Gemini voor de 5e keer onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

Gemini voor de 5e keer onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 17:30

Vandaag was het weer zo ver. Mini mocht weer gaan werken
Hij wordt nu 2x in de week "bereden" door xlienepienx @ bokt
De eerste 3 keer was vooral het opstappen en aan een touwtje stappen omdat hij dit best eng vind.Gisteren was de wei erg nat dus konden we ook niet veel mee dan alleen stappen. Waren beetje bezig met reageren op het been en sturen.
Pakt hij erg goed op allemaal.Maar we doen het rustig aan omdat hij nieuwe dingen nogal eng en spannend vind.Dit was de eerste keer aan de longe met iemand erop.

Dat ze deze keer geen cap op heeft is omdat die spoorloos verdwenen is ineens Boos! Maar volgende keer weer met cap Knipoog

Hier de foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier begint hij al meer te onstpannen

Afbeelding
Hier vond hij het even spannend, Dan doet hij dus zijn hoofd hoger en af en toe trekt hij zijn kont dan wat naar beneden.

Afbeelding
Netjes stappen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Op de andere hand.Dat vond hij de 1e keer ook even vreemd.Maar loopt daar toch makkelijker op.

Afbeelding

Afbeelding

Dit waren de foto's

Hier nog een paar filmpjes van vandaag

Afbeelding
Stappen aan de longe

Afbeelding
Op de andere hand.+ draven.
Draven vind hij nog eng,Vandaar dat ze doorzit.Op het laatst gaat hij in gallop en gaat
dan eventjes harde maar na een half rondje staat hij alweer stil

Dit was het weer voor vandaag.

Joline_

Re: Gemini voor de 5e keer onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:35

Hij was vandaag echt heel erg braaf. Met opstappen wat rillerig, maar daarna eigenlijk superbraaf. Ook de eerste keer, zoals Arabian_girl al zei, dat hij op de volte aan de longe liep.

Ik zie wel dat de beugels toch eigenlijk wel een stuk langer mogen. Bloos

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 17:37

Ja opstappen gaat hij lopen draaien Clown tewijl hij bij de 2e keer opstappen weer normaal stil staat he..
Hahaha ja ze zitten best kort.Maar dan heb je misschien wel meer steun?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:38

Beugels 3 gaten langer zou inderdaad geen luxe zijn. Paardje ziet er uit alsof hij het allemaal wel accepteert, die kermis op en om zijn lief. Goed dat je hem ruimte van voor laat, maar het is wel wenselijk om contact aan te nemen voor het geval er iets gebeurd. Ze zullen hier toch aan moeten wennen.

Ondanks dat het er al staat: Doe je zelf een lol en stap niet op zo'n jong dier zonder cap.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:39

Tja, cap spoorloos................dan was ik er gewoonweg niet opgegaan totdat de cap gevonden was of eventueel een andere gebruiken.

Beugels mogen wel een paar gaatjes langer.

Mij lijkt het voor een paardje enger om te blijven doorzitten dan te gaan lichtrijden hoor, al zit je keurig door en belemmer je m nergens mee.

Je zit trouwens wel keurig rechtop zeg.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:41

Hij doet wel lief, maar een cap...
Het ziet er verder wel rustig uit, hoe groot is hij?

r0bijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:41

de pony is nog jong, leert draven onder het zadel en je gaat gelijk doorzitten? is het niet wat beter om te gaan lichtrijden? verder ziet het paardje er zeker braaf uit Knipoog

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:42

Petulan schreef:
Beugels 3 gaten langer zou inderdaad geen luxe zijn. Paardje ziet er uit alsof hij het allemaal wel accepteert, die kermis op en om zijn lief. Goed dat je hem ruimte van voor laat, maar het is wel wenselijk om contact aan te nemen voor het geval er iets gebeurd. Ze zullen hier toch aan moeten wennen.

Ondanks dat het er al staat: Doe je zelf een lol en stap niet op zo'n jong dier zonder cap.

Beugels gaan de volgende keer inderdaad een gat of 3 langer Lachen Wat betreft de cap, het is niet verstandig geweest nee, om zonder cap te rijden, maar ook niet op een volwassen paard. Ondanks dat hij pas 5 keer ohz is geweest, is hij wel al bijna 6 jaar oud. Wat natuurlijk niet wegneemt dat hij snel kan schrikken en verder nog vrij groen is.
Teugels heb ik expres nog vrij lang gelaten. Snapt hij nog niet veel van en liep vandaag erg braaf op de volte. Wilde hem daarmee vandaag niet te veel in de weg zitten.

