Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

en dat uit zich dus ook in het rijden. Hij wordt 2 a 3x per week een half uur bereden en is dan amper vooruit te branden. Een tik reageert hij op zich wel op en als ik er net opzit loopt hij ook wel lekker vlotjes. Aangaloperen is geen enkel probleem, bij het aandraven moet ik er wat meer aan werken door of een keer extra aan te drijven of een tikje bij te geven. Het is een ontzettend lui dier en gaat ook nooit eens lekker uit zijn dak als ik hem in de bak losgooi ofzo; sukkelt een beetje rond met de andere paarden enz... Erg vervelend en ik ben dus ook heel benieuwd naar reacties van anderen!Buitenrijden is zeker een goede optie hoewel ik me wel afvraag of ze daar goed aan de hulpen van worden voor het in de bak rijden; die van mij is buiten perfect voorwaarts en staat dan heel licht aan de hulpen maar in de bak ho maar...
.
InekeH87 schreef:ze is gewoon goed op het been maar het extra doorlopen gaat net niet. Ze draaft netjes aan als ik been geef en ze luistert goed maar het harder doorlopen (dus uit haar eigen lekkere tempo) dat wil ze niet. Op de rechte lijnen wil ze wel een paar pasjes harder maar zodra ik dan een wending inga valt ze weer weg. Zweepje reageert ze eigenlijk niet op alleen een keer extra zwiep met der staart als ze het onterecht vind.
Je hoeft echt geen geweld te gebruiken, maar als jij voorwaarts wil dan zal ze dat toch moeten aanbrengen. Ook al moet je daarvoor een paar keer wat harder inkomen met been of je zweepje, er moet toch reactie komen? Als jij accepteert dat ze niet voorwaarts gaat (nee, alleen vanuit stap aandraven is niet voorwaarts gaan vind ik...) dan gaat ze waarschijnlijk steeds meer uitproberen en wellicht tolereer jij ook steeds meer. En een paar keer met sporen rijden is helemaal niet erg hoor, als je daar nou wat meer mee bereikt? Het is echt geen mishandeling ofzo.
WowAmigo schreef:InekeH87 schreef:ze is gewoon goed op het been maar het extra doorlopen gaat net niet. Ze draaft netjes aan als ik been geef en ze luistert goed maar het harder doorlopen (dus uit haar eigen lekkere tempo) dat wil ze niet. Op de rechte lijnen wil ze wel een paar pasjes harder maar zodra ik dan een wending inga valt ze weer weg. Zweepje reageert ze eigenlijk niet op alleen een keer extra zwiep met der staart als ze het onterecht vind.
Dan is ze dus niet goed aan je hulpen...
Goed aan je hulpen zijn ze als je ze zoveel voorwaarts kan rijden als je zelf wilt, dus ook dat stukje extra! Ze reageert zelfs niet op je zweep!!! (waaaahh!!!)
Hoe lost je instructrice dit op vraag ik me af. Volgens mij ben je gewoon veel te braaf tegen dit paard!Je hoeft echt geen geweld te gebruiken, maar als jij voorwaarts wil dan zal ze dat toch moeten aanbrengen. Ook al moet je daarvoor een paar keer wat harder inkomen met been of je zweepje, er moet toch reactie komen? Als jij accepteert dat ze niet voorwaarts gaat (nee, alleen vanuit stap aandraven is niet voorwaarts gaan vind ik...) dan gaat ze waarschijnlijk steeds meer uitproberen en wellicht tolereer jij ook steeds meer. En een paar keer met sporen rijden is helemaal niet erg hoor, als je daar nou wat meer mee bereikt? Het is echt geen mishandeling ofzo.
Dus wat mij betreft, een paar keer echt duidelijk reactie vragen (ga maar eens in rengalop door de bak) zodat voor haar duidelijk is dat jouw been gewoon voorwaarts is.
)
)
) pikt dat ie vanuit een kalm drafje eens een paar meter later aangaloppeert!
InekeH87 schreef:Ik moet van de instructrice nu ook al doen wat Tjaldur zegt en dat werkt ook wel. Ik weet dat ik strenger moet zijn maar ik hoopte dat iemand nog een trucje of iets dergelijks voorhanden had zodat ik niet zo heel streng hoef te zijn
. Werkt ook gewoon heel prettig als je duidelijk bent naar je paard toe. Heb je daar in ieder geval geen discussie over!