Groot probleem bij het opstijgen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Tine

Groot probleem bij het opstijgen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 21:01

Ik heb een probleem bij het opstijgen op mijn shetlander.
Als ik wil opstijgen loopt hij altijd weg,
Dus als iemand hem vasthoud begint hij met zijn achterste te "zwieren" (heen en weer te lopen)
Hoe kan ik dit voorkomen, ik heb al redelijk veel geprobeerd..
Help me aub!

Isabonny

Re: Groot probleem bij het opstijgen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:25

Ik heb een e-pony die niet kon blijven stilstaan. Erg lastig als je al hinkelend erachteraan hobbeld om je erop te zwieren. Als iemand haar wilde vasthouden dan raakte ze helemaal in paniek en ging ze heel hard in de achteruit. Dus zo kon ik het haar ook al niet leren om stil te blijven staan.

Mijn nicht kwam met de oplossing: Geef je paard een snoepje net voordat je opstapt en beloon hem met een snoepje direct nadat je bent opgestapt. Het duurt even, maar ze hebben heel snel door dat ze nog een snoepje krijgen en daar blijven ze dan op wachten.

Ik zag dat in het begin niet zo zitten, dus ik heb nog jaren erachteraan gehinkeld, maar uiteindelijk wordt ik ook een jaartje ouder en ben ik het toch gaan proberen. En het werkt!! Isabel staat hevig te snuffelen voordat ik opstap en dan geef ik haar alvast 1 snoepje. Als ik er dan gemakkelijk op ben kunnen stappen, dan krijgt ze het 2e snoepje. Ze blijft er echt voor staan en draait haar hoofd al van: Kom maar op met dat snoepje!

Moet je natuurlijk wel altijd aan de snoepjes denken Haha! .

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:35

ik heb er meerdere gereden die een opstapprobleem hadden op allerlij manieren.
Gewoon net zo lang wachten met opstappen tot ze stil staan, volledig stil staan, dan een voet in de beugel gaan ze weer wiebelen voet er weer uit en stil staan en op die manier krijg je het er helemaal uit. veel succes.

Geaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:42

Heb je een bakrand? Ander zou je hem\haar daar tegenaan kunnen zetten.

En net zolang blijven oefenen met opstappen totdat ze stil staan. Wel goed belonen, wanneer ze het goed doen natuurlijk! Lachen

Met veel geduld en oefenen, kom je er wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:45

ik zou hem juist niet in een hoek drijven, dan heb je kans dat ze omhoog komen, want ze kunnen niet vooruit.. met veel geduld, ik zou het idd op de manier doen van woogy

JSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:49

tja je kan gewoon proberen hem in een hoekje te drijven zo als dees daan dat zij maar je kan mischien ook erst een paar rondjes lopen in de bak wie weet wordt ie dan wat rustiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:50

JSK schreef:
tja je kan gewoon proberen hem in een hoekje te drijven zo als dees [naam] dat zij maar je kan mischien ook erst een paar rondjes lopen in de bak wie weet wordt ie dan wat rustiger.

heb je gelezen wat ik schreef, je moet hem juist niet in een hoek drijven

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 18:17

Ik zet hem jusit liever niet in een hoek, ik sitjg altijd in het midden van de piste op (zo elren we dat ook op de manege), maar als ik m'n voet erin zetgaat hij wiebelen enzo..
EN een vriendin sprong erop en hij begon te bokken, ze is er vierkantig vanaf gegooit.. Daarvoor heb k zo'n schrik, ik denk dat ik het maar eens ga proberen met de methode van snoepjes geven Knipoog
Want als ik afzadel en dan nog een beetje zonder zadel uitstap kan ik er wel zo op..

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:21

mijn jonge merrie wilde eerder ook niet stil staan, als iemand haar vast hield ging ze steigeren dus dat was ook geen optie, nu een paar maand later en heel duidelijk iedere keer duidelijk zijn dat weglopen (eigenlijk was het rennen) niet mocht en pas opstijgen (gelijk belonen) als ze stilstond, kan ik nu zonder problemen overal opstappen zonder dat ze wegloopt. Duurt even maar met geduld en duidelijk zijn kun je veel bereiken

succes!

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:16

zet hem in een hoek of tegen een muur
of gewoon vastzetten als je opstapt

sate

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:19

Is misschien verkeerd, maar bij ons op stal stappen wij altijd op met de snoepjes principe. Kun je zeggen wat je wil maar ze staan als een huis als ze weten dat ze een snoepje krijgen zo gauw jij er op zit. En sorry vastzetten met opstappen als dat verkeerd gaat heb je nog meer problemen dan voor die tijd. Ze zijn soms sneller dan dat jij het touw los kan krijgen niet doen.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 20:20

Ik zet hem altijd in het midden van de piste, zie dat de poort toe is en de weide weet hij dat hij niet op mag lopen..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:42

ik weet wel waardoor hij niet recht kan blijven staan met opstijgen, jij bent namelijk veel te groot en te zwaar voor je pony. als hij niet uitzwaait en opzijstapt met opstijgen valt ie gewoon om.

