Berber @ work (10 maand drachtig)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wendely

Berber @ work (10 maand drachtig)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 17:13

Zo maar weer eens een keer wat foto's van Berber en Mij. Het rijden gaat de laatste tijd erg fijn ze is steeds beter aan het been en ze wordt steeds kneedbaarder. Ook gaat het wijken en schouderbinnenwaarts ook een stuk beter. En en en het knopje voor achterwaarts is ook eindelijk gevonden. Berber is nu 10 maand drachtig wanneer ze precies moet weet ik zo niet meer Bloos!ps: Ze is trouwens drachtig van Aan.

Afbeelding
Even instappen

Afbeelding

Afbeelding
Drafje

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wijken

Afbeelding

Afbeelding
Galopje, plat door de bocht is ze ook erg goed in :lol:

Afbeelding
We kunnen het ook normaal zoals jullie zien :wink:

Afbeelding
Nog een drafje

Afbeelding
Lekker ding is het ook!

Groetjes Miranda

IngLio

Re: Berber @ work (10 maand drachtig)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:22

hey dat gaat nog best goed voor een 10 maanden drachtige merrie! ze zal het zelf wel aangeven als het niet meer gaat, toch?!
soms lijkt ze een beetje opgekropt bovenin/in de kaak, probeer haar dan weer even ontspannen laag/rond over de rug te rijden.
succes!

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 17:24

Ja, ze heeft over het algemeen geen last van de dracht en extreem dik wordt ze gelukkig niet Lachen
Kan kloppen dat dat zo lijkt, ik rij momenteel vee rond en laag met haar. Maar probeer haar zo nu en dan toch steeds wat meer op te pakken. En dan heeft ze wel eens de neiging dus idd te opgekropt te lopen. Maar iig bedankt voor de tip Lachen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:29

wat moet ik me voorstellen bij kneedbaarder?

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 17:31

Dat het contact en druk op beide teugels evenveel is, het afwisselen van hoger oprichten en lager/ronder instellen.

Kimmy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:34

Zo he! Dat je merrie nog zo fijn loopt met 10 maanden dracht. Mijn paarden moeten pas in april, maar de ene ben ik al mee gestopt en de andere stop ik binnenkort mee. Weet je ook wanneer je merrie is uitgerekent?

Debbylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:35

Leuk paardje Haha! ziete r nog goed uit voor 10 maandn zwanger Knipoog
Toen ik het topic zag dacht ik eerst dat het het ras Berber was Tong uitsteken

J_van_Bijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:36

haay haay.. leuk paardje..Knipoog enige vraagje.. er staat bij de eerste foto instappen, waarom rijd je haar bij het instappen al aan de teugel.. ik laat bij instappen de teugels nog lekker lang.. en lekker figuren rijden.. daarna ga ik het paard van achter naar voren rijden en dan komt het paard vanzelf naar beneden.. maar dat valt dan bij mij niet meer onder instappen.. verder ziet het er erg goed uit..Knipoog zou alleen wel wat af gaan bouwen.. als ze nog maar een maandje moet en anders is het opeens van alles naar niets.. maar heel veel plezier met het kleintje;)

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 17:39

@ jansje: Nee dat zal ik strax even moeten nakijken aangezien we meerdere merries drachtig hebben weet ik zo de exacte data niet meer. Ik begin wel steeds minder intensief te rijden, maar ze heeft absoluut geen last van de dracht tijdens het rijden. Anders merk ik dat meteen aan haar als er iets mis is of dwars zit. De laatste 2 weken stap ik alleen nog maar. Als het veulen er is 2 weken rust en daarna weer rustig op pakken.

@ J van bijnen: Ja instappen meer net hoe je het opvat ik stap ook altijd eerst een paar rondjes in met lange teugel. Daarna pak ik haar wat meer op vooral om haar lekker los te maken.

