Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Stendo schreef:3 oplossingen
1: stil zetten gelijk na het bokken. Daarna ook weer draven oppaken aan de teugel( als je aan de teugel rijd) en opnieuw aan springen.
2: terug halen in draf en op nieuw aan springen.
3: door gallopperen een rondje of 10 terug halen in draf en de eerst volgende hoek weer aan springen.
verder zou ik het niet weten. misschien galloperen op de volte. En volhouden.
Lalidan schreef:Stendo schreef:3 oplossingen
1: stil zetten gelijk na het bokken. Daarna ook weer draven oppaken aan de teugel( als je aan de teugel rijd) en opnieuw aan springen.
2: terug halen in draf en op nieuw aan springen.
3: door gallopperen een rondje of 10 terug halen in draf en de eerst volgende hoek weer aan springen.
verder zou ik het niet weten. misschien galloperen op de volte. En volhouden.
Oplossing 1 en 3 vind ik wel erg zwaar voor zo'n jong paard!!! Ze mag dan 5 zijn, maar in mijn ogen is dat nog steeds jong, bovendien is ze weinig en onregelmatig bereden, dus qua spierkracht is ze ook nog erg jong.
Ik denk dat je inderdaad even moet kijken waarom ze bokt en hoe ze bokt. Is het inderdaad gewoon frissigheid (en die kans is waarschijnlijk wel het grootste), dan zou ik gewoon voorwaarts wegrijden, eventueel als ze het veel doet even met een boze stem iets zeggen, zodat ze wel beseft dat het eigenlijk niet goed is, en verder gewoon doorrijden.
Bokt ze bij het aangaloperen, dan zou dat kunnen zijn omdat het nