Onderbenen stil houden, hoe verbeteren ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peet_Paneel

Onderbenen stil houden, hoe verbeteren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 19:21

ik heb een probleem met mijn benen, ik kan ze niet netjes stilhouden tijdens de draf en de galop.

wie heeft er tips voor mij om dit op te lossen ??

zonder beugels rijden doe ik ook wel, dus dat weet ik al..

maar zou graag nog net die kleine dingetjes willen weten Knipoog

reinandje

Re: Onderbenen stil houden, hoe verbeteren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:26

ja dat wil ik ook wel is weten mijn benen zijn ook nooit stil maat TS heb je een paard wat niet goed voor het been is?

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 19:47

neej dat is het niet, het is gewoon tijdens het lichtrijden, en enigsinds ook met het doorzitten. ik geef niet steeds been! ze gaat gewoon heen en weer

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:51

Ik heb dat ook! Vind het heel vervelend. Ziet er meteen zo slordig uit.

Wat je mss kunt proberen is om je benen vast te binden aan de singel Tong uitsteken

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 19:53

jaa helpt ook wel,, maar vind dat niet zo veilig omdat ik een niet super braaf paard heb te rijden..

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:58

Houd je misschien onbewust je beenspieren aangespannen? Ze moeten losjes tegen de buik van je paard aanliggen, hakken onder je schouders. Blijf ook opletten dat de rest van je lijf (met name schouders en rug) ontspannen is, ook dat zal invloed heben op je zit en dus op je beenligging.

Wat misschien naast het zonder beugels rijden een goede oefening is, is om als volgt veel stap-draf overgangen te maken: als je aandraaft zorgen dat je meteen bij de eerste pas staat, en als je weer terug gaat naar de stap zorgen dat je blijft lichtrijden totdat je paard werkelijk stapt, dus tot en met de laatste drafpas. Daarbij proberen goed je beugels te voelen, alsof je met beide benen op de grond staat.
Dat helpt je om zo recht mogelijk te blijven zitten, omdat je je dan niet 'vooruit beweegt' en je ook niet 'terug' laat vallen, je moet gelijk bewegen met de beweging van je paard, wat ervoor zorgt dat je beter rechtop zit en goed boven je paard blijft. Dat bevordert je algemene zit en evenwicht en doordat je recht zit zou je je benen stiller aangesloten moeten kunnen houden. Lachen

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:01

ja ik denk wel dat ik ook te gespannen zit heb veel nek rug schouder klachten na het rijden maar hoe kan ik proberen om ontspannerder te gaan zitten?
en mijn paarden zijn allebei dus erg lui dus ik kan me benen niet heel erg stil houden ik probeer het wel want telkens been geven worden ze ook niet beter op.

Veraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:04

je kunt je beugels met strotouwtjes aan je singel vastmaken, niet te strak zodat je je beugels wel een beetje kunt bewegen, maar niet zoveel dat je benen niet stil liggen. verder helpt het ook als je eens een paar keer zonder beugels rijd en dan halverwege je les weer eens met beugels rijden en kijken of het dan ook lukt.. Succes drmee Knipoog

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:04

Kan ook aan de beugelophanging liggen... als dat verder naar voren is dan is het heel moeilijk om je benen ontspannen stil te houden!

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:05

Hebben jullie chaps of laarzen aan bij het rijden? Ik merk altijd dat als ik alleen met rijschoenen rij mijn benen bewegen en met chaps niet.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:10

Wat HanneRonja zegt is inderdaad een hele zinnige opmerking. Ja
Met name als ze te ver naar voren hangen kunnen beugels je in een 'stoelzit' dwingen, waarbij het zo ongeveer ommogelijk wordt om je hakken op een lijn met je schouders te brengen. Is een goede tip om dat eens na te gaan bij je zadel!

Het lijkt me eigenlijk best gevaarlijk om je benen aan de singel vast te binden? Clown Heb ik geen ervaringen mee. Ik denk ook niet dat het veel helpt eigenlijk. Als je ze hebt vastgebonden dan houdt dat touwtje ze wel op je juiste plaats, maar zonder heb je nog steeds geen goede zit. Ik denk niet dat het een juiste manier is om ontspannener en rechter op je paard te gaan zitten. Lachen

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:11

HanneRonja schreef:
Kan ook aan de beugelophanging liggen... als dat verder naar voren is dan is het heel moeilijk om je benen ontspannen stil te houden!

Klopt, je voeten moeten precies onder je zitten: als je het paard weg zou kunnen gummen moet je stevig op je voeten landen en niet voor of achterover kiepen. Maar als je beugels te ver naar voren zitten (komt veel voor) dan valt dat niet mee.

