Hoevaak rijden per week?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tjaldur

Hoevaak rijden per week?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 19:57

Ik heb sinds een week een eigen IJslander. Hij is 18 jaar en ongeveer 1.38 en ik ben zeker niet een van de slankste. Ik rij voornamelijk bosritten met hem en heel af en toe wagen we ons aan een dressuurlesje. Ik voelde me al langer onzeker over mijn gewicht in combinatie met zijn hoogte, maar volgens de oude eigenaar is het juist goed voor hem, omdat hij anders alle kanten op loopt en het gewicht gemakkelijk kan dragen met zijn bouw.
Ik heb deze week elke dag gereden ivm de vakantie en in de toekomst rijd ik 5x per week een uurtje buiten. Is dit misschien teveel voor hem en wat zouden jullie mij adviseren?

connie1964

Re: Hoevaak rijden per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:21

uhh wat weeg je?

jadi1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 00:35

Hoi Tjaldur,
Sorry, maar ik heb even in je profiel gespiekt; die foto waar jij op Tjaldur zit is harstikke leuk en ik krijg absoluut niet de indruk dat jouw paardje ' te lijden' heeft onder jouw gewicht!
We hoeven niet allemaal dun te zijn om te kunnen paardrijden en er rijden per slot van rekening ook langere, even zware ( of zwaardere?) mannen op IJslanders, kijk maar in de sport ( en ook niet alleen op IJslanders natuurlijk).

Maar om even op je vraag terug te komen, ik denk niet dat 5x in de week teveel is. Paarden zijn werkdieren, maar het is goed om een rustdagje te hebben en niet iedere dag heel intensief te trainen, maar dat doe jij denk ik ook niet.

Ik vind het wel een beetje raar dat de vorige eigenaar zei dat ' hij anders alle kanten op loopt' . Dat zou sowieso niet mogen, ongeacht het gewicht vd ruiter, imho Knipoog Het heeft eerder te maken met de balans en het rechtrichten ed.

Heel veel plezier met je IJslander!! Haha!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 08:48

Nou geloof dat ik het ook wel mee vind vallen die dikheid van jou, jullie zijn volgens mij een mooie combi.
Dat die man zegt dat hij dan niet alle kanten opschiet zal wel een grap zijn geweest, want elk paard moet dat in princiepe kunnen, tenzij je iemand van 125 kilo op een shetlander zet.
Gewoon lekker je ding doen met die hele leuke ijslander,

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 08:58

hey wat een mooi paardje joh. Maar inderdaad ik heb heb ook niet het idee dat je paardje te leiden heeft onder je 'gewicht' want je zo dik ben je dun ook weer niet. eerder gewoon een lkkr hollands vrouwtje. en inderdaad ben ik heb met de eerder reacties eens, dat je wel heel zwaar moet zijn wil een paard er last van hebben. Maar lkkr veel plezier je je ontzettend mooie paardje. En 5x inde week is niet te veel ijslanders zijn sterke paarden, en kunnen veel hebben hoor.

Veel plezier nogmaals met je ontzettend mooie pony
Laatst bijgewerkt door Stendo op 08-01-08 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:08

Na het lezen van je post dacht ik: Wat is dan niet de slankste??? Hoe dik zal ze dan wel niet zijn?? En toen keek ik net als de rest in je profiel, maar wat ik daar zie, vind ik zeker absoluut niet dik of zwaar!!! Meid, laat je niet gek maken over je gewicht!! Je ziet er prima uit!!

Nou ja, en als dan het dillema van wel of niet te zwaar wegvalt, dan is er eigenlijk geen dillema of je misschien teveel rijd wel?? Want de meeste paarden worden 5 keer per week gereden, waarvan het meerendeel dan ook nog een fysiek zware training krijgt, ipv een lekker buitenritje.

Ik zou zeggen geniet lekker van je Ijsje, het is een leuk dier en jullie zien er inderdaad uit als een leuke combi. Lekker van genieten, niet meer druk maken of je misschien te zwaar bent want dat ben je echt niet, en lekker 5 keer in de week met hem aan de gang!!

