probleem met wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

love_u

probleem met wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 16:01

ik heb een verzorgpaard ( fjordenruin)
maar nu moeten we L1 starten ( onderling)
maar ik was een tijdje geleden al begonnen met wijken en dus gisteren ging ik het ook doen
dus ik wijken en hij loopt zo over ze buitenschouder weg
dus ik opnieuw en een tikje op het zadeldekje en hij gaat stilstaan en bokken dus uiteindelijk
weggestapt en nog 1x opnieuw gedaan en ik wend af bij A en hij gaat weer bokken zo hoog heeft die nog nooit gebokt
en toen heb ik het daar maar bij gelaten
maar hij heeft geen pijn dat is al uitgesloten
maar wie kan me helpen ??

groetjes vanity
Laatst bijgewerkt door Scum op 21-01-08 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke titel gewijzigd

DL_

Re: help me!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:04

Wat zegt je instructrice ervan?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:05

heb je hiervoor al iets van zijwaarts werk gedaan? Wijken is immers ineens een andere beweging voor je paard... als ik mijn pony niet eerst voldoende loswerk voor het wijken enz gaat ze ook protesteren hoor!

En trouwens: ik denk dat je beter makkelijker begint... een paard snapt wijken voor het been niet vanzelf hoor...probeer eens al wijkend cirkels te vergroten en verkleinen ofzo ipv meteen rechtuit

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:05

Misschien vind het beestje het wel verschrikkelijk moeilijk. Die van mij had er in het begin ook echt heel veel moeite mee

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 16:06

DresslOver schreef:
Wat zegt je instructrice ervan?

ik had het tegen haar gezegd maar ze zegt van ja je moet het gewoon proberen totdat hij het doet maar ik had echt zo iets van ja maar dan dwing ik hem toch

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 16:06

kynshiri schreef:
heb je hiervoor al iets van zijwaarts werk gedaan? Wijken is immers ineens een andere beweging voor je paard... als ik mijn pony niet eerst voldoende loswerk voor het wijken enz gaat ze ook protesteren hoor!

En trouwens: ik denk dat je beter makkelijker begint... een paard snapt wijken voor het been niet vanzelf hoor...probeer eens al wijkend cirkels te vergroten en verkleinen ofzo ipv meteen rechtuit

ja dat heb ik gedaan eerst goed losgewerkt en voltes doe ik ook altijd en dat doet hij zo goed ook

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 16:07

Chantal86 schreef:
Misschien vind het beestje het wel verschrikkelijk moeilijk. Die van mij had er in het begin ook echt heel veel moeite mee

ja maar 1 maand geleden kon hij het super goed

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:13

Misschien heb je het iets te vaak gedaan? Ga de volgende keer eerst rustig wat loswerk oefeningen doen, vervolgens ga je wat wijkende bewegingen maken zoals kynshiri al aanhaalt. Dan zet wend je af bij A, stel je hem eerst recht, en als hij goed en nageeflijk voelt zet je het wijken in, is hij niet nageeflijk rijd je gewoon door en wend je opnieuw af en zet je het wijken niet in. Bij het inzetten van het wijken hou je meteen goed je buitenteugel en buitenbeen erbij zodat hij niet over de buitenschouder weg kan vallen. Let wel op dat je niet teveel druk met been en teugel uit oefent, anders begrijpt je pony je misschien niet omdat je daar nog niet zo lang mee bezig bent.

Blijf vooral rústig, bokt hij, geeft niet, gewoon opnieuw proberen, je geeft een keer een extra schopje als hij bokt zodat hij weet dat dát niet mag, en je probeert het gewoon weer opnieuw. Rustig blijven, blijven proberen, en pas inzetten als de voorwaarden (rechtgesteld op A-C lijn en nageeflijk) goed zijn, zijn de keywords.

Verder zou ik eens op zoek gaan naar een andere instructrice.

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 16:21

DresslOver schreef:
Misschien heb je het iets te vaak gedaan? Ga de volgende keer eerst rustig wat loswerk oefeningen doen, vervolgens ga je wat wijkende bewegingen maken zoals kynshiri al aanhaalt. Dan zet wend je af bij A, stel je hem eerst recht, en als hij goed en nageeflijk voelt zet je het wijken in, is hij niet nageeflijk rijd je gewoon door en wend je opnieuw af en zet je het wijken niet in. Bij het inzetten van het wijken hou je meteen goed je buitenteugel en buitenbeen erbij zodat hij niet over de buitenschouder weg kan vallen. Let wel op dat je niet teveel druk met been en teugel uit oefent, anders begrijpt je pony je misschien niet omdat je daar nog niet zo lang mee bezig bent.

Blijf vooral rústig, bokt hij, geeft niet, gewoon opnieuw proberen, je geeft een keer een extra schopje als hij bokt zodat hij weet dat dát niet mag, en je probeert het gewoon weer opnieuw. Rustig blijven, blijven proberen, en pas inzetten als de voorwaarden (rechtgesteld op A-C lijn en nageeflijk) goed zijn, zijn de keywords.

Verder zou ik eens op zoek gaan naar een andere instructrice.

hij loopt ook als ik bij A afwend ook goed nagevelijk en goed actief
en als ik rij doe ik het meestal 2 á 3 keer

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:31

zoek eens wat varianten op afwenden op de middenlijn om te wijken... misschien ziet ie de oefening zo al aankomen en wil hij er zich aan onttrekken omdat hij het moeilijk vindt.
Kleinere stukjes per keer, niet telkens heel die lengte wijken, een keer in en uit de cirkel wijken, een keer van de hoefslag af wijken enz. Maar! Doe vooral ook wat ander zijwaarts werk en niet alleen maar wijken in deze vorm...SB is heel nuttig bv en zou eigenlijk de basis van het wijken moeten zijn...

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 17:10

kynshiri schreef:
zoek eens wat varianten op afwenden op de middenlijn om te wijken... misschien ziet ie de oefening zo al aankomen en wil hij er zich aan onttrekken omdat hij het moeilijk vindt.
Kleinere stukjes per keer, niet telkens heel die lengte wijken, een keer in en uit de cirkel wijken, een keer van de hoefslag af wijken enz. Maar! Doe vooral ook wat ander zijwaarts werk en niet alleen maar wijken in deze vorm...SB is heel nuttig bv en zou eigenlijk de basis van het wijken moeten zijn...

ja we zijn ook met kleine stukjes sb bezig ga het vandaag ook even kijken hoe die nu doet
en iedereen alvast bedankt voor de tips

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:19

Graag gedaan, hou je ons op de hoogte?

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 17:28

ja is goed zal morgen gelijk ene berichtje zetten hoe het is gegaan vandaag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:29

Wat goed van je pony dat 'ie begon te bokken omdat jij 'm een onterechte tik gaf! Haha! Als hij over de buitenschouder wegviel was dat namelijk omdat JIJ 'm onvoldoende begrenst op de buitenschouder. Een tik op het zadeldek leert jouw pony dus niks.

(tuurlijk mag een pony niet bokken op een tik. Maar jij mag niet onterecht met je zweep werken Knipoog )

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 17:40

als hij niet op me been reageert geef ik hem een tikje op zijn zadeldek en toen daarna begon hij te bokken maar ik ga vandaag even met de tips aan de slag

doei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:46

Dat is terecht, als hij een tik krijgt als hij niet reageert op been. Maar let wel op; als hij over de buitenschouder wegloopt is dat omdat JIJ niet voldoende begrenst op de schouder. Dus geen reden om het paard te straffen Knipoog

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 17:49

ok zal ik vandaag ook gelijk even meenemen Tong uitsteken
thanx voor de tip

Quieto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:53

bouw het ook rustig op. Begin desnoods op de volte, volte verkleinen en groter maken, dat is de voorbereiding op het wijken. En als je gaat wijken, wil dan niet te veel in één keer. Eerst die reactie, en uiteindelijk de lat steeds ietsje hoger leggen.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 08:51

Rij je paard zo goed mogenlijk los, zorg dat die ontspanning erin komt, zorg voor een taktmatige draf. Maak hem dus eerst helemaal elastisch. Zorg daarbij ook dat die reageert op je hulpen. een paard wat zich in een zijwaartse gang Niet genoeg loslaat, die te gespannen is "loopt vast" Als je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb een tijd een paard gehad, die bij elke zijwaartse pas die ik maakte gruwelijk onder mij uit begon te rennen (dat is al een hele tijd geleden) Doormiddel dat ik toen teveel wou, te snel wou en eigtenlijk alleen met het paard bezig was, had ik hem onbewust vast gereden op links, dus de lengte buiging en de zijwaartse gangen werden zo ontzettend moeilijk en pijnlijk voor hem, dat die zo reageerde.

Ga niet te snel, denk aan wat je paard op dit moment aankan.

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 12:15

oke bedankt voor de tip
en o ja voor mensen nog ik had gisteren gereden heel goed los was die en toen ging ik voltes maken openen en sluiten deed hij ook super goed maar toen ik het op een open ruimte wou doen ging die deze keer rennen EN bokken !!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:19

of hij snapt je hulp niet, of hij kan het niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:30

Zoiets bereik je ook niet met één keer oefenen. Zoiets moet je blijven oefenen. Ik ben met mijn paardje al wel anderhalf jaar bezig om het wijken er een beetje in te krijgen, hij kon óf alleen maar opzij, óf helemaal niet opzij, óf het wijken ging wel netjes maar met ontzettend verlies van tempo. Inmiddels begint het ergens op te lijken.

Zoiets moet je gewoon vaak oefenen. Let hierbij duidelijk op dat je zelf de goede hulpen geeft. Bij wijken voor het linkerbeen (naar rechts dus) linkerbeen achter de singel, rechterbeen op de singel, héél licht stelling links, buitenhand wel begrenzen. Eventueel een dressuurzweep erbij pakken en deze aan de linkerkant tegen de achterhand van je pony leggen zodat je hiermee nog eens extra benadrukt dat 'ie opzij moet. Wel natuurlijk zonder dat je spastisch gaat doen met je linkerhand.

Natuurlijk belonen voor iedere pas (naarmate het beter gaat paar passen) die (redelijk) goed gaat en waar 'ie zijn best voor doet, en geen uur lang alleen maar gaan wijken, want het moet natuurlijk wel leuk blijven voor je pony. Zorg voor afwisseling!

Wissel ook links en rechts af en toe af, wijk eens van de hoefslag naar het midden in plaats van van de middellijn naar de hoefslag (wel lastig, dus pas doen als het beter gaat) of probeer eens te wijken schuin langs de hoefslag (paarden snappen hierdoor soms beter dat ze niet alleen vooruit moeten, zet je pony hiervoor wel netjes schuin door van A of C in een schuine lijn te stappen naar de hoefslag).

Oefen ook het weer recht worden na een paar passen te hebben gedaan en probeer niet direct 10 meter te wijken.

En natuurlijk: ik weet niet wanneer je die onderlinge wedstrijd hebt, maar raak vooral niet gefrustreerd als de wedstrijd dichterbij komt en het gaat nog niet zo goed. Zoiets heeft tijd nodig, er moet bij je paard ook een kwartje vallen. Desnoods gaat dat wijken tijdens de proef maar iets minder goed (maar probéér het tijdens je proef in ieder geval wel!)

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 17:20

bedankt voor de tip

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:48

wat ook fijn is (en je houdt er je paard aandachtig mee) is je cirkel eens wat verleggen van plaats al wijkend...Je maakt bv een volte halve baan bij de B en wijkt die uit tot je weer bijna bij de F op de hoefslag komt. (kloppen de letters ? ik rij al jaren zonder letters...).
Veel omwisselen kan ook helpen: eens een paar pasjes links, even rechtstellen, en dan een paar rechts ,....

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 21:32

dank je voor de tip