Verder moet je niet te hard proberen om je benen stil te houden, concentreer je op het meeveren in je heupgewrichten en onderrug, die moeten lekker soepel veren. Hoe meer beweging je opvangt in je lendenen, heupgewrichten en kniegewrichten, hoe stiller je voeten zijn. Het opvangen van de beweging doe je door lekker mee te bewegen, dat is dus het tegenovergestelde van stil houden. Je moet mee bewegen met het paard, je kunt niet stil zitten, je moet stil ten opzichte van het paard zijn, daarvoor is behoorlijk wat beweging nodig.

Ik heb een hekel aan het woord ontspannen, als je ontspant val je van het paard, dat kan niet de bedoeling zijn. Ik denk dat je het juiste gevoel beter kunt omschrijven met: loslaten.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 21:24

als de beugels/ beugelriemen te ver naar vooren hangen, hoe kan je dit dan oplossen?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:27

Een ander zadel zoeken. Daar kan je helaas weinig aan veranderen, misschien dat een zadelmaker de ophanging eventueel kan verplaatsen. Daar heb ik geen ervaring mee.
De strotouwtjes werden al genoemd, dat vind ik een goede oplossing. Maar LET OP: je bind dus je beugels vast aan de singel, niet je BENEN!!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:32

Als ik jou was zou ik goede zitles nemen of iets dergelijks, gericht op je eigen ontspanning.

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:32

ik heb precies het zelfde probleem!!!!
ik rij altijd met joppers en mij is nu gezegd dat ik echt laarzen moet kopen..
dat houd de liggen van je benen beter op zijn plaats dus kun je ze beter stil houden!

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 21:35

ik heb het ook met laarzen, dus bij mij maakt het geen verschil, in ieder geval amper!

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:48

dan weet ik het ook niet meer hihi
en je handen kun je die wel stil houden??
want das ook een punt bij mij Bloos

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 22:23

ja dat wel, bovenlichaam ook dat straalt dan wel weer rust uit zegmaar, maar die benen bah!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 22:27

Het kan goed zijn, dat het zadel niet in balans ligt door bv een verkeerde boom-maat
Ook kan het zijn dat het zadel niet bij je past.
Zelf heb ik ook moeite om mijn onderbenen stil houden, Behalve als ik op een (oude) KN symfonie zit Cool

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 22:35

ik heb een beetje hetzelfde probleem, mijn houding opzich is netjes (al zeg ik het zelf ) maar mijn benen zijn constant onrustig. En mijn paard is super aan de hulp, dus daar ligt het niet aan. Ik heb het vooral met doorzitten, met lichtrijden niet zo. Ik zit wel heel graag door, dus het is niet zo dat dat ook heel vreemd is ofzo, ik zit liever door dan dat ik licht rijd. Ik blijf echter een beetje aan het klapperen, heb het idee dat dit vooral uit mijn enkels komt, ik heb lichte X benen waardoor mijn tenen dus ook een beetje naar buiten steken, samen met dat geklapper ben ik van voren (vind ik zelf) net een eend Knipoog
Het doet gewoon af aan het geheel, mijn paard doet het super, met mijn bovenlijf zit ik netjes, alleen de benen maken het geheel onrustig.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:13

Het is gewoon een kwestie van oefenen en je been eraan houden.
Ik bedoel natuurlijk niet continu drijven of je benen tegen je paard aan knijpen, maar gewoon eraan houden. Ik rij zelf niet op een dressuurzadel, maar op een springzadel en daarbij heb ik automatisch mijn been eraan en blijven op hun plek en vanuit daar geef ik de hulpen, zonder dat mijn onderbenen onrustig worden. Aan het begin was het voor mij ook oefenen, maar op deze manier heeft mijn vriend het mij goed geleerd. Het zal vast wel goed komen! Knipoog

Off-topic: Ik heb je profiel even bekeken en wist niet eens dat je Brenda had verkocht? Echt jammer dat het zo is gegaan, maar gelukkig heeft ze een goed plekje gekregen! Wat leuk dat je nu ook op een hengst rijdt! Veel succes met hem en misschien kom ik je wel eens tegen op concours! Knipoog

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:07

Misschien de beugels eerst korter maken zodat je meer steun hebt eraan. Zitlessen is ook een aanrader!

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:24

Ik heb het ook een beetje, bij mij helpt het om vanuit je knieen licht te rijden ipv vanuit je benen/voeten (ik bedoel dus staan zitten dmv steun aan je beugels, dat je dat niet moet doen Tong uitsteken ). Misschien bij jou ook? Of doe jij dat sowieso al?

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 19:55

dus je bedoeld meer aansluiten van je knieen, maar je moet wet je hakken uitdrukken dus heb je automatisch steun in je beugels...