Dwars door het bit heen lopen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

Dwars door het bit heen lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 15:51

Met gevaar voor eigen leven start ik dit topic. Ik rij mijn paard namelijk niet met het vriendelijkste bit dat je kunt bedenken..
Mijn paard is vrij moeilijk te rijden. Niet in de zin van lastig en moeilijk karakter, maar moeilijk om goed aan het lopen te krijgen.
Ze loopt gemakkelijk op de voorhand en is echt een ster in lang en laag lopen Knipoog
Na een periode van heel hard werken (en heeel veel hulp van mijn instructeur!!) heb ik het eindelijk voor elkaar. Ze loopt goed op de achterhand en heeft een goed ruggebruik. Ze begint echt te swingen.
Maaar.. Ik reed haar altijd met een koperen, dubbelgebroken bit. Hier liep ze dwars door heen. Kon haar niet fatsoenlijk nageeflijk rijden en dus ook geen ruggebruik e.d.
Nu rij ik haar op een scholingsbit, een stang dus. Hier loopt ze niet doorheen en ik kan haar super rijden. Een klein kneepje en ze geeft na, heerlijk. Ik heb een heel zachte hand en het doet haar geen pijn, dat weet ik zeker. Ze is gecheckt door de tandarts, zadel ligt prima, ik loop bij een fysiotherapeut en ze is helemaal ok.
Maar, ookal kan ik haar op dit bit super rijden, ik wil graag ook weer terug kunnen naar een "gewoon" bit. Ik rij haar nu afwisselend met het scholingsbit en het dubbelgebroken bit.
Op het dubbelgebroken bit loopt ze gewoon veel minder dan op de stang. Ze loopt dwars door het bit heen. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen, maar ze drukt haar neus naar voren en steekt haar hoofd in de lucht. Met dit bit is ze vrijwel onmogelijk goed aan elkaar te rijden.
Let wel: Ik rij met mijn benen, niet alleen met de hand, ookal blijkt dit niet helemaal uit mijn bericht. Mijn paard is goed voor het been. Maar om je paard aan elkaar te rijden heb je niet alleen je been nodig, ook je zit, handen etc. Desgewenst kan ik misschien twee filmpjes maken van het verschil in rijden?
Moet ik misschien strenger zijn, of maar "gewoon" op de stang blijven rijden tot ze meer spieren heeft ontwikkeld? Wie heeft er tips/ideeen?

MelanieB

Re: Dwars door het bit heen lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:53

Misschien is een Myler bit wat?
Want mijn paard loopt ook gewoon "door het bit heen" met een gewoon simpel bitje, maar met mn Myler bit niet.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 15:57

Wat is de werking van een Myler bit? Heb je misschien een site waar dat staat uitgelegd?
Want eigenlijk wil ik mijn paard ook op een gewoon "vriendelijk" bit kunnen rijden..

Oh ja, voor de mensen die misschien aan bitloos denken.. Dit is voor mij geen optie ivm wedstrijd ambitie

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:59

Myler is een vriendelijk bit hoor, je mag er mee rijden op wedstrijden Knipoog
www.myler.nl

Amaris

Ik vind die Mylerbitten zo dun. Maakt dat ze niet heel scherp?

madelief88

Als je paard fijner loopt op een stang dan op een gebroken trensje, en t dus zelf blijkbaar fijner vindt, is er juist absoluut niks mis mee op op n stangetje te blijven rijden. Immers: de inwerking van het bit is zo scherp als de ruiterhand zelf.

Waarom wil je weer terug naar het gebroken bitje?

Myler bit is inderdaad misschien een idee, zelf rijd ik op een dubbelgebrokentrens die, als het nodig is de inwerking van een stang krijgt. Is een erg zacht bitje, hier staat meer uitleg over dit bitje.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 16:03

Omdat je vaak verhalen hoort, dat paarden na verloop van tijd aan een bepaald bit gewend raken en daar meer tegen in verzet komen.
Ik ben het met je eens dat een bit zo scherp is als je hand..
Dat bit van jou lijkt me ook wel wat! Ga er eens even wat meer over lezen..