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 09:52

Wat een fijne reacties zeg! Ik heb er op stal ook nog nooit opmerkingen over gehad. Mijn vrienden zeiden wel meteen: 'is dat pony'tje niet wat te klein voor jou?' Maarja, die hebben ook geen verstand van paarden. Bij mijn moeder is het wel heel vervelend. Die zegt bij iedere hap die ik neem: 'Nou, daar zal die knol blij mee zijn' en 'kijk maar uit dat die knol niet door zijn hoeven zakt'. En dat blijft niet bij af en toe, maar dat zijn opmerkingen die ik elke dag zo'n 10x hoor. Daardoor zit ik met een soms wat vervelend gevoel op mijn paard en durf ik soms niet zoveel van hem te vragen.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:03

Nou meidje weest niet bang want je bent niks te dik en de pony kan dat goed hebben hoor.
Het is een goede combinatie hoor. je kunt best wat van hem vragen.

Laat mams maar praten haha

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:08

Wat ontzettend vervelend zeg, dat je vanuit je omgeving en met name van je moeder zulke opmerkingen krijgt!!!
Sowieso weet ik nog wel, dat toen ik een ijslander ging rijden, ik ook even moest wennen aan het idee dat ik niet te lang voor hem was. Maar geloof me, als je merkt dat de pony plezier heeft in het rijden, krijg je daar vanzelf ook meer vertrouwen in!! En onze reacties zeggen denk ik ook wel genoeg.

Wat betreft je moeder: Is het niet zo dat ze deze dingen zegt, omdat ze bang is dat je te veel eet en nog zwaarder word?? En dat ze je op deze manier daar zo bang voor probeert te maken, dat je minder gaat eten?? Ik zou toch eens met mams het gesprek aangaan, vertel haar hoe je je er door voelt, hoe onzeker het je maakt. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dat de bedoeling van je moeder is!! Misschien kan zij aan je aangeven waarom ze het zegt, en kunnen er samen uitkomen. Als het inderdaad zo is dat zij bang is dat je te veel (ongezond) eet, dan zouden jullie daar misschien afspraken over kunnen maken waar ze je op aan zou kunnen spreken. Dat werkt veel fijner dat dit!!
Ik weet niet of het zo is hoor, maar ik zou in elk geval maar eens tegen je moeder zeggen hoe jij je voelt als zij dit soort dingen zegt!!! En dan niet op het moment dat ze zulke dingen zegt, maar gewoon even een rustig moment daarvoor uitkiezen.

Maar wees maar gewoon blij met je paardje en ga maar gewoon rijden, want het kan echt!!!

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:11

hahhah ik kijk bij je profiel en wat zie k...gewoon een normale meid verder niks.Ik dacht nou misshien weeg je wel 120 kg ofzo..hahahhaha
gekkie waar maak je je druk om en wat een snoep van een paardje heb je!!Veel rijplezier met m hoor!!

freek_renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:57

Ik rij niet heelaas mag niet van mn moeder Verdrietig .

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:38

Ja ik denk dat jeje moeder eens moet aanpakken, ik ben zelf moeder en snap niet waarom jou moeder dat 10 x op een dag zegt , die zou juist in je zelfvertrouwen moeten steunen.
Denk dat je aangezien je leeftijd zelf wel op je gewicht kan letten toch?

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:56

jadi1986 schreef:
Hoi Tjaldur,
Sorry, maar ik heb even in je profiel gespiekt; die foto waar jij op Tjaldur zit is harstikke leuk en ik krijg absoluut niet de indruk dat jouw paardje ' te lijden' heeft onder jouw gewicht!
We hoeven niet allemaal dun te zijn om te kunnen paardrijden en er rijden per slot van rekening ook langere, even zware ( of zwaardere?) mannen op IJslanders, kijk maar in de sport ( en ook niet alleen op IJslanders natuurlijk).

Maar om even op je vraag terug te komen, ik denk niet dat 5x in de week teveel is. Paarden zijn werkdieren, maar het is goed om een rustdagje te hebben en niet iedere dag heel intensief te trainen, maar dat doe jij denk ik ook niet.

