Twijfels over de methode van lesgeven...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Junella

Twijfels over de methode van lesgeven...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 11:56

Hallo allemaal,

Sinds een tijdje heb ik een paard wat een totaal ander typetje is dan ik gewend was.
Bij de vorige eigenaresse was ze heel braaf en precies het paard wat ik zocht.
Het paard had 3 maand stil gestaan en ik reed er zo op weg.
Eenmaal bij mij aangekomen heb ik haar de tijd gegeven om te wennen en ging rijden.
Ik kreeg een complete uitprobeersessie over me heen, ik heb van haar gewonnen ook al was dat voor mij niet makkelijk. Ze is ontzettend lenig, rank en voorwaarts.
De paarden die ik gereden heb waren toch wat zwaarder gebouwd en wat minder een elastiekje zeg maar. Na een tijd ergens anders hebben gestaan heb ik nu mijn paardjes bij elkaar. Ook krijg ik nu weer les van mijn instructrice waar ik al minstens 10 jaar bij rijd.
Heb daarvoor ook gelest bij iemand wat super goed ging.
Haar methode was: voorwaarts, contact op 2 teugels, bezighouden d.m.v. figuren (ze is de aandacht snel kwijt) en daardoor ging ze super lopen.
Nu krijg ik weer les van mijn vaste instructrice en van haar moest ik mijn paard eerst inbuigen in stap, links en rechts en voor het been opzij zetten.
Ik kreeg een paard die compleet in de staak ging. Ik moest doorzetten omdat ze onder het werk uit probeerde te komen.
Ik heb hier geen goed gevoel bij…
Moet ik op zo’n moment ook doorpakken omdat ze me gewoon weer uitprobeerd of kan het zijn dat deze methode gewoon niet bij dit paard past.
Het is een sensibel, nerveus typetje die je niet moet beledigen. Maar als je haar in haar waarde laat krijg je er een hoop voor terug.
Mij paard is verder helemaal oké en heeft nergens last van, is gecheckt!
Verder zweer ik altijd bij mijn instructrice, zonder haar had ik het vorige paard nooit zover gekregen.
Mijn gevoel zegt dat dit gewoon niet bij haar past maar door mijn onzekerheid hoor ik toch graag jullie (onderbouwde) mening!

Anoniem

Re: Twijfels over de methode van lesgeven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:59

Gewinkel in de hand dmv opzij buigen..daar houden niet alle paarden van.
Opzij zetten voor het been zie ik dan niet als vervelend.
Verder naar je hand toe rijden naar 2 teugels zoals instructie 1 vind ik bij alle paarden horen eigenlijk Lachen

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:22

Junella schreef:
Ik heb hier geen goed gevoel bij…
Mijn gevoel zegt dat dit gewoon niet bij haar past maar door mijn onzekerheid hoor ik toch graag jullie (onderbouwde) mening!

Dit zegt genoeg toch??
Blijkbaar is de methode die jouw instructrice gebruikt niet de goede voor jouw paard, dat kan. Dat wil niet zeggen dat de instructrice slecht is, maar dat het voor je paard niet werkt.
Ik zou zelf je gevoel volgen en niet meer op deze manier rijden. Misschien zelfs een andere instructrice zoeken??

Ik merk het zelf aan m'n verzorgpaard, zij heeft net een andere manier van omgaan nodig dan de rest van de paarden. So be it...
Luister naar je gevoel en naar je paard, dat is mijn advies....

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:29

ik heb zelf al een paar jaar les van een goede instructeur.
nu heb ik ook een jong paard staan die ik van de zomer echt ga inrijden,net als de jouwe jong elastiesch sensiebel.
ik weet nu al dat de combi paard en deze instructeur niet gaat werken [en toch is hij goed]
voorlopig ga ik dus op zoek naar een andere.
je moet je eigen gevoel volgen,die heb je niet voor niets Knipoog

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:34

Inderdaad, ik zou je gevoel volgen! Als je twijfels hebt zegt dat meestal wel wat. Ik ben zowiezo zelf niet zo van het meteen inbuigen en toestanden in stap, dus mij spreekt die methode al niet zo aan, maar wellicht is het voor anderen wel geschikt en past het op dit moment gewoon niet bij jou en je paard!

Junella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 12:37

Bedankt iedereen!!!!

Het is ook zo dat je je gevoel moet volgen, maar omdat ik al zo lang bij haar les twijfel ik aan mezelf...
En dan is het wel fijn om een mening van een blanco persoon te hebben Bloos

Mrjeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:42

Ik denk ook, dat als jij je er niet lekker bij voelt je het niet moet doen, jij kent je paard tenslotte beter dan de instructie.
Wél ben ik van mening, dat als je ergens aan begint je het moet doorzetten. Je moet je paard nooit gewonnen geven als deze in de staak gaat. Op deze manier krijgt het paard zijn zin en zal hij steeds vaker gaan staken en je gewoon voor de gek houden. Zeker omdat je paard toch al het een en ander kan en op niveau heeft gelopen, zal ze niet zo gauw iets niet kunnen. Het is denk ik eerder een kwestie van niet willen. (luiheid;))
Maar aangezien je zelf al aangeeft dat wat je eerste instructrice zei beter werkte, zal ik dat aanhouden met het losrijden. Waarschijnlijk moet je paard gewoon eerst lekker los zijn voordattie aan ander werk kanbeginnen!
En ik zou als ik jou was je probleem aan je huidige instructrice voorleggen natuurlijk Knipoog!
Good luck Haha!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:06

Nou, nee, je moet inderdaad niet opgeven bij een stakend paard, maar je kan jezelf wel afvragen of je dan juist bezig bent en dat doet TS dus nu. Wil niet zeggen dat je die methode dan ook tot in den treure moet volhouden alleen maar om te winnen!

Misschien past dit losrijden gewoon niet bij dit paard haar lijf, er zijn meer wegen die naar Rome leiden, je zult de weg die bij jou past even moeten vinden. Soms kan je het niet eens onder woorden brengen maar heb je gewoon het gevoel dat er iets niet klopt. Dan moet je gewoon even uitproberen of dat met een andere methode ook zo is denk ik.

En soms is verandering van instructie helemaal niet verkeerd, je leert van iedereen wat en je pakt mee wat bij je past. Misschien is de instructie na 10 dezelfde klant ook wel een beetje "bedrijfsblind" geworden, wie weet!

Junella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 13:39

Mrjeel schreef:
Wél ben ik van mening, dat als je ergens aan begint je het moet doorzetten. Je moet je paard nooit gewonnen geven als deze in de staak gaat. Op deze manier krijgt het paard zijn zin en zal hij steeds vaker gaan staken en je gewoon voor de gek houden. Zeker omdat je paard toch al het een en ander kan en op niveau heeft gelopen, zal ze niet zo gauw iets niet kunnen. Het is denk ik eerder een kwestie van niet willen. (luiheid;))

Ik heb niet opgeven toen ik er mee bezig was, ookal kreeg ik het gevoel dat het zo niet ging werken.
Als ik wel op had gegeven had ik ook zeker een probleem gehad met haar.
Stapte alleen met een klote gevoel van mijn paardje....

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:51

ik zou ook je gevoel volgen....
ben er zelf ook achtergekomen dat niet elk paard met dezelfde instructie klikt.... en dat is niet erg....
Het paard was waarschijnlijk ook andere instructie gewend, dus zal zowiezo moeten wennen en jij zult ook nog moeten wennen...

Verder kijken kan geen kwaad en een eerlijk gesprek met je huidig instructie kan ook geen kwaad....

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:58

Zou met je instructrice praten en kijken welke training beter aansluit om jou en het paard. Jij zit er een X aantal dagen per week op en je instructrice ziet haar maar 1x per week (denk ik). Gewoon zeggen dat je haar anders loswerkt dan in de les en wellicht dat jullie daarvan uit kunnen verder breien. En als het bij deze instructrice niet meer lukt, tja, dan zou ik ook verder kijken.

Junella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 14:12

Nogmaals bedankt voor de reacties !
Ik ga zeker met mijn instructrice in overleg.
Als we de training beter aangesloten krijgen op mijn paard en mij ga ik door bij haar.
Zo niet, dan ga ik zeker verder kijken naar een instructie die wel bij ons past.

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:15

goeie beslissing, alles heeft zijn tijd nodig......
Komt vast allemaal goed. Veel succes en plezier met het rijden!

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:20

Niet alle paarden reageren even goed op verschillende manieren van rijden, Als jou paard beter reageert bij de 1e instructrise en dat voor je gevoel ook fijner is dat kun je misschien beter daar weer naartoe gaan? Lachen

Junella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 14:23

@ x_juu;_x : Jammer genoeg is zij er mee opgehouden. Ze doet helemaal niks meer met paarden ivm gezinsleven.
Erg jammer.....