Hij is trouwens als de dood voor lichtrijden Nagelbijten / Gniffelen Daar snapt hij werkelijk niets van, dus momenteel is doorzitten een betere methode. Daar blijft hij rustiger onder

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 17:44

Tsjaa er was geen andere cap. Dus is ze er zo opgegaan.

Lichtrijden vind hij eng.laten hem daar nu met stilstaan en stappen rustig aan wennen.Daarom in draf nog niet omdat hij dat ook al eng vind..
Als je beweegt was hij eerst al doodsbang.Maar gaat nu beter Haha!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 17:45

Hij is trouwens 1.46 Maar toont kleiner omdat hij ook kort gebouwd is.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:46

Erg leuke naam trouwens, een O achter de E en het is mijn achternaam Haha!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:48

Als hij draven eng vind, kun je beter in de verlichte zit gaat staan ipv doorzitten.. Dat is veel minder belastend voor zijn ruggetje wat toch al niets gewent is. Ik vind je ook wat groot voor 'm eigelijk.. Wellicht heb je daarom je beugels ook zo kort?
Ik vind eigelijk dat jullie redelijk overantwoord en ondoordacht bezig zijn.. Maarja wie ben ik Clown

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 17:51

Verlichte zit lijkt me ook niet echt een slim plan.Als hij dan opzij spring lig je er eerder naast. Doorzitten kan echt geen kwaad voor die paar rondjes. Hij heeft misschien 4 rondjes aan de longe gedraafd.

Wat is er nou onverantwoord dan ? Die cap? Dat was ook eenmalig Knipoog

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:53

Onverantwoord, dan heb je het zeker over de cap. Dat weet ik ook echt wel, en als ik van het paard af val dan zal ik ook heus gedacht hebben, hoe kon ik zo stom zijn geweest mn cap niet te dragen. Maar daar hebben jullie geen last van geloof ik.
Het topic is dan ook niet geopend om het over het dragen van een cap te hebben, maar om Gemini's vorderingen te laten zien.
We zijn totaal niet ondoordacht bezig vind ik, maar als jij dat wel vind, prima.

Gemini is een paardje dat schrikt van bewegingen. In stap reageerd hij er nu eigenlijk niet meer op, maar in draf zeker wel. Met lichtrijden/verlichte zit is hij hier ook bang voor en word erg angstig waardoor hij weg schiet.
Ik snap best dat het niet goed voor zijn rug is, doorzitten. Maar we hebben net 3 rondjes gedraafd, en om hem eerst een beetje het gevoel te geven ben ik blijven zitten. Draven komt verder nog eigenlijk niet aan de orde.
En dat hij niet de perfecte maat voor mij is, ja daar ben ik me van bewust. Beugels zitten niet zo kort om dat te verduzelen, maar omdat ik dan toch meer steun heb. Nu ik de foto's zie, vind ik wel dat ik wel heel erg kort zit en zullen de beugels volgende keer langer gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:53

Ik vind het een leuke pony maar heb wel het een en ander aan te merken op de ruiter.
De lengte van de beugels vind ik overigens niets mis mee, met lange beugels kun je veel eerder naar achter klappen als hij onverhoopt weg zou springen en bovendien is het maar een klein diertje. De korte beugels zijn juist fijn om de rug een beetje te kunnen ontlasten maar dat is nou helaas net iets wat ze totaal niet doet.
Ik vind dat ze zich veel te zwaar maakt en teveel aan het halstertouw lijkt te hangen waardoor ze enorm stoort in de beweging. Ook is haar hand op alle foto's open en dat kan tot gevaarlijke situaties lijden. Het schoeisel is ook niet bepaald het meest geschikt om te kunnen 'voelen'. Doorzitten omdat hij het eng vind is echt een hele rare redenatie in mijn ogen. Ga dan nog liever wat verlicht zitten. Ik vind longeren in een natte wei met een pony die nog niet gewend is aan ruitergewicht en nog spanning heeft ook maar een enge bedoeling. 1 rare schijnbeweging en hij glijd op z'n snuffert.
Sorry dat het zo negatief overkomt, maar ik hoop dat je er wat mee kan.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:54

Over de cap is nu wel genoeg gezegd en ik sluit me hier ook bij aan.

