op m'n kont blijven zitten in galop :P

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Lonneke

op m'n kont blijven zitten in galop :P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 16:02

Nou dat is dus mijn probleem, ik zit ook niet rechtop daar ben ik al op aan het oefenen maar omdat ik wat aan mijn rug heb is dit moeilijk en gaat het wat langzamer maar het word al beter.

Maar mijn grootste probleem is dat ik gewoon niet op mijn kont kan blijven zitten in de galop, en de tip beugels uit zijn wel goede tips maar ik denk niet dat het in deze situatie veel zal werken omdat ze er wel vaker tussenuit gaat in de galop en dan kan ik denk ik helemaal niet blijven zitten maar zijn er nog meer dingen die ik eraan kan doen?

Want omdat ik niet in het zadel kan blijven zitten breng ik mijn paard uit balans in de galop en gaat ze gewoon plat/scheef de bocht door.

Iemand tips? Heel graag Tong uitsteken

marloezzke

Re: op m'n kont blijven zitten in galop :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:11

ontspannen en mee gaan met de beweging dan gaat het vanzelf Haha!

klinkt makelijk he, heel veel ruiters kunnen niet goed ontspannen omdat ze te veel hulpen meenen te moeten geven en daardoor neit goed kunnen zitten.

maar het is echt een kwestie van ontspannen.
tips, let op je ademenhaling, liever de buikademhaling.
en tel mee in de takt van de gallop.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:14

Beugels uitdoen heeft niet zoveel zin. Je kunt juist beter je beugels inhouden en je concentreren dat je je benen lang houd door iets druk te houden op je stijgbeugels.
Om dieper te gaan zitten moet je het idee hebben dat je met het achterste gedeelte van je bips steeds het zadel blijft raken. En probeer het eens om mee te tellen in de galop, 1,2,3. Bij 1 ga je diep zitten, en bij 2 ook! Bij 3 veer je ietsjes op omdat dat het zweefmoment is. Ga op een stoel zitten en doe je ogen dicht, doe net of je in een verzamelde galop zit en tel de takt mee, 1,2,3. Bij 1 en 2 zit je diep en 3 is het zweefmoment waarbij je je rug ontspant en je je bekken iets naar voor kanteld om de beweging van je paard te volgen. Kijk ook eens in slow-motion naar een (grand prix) ruiter op een galopeerd paard en probeer dat idee te 'voelen'. Daarna ga je op je eigen paardje en probeer je in je hoofd die ruiter na te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:17

Doen alsof je in je luie ligstoel ligt. Dat heb ik geleerd Haha! Gewoon helemaal ontspannen,concentreren op je zitbeenknobbels, maar niet aanspannen om die in je zadel te houden, dat heeft juist een tegenstrijdig effect. Succes!!!

Ik ga ook met Storm76 mee Ja

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:17

Wat mij persoonlijk heeft geholpen in het begin is me meer concentreren op een goede aansluiting van het onderbeen. Misschien helpt het jou ook?

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 16:18

alvast bedankt voor de tips.zal het eens gaan proberen

Ja ontspannen is nog vrij moeilijk want hef liefste scheurd ze gewoon kei hard plat door de bocht terug naar de andere paarden. mijn stuur doet het nog niet zo heel goed maar dat zal ook niet veel beter worden als ik haar dan uit evenwicht breng. ga hier zeker op letten en ermee oefenen Lachen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:19

Musetta, aansluiting van het onderbeen heeft niet zoveel zin, daardoor ga je niet dieper zitten maar krijg je alleen maar meer spanning in je lijf. Juist je been mooi lang laten en onspannen heeft meer zin.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:21

Ik kan ook niet op m'n kont zitten, maar zit m'n paard niet in de weg.
Probeer eerst te zorgen dat je in balans zit en je paard niet in de weg zit. Als dat zo is kan je eraan gaan werken dat je paard fijner gaat galoperen en dan komt het echte zitten vanzelf wel.
Dus probeer nu niet uit alle macht op je kont te gaan zitten. Op een paard dat kei hard galopeerd is dat toch een hele moeilijke opgave en het is ook niet echt beter voor je paard

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:24

dat had ik ook, wat bij mij hielp was in draf even zonder beugels rijden, voordat je aangaloppeert. dan moet je nml wel ontspannen, anders kan je echt niet zitten Tong uitsteken succes Knipoog

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:22

hmm, ik heb dit probleem ook heel lang gehad, en nu nogsteeds afentoe. waar het bij mij fout gaat, is dat ik me ten eerste opspan, en ten tweede heel lang heb geprobeert stil te zitten...

dit tot m'n nieuwe instructrice zei, beweeg eens mee, moest voor mijn gevoel het paard vooruit duwen met m'n kont zegmaar, en hey, opeens zat ik :| nu ben ik dat weer beetje aan het afbouwen naar iets meer stilzitten, omdat je ook niet moet overdrijven met meebewegen, maar probeer dus niet echt passief te zitten, want dan maak je het voor jezelf alleen maar moeilijker.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:25

Buikspier oefeningen doen!!
Zelfs als je probeerd alles te ontspannen en te doen of je in je luieligstoel zit.. dan span je onbewust je buikspieren aan.
Scheelt echt veel als je elke dag even 10 min je buikspieroefeningen doet...

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:35

Storm76 schreef:
Musetta, aansluiting van het onderbeen heeft niet zoveel zin, daardoor ga je niet dieper zitten maar krijg je alleen maar meer spanning in je lijf. Juist je been mooi lang laten en onspannen heeft meer zin.

