden dan een gezondheidskwestie (een gezond braaf paard kun je immers rijden, rechtszaak of niet) zou ik apart vinden. Dan denk ik dus aan ataxie.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 18:13

Het paard heeft rugklachten, er is nog steeds onduidelijk wat hij mankeert.
We weten wel dat hij pijn heeft tijdens het rijden en dus ook nogal veel moeite doet om je eraf te gooien.
Met longeren heeft hij hier geen last van.
Maar omdat er nog niet duidelijk is wat hij aan zijn rug mankeert word hij niet bereden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:19

En jij gaat een paard met rugklachten zó longeren Verward
Zorg er dan op z'n minst voor dat het longeren gunstig is voor z'n rugklachten, in plaats van ongunstig!