Heel erg trekken/hangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kingie

Heel erg trekken/hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 16:25

Ik heb een verzorgpony(Draver x New Forest), en die trekt heel erg met rijden, hij gooit telkens zijn hoofd naar beneden als je hem wilt inhouden. Daardoor wordt ik telkens naar voren/uit het zadel getrokken, en dan schiet hij gelijk weer weg in galop.

En op het moment dat ik weer goed zit, en weer inhoud doet hij precies hetzelfde.. Ik kan niet meer goed op hem rijden, en weet eerlijk gezegt niet wat ik er aan kan doen.. Iemand tips?

Judje

Re: Heel erg trekken/hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:28

Het beste is proberen te blijven zitten en je pony wakker schudden door been te geven en ook direct een voorwaartse reactie te verwachten.

Echter kunnen er meerdere oorzaken zijn en die vragen dan allen ook om een andere aanpak.
Ik zou zeggen: overleg met je instructeur/trice.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:32

Ben je al bij jezelf te raden gegaan? Het gewicht dat jij bij de pony in de mond legt kan ook bepalend zijn voor het gedrag wat hij vertoont. Als jij je hand spant tegen hetgeen wat gaat komen (het trekken), zal jou pony die spanning proberen te ontlopen door het trekken. Wanneer hij jou uit het zadel trekt en jij ploft terug, zal hij als reactie daarom gaan galopperen wat opzich dan ook verklaarbaar is.

Probeer eens een stap terug te doen met rijden: Een lange teugel met een licht contact en rustig ronddraven. Kijk of je pony dan nogsteeds hetzelfde gedrag vertoond.

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 16:40

Petulan schreef:
Ben je al bij jezelf te raden gegaan? Het gewicht dat jij bij de pony in de mond legt kan ook bepalend zijn voor het gedrag wat hij vertoont. Als jij je hand spant tegen hetgeen wat gaat komen (het trekken), zal jou pony die spanning proberen te ontlopen door het trekken. Wanneer hij jou uit het zadel trekt en jij ploft terug, zal hij als reactie daarom gaan galopperen wat opzich dan ook verklaarbaar is.

Probeer eens een stap terug te doen met rijden: Een lange teugel met een licht contact en rustig ronddraven. Kijk of je pony dan nogsteeds hetzelfde gedrag vertoond.

Maar als ik hem een beetje loslaat, dan gaat hij gelijk in middendraf/galop..

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:44

Probeer wanneer je langzamer wil je paard op de volte te zetten en dieper te gaan zitten. Dus niet inhouden door zelf aan de teugels te gaan trekken, want dan trekt je paard terug en hij weet inmiddels dat hij dit wint. Maak de volte zo klein tot hij terug komt (liefst tot stap of halt) en beloon hem dan.

Zoals petulan is het goed om juist met licht contact te rijden.

Probeer veel vanuit stap te werken. Dus stappen, klein stukje draven en weer stappen. Veel overgangen, maar wel rustige gecontroleerde overgangen (evt. weer op de volte)
Voel je dat hij weg rent? Zet hem stil en rijdt weg in een andere richting.
Probeer de momenten dat hij ontspant of onder je blijft lopen altijd te belonen (kriebel op de schoft/ halthouden etc.)

Zoals Judje zegt is idd waar: er kunnen meerdere oorzaken zijn - overleg met je insructeur

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:46

Schijnovergangen gaan rijden, je paard alert op jou houden. En vooral in je hoofd houden, de teugels zijn van jou en niet van het paard. Het is wat lastig vol te houden met tien kilo paardenhoofd in je handen, maar als je dat even doorzet en goed veel schijnovergangen rijdt houdt dat vanzelf op. Spreek uit ervaring, want mijn paard hangt en trekt ook.

catharina24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:54

Als hij met zijn hoofd gaat duiken moet je been geven en ophouden die omhoog en voorwaarts gaat.
Niet blijven knijpen/vasthouden/trekken aan de teugel dan gaat hij alleen meer hangen.
Als je been geeft zal hij harder gaan.
Stuur een volte bij a of c geef dan de ophoudingen voor een overgang terug dit doe je als je naar de bakrand toe rijdt dus op een gesloten stuk. Gaat hijhangen dan geef je weer been en gaat hij weer voorwaarts, dan weer opvangen met heel veel kleine ophoudingen.
Wees soepel in je hand niet trekken dan wordt het alleen maar erger.
Wel ten alle tijde contact houden met de mond waarbij je hand zijnmond volgt tijdens al zijn gangen.
Heel veel overgangen stap/draf rijden en draf/stap.....en als hij van draf naar stap moet en dan gaat hangen geef je weer been etc.

Het is heel veel geduld, herhaling en iemand die veel ervaring heeft die je kan helpen.

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 16:57

Oke, ik ga het proberen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:22

Deze pony is duidelijk ver boven je macht. Zonder een goede instructeur of trice ga je het niet redden. Zoek een zeer ervaren iemand die je er bij kan helpen, want alle goedbedoelde oplossingen die ik tot nu toe voorbij heb zien komen gaan niet werken zonder de ervaren hulp aan de kant die jou op het moment dat het mis gaat, precies kan uitleggen wat je moet doen.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:26

longeren met bijzet. (bij zet niet te kort!)

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 17:27

moniekk schreef:
longeren met bijzet. (bij zet niet te kort!)

Dat werkt niet.. Heb ik al geprobeerd:P

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:29

ZUCHT!!

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 17:32

aerdenhout1 schreef:
ZUCHT!!

?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:39

Ja...ZUCHT...weer een goedbedoeld advies en een antwoord waarbij ik denk...zoek hulp meisje, dit ga je niet redden in je eentje.

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 17:44

aerdenhout1 schreef:
Ja...ZUCHT...weer een goedbedoeld advies en een antwoord waarbij ik denk...zoek hulp meisje, dit ga je niet redden in je eentje.

Ik ga ook hulp zoeken, wees maar gerust..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:46

Verstandig!!!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:50

Zoek een zeer ervaren iemand die je er bij kan helpen, want alle goedbedoelde oplossingen die ik tot nu toe voorbij heb zien komen gaan niet werken zonder de ervaren hulp aan de kant die jou op het moment dat het mis gaat, precies kan uitleggen wat je moet doen.[/quote]

zo denk ik er ook over!
Naar mijn mening hebben paarden die hangen en trekken dus ook de gelegenheid om tegen of aan iets te trekken of te hangen. Als je niet stabiel en onafhankelijk kan zitten, heb je zelf veel druk op je teugels. Hierdoor gaat het paard als het ware terug trekken of erin hangen. Als je de druk niet verminderd, gaat het paard harder trekken of hangen.
Longeren met bijzets is in mijn ogen dus een advies wat niet goed is. Hierbij krijgt het paard weer de kans om op die bijzets te gaan hangen omdat er druk op staat.
Mijn advies zou zijn, eerst alles loslaten, onafhankelijk leren zitten, paard heel goed aan het been maken en aan de zit. Geen gewicht in je hand laten komen, alles voorwaarts oplossen.
Bitloos wil hier ook nog weleens helpen, omdat er geen bit aan te pas komt waar een paard tegenaan kan hangen of trekken. Voor dit alles heb je goede begeleiding en les nodig!! Hier is het cirkeltje weer rond en ben ik het dus eens met aerdenhout!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:12

probeer eens dit bitje:
Afbeelding
daar heb je wat meer mee te zeggen.

t kan ook zijn dat hij nu ondertussen door heeft dat hij t steeds zo kan flikken op die manier en t een beetje een gewoonte/spelletje is geworden.

of t kan ook zijn dat als je niet zo'n stille hand hebt hij daarop reageert?

anders eens van te voren even goed longeren (zodat hij al een beetje losjes is alle 'streekjes' dr uit heeft kunnen gooien) en dan dr op gaan rijden en dan alleen gewoon zachtjes kontact houden met de mond?

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:17

Als hij dat doet handen wat hoger en naar voren steken. Zo houd je contact met zijn mond maar moet hij zichzelf weer dragen en geef je hem geen vrijheid.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:37

zijn zijn wolfskiezen getrokken? het kan zijn dat als ze niet getrokken zijn, het bit er steeds tegen duwt wat best pijnlijk kan zijn en hij daardoor tegenreageert als je druk op de teugel zet.
wat anders ook goed helpt is inderdaad een licht constant contact houden en veel met je stem en zit werken, begin vanuit stap, dat is vaak het makkelijkst. Als hij toch echt wegschiet, probeer dan eerder een kleine volte te maken en rustig ophoudingen blijven geven, ondersteund door je stem en zit, tot hij weer netjes loopt.
Succes nog!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:59

@ Moniekk, ja tuurlijk, hang er maar een scherper bit in. Boos! En er ook vooral niet aan denken dat het wel eens aan jou als ruiter kan liggen.

Als alle medische redenen uitgesloten zijn, zou ik dit proberen.

Lekker voorwaarts, niet constant aan de teugels trekken, maar lekker los, even niet met dat hoofd bemoeien. (niet in een boogje, maar ook niet strak, gewoon heel heel licht contact met de mond, zoals ze in een beginnersles rondrijden zegmaar, teugels net niet in een boogje.) Hij loopt heus niet onder je vandaan. (Het gaat voor jou natuurlijk niet op, maar ik woon op een eiland en zeg dan altijd: Hij loopt niet onder je vandaan, waar kan 'ie heen? Het is hier een eiland hoor.) Als hij weer met z'n hoofd begint, gewoon voorwaart drijven, constant voorwaarts rijden. Dan gaat hij maar wat harder, dat maakt niet uit. Als hij in kamikaze tempo rond gaat rennen mag je hem natuurlijk even de hoek in sturen, of op een volte zetten, maar probeer je teugels ook dan met rust te laten. Het kan ook helpen om overdreven stelling aan te nemen, veel paarden moeten dan langzamer omdat je hun kracht breekt (heeft niks met mishandelen te maken) en ze anders omvallen. Zo zou ik rustig doorgaan, net zo lang tot hij ontspannen rond kan draven en galoperen aan een wat langere teugel. En dan zou ik weer rustig de teugels op gaan nemen.

Wat je nog met je instructie kunt doen: Voltige lessen, om je handen goed stil te leren houden. (Dat is waarschijnlijk de reden dat de pony zo doet.)

In de rijles oefenen met hoeveel kracht je nou eigenlijk nodig hebt om langzamer te gaan, en hoeveel druk je normaal op de teugels zou moeten hebben staan. Je kunt ook vragen of je instructie je kan laten voelen hoe goed een paard voelt wat jij in zijn mond doet. Dan pakt zij/hij de teugels en geeft zomaar wat hulpen, en jou handen zijn dan even de mond van het paard. Je merkt dan pas echt hoe snel je dat al voelt.

Ik hoop dat ik je help!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:50

Longeren met bijzets, strakkere bitjes, kneepjes geven... my goodness, daar ga je dit niet mee verhelpen.

Handjes netjes stil en meebewegen met de mond, niet spelen of trekken of constant grote druk houden, dat zijn JUIST redenen voor je paard om terug te trekken. Zoals al gezegd is.. zoek in hemelsnaam instructie die je goed kan begeleiden hierbij, want sommige van de adviezen die ik hier voorbij heb zien komen... brengen je alleen maar verder en verder de penarie in

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:55

@Miss_Malfoy tja ik geef maar een paar voorbeelden, waaronder dat voorbeeld. t kan idd aan vanalles liggen.
ik heb ook een paard gehad wat mij steeds uit t zadel trok, hij was te sterk voor me toen heb ik met dat bitje gereden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:49

Een paard begint ni zomaar met trekken aan de teugels, dat is een reactie ergens op. Een sterker bitje is lekker makkelijk, maar paardrijden is geen krachtsport.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:55

Van mijn instructeur mag mijn paard (die dit ook vaker doet) gewoon niks geven om aan te trekken of te hangen dus zodra paardje begint.. overgang terug! Na paar passen stap of paar seconden halt meteen weer weg (daarna als ze niet trekt wel veel overgangen vooruit rijden anders verwacht paardje steeds een overgang terug en krijg je hem op het laatst niet meer vooruit)...
Verder nooit gaan trekken maar altijd je hand netjes los vooruit geven, niet "vast" houden.