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:14

Junella schreef:
@ x_juu;_x : Jammer genoeg is zij er mee opgehouden. Ze doet helemaal niks meer met paarden ivm gezinsleven.
Erg jammer.....

Ooh dat is idd erg jammer, nou succes met het vinden van een oplossing Lachen

sherrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:16

Zoals je zelf al zegt is het misschien beter om naar een andere instructeur te gaan wat beter bij jullie past. Soms is het ook goed om na een paar jaar naar een ander te gaan. Je valt anders heel erg in een vast patroon en een nieuwe instructeur heeft er dan toch weer een andere kijk op.

En ik ben het er ook mee eens dat elke paard anders is en dat niet elke lesgever bij dat gene past

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:19

Je gevoel zegt altijd wel veel hoor, jij kent tenslotte je paard Ja

Ik zou eens bespreken met je instructrice of er andere wegen zijn die naar Rome leiden Knipoog Niet ieder paard kun je 'erdoor schoppen' (je weet wel wat ik bedoel), soms moet je via kronkelige zijweggetjes naar je doel toewerken.
En soms is het inderdaad toch tijd om te zeggen: en NU gaan wij dit doen en verder geen gezeur meer, maar dat voel je als je je paard een beetje kent vaak ook wel aan. Maar als het een fijne instructrice is weet ze ook wel meer dan een manier om naar het doel toe te komen, dus ik zie meer in communicatie dan in altijd van instructeur wisselen.

Junella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 20:22

Bedankt voor de reacties!!!

Ik ga morgen om tafel met haar.
Het liefste blijf ik ook lessen bij haar omdat ik altijd een super gevoel bij haar methodes heb.
Ben benieuwd wat ze er van vind, maar denk dat we wel met een oplossing komen.

[quote="Urielle"] soms moet je via kronkelige zijweggetjes naar je doel toewerken.
[/quote
Dit klinkt echt als mijn paard. Niet te direct, maar "foppen" zodat ze niet doorheeft dat ze het eigenlijk al doet.

Edit: typfoutjes

Cynthia_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:51

Ik zou lekker overstappen naar die andere waar je wel een fijn gevoel bij hebt.

Mrjeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:37

ik zou gaan springen....

hihi Knipoog Grapje hoor (A) maar als ik nog eens hindernissen moet bouwen geeft u maar een gil Haha!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:45

Het moet niet alleen tussen ruiter-paard en ruiter-instructeur klikken, maar ook tussen paard en instructeur.
Soms liggen paard en instructeur (dwz manier van lesgeven) elkaar gewoon niet, dan kan je beter je gevoel volgen Ja
Maar dat is natuurlijk wel lastig, als je juist altijd veel bent geholpen door die persoon.
Misschien een idee om even te vragen waarom zij het zo wilt aanpakken? Ik vraag altijd veel aan mijn instructeur en vooral als ik merk dat mijn paard wat vreemd reageert is het in eerste instantie het beste even te overleggen met je instructeur en dan ook jouw visie uit te kunnen leggen.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:53

Ik ben zelf ook gestopt toen bij een instructrice. Begin ging erg goed en fijn, maar naar mate de training vorderde werd het (naar mijn gevoel) steeds meer ruk en trek werk en dat vond ik niet eerlijk tegenover mijn pony

Zoals ik het lees, is het een super werkwillig paard maar wat je wel met beleid moet aanpakken.
Mijn pony heeft dat ook, ze doet alles voor mij, zolang ik het maar goed aangeef en vraag.
Je voelt heel snel of iets wel of niet goed is, en als je niet twijfelt aan de werkwilligheid van je paard, dan moet je een andere manier vinden om deze oefeningen uit te voeren.

Junella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 08:15

Bedankt weer voor de reacties!

@ Mrjeel: hindernissen bouwen kan altijd! Heb afgelopen zaterdag weer gesprongen en dat ging gewoon helemaal geweldig!! (ikke trots op mijn knollie Bloos )

Even ontopic:

Ik heb inderdaad een ontzettend werkwillig paard, MITS je haar goed behandeld!
Ondertussen ben ik om tafel gegaan met mijn instructrice en heb alles uitgelegd.
Ze snapte mij wel en zal de volgende les daarop inspelen.
Als ik het dan nog niet goed vind voelen ga ik op zoek naar een andere instructeur/instructrice.
Heb ondertussen weer op mijn eigen manier verder gereden.
Ze loopt er weer super op en mijn fijne gevoel bij haar is ook weer terug Haha!

Klijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:09

Hou het nu gewoon in de gaten, loopt het weer achteruit door de lessen dan weet je weer genoeg.