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:06

Ieder paard is verschillend en daarom zijn er verschillende bitten.Een stang is helemaal niet zo onvriendelijk als je denkt.Het prikt niet in het gehemelte zoals een 'gewone' trens en het ligt heel rustig en stabiel op de lagen.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:07

Ik rijd zelf ook met een scholingsstang, omdat mijn paard er gewoon stukken fijner op loopt. Het ligt rustig in z'n mond en met een dubbel gebroken is hij veel onrustiger en loopt tie te rommelen met zn tong. Het bit werkt net zo hard in als je zelf wilt, dus als jij met zachte hand rijd is er niets op tegen hoor! Je paard geeft zelf duidelijk aan wat het wel of niet prettig vindt. Je kunt natuurlijk proberen om een ander bit te lenen van iemand om te proberen, dan zit je straks iig niet met een hele stapel die je toch niet gebruiken kunt Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:08

Ik zou niet strenger worden..!!
Ik zou eerst proberen om een gewone ongebroken trens erin te hangen om te kijken hoe ze hierop reageerd..
Misschien heeft dat gebroken bitje wel teveel beweging voor haar gevoelige mondje.. en vlucht ze voor elke beweging..

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 16:10

Ok, ik was helemaal bang voor reacties dat ik een dierenbeul zou zijn etc. (een beetje overdreven)
Maar dit is weer een hele andere visie op het "probleem".
Denken jullie ook dat het dan verstandig zou kunnen zijn om dan iedere dag met dit bit te rijden ipv te wisselen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:17

nina88 schreef:
Ok, ik was helemaal bang voor reacties dat ik een dierenbeul zou zijn etc. (een beetje overdreven)
Maar dit is weer een hele andere visie op het "probleem".
Denken jullie ook dat het dan verstandig zou kunnen zijn om dan iedere dag met dit bit te rijden ipv te wisselen?

Ik denk dat wisselen in dit geval geen toegevoegde waarde heeft..
Als je paard er lekker op loopt, waarom niet??
Zelfs het zachtste bit kan scherp inwerken, het is maar net wie het gebruikt..
Feit is wel dat een ongebroken bit, net als dat scholingsbit, uit 1 geheel bestaat..
..vandaar mijn advies..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:22

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een filmpje.

Ik ken het probleem, ook mijn pony loopt het liefst lang en laag... pff..doodmoe wordt je ervan Tong uitsteken. Dan gaan ze zo lekker hangen en vervolgens heb je geen rem meer niks. Dit heb ik opgelost met mijn instructrice, en natuurlijk ligt het aan mij!

Mijn pony is beetje op de voorhand gebouwd waardoor alles nog lastiger is. Toch kan ik haar nu heel fijn rijden, zonder dat ze door het bit heen dendert.
Meestal gaan ze wat hangen om steun te zoeken. Vandaag weer een mooi voorbeeld: halthouden, als ik ga halthouden en mijn pony geeft na stapt ze gelijk weg. Houd ik haar tegen dan is de aanleuning weer weg, geeft ze na dan stapt ze gelijk weg. Dit is puur omdat ze het heel moeilijk vind om te wachten en door het gelijk wegstappen gelijk weer steun te zoeken op de hand. Juist door mijn pony te laten wachten leert ze haar eigen gewicht op al haar beentjes te dragen.

In het rijden doe ik hetzelfde, ze mag niet omlaag, ze mag er niet tegenin, ze mag vooral niet te lang worden Tong uitsteken. Dit corrigeer ik allemaal, niet door middel van het bit, maar puur door gewoon op mijn kont te gaan zitten (vind ik heel moeilijk Clown ) mijn benen eraan te houden en mijn handen voor mij uit te plaatsen en niet te gaan trekken.
Hangen, betekent dat ik teveel terugwerk (ik geef haar de kans te gaan hangen) en dit los ik op door mijn handen weer voor mij uit te zetten en been eraan.
Lang worden, betekent dat ik haar niet genoeg begrens en mijn been ben vergeten. Dit los ik op door mijn been eraan te zetten en haar wat meer aan de voorkant op te vangen zonder te gaan trekken.

En natuurlijk dendert ze soms een door het bit heen, maar dan weet ik gelijk dat ik naar voren ga hangen, ga knijpen met mijn knieën en ga trekken. Ga ik op mijn kont zitten, benen los en lang en handen voor me uit en we gaan zo weer langzamer en kan ik weer aan het rijden toe komen.

