Sinds april 2007 heb ik een eigen pony, toen ik mijn pony kreeg heb ik met mijn ouders afgesproken dat als mijn pony er klaar voor zou zijn mijn moeder er ook een beetje op zou rijden (wel met mijn begeleiding). Sinds een maandje of 2 gaat het eigenlijk heel goed met rijden, ze is mooi ontspannen en de meeste streken zijn er ook al uit.. Mijn moeder wil dus eigenlijk nu wel beginnen op mijn pony te gaan rijden. Ze heeft al een paar keer uit gestapt maar dat is ook alles wat ze tot nu toe onder het zadel met mijn pony heeft gedaan.
Mijn moeder is een manege ruiter die nu ongeveer 5 jaar rijd, ze vind het moeilijk om door te zitten en te ontspannen (dat laatste vooral op mijn pony). Mijn pony is een 3,5 jarige nrps merrie van 1,54m. Toen ze net beleerd was kwamen we er achter dat ze een beetje een gevoelige rug heeft en iets sneller spierpijn krijgt dan een paard met een sterke rug, ze had op dat moment ook spierpijn waardoor ze 2 maanden niet is gereden (dat was tot juli).
Tot nu toe longeerde mijn moeder mijn pony 1 keer in de week, maar sinds een paar weken is mijn moeder tijdens het longeren de controle over mijn pony een beetje kwijt (meer hierover in dit topic: Draak met longeren)
Aan de hand en tijdens het poetsen doet mijn pony wel gewoon normaal tegen mijn moeder.
Ik weet dus nou niet zo goed of ik mijn moeder al op mijn pony moet laten rijden of niet.. Ik ben op het moment bezig met de ORUN cursus (basis) dus het is opsich wel een goede oefening voor mij om mijn moeder dan in het rijden te begeleiden, maar ik ben op 1 of andere manier een beetje bang dat het fout gaat. De laatste keer dat mijn moeder op mijn pony ging rijden mocht ze van mij even proberen te draven, maar de reactie van mijn pony was daar op dat ze boos achterom keek en een beetje ging huppelen.
Denken jullie dat mijn moeder en mijn pony er aan toe zijn om af en toe (1 keer in de 2 weken) samen een kwartiertje te rijden of is het nog te vroeg?
Groetjes Hilde
Edit: Ik zou ook graag willen weten hoe jullie dit dan aan zouden pakken..
.Zet hem op ..