Steigeren!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienH

Steigeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 13:42

Mijn 4 jarige heeft iets nieuws uitgevonden; steigeren. Als ik wil aandraven gaat ze steeds langzamer lopen, geef je been gaat ze stijl ophoog. Levensgevaarlijk dus! Straffen helpt niet, dan doet ze het nog 3 keer.
Het zadel ligt goed, vorige week nog nagekeken. Wat moet ik doen? Gewoon negeren?
Zelf denk ik dat ze gewoon aan het puberen is, maar heb niet zo veel zin om straks onder een paard te liggen. Boos!
Wat te doen, wat te doen?

Trieske_

Re: Steigeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:45

Doet ze dit aan de longeerlijn ook??
Enige wat helpt met stijgeren is nog meer been en voorwaarts rijden zodat ze de kans niet krijgen om te gaan stijgeren..
Is ze met het longeren wel braaf dan zou ik toch gaan twijfelen aan mijn zadel of evt rugklachten...

Melis20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:20

Je moet toch zorgen dat je het voorwaarts oplost desnoods met een zweep.
Of dat iemand met een longeerzweep in het midden van de bak gaat staan en hem vooruit jaagt als ze gaat steigeren.
Veel succes...

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:25

ik had ook een steigeraard
telkens als ik merkte dat hij vaart ging minderen en ik dacht dat hij omhoog zou gaan
stuurde ik hem links of rechts ineens de andere kant op en liet hem bijvoorbeeld een volte 10 meter lopen
zodra je hem/haar links of rechts wegstuurt zijn ze uit belans en kunnen ze ook niet zo gemakkelijk meer omhoog komen
misschien het proberen waard?
bij mij heeft het geholpen

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:27

ik rij op een welsh pony (Sunny) en die deed in het begin het zelfde ..
ik zou nou wel van heel bokt op m'n kop krijgen Frusty maar zal toch eerlijk zijn!

als Sunny om hoog gaat dan moest ik met m'n zweep een tik(je) tussen dr oren geven, en dan gelijk weer voorwaards rijden.
Ze heeft het binnen 1.5 / 2 maand afgeleerd Haha!.
Dus misschien is het een tip. Knipoog

( ik zeg altijd maar : paarden zijn ook niet altijd de koning hoor , de fout ligt ook echt wel eens aan hun zelf !)

gentle5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:56

Gaat het hier om een jong paard ?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:26

voor het rijden eerst longeren en goed voorwaarts. Na de laatste keer aansingelen niet meteen erop maar eerst laten draven en dan pas opstappen.

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:27

wij hebben ook een dier die dat gedaan heeft. 3 jarige.. en tikje tussen de oren heeft ook geholpen. sindsdien niet meer gedaan

gentle5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:29

Voorwaarts oplossen is mijn advies.
Als een paard een tik tussen zijn oren krijgt kan het nog erger worden met steigeren.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:30

Iemand er naast zetten met een longeerzweep die je kan helpen voorwaarts drijven als ze tegen jouw kuitdruk in komt door te reageren met het omhoog komen.
Als je t niet hebt kunnen voorkomen en hij/zij komt omhoog, gelijk omtrekken naar links of rechts en als ie weer 4 benen aan de grond heeft direct weer voorwaarst weg willen rijden, niet zover laten komen dat ie rechtop komt

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:34

t kan idd erger worden. maar tkan ook helpen..

is moeilijk te zeggen vanaf internet. bij ons was t met zadelmak maken, paard begreep voorwaarts niet, en steigeren wordt bij ons afgestraft. je hoeft t m niet zn hersenpan in te slaan maar een corrigerend tikje wil weleens helpen.

het omtrekken wil ook niet altijd helpen. als een paard echt steil komt dan laat hij zich vallen.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:43

ja okay, ik bedoel het omtrekken dan ook in deze fase: \ ipv als ze al helemaal hier: | zijn zegmaar Knipoog

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:44

ik zou meer been geven omdat hij in de draf slomer gaat voor hij steigert....

succes lynn

gentle5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:47

En daarbij ook zeker je stem verheffen om aan te geven dat je het niet goed vindt wat ie doet

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:53

misschien ook als ze terug komt in tempo tikje met zweep geven achter je kuit, zodat hij schrikt en naar voren gaat, en geod zorgen da tje ruimte geeft van voren

Maks_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:06

Inderdaad misschien kun je proberen (als het voorwaarts rijden niet wil helpen) om hem op het moment dat je voelt dat het komt, hem aan het werk te zetten door figuren te rijden. Probeer dan op dat moment eens een slangevolte met bijv. 4 bogen. Op dat moment is je paard aan het werk en zal die naar mijn idee minder stijgeren. Of omdat ie daar niet aan denkt op dat moment of omdat hij dan afwend en in een bocht moeilijker stijgert;)
Veel succes

