Paardje met harde mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loezle

Paardje met harde mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 20:03

Hey,

Ik heb een paardje (Haflinger) die ontzettend hard is in dr mond.
Ze reageert totaal niet op een trens en probeert altijd alleen maar hard te racen door de bak.

Ze heeft aangespannen gelopen en is mishandelt in het verleden.
Als ik western rijd met een scharenbit gaat het wel goed. (Door de druk achter dr oren)

Maar ik weet niet wat voor bit ik het beste kan kiezen voor dressuur..

Hebben jullie tips voor me welk bit ik het beste kan nemen?
Of zou bitloos ook een oplossing zijn?

groetjes Marloes

Zaranka

Re: Paardje met harde mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:33

Bitloos is idd misschien een optie.. Ze moeten dan met druk leren omgaan.
Of met grondwerk beginnen, zeg maar opnieuw beleren. Dit is goed voor het vertrouwen !
Emiel Voest heeft leuke en leerzame boeken en dvds, als je intresse in grondwerk hebt.

Succes

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:15

Als ze mishandeld is, moet ze misschien ook leren om vertrouwen te krijgen in je hand, zodat ze niet hoeft te vluchten. Dus vooral op je zit rijden, en zodra ze ook maar iets inhoudt op moment dat jij dat (op wat voor manier dan ook) vraagt, meteen belonen Lachen Als ze te hard gaat, en je krijgt haar niet terug met je handen, kan het helpen om zelf bijv. wat trager te gaan lichtrijden of je extra zwaar te maken door te gaan doorzitten en je iets langer te maken.
Wat voor bit je hebt maakt dan denk ik niet zo veel uit, en zelfs bitloos is dan een goede optie! Op een gegeven moment snapt ze het hoor! Lachen

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 09:49

Ik zou zeggen pessoabit en dan afbouwen tot je op een gegeven moment op de gewone ring zit.
Pessoabit werkt niet harder in de mond maar alleen achter de oren.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 09:54

Even wat anders: een scharen bit werkt heftiger in door de hefboomwerking en de kinketting.
Heeft dus niks met druk achter de oren te maken !!!!!!!

Kijk eens of je bit wel past, niet alleen qua grootte maar ook qua dikte, western bitjes zijn vaak dunner dan gewone trensjes en misschien ligt dat je pony beter....
Of het scharenbitje is gevormd naar de mond ipv gewoon recht...
Of door de harde mond werkt het dunnere scharenbitje gewoon fijner in door de dunheid van het mondstuk, de hefboomwerking en heb je dus minder "kracht" nodig om te bereiken wat je wilt.

Paarden met een harde mond moet je weer leren dat ze niet bang hoeven zijn voor het bit, een scherper of ander bit erin is dus niet een oplossing maar een symptoombestrijding...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:00

Grondwerk gaan doen, weer bij de basis beginnen. En bitloos gaan rijden op je zit.
Ik rij mijn jonge paard bitloos in op mijn zit en hij wordt er zo heerlijk 'licht' van!!! Lachen
Het is een oersterk paardje met een enorme kop er op, maar als ik zie hoe hij reageert, hoe hij echt met je gaat samen werken, dan is er voor mij geen enkele andere methode meer. Niks geen scherp bit, niks geen gerace, maar gewoon samen een fijn team worden. Maar daar gaat heel wat tijd en geduld in zitten, hoor, dat wel.
Ik hoop dat je nog eens nadenkt over dat scharenbit, want zoals ElCamino zegt; dat is alleen maar symptoombestrijding. Lijkt mij duidelijk niet echt de oplossing.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:08

Nadya schreef:
Grondwerk gaan doen, weer bij de basis beginnen. En bitloos gaan rijden op je zit.
Ik rij mijn jonge paard bitloos in op mijn zit en hij wordt er zo heerlijk 'licht' van!!! Lachen
Het is een oersterk paardje met een enorme kop er op, maar als ik zie hoe hij reageert, hoe hij echt met je gaat samen werken, dan is er voor mij geen enkele andere methode meer. Niks geen scherp bit, niks geen gerace, maar gewoon samen een fijn team worden. Maar daar gaat heel wat tijd en geduld in zitten, hoor, dat wel.
Ik hoop dat je nog eens nadenkt over dat scharenbit, want zoals ElCamino zegt; dat is alleen maar symptoombestrijding. Lijkt mij duidelijk niet echt de oplossing.

Even tussendoor. Wat een ontzettend gaaf en mooi paard heb jij zeg!!

@ de TS. Ik denk dat je veel aan de basis zal moeten werken, het paard weer vertrouwen geven en zorgen dat hij goed op je zit reageerd. Een scherper bit zou ik niet doen op den duur is hij daar ook ongevoelig voor als je niks aan de oorzaak doet.
Verder veel grondwerk zodat de band tussen jullie versterkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:10

Het is al gezegd: bit eruit en terug naar de basis. Knipoog
Meer info vind je o.a. op www.bitloos.nl .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:16

@miss_nadine; dank je wel, wat lief!!! Bloos Lachen

Loezle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 15:58

Ik rijd nu met een dubbelgebroken watertrens, maar nu heb ik weer een ander probleem.

Ze pakt nu elke x rechts het bit beet en wil de stelling naar die kant niet goed aannemen. Ook gooit ze veel met dr hoofd als ik stilsta met haar en als ze aan het eten is gaat het erg langzaam en laat ze een hele hoop uit dr mond vallen.

Wat kan het zijn?? Kan het zijn dat ze last heeft van haar kiezen??

De vorige eigenaresse heeft haar wel na laten kijken door de tandarts en toen was er niets.
Kan het ermee te maken hebben dat ze eerst bijna nooit gereden werd en nu elke dag?

Hoor het wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:17

Duidt inderdaad op gebitsproblemen.

Dat er toen niets was, betekent niet dat er nu ook niets aan de hand is.
Laat een deskundige tandarts komen! Geen DA die 'alleen even kijkt en vijlt'.

xLeyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:13

Ik denk ook dat je paardje last heeft van gebitsproblemen!
Dus echt even iemand laten kijken die er verstand van heeft Knipoog
Bitloos is natuurlijk nooit verkeerd, zo leren jij en je paard elkaar (nog) beter vertrouwen en leert je paard omgaan met druk, en kan jij beter met je zit leren rijden. Je merkt dan zo een groot verschil als je weer met bit rij, hoe fijn je paardje dan loopt! (Althans dat was bij mij het geval )
Succes ermee:)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:45

mijn paard liet ook vel eten uit zijn mond vallen en was ook heftig bij contact met de mond.
hij had haken en daarmee kon die dus niet goed eten. je moet eens onder het kaaksbeen drukken, zodat je de zijkant van de tanden voelt. als je haf zijn hoofd omhoog gooit, of je duidelijk maakt dat hij dit niet prettig vindt, heeft hij last van haken.

en om te zien of hij vroeger hard werd bereden in zijn mond doe je gewoon zijn mond open (of je voelt met je vingers) en als er voor de maalkiezen een duidelijke kuil is, of als de kiezen zijn beschadigd, dan mag je er zeker van zijn dat hij hard werd behandeld.

LALALA_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:03

Blondie_ schreef:
Ik zou zeggen pessoabit en dan afbouwen tot je op een gegeven moment op de gewone ring zit.
Pessoabit werkt niet harder in de mond maar alleen achter de oren.

uhu , ik zou ook voor een pessoabit gaan , want dan heb je toch heel wat meer over je paard te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:23

En oh wat hebben we allemaal graag 'wat te zeggen' over ons paard. Nors opkijken

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:30

Het is al gezegd en ik ga mee met de tips:
- bitloos beginnen
- veel meer op je zit rijden
- en vooral: tandarts erbij halen

Succes.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:32

een paard is nooit hard in de mond.......... een ruiter wel!

zoek gewoon goed les, dan leer je loslaten en kan je paard ook ontspannen

Laigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:58

Ik ga mee met KiWiKo Ja

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:03

volgens mij gaan een harde mond vaak hand in hand met slecht ruggebruik, tandarts had ik al gelezen. Zoek het niet in een ander bit aub maar ga op een andere manier met je paard trainen.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:05

Ik heb ook een pessoa bit voor mn haf.. en als je hier op een rustige manier mee omgaat, werkt het echt super !
Ik heb er gewoon eentje met 1 ring, en mn pony reageert er echt super goed op!
We kunnen eindelijk met een buitenrit een normaal drafje en een normaal galopje maken, ipv altijd maar dat geren en zo hard mogenlijk willen Haha!

pascallevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:21

probeer haar met een zachte hand te rijden en dan wordt ze vanzelf zachter in haar mond

noekster1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:20

rustig mee om gaan.

Loezle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 10:13

Heb weer eens les gehad en gaat nu super Haha!

De tandarts komt zowiezo binnekort weer voor andere paarden, dus laat ik laat haar dan wel weer ff na kijken.

Maar mijn instructeur zegt dat het kan liggen aan de spieren net achter dr kaak, dat als ik rechter stelling vraag dat het zeer doet en dat ze daarom het bit vast pakt, een pessoa bit heb ik wel, alleen dat is maat 12,5 en dan zitten de ringen in dr mond gedrukt, daarmee heeft de vorige eigenaar gereden.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 16:14

Ik heb een harddraver gehad die keihard was in de mond, en het paard wat ik nu heb was toen ik hem net had ook een blok beton in mijn handen.
Met beide paarden is het weer helemaal goed gekomen. Ik moest van mijn istructrice heel veel overgangen rijden en er op letten dat het paard in de overgangen ook vlot reageert. Als het paard vlot leert reageren op je been zal het zichzelf makkelijker gaan dragen en minder in de hand steun zoeken.
Beide paarden zaten ook vast op 1 kant. Daarom moest ik ook altijd veel van hand veranderen, voltes rijden en wisselende stellingen vragen. Als mijn paard nu vast zit op 1 kant laat ik de tandarts komen en is het probleem weer opgelost.

Loezle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 17:47

Vlot op het been is ze wel Tong uitsteken op de minste kuitdruk reageerd ze al, ik rij nu ook veel meer figuren en overgangen als eerst rij eigenlijk nooit de bak rond maak op elke zijde nu wel een figuur, hopen dat ze voor de wedstrijd die we hebben wat losser is hihi Tong uitsteken