Kimmy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:42

wendely schreef:
@ jansje: Nee dat zal ik strax even moeten nakijken aangezien we meerdere merries drachtig hebben weet ik zo de exacte data niet meer. Ik begin wel steeds minder intensief te rijden, maar ze heeft absoluut geen last van de dracht tijdens het rijden. Anders merk ik dat meteen aan haar als er iets mis is of dwars zit. De laatste 2 weken stap ik alleen nog maar. Als het veulen er is 2 weken rust en daarna weer rustig op pakken.

Oh dus je hebt al meer dan twee weken niet gedraafd en gegalopeerd? Dus dit zijn wat oudere foto's? Dat doe ik dus ook, rustig afbouwen en 1 a 2 weken na de bevalling weer opbouwen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:43

Ik vind de merrie er niet echt uitzien als een die al 10 maanden drachtig is eerlijk gezegd. Zou toch maar een beetje gaan afbouwen met je merrie net wat J_van_ Bijnen al zei! En 2 weken rust als ze bevallen is?? MMMM... ik vind dat wel erg kort.

J_van_Bijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:51

okay.. van het instappen snap ik dan wel..Knipoog maar is meer het plaatje dat het er voor instappen niet uit laat zien als instappen.. maar dan snap ik dat..

maar niet aanvallend bedoeld.. maar ik vind de tijd dat het paard krijgt wel erg kort.. ik ben gewoon ruim 2 maanden misschien wel 3 maanden van tevoren gestopt met rijden.. alleen soms nog een paar rondjes stappen.. of een klein ritje over straat maar ook puur stappen en dat was dan om af te bouwen.. na 2 weken ben ik gestopt met erop zitten en alleen zorgen dat ze wel beweging kreeg door rustig longeren met eigenlijk alleen stappen en aan de hand stappen en dan verder gewoon lekker elke dag even naar buiten.. zij had op het moment dat ik stopte ook geen last van de dracht.. maar vond dat ze af moest bouwen.. na de dracht heb ik ruim 2 maanden gewacht misschien nog wel langer met haar weer oppakken.. ik vind persoonlijk dat ze gewoon even lekker van het veulen mag genieten.. en dat ze gewoon even lekker een beetje rust verdiend.. alleen aan de hand stappen in de bak deed ik wel.. nou moet ik er wel bij zeggen dat iets minder als 2 maanden ook kan.. maar 2 weken vind ik erg kort.. zou persoonlijk kiezen voor een maand/1.5 maand.. en dan als het weer het toelaat lekker elke dag even naar buiten met het veulen.. mits er geen sloot zit.. maar dit is puur mijn mening hoor.. want 2 weken kan ook wel.. maar het is gewoon mijn mening..Knipoog

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:53

Ik vind 2 weken rust na de bevalling ook wel erg kort, maargoed dat is mijn mening.

Je hebt een leuk paard! Zorg ervoor dat je je handen rechtop houd en niet je polsen inknikt. Als je je polsen inknikt kun je nooit een mooie verbinding met de mond hebben.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:56

J_van_Bijnen schreef:
maar niet aanvallend bedoeld.. maar ik vind de tijd dat het paard krijgt wel erg kort.. ik ben gewoon ruim 2 maanden misschien wel 3 maanden van tevoren gestopt met rijden.. alleen soms nog een paar rondjes stappen.. of een klein ritje over straat maar ook puur stappen en dat was dan om af te bouwen.. na 2 weken ben ik gestopt met erop zitten en alleen zorgen dat ze wel beweging kreeg door rustig longeren met eigenlijk alleen stappen en aan de hand stappen en dan verder gewoon lekker elke dag even naar buiten.. zij had op het moment dat ik stopte ook geen last van de dracht.. maar vond dat ze af moest bouwen.. na de dracht heb ik ruim 2 maanden gewacht misschien nog wel langer met haar weer oppakken.. ik vind persoonlijk dat ze gewoon even lekker van het veulen mag genieten.. en dat ze gewoon even lekker een beetje rust verdiend.. alleen aan de hand stappen in de bak deed ik wel.. nou moet ik er wel bij zeggen dat iets minder als 2 maanden ook kan.. maar 2 weken vind ik erg kort.. zou persoonlijk kiezen voor een maand/1.5 maand.. en dan als het weer het toelaat lekker elke dag even naar buiten met het veulen.. mits er geen sloot zit.. maar dit is puur mijn mening hoor.. want 2 weken kan ook wel.. maar het is gewoon mijn mening..Knipoog

Voor de bevalling kan rijden helemaal geen kwaad, zolang de merrie niet protesteert. Natuurlijk doe je wel wat rustiger aan, maar in conditie houden is juist gunstig voor de bevalling.

