Paard blind sinds begin december, rijden weer oppakken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dodi459

Paard blind sinds begin december, rijden weer oppakken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 18:33

Sinds 1-12-07 is mijn paard blind aan haar rechteroog. Op 18-12-07 is ze geopereerd en is het oog verwijderd.

v.a eind november hebben we niet meer kunnen rijden, het was de bedoeling dat we de eerste week van december weer les kregen. Dat is dus niet door gegaan. Over drie weken mogen we weer beginnen met wat longeer werk en daarna ga ik het rijden weer oppakken, omdat ik toch weer wat verder wil komen dan alleen wat rondhobbelen in de bak. Wat ook zeker wel zal lukken.

Alleen zit ik met het 'dilemma'...hoe gaan we dit aanpakken? Zijn er hier mensen die hier 'ervaring' mee hebben, bijv. zelf een blind (lease/verzorg) paard hebben en de boel weer op moesten pakken enz. Ik wil over drie weken weer graag aan het werk...alleen hoe.

Dit kan verkeerd staan. Ik wist niet precies waar ik dit moest plaatsen?

Solleke_Noah

Re: Paard blind sinds begin december, rijden weer oppakken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:22

Ik heb zelf geen ervaring met het terug beginnen rijden van een halfblind paard, maar heb wel regelmatig gereden op twee halfblinde paarden: eentje (net zoals die van jou) waar het hele oog verwijderd was, en een andere die door een onsteking blind was geworden aan 1 oog, maar dat oog wel kon behouden. Dat eerste paard was met rijden eigenlijk altijd wat schrikkerig op z'n blinde kant, dus als de blinde kant nr buiten gericht was (was z'n rechteroog, dus op de linkerhand) dan kon het wel eens zijn dat hij even schrok van iets onverwacht, maar dan was het gwn inhouden en geruststellen en dan liep hij weer verder. Het andere paard heeft zich eigenlijk probleemloos aangepast en je merkte nooit tijdens het rijden dat ze blind was aan één kant.

Het hangt dus af van paard tot paard, echt rij-tips kan ik je niet geven, maar ik zou het gwn terug oppakken zoals je het zou doen als ze had stilgestaan en niet halfblind was, maar met dat extra beetje geduld als ze wat schrikkerig is aan haar blinde kant.

veel succes!

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:35

Mijn paard was al blind aan 1 kant en net zoals Solleke zei wat schrikkerig op de blinde kant. Nu is hij bijna volledig blind geworden aan twee kanten. Eigenlijk is er niet heel veel veranderd met rijden.
Hij is zo nu en dan wat schrikkeriger geworden. Maar door rustig te blijven en hem weer terug te nemen gaat het best goed.
Mijne ziet bijna niets dus met ongelijke ondergrond heeft hij wel moeite, maar toen hij aan 1 kant nog wat zag had hij daar geen last van.
Met longeren vindt hij het prettiger als ik dat aan de dubbele longe doe omdat hij dan meer steun ondervindt.

rij ik buiten dan zeg ik altijd let op als er iets aankomt omdat hij dat niet meer ziet aankomen en dan sneller schrikt door geluid.
Maar met 1 oog had hij daar geen last van.

Heel veel succes, gewoon rustig aan weer opbouwen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:59

Gewoon zitten en rijden, zelf niet te moeilijk over doen.

Ik heb een merrie die aan 1 kant niets ziet en de andere kant slecht. Ik spring er niet meer mee en buitenrijden vind ze nu nog vervelender dan voordat ze blind werd dus dat doen we heel weinig (heb nog zat andere pony's die de bak saai vinden en graag mee naar buiten gaan Knipoog ). En longeren met 1 lijn lukt niet echt fijn meer omdat ze me gewoon niet ziet, dus als ik longeer doe ik dat met 2 lijnen (maar de laatste keer dat ik gelongeerd heb is al zeker een jaar terug).

Ik start morgen voor het eerst M voor de wagen met mijn merrie Lachen. Ben in 6 wedstrijden de B en de L door gevlogen. Dus zielig is ze zeker niet Knipoog.

_jeanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:47

op de manege waar ik ooit heb gereden hebben ze ook een pony die maar 1 oog heeft, ze doen er alles mee behalve buitenritten (is voor een manege toch ook te gevaarlijk denk ik, voor als de pony schrikt enzo) ik weet het niet zeker maar volgens mij springen ze er ook laag mee>?

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:48

Matloek kon met 1 oog nog wel springen, maar nu niet meer.
Buitenrijden vindt hij geweldig dus dat doen we nog, alleen ga ik wel met zijn maatje. Niet meer alleen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 22:42

Mijn pony is ook blind, aan zijn linker oog.
Hij heeft het oog trouwens nog wel.
Hij vind het soms wel spannend buiten, maar is verder niet schrikkerig oid.
Hij loopt voor de wagen, springt aardig, etc. Geen probleem Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 14:06

Dennis schreef:
Gewoon zitten en rijden, zelf niet te moeilijk over doen.

helemaal met Dennis eens
op mijn oude werk hadden we een merrie blind aan 1 oog die liep gewoon de western shows mee, dus in een donkere hal, geweerschoten etc, deden we buitenritten mee ga zo maar door, niks aan het handje
gewoon aan de gang alsof er niets aan de hand is , lekker rustig opbouwen met het werk

als je er zelf gewoon de normaalste zaak van de wereld van maakt, zul je waarschijnlijk ook het minste van merken

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 14:52

Gewoon weer gaan rijden maar wel rustig aan beginnen zorg dat hij nog steeds op jouw kan vertrouwen probeer te zorgen dat jij hem niet onzeker maakt. Begin met longeren en dan gewoon weer gaan rijden, hij zal in het begin misschien wat schrikkeriger zijn maar probeer gewoon te doen en hem op zijn gemak te stellen net als je voorheen deed.

succes gaat zeker lukken. Pling Knipoog

Selma204

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:21

op de manege hadden wij ook een half blinde pony, maar die pony kon alles nog goed, springen, dressuur zelfs buiten ze was ook niet schrikachtig o.i.d.
Ik denk als jullie een goede band hebben en je paardje jouw goed vertrouwd dat het allemaal goed komt Lachen

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:02

OPG -> RT-P

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:55

Ik heb een soortgelijke ervaring. In maart 2007 moest bij een paard wat bij mij op stal stond haar oog verwijderd worden na een ongeluk. Dit was een 24 jarige draver merrie. Toen het tijd was dat ze weer gereden kon worden is de eigenaresse er gewoon weer opgestapt en heeft ze samen met 2 anderen een klein bosritje gemaakt. Dit paard keek niet op of om en was niet schrikkerig ofzo. Ik moet er wel bij vermelden dat dit zoiezo een heel makkelijk en braaf paard was. Ook na de operatie was ze vanaf het begin gewoon heel rustig en braaf. Deze merrie word nog steeds enkele dagen per week bereden. Wel alleen in het bos, dus puur voor de recreatie. Met andere paarden is ze gewoon heel braaf en makkelijk. Als ze alleen is is ze wel wat kijkerig en wat drukker, maar ze blijft wel goed te rijden. Heel veel succes met je paardje en nog heel veel plezier gewenst.

kinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:50

Mn verzorgpaard heeft ooit een ongeluk gehad. Daardoor is ze aan haar rechteroog slechtziend geworden. Ik heb gewoon rustig aangedaan en ben na een tijdje gewoon gaan rijden. Ze is met sommige dingen wel wat schrikachtig, maar daar kunnen we niet zoveel aandoen. Als je gewoon gaat zitten en gaat rijden, kun je zien wat haar gedrag is. En misschien moet zijzelf er ook een beetje aanwennen om opeens 1 oog minder tehebben;). Heel veel succes Lachen

dodi459

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 15:16

Aller eerst, heel erg bedankt voor jullie reacties.

Schrikken doet Jolit niet, dat heeft ze nooit gedaan en ik merk dat ze dat nu ook niet doet. Ik weet niet hoe ze op een buitenrit zou reageren maar ik ga het gewoon proberen, natuurlijk niet alleen.. Ik denk ook dat ik het beste gewoon erop kan gaan.. In de binnenbak heeft ze veél meer moeite dan de buitenbak, al hebben we nog nooit in een binnenbak gereden..maar dat merkte ik toen ik dr losliet in de binnenbak..dan heeft ze moeite met haar evenwicht. Ik weet niet of we ooit nog zullen springen, maar dat zien we met de tijd wel. Daar waren we eigenlijk ook nét mee begonnen. Nogmaals bedankt! Lachen

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:43

gaat vast lukken hoor. ik heb nog nooit echt problemen gezien bij paarden die aan een kant blind zijn. Ik weet dat er bij ons in de regio een paard in eht M springt met maar een oog. Je hebt dus nog veel mogelijkheden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:48

Ik rijd zelf een Fries die met zijn linkeroog maar 20% kan zien. Het enige wat ik eraan merk is dat hij de bochten als we linksom door de bak heen rijden, afsnijdt. Ook vindt hij het eng als je erg ruw zijn voorpluk kamt, hij is dan bang dat je met de kam door zijn oog gaat.

Maar voor de rest merk ik er niets van.

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:09

Ik heb ook gewerkt met een paard wat aan 1 oog blind is. Beestje springt Z nationaal dus maak je geen zorgen Haha!
Alleen met longeren had ik wat last/moeite omdat ze je op 1 kant niet ziet en ook de zweep niet. Ze moest dus echt op de stem lopen op die kant. Verder heb ik met rijden nooit wat gemerkt, ze sprong altijd wel wat schuin waarschijnlijk omdat ze het dan beter zag maar niet hinderlijk. Verder deed ze gewoon alles, alleen btje rekening houden met ergens tussendoor lopen want dan zag ze bv de deur niet.... maar ik zou je paardje gewoon zo 'normaal' mogelijk oppakken en dan merk je vanzelf wel of ze ergens moeite mee heeft.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 07:04

Je leert door te doen het meest hoor. Mijn paard is dit jaar dus bijna compleet blind geworden. In het begin schrik je je rot maar uiteindelijk hou je er vanzelf rekening mee. Toen hij blind aan 1 kant was heb ik weinig problemen gemerkt hoor. Alleen wat schrikkerig. Maar dat is ook de aard van het beestie.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 08:30

Ik sprong niet met mijn pony. Maar afgelopen week toch de stoute stoenen aangetrokken en een poging gedaan. Ze liep super en ze deed alles zonder te twijfelen.
Ben er gister zelfs mee gaan oefen springen. Dus niet 1 sprongetje thuis, maar een heel parcours op vreemd terein. Het ging echt super. Met 1 of 2 hindernissen wsa ik al blij geweest, maar ze sprong foutloos rond Lachen.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 08:31

Gewoon weer rustig oppakken!!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 08:40

Ik heb op een ponykamp gewerkt waar een pony stond die aan 1 oog blind was.
die deed gewoon mee, sprong als de beste en liep gewoon buitenritten mee. maakte nergens een probleem van. met de verzorging schrok hij vaker dan met rijden, van kindjes die van zijn rechterkant (als ik het mij goed herinner was hij aan dat ook blind) kwamen poetsen schrok hij iets, maar stond daarna weer lekker stil te genieten. echt een schatje was het.

verder ben ik orthoptist en werk met mensen met oogproblemen. zo ook mensen die met 1 oog moeten kijken. Met name in het begin is het wennen om bijvoorbeeld de diepte in te kunnen schatten, maar na een maand of 3 kunnen mensen ook gewoon weer auto rijden.
dus ik zou er niet een te groot probleem van maken.

staat je paard ook gewoon weer in de wei en zo?

dodi459

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 08:54

nee, ze mag over eén maand weer in de weide. V.a vandaag mogen we weer longeren. Iets eerder dus dan verwacht Ja

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:22

Waarom mag je nu pas longeren en pas volgende maand de wei in? Neem aan dat dat niets met dat oog te maken heeft?!

dodi459

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 09:34

tsja, dat is zo met de d.a afgesproken. Ze mag op dit moment nog geen contact hebben met andere paarden i.v.m de genezing. Het oog is nog heél erg kwestbaar Ja

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:36

maar kan ze dan niet even alleen de wei in? Lijkt me zoiezo handig om eerst haar alleen naar buiten te doen. En pas dan met vriendjes