(het spijt me dat ik het zo moet zeggen, maar dit is al in meerdere topics besproken en de TS weet zelf ook dat ze er éígenlijk niet meer op kan, voor de gezondheid van de pony)
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 08-01-08 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:22

Ik denk dat in jou geval je shetlander tegen werkt ivm je lengte en gewicht. Knipoog

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 00:02

Pak de linker teugel op en draai dan het hoofd naar je toe zodat hij naar jou kijkt, als hij dan weg wil lopen loopt hij in een rondje om jou heen, zo doe ik het ook met mijn paard

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 00:07

Ik heb mijn paard leren stilstaan door een halstertouw aan het bit te doen, en die om de bovenste stang van een hek heen te slaan. Toen kon ze niet meer weg, en toen ik erop zat kreeg ze een koekje, en na 2 of 3 keer had ze dat door, en toen ging het goed.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 01:04

Sjaar schreef:
Ik denk dat in jou geval je shetlander tegen werkt ivm je lengte en gewicht. Knipoog

precies dat denk ik ook, je pony geeft aan dat hij het niet meer wilt.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 07:58

Stop alstublieft met rijden! Het is zo ontzettend duidelijk! Je pony wil niet meer.. Zelf zeg je dat het nog wel kan, maar hij geeft aan dat je ze zwaar bent!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 08:02

In haar profiel schrijft ze dat ze eigenlijk er niet meer op kan omdat ze te groot is en dat ze m niet kan laten gaan.......Denk dat ze het zelf wel weet maar op zoek is naar een bevestiging

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:01

Je weet zelf dat je niet meer op je pony kan.. Waarom stap je er nog op dan? Ik zou gewoon Vrijheidsdressuur gaan doen of gaan longeren of vrijspringen(Als je daar genoeg ervaring mee hebt.) Of als je de beschikking hebt over een karretje en goed tuig kijken of je hem kan inspannen(Let op!: Wel met goede begeleiding die weet wat hij/zij doet!) of gewoon lekker wandelen!
Nogmaals: Ik zou NIET meer op je pony stappen...
Mylène

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:07

Ben het helemaal eens met de anderen, je zet zelf al in je profiel dat je veel te groot bent voor je pony, en dan dringt het nog niet door dat je pony daarom niet blijft staan?? Zo'n schatje laat je niet los zeg je, pas dan wat beter op je schatje, want je bent zo echt dom bezig.

Maar goed, als dat niet tot je door kan dringen, ga maar alle tips uit proberen, je pony valt vanzelf een keer om, of krijgt serieuze gezondheidsproblemen. Alleen zonde dat dat dan door jou komt..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:15

Ik kan niet quoten uit een ander topic omdat het is gesloten, maar hierbij de link. [SH] Kan mijn verzorg shet een meisje van 40 kilo dragen ??

Je bent weliswaar niet de TS, maar zegt in dat topic dat je gewoon op je pony rijdt en dat de pony niet klaagt en ook geen pijn heeft. Nou, volgens mij is DIT dus zijn manier om te klagen en duidelijk te maken dat hij wel pijn heeft. Hij kan zichzelf niet in balans houden als jij opstijgt en moet dus een vaartje maken omdat hij bang is dat 'ie anders omkiepert. Wat gezien jouw lengte niet zo heel raar gedacht is van die pony. Als je hem vast houdt, is het dus alleen maar logisch dat hij op een andere manier zijn balans probeert te houden, namelijk door zijn achterhand te bewegen. En als die vriendin van jou die erop sprong even groot is als jij bent, snap ik het wel hoor, dat hij ging bokken. Hij heeft namelijk pijn in zijn rug.

Om nog even je vraag te beantwoorden:

Snoop_fan schreef:
Hoe kan ik dit voorkomen, ik heb al redelijk veel geprobeerd..
Help me aub!

Ik kan me dus alleen maar aansluiten bij een aantal reacties hierboven. Je kunt alleen maar jezelf en je pony helpen door er niet meer op te gaan zitten. Punt uit.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:23

Dat een paard/pony begint te lopen tijdens het opstijgen is een evenwichts probleem.

als je opstapt gaat al het gewicht naar 1 kant.

probeer zelf maar eens te blijven staat als er een groep mensen of maar 1 tje zelfs aan een arm trekt.

wat doe je : JA juist je zet een stap opzij op je evenwicht te houden dit doen paarden dus ook.

verder ben ik er niet voor om een paard/pony in een hoek of langs de kant te zetten.
stel je voor hij raakt in paniek,vlucht weg of geeft een bok tegen de bakrand of waar dan ook tegen, dat kan slecht aflopen.

verder kun je ook eens proberen om van beide kanten op te steigen, zo krijgt je paard ook een beter evenwicht.

zadel ook eens op aan de andere kant helpt ook erg goed.
veel mensen vinden het bijvoorbeeld raar als je paard rechtsom niet lekker loopt,maar bij jouw moet maar is alles links gebeuren dan kom je vanzelf rechts is een keer vast te zitten.

en NIET meer op je pony gaan zitten ik zou ook uit balans raken met een ruiter van jouw formaat

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:29

Snoop_fan schreef:
Want als ik afzadel en dan nog een beetje zonder zadel uitstap kan ik er wel zo op..

Jouw gewicht in de stijgbeugel gooit hem dan waarschijnlijk uit evenwicht. Zonder zadel kan je dat niet en dan kan hij dus wel gewoon op 4 benen blijven staan wachten.

Zoals een aantal mensen hiervoor zeggen (en jijzelf ook al aangeeft in je profiel) je bent eigenlijk te groot om erop te rijden. Dat is niet het einde van de wereld, er zijn zat andere dingen te doen, zeker met een intelligente pony als een shetlander. Zie dit als een mogelijkheid om nieuwe dingen te leren met je pony. Er is nl veel meer te doen met een pony dan erop zitten.

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:28

Ik had dat ook met mijn verzorgpony, ik heb het zo opgelost: ik deed mijn voet in de beugel en bleef dan in de beugel staan. Pas al hij stil stond ging ik zitten, en dan moest hij blijven staan totdat hij van mij mocht lopen..

Hielp wel Ja