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:34

Tikje tussen zijn oren is bij elk paard anders, ik hoef het maar te proberen,
nou volgens mij is het dan nog gevaarlijker voor mij zelf.
en je hebt kans dat ze hoofdschuw worden, ook niet de bedoeling neem ik aan.
Zoals is aangegeven licht het hoogst waarschijnlijk niet aan het zadel en zal het toch het ontdekken van het stijgeren zijn en dat doen is dus de baas opjagen Duivel !.. Leuk voor het paard(als de pubertijd de reden is dan hea) maar niet leuk voor ruiter en kan zelfs gevaarlijk zijn.
Goed voorwaarts houden en als je merkt dat ze omhoog willen opzij(zoals al is aangegeven) een volte 10 meter of dergelijke rijden.
Zweep en alles lijkt me niet echt handig, kan je het nog erger maken ook, en een mens moet ook zonder kunnen!
4-jaar dus moet nog veel leren(je kan het leuk houden en het met werk oplossen, en je kan het angstig maken en het meet de zweep oplossen, ik ga voor keuze1 en als aller laatste keus toch heel meschien(als echt de rest niet werkt) de zweep.),
succes ermee! Tong uitsteken Ach gut

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:50

Hmz, heb een tijdje op een paard van een vriendin van me gereden en die steigerde ook. Ik kreeg de tip om of tussen de oren te slaan of een ei of een zakje warm water tussen de oren kappot te gooien ( dan lijkt het net of hun hoofd bloed ) Of het paard om te trekken terwijl hij steigert.
Ik vind het slaan tussen de oren of een ei kappot gooien een beetje eng, ik ben veelste bang dat ik mis sla/gooi.
Het paard ik ook kort daarna weg gegaan dus heb het ook nooit uitgeprobeert! Knipoog
succes ermee!

NathalieBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:00

Dit deed een paard die ik ken ook, probeer veel grondwerk te doen veel overgangen maken. doe dit ook als je er op zit zo heeft ie minder kans om langzamer te gaan lopen en te gaan steigeren. zo blijft ie namelijk bezig en heeft geen kans om dit te verzinnen.
Probeer het maar eens ik hoop dat het werkt.
Succes

x

_XxJulxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:10

Ja inderdaad,
En zo snel mogelijk reageren zodra je paard slomer word.

Grandora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:16

Het is idd moeilijk oordelen vanachter de compu. Maar mijn 4-jarige maakt op de linkerhand een "huppeltje" bij het aandraven. Volgens mijn instructeur ben ik linksom te streng met mijn binnenhand en daardoor dit verzet. Als ik dan iets meer contact op rechts pak, blijft het "huppeltje" ook achterwege. Misschien kan dit jou ook helpen.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:38

Is het steigeren omdat zij niet voorwaarts wil of is het staken???
Als het staken is (zoals bij mijn paard) wil een time-out ook nog wel eens helpen...

teugels los en benen eraf en stil zetten totdat je paard weer voorwaarts wil,
misschien helpt het en je hoeft niet te slaan of schoppen. Cool

Mijn paard was zo verbaasd dat hij het bijna nooit meer doet, tenzij hij iets echt eng vind..... Haha!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:39

Melis20 schreef:
Je moet toch zorgen dat je het voorwaarts oplost desnoods met een zweep.
Of dat iemand met een longeerzweep in het midden van de bak gaat staan en hem vooruit jaagt als ze gaat steigeren.
Veel succes...

en als ze nou eens pijn heeft?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:43

Ik zou het toch als ze het steeds weer opnieuw doet, laten controleren door een (goede) veearts. Aangezien ze het steeds bij het aandraven doet, kan het toch best pijn zijn. Knipoog Beter eerst zeker weten dat er niks aan de hand is, dan gaan straffen terwijl ze je gewoon duidelijk wil maken dat ze pijn heeft. Want als dat wel het geval is, dan wordt het alleen maar erger..

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:45

Orangiste heeft het één keer in zijn hoofd gehaald om tijdens het opstijgen te steigeren (en nee hij had geen pijn, stond op een krukje en had net de voet in beugel) meteen een bak water gepakt en ja hoor de tweede keer kwam hij weer omhoog. Meteen een plens water over zijn hoofd. Hij was zo geschrokken dat hij nu altijd heel lief blijft staan met opstijgen Clown

Met rijden is een flesje water misschien handiger dan een bak Haha!