Het heeft mij alleszins meer geholpen om meer te ontspannen en een evenwichtzit te vinden Tong uitsteken Maar het is inderdaad raar, daarom zei ik erbij dat het persoonlijk was Knipoog

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:00

ik heb ook hetzelfde probleem. In de linkergalop kan ik wel goed meebewegen met mijn bekken, maar in de rechtergalop gaat zo hard en zo plat door de bocht, dat ik gewoon niet lekker op haar kan zitten. Ik probeer het wel, maar soms omdat zijzelf nog jong is en niet in balans raak ik ook uit balans, dat zou eigenlijk niet morgen, de tip van het tellen is een goede dan ga je als het goed is vanzelf mee met het ritme.

Soms als ik achterover ga zitten, heb ik het gevoel alsof ik echt overdreven naar achteren zit, hier ga ik foto;s van laten maken en vragen aan mijn instructrice, daar kun jij ook advies aan vragen.

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:13

De kunst voor mij is; meebewegen, maar toch zo stil mogelijk zitten. jaja klinkt nogal tegenstrijdig. maar zoals je instructrice wel eens gezegd zou hebben; op je kont zitten, recht zitten en vooruit kijken.
Zit je wel recht in draf en stap? misschien moet je eerst eens goed jezelf controleren in stap en draf en daar gewoon eerst goed aan werken. Als ik zelf aangalloppeer vlieg ik zelf altijd naar voren, maar probeer jezelf contstant te controleren op je zit.
Je hoeft niet een hele ronde te galloperen, gewoon op de volte aangalloperen en na een volte weer terug naar draf. zo train je je paard ook beter, en kan jejezelf en je paard beter onder controle houden Lachen

Succes Lachen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:24

Mischien eens oefenen aan de longe? Dan kan een ander het paard onder controle houden, en hoef jij je enkel nog maar druk te maken over goed zitten. Als je dan je goede zit (zegmaar) hebt gevonden, kun je het alleen ook.

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:32

Misschien zit je dan teveel naar voren en moet je wat meer naar achteren zitten en je handen goed dragen ( ik weet niet of je dat doet of niet) maar dan heb je veel meer controle ove rje pony.

wolfram3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:34

meer naar achtere leunen met je bovenlichaam en de beweging van de galop volgen

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:10

een beetje net die of je een stoel aanschuift maar niet verstijven, in het misschien wel moeilijk maar bij mij werkt het wel hoor:)

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 21:39

Ja ik zit voorover ook in de draf. Dat komt omdat het heel pijnlijk is als ik goed rechtop zit (een tijdje kan wel ben het aan het opbouwen). maar het paard is nog jong dus zelf nog niet helemaal stabiel in de galop en ik breng haar nog meer uit balans omdat ik dan niet goed kan zitten en dan is het rennen en plat door de bocht

Maar ik ga wat doen met de tips, Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 22:23

Wat heb je precies in je rug? Want je moet het echt niet forceren hoor! En dingen als buikspieroefeningen ook alleen op advies van je fysio doen, want je kunt heel je rug kapot maken. Vraag liever je fysio wat je kunt doen om je spieren sterker te krijgen, dan krijg je aangepaste oefeningen.

Ik heb zelf drie hernia's en door een verslapt spiercorset kon ik niet meer rechtop zitten (zie foto's profiel). Ik ben gaan opbouwen. Dus even zitten en zodra het niet ging in verlichte zit. Ging het weer, dan nog een stukje proberen. Na een dik jaar kon/kan ik weer rechtzitten omdat mijn spieren sterk genoeg zijn. Als je door je pijn moet rijden, ga je alleen maar meer spannen, op je paard zijn rug zitten bonken en je eigen rug verruineren.

Chiarakeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 22:27

ik heb leren galloperen zonder stijgbeugels , toen ik pas begon met rijden , nu met stijgbeugels & ik vindt dat als je met stijgbeugels aan gallopeerd het dan ook moeilijker is om stil te blijven zitten !

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 11:02

Ik heb een scoliose dus mijn rug is scheef en zit helemaal vast. Ik moet hiervoor naar cesar therapie en naar de Fysio. Het is niets heel ernstigs maar het is heel vervelend met rijden.

Nou is het dat ik bij een ruiterclub heb en als ik zeg dat ik even naar voren zit door pijn aan mijn rug dan heeft zij zoiets van toch doorgaan maar meestal word het daar alleen maar erger van, paard meer gespannen en ik ook.

Zal het eens met fysio of cesar overleggen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:30

Beugels een (paar) gaatje(s) langer, zodat je langer zit, en automatisch diep in het zadel blijft zitten. Als je pony onder je uit rent als je zonder beugels gaat, moet je het niet doen inderdaad, maar anders is dat wel een goede oefening. Probeer in de galop ontspannen en een beetje naar achteren te zitten, meestal ga je dan al automatisch goed op je kont zitten.

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:29

misschien moet je eens proberen om in de galop helemaal naar boven te kijken dus naar het plafond van de bak of naar de lucht. Maar dan ook helemaal! Desnoods vraag je of iemand je paard wilt longeren zodat hij niet alle kanten op kan gaan, dan voel je hoe je hoort te zitten, en kun je het misschien beter doen... bij mij helpt het iig!! succes!

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:01

je moet je buik loslaten,, om het zo maar te zeggen.. dat hele stuk gewoon. het is dus een kwestie van ontspannen..