Ik reed op een enkel gebroken watertrensje, maar rijd nu met een dubbelgebroken watertrensje.

Ben je bewust niet een beetje 'angstig' dat het met je andere bitje niet wilt lukken? Misschien ga je zelf wel iets anders rijden, misschien teveel willen doen?

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:24

Ik rij met een K&K correctiebit, dit is net zoiets als een scholingsbit. Hier mag je ook wedstrijden mee rijden en mijn paard doet het ook goed hierop. Met een normaal bit loopt hij echt door mij heen en is hij veel te sterk. Ik ben ook niet van plan om terug te gaan naar een ander bit, want hij doet het hier goed op.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:26

nina88 schreef:
Wat is de werking van een Myler bit? Heb je misschien een site waar dat staat uitgelegd?
Want eigenlijk wil ik mijn paard ook op een gewoon "vriendelijk" bit kunnen rijden..

Oh ja, voor de mensen die misschien aan bitloos denken.. Dit is voor mij geen optie ivm wedstrijd ambitie

Tsja als jouw wedstrijdambitie belangrijker is..... dan houdt het een beetje op. Maar zou het niet fijner zijn voor jezelf en je paard als je eerst het probleem oplost voordat je aan wedstrijden gaat beginnen?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:33

Maanling schreef:
Ik vind die Mylerbitten zo dun. Maakt dat ze niet heel scherp?

Nee, ik heb een dikkere versie, ik kan er binnenkort wel een foto van maken als je wilt?

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 16:36

@ zap:
Wat jij nu beschrijft is de fase die ik net doorlopen heb. Juist het hangen op de hand e.d. is nu allemaal verleden tijd. Natuurlijk nog wel eens een terugval, maar goed. Opvallend is trouwens dat onze manieren van training erg overeen komen.
@ melanie
Een foto zou inderdaad wel fijn zijn!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:37

Weet je, ik ga nu toch naar buiten, ga ik voor jou een plaatje van het bit schieten Knipoog

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 16:42

Melanie:
Je bent geweldig Knipoog

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 16:49

@ arabesk:
Sorry voor de late reactie, maar bitloos is voor mij echt niet aan de orde. Ik ben van mening dat er andere manieren zijn om dit op te lossen. Bitloos brengt weer andere problemen met zich mee, omdat het nog niet echt geïntegreerd is. (instructie, wedstrijden etc.)

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:50

nina88 schreef:
Omdat je vaak verhalen hoort, dat paarden na verloop van tijd aan een bepaald bit gewend raken en daar meer tegen in verzet komen.
Ik ben het met je eens dat een bit zo scherp is als je hand..
Dat bit van jou lijkt me ook wel wat! Ga er eens even wat meer over lezen..

Ja, dat is idd ookw eer waar. Maar zou niet te vaak van bit wisselen, heeft toch weer enige tijd nodig voordat het paard weer gewend is, en dat bit wat ik heb vind ik dus wel een echte aanrader Ja
Het is nog in opmars maar al veel (bekende) ruiters schijnen het bij jonge paarden te gebruiken.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:03

nina88 schreef:
@ zap:
Wat jij nu beschrijft is de fase die ik net doorlopen heb. Juist het hangen op de hand e.d. is nu allemaal verleden tijd. Natuurlijk nog wel eens een terugval, maar goed. Opvallend is trouwens dat onze manieren van training erg overeen komen.
@ melanie
Een foto zou inderdaad wel fijn zijn!

Dan zou mijn advies zijn: loop die fases ook door met je oude bit Lachen. Dan lukt het echt Knipoog

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 17:04

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 17:09

Ik ga nu even rijden (met de stang haha).
Ik lees jullie berichtjes vanavond weer, in ieder geval alvast bedankt voor het meedenken!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:15

Ik zou ook een ongebroken trens proberen. DIe zijn helemaal niet scherp en sommige paarden houden nou eenmaal niet van beweegbare dingen in hun mond. Mag je op dat scholingsbit starten? Zo ja dan zie ik ook geen reden om daar vanaf te willen. Als jij lekker doortraint op achterhand gebruik is er niet echt een reden waarom hij daar ook ineens dwars op zou worden. Misschien dateert het trekken op je gebroken bit nog uit een tijd dat hij nog niet erg netjes gereden werd en is het een gewoonte geworden.