Opvallend vind ik dat het zadel wel erg groot is. Lees lang voor de rug van de pony, hierdoor kan hij het lichtrijden ook eng vinden. Een zadel mag NOOIT achter de achterste rib van de pony komen.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:56

Dat is precies waar ik op doelde Sizzle Tong uitsteken Alleen jij verwoord het wat beter ROFL

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 17:57

Op dit gedeelte van de wei was het juist niet nat.Daarom zijn we ook hier gegaan. Als het glad was geweest hadden we gewoon net als gister alleen aan de hand gestapt ipv aan de longe met een ruiter.
Ik vind dat ze beter aan het touw kan hangen als hij schrik dan in zijn mond.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:58

Dank je Sizzle. In principe heb ik het halstertouw dat hij om zijn hals heeft, alleen vast. Dus word verder niet aan getrokken hoor. Wat betreft schoeisel, daar heb je wel gelijk in en kan de volgende keer beter mijn gewone laarzen aantrekken.
De weide was op dit moment eigenlijk helemaal niet nat.
Doorzitten omdat hij het eng vind, vind ik niet helemaal juist gezegd.
Eigenlijk waren we niet van plan vandaag te draven. Toevallig deed hij dit uit zichzelf en zodra ik ging staan (lichtrijden/verlichte zit) ging zn kont omlaag draaide hij op zijn achterbenen en stopte met lopen. Na nog een keer proberen ben ik blijven zitten en toen liep hij eigenlijk heel braaf. Zoals hierboven, waren dit net 3/4 rondjes en als ik echt met hem zal gaan draven word het uiteraard lichtrijden.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:59

Sies schreef:
Over de cap is nu wel genoeg gezegd en ik sluit me hier ook bij aan.

Hoe kun dat vinden van cap, terwijl je zelf ook zonder rijd. Misschien dan wel een al ingereden paard/pony,
maar in principe net zo onverantwoord.

LisaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:59

Leuke pony! Lachen
Hoe oud is hij? Ziet er nog jong uit zeg.
Ik zou idd volgende keer wel een cap opdoen, maar dat is al gezegt. Heb je ook les? Rijden jullie hem helemaal zelf in?
Zou met het draven op het tweede filmpje wat minder met je been te doen, want je spoort steeds aan en straks reageert hij er helemaal niet meer op Lachen .
Verder leuke pony, ik zou zeggen doe het heel rustig aan je hebt de tijd, succes! Knipoog

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:01

Arabian_Girl schreef:
Op dit gedeelte van de wei was het juist niet nat.Daarom zijn we ook hier gegaan. Als het glad was geweest hadden we gewoon net als gister alleen aan de hand gestapt ipv aan de longe met een ruiter.
Ik vind dat ze beter aan het touw kan hangen als hij schrik dan in zijn mond.

Ze hoort helemaal niet te hangen. Ze moet onafhankelijk zitten en het touw alleen gebruiken in noodsituaties. Dat je met verlichte zit eerder erafstuitert is ook onzin, want dat zou nogal wat gevaarlijke situaties opleveren in een springparcours waar paarden ook nogal eens willen na-bokken, stoppen of wegspringen. Ik wil je niet de grond in boren maar het zijn wel belangrijke aandachtspunten. Over het zadel ben ik het trouwens ook eens, lijkt wel erg op de lendenen te liggen en reken maar dat dat niet lekker voelt.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:02

je moet eigenlijk juist gaan lichtrijden, dit om a de rug van het paardje te ontlasten maar ook om hem te laten zien dat dat niet eng is.
Als jij consequent blijft lichtrijden ook al schiet hij er even voor weg dan krijgt hij in de gaten dat dat normaal is en dat het helemaal niet eng is.
Als je stopt met lichtrijden en daarvoor in de plek dus gaat doorzitten bevestig je dat lichtrijden eng is.

Mungbean

xLienepienx schreef:
Dank je Sizzle. In principe heb ik het halstertouw dat hij om zijn hals heeft, alleen vast.

sorry, cross-post

nati

Bloos! je hebt geen cap op..... ROFL