J_van_Bijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:05

Citaat:
Voor de bevalling kan rijden helemaal geen kwaad, zolang de merrie niet protesteert. Natuurlijk doe je wel wat rustiger aan, maar in conditie houden is juist gunstig voor de bevalling.

in conditie houden is inderdaad gunstig voor de bevalling.. maar ik vind dat je dan niet meer intensief hoeft te rijden.. en stappen is het best voor de conditie.. van veel stappen houd je ook de conditie goed op pijl.. ik zou het persoonlijk als ik nog maar 1 maandje hoef niet prettig als er iemand op mij zou rijden en ook al heb je een hele stille beenligging.. je hebt tog altijd druk op de buik.. vandaar dat ik vind dat je dan beter lekker kunt gaan lopen of longeren.. maar nogmaals dit is mijn mening.. en ik zeg niet dat het kwaad kan maar vind het gewoon niet eerlijk tegenover het paard.. ookal protesteerd het paard niet.. just my opinion..Knipoog

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:09

Dat snap ik, zou mijn keus ook niet zijn om zo heel lang door te blijven rijden, maar het kan geen kwaad en is in elk geval gunstiger voor de merrie dan "niets doen" in een paddockje een paar maanden lang bijvb.

Maar 2 weken na de bevalling alweer gaan rijden vind ik wel erg vroeg...

naomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:11

Vind ik ook op een gegeven moment is het tijd om te stoppen met rijden, en je rijdt nog met sporen dat vind ik wel een beetje apart als ze al 10 mnd drachtig is! Bloos Verder loopt ze nog netjes.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:15

naomi_ schreef:
Vind ik ook op een gegeven moment is het tijd om te stoppen met rijden, en je rijdt nog met sporen dat vind ik wel een beetje apart als ze al 10 mnd drachtig is! Bloos Verder loopt ze nog netjes.

Waarom?

Je kunt prima altijd met sporen rijden, zolang je je benen maar stil houd en je pas "prikt" met je spoor wanneer dat nodig is en niet elke pas.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 18:20

Nou dit wordt haar derde veulen. Bij het eerste veulen dat ze heeft gekregen ben ik idd 2 maand van te voren gestopt met rijden. Wel ging ze elke dag naar buiten en met haar gestapt. De bevalling vergt enorm veel van haar, haar complete conditie was toen weg. Doordat ze helemaal geen conditie meer had na de dracht en het veulen te veel van haar nam was het een wandelend skelet en compleet uitgemergeld. Het heeft toen minimaal een half jaar geduurd voor ze weer compleet de oude was. We hebben toen besloten dit bij de tweede dracht niet weer zo te doen. Ik ben toen gewoon doorgereden, wel rustig afgebouwd 4 weken van te voren en 2 weken van te voren alleen nog maar gestapt. Ze had een goede conditie waardoor ze niet compleet was uitgemergeld na de dracht. Hoe veel het veulen ook van haar nam werdt ze niet minder van. Daarom hebben wij er voor gekozen het dus voortaan op deze manier te doen. In bestwil voor de merrie zelf en het kan absoluut geen kwaad dat je zelfs de dag voor de bevalling nog rijd. Oke dit is wel paard afhankelijk maar bij deze merrie maakt dat geen verschil. En ik gun haar ook echt genoeg tijd samen met het veulen, maar bij ons leren ze wel dat het veulen vanaf dag 2 direct er eventjes bij weggaat. En dit zo elke dag even langer. Wij vinden het niets het paard 2 maand onafscheidelijk van het veulen te laten. Des te moeilijker is het na de tijd om ze er een keer bij weg te halen. En als wij op wedstrijd gaan of naar les is er geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om dat veulen mee te nemen. En des te eerder je ze er eventje bij weghaald des te gemakkelijker kun je ze na de tijd alleen thuis laten. Zonder dat ze zichzelf verwonden of de stal afbreken.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 18:21

Ineke2 schreef:
naomi_ schreef:

Waarom?