Ik vind het wel een beetje raar dat de vorige eigenaar zei dat ' hij anders alle kanten op loopt' . Dat zou sowieso niet mogen, ongeacht het gewicht vd ruiter, imho Knipoog Het heeft eerder te maken met de balans en het rechtrichten ed.

Heel veel plezier met je IJslander!! Haha!

idee, erg leuke combo!

jadi1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:07

En anders wijs je je moeder gewoon even op dit topic! Knipoog
Laat je niet onzeker maken door mensen uit je omgeving, misschien zijn ze zelfs een beetje jaloers!

Lekker laten kletsen, jij weet iig dat je goed zit Vork

Groetjes, Jadi

catharina24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:28

Hi,

jij en je pony niks aan de hand zeg Ijslanders op wedstrijden en in ijsland worden bereden door mannnen en vrouwen groter, zwaarder en dikker dan jou.
Je moeder moet je wat aan doen. Gewoon rustig blijven en zeg opeens mam waarom maak je zulke opmerkingen????nou dan hoor je het wel vaakis het toch anders dan je denkt......mijn moeder heeft het ook een tijd gedaan tot ik er wat van zei.......voor jezelf opkomen hoe moeilijk ook je zultje er sterker door voelen en zelfrespect meer ontwikkelen kom op!!!

Geniet van je paardje en 5 dagen per week het bos is zou elk paard wel willen heerlijk geniet er van!!!

Drea_Fen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:32

Op me pony van 1.40 reed mijn vriendje van bijna 2 meter.. het zag er heel grappig uit en ze kon het makkelijk!

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:00

Ziet er leuk uit op je profiel!! Volgens mij kan het allemaal wel.

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:19

Volgens mij kan je gewoon wel 5× per week rijden hoor. Ja
In je profiel vind ik je er echt niet te dit uitzien ofso hoor.
Volgens mij moet het wel kunnen hoor. Lachen

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:05

Tjaldur schreef:
ik ben zeker niet een van de slankste.

Meid je ziet er prima uit!
5 x in de week zou inderdaad elke pony wel willen! Succes met je ijslander, wat een dropje zeg!

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:47

Ik rij altijd maandag,woensdag,donderdag,vrijdag en zondag ^_^ duz 5 dagen in de week.en heeft ze ook nog 2 dagen dat ze gewoon lekker rust heeft Lachen!

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:49

hoe vaak?? hoe vaak je kunt zou ik zeggen..iedere dag zou super zijnmaar 5 dagen per week..dan heeft je pony niet te klagen hoor..

xlauuraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:36

Als je paard 18 is, kan je dat langzaam gaan afbouwen, dus steeds minder rijden zeg maar. Buitenrijden is wel beter voor ze, maar omdat hij/zij toch al bij leeftijd is, kan je langzaam beginnen met dag voor dag afbouwen. Er zijn ook andere dingen waar je plezier aan kunt beleven met je paard Knipoog

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:44

Leuk paard heb je zeg!

18 jaar, dan begint ie net te leven zeg maar. Gewoon doen wat jij wilt! Als je 3x per week wilt rijden dan doe je dat lekker en als je 5 x per week wil rijden dan rijdt je 5 keer.

Ik neem aan dat je hem niet afjakkert zeg maar. Over je gewicht zou ik me dus echt geeeeeeeeen zorgen maken.
Geniet van elkaar!! Dat is mijn boodschap en doe wat je wilt doen.

Cynthia_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:46

Het ziet er niet uit of je te zwaar voor hem bent. Ik denk dat je gewoon 4 a 5 keer kunt tijden per week. Misschien de andere dagen longeren of rust?!

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 17:35

Fijn om te horen! Ik heb wel eens een poging tot longeren gedaan haha, was geen succes. Maar het gaat prima zo. Ik werk op donderdag en vrijdag tot 5 uur, dus dan rij ik niet. Mocht ik een keer op woensdagmiddag naar school moeten, dan rijd een meisje hem die een paard deelt met haar moeder en dus het merendeel op de fiets meerijdt. Die vindt het superleuk om hem te rijden en ze kan ook mega goed rijden.
Ik word alleen knettergek van de PB's die ik krijg met: 'ben jij niet veeel te zwaar voor die pony en wat weeg jij?' Hamer