Je kunt prima altijd met sporen rijden, zolang je je benen maar stil houd en je pas "prikt" met je spoor wanneer dat nodig is en niet elke pas.

Net zoals ineke zegt, ik rij met sporen om sommige hulpen te vervijnen en niet om bij elke stap mijn paard een por in dr buik te geven. Waarvoor ze trouwens ook niet dienen..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:25

wendely schreef:
En ik gun haar ook echt genoeg tijd samen met het veulen, maar bij ons leren ze wel dat het veulen vanaf dag 2 direct er eventjes bij weggaat. En dit zo elke dag even langer. Wij vinden het niets het paard 2 maand onafscheidelijk van het veulen te laten. Des te moeilijker is het na de tijd om ze er een keer bij weg te halen. En als wij op wedstrijd gaan of naar les is er geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om dat veulen mee te nemen. En des te eerder je ze er eventje bij weghaald des te gemakkelijker kun je ze na de tijd alleen thuis laten. Zonder dat ze zichzelf verwonden of de stal afbreken.

Dat je haar vanaf dag 2 al een paar minuten weghaalt bij het veulen is verstandig, omdat het dan niet zo'n schok is voor de merrie en haar veulen als ze na langere tijd ineens apart moeten staan. Maar waarom zo snel alweer beginnen met rijden? (is geen aanval hoor, ben gewoon benieuwd)

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 18:28

Die paar uurtjes dat ze in een week dat ze bij het veulen weg is. Er blijft genoeg tijd over dat ze samen kunnen zijn. Omdat we wedstrijden rijden e.d. pak ik haar na 2 weken weer rustig op. Helemaal niet hard trainen, eerst een week a 2 alleen stappen en veel bezig zijn met het los en soepel maken. Daarna pak ik het steeds meer op zodat we na 1.5 maand weer eens een wedstrijdje mee kunnen pakken.

sim0ontjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:58

mooi beesje zeg! Haha!

J_van_Bijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 19:56

@ naomi_:sporen moet inderdaad makkelijk kunnen.. sporen zijn niet om been te geven maar om de hulpen te verfijnen.. been geven doe je met je kuiten.. en daar zitten je sporen niet.. je moet van been geven officieel niks kunnen zien.. vooral door haar reactie ga ik ervanuit dat ze dus weet waar ze voor zijn en dus hoe ze er mee moet rijden..

ik ben er inderdaad ook wel een voorstander van om het veulen steeds even alleen te laten.. dan kun je dat idd makkelijker opbouwen dan in 1x een tijdje wegblijven.. ik ben alleen geen voorstander van het zo snel oppakken van rijden.. maar ik zou lekker beginnen met aan de hand stappen.. met veulen er in de eerste instantie bij.. is voor beide goed.. veulen leert goed mee te lopen.. desnoods het veulen ook aan een touwtje (2e persoon erbij dus..Knipoog).. wat ik zelf deed was 2 x per dag lopen.. 1x met veulen 1x zonder.. en verder lekker poetsen.. proberen het veulen met een hele zachte borstel ook een beetje te poetsen en lekker aaien.. en dan na een maandje bijv.. weer rustig gaan beginnen.. dat is hoe ik het zou doen.. Knipoog

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 20:05

Tsja zo heeft ieder zijn manier, maar met het veulen omgaan doen we sowieso wel. Ook altijd vanaf dag 2 direct aan een touwtje leren mee te lopen en ook los van de moeder te lopen. Borstelen, namate ze ouder worden vanalles met ze doen. We gaan zover dat we er een deken helemaal over kunnen leggen zonder dat ze in paniek raken. Ik wil wel een beetje een opgevoed veulen mee naar de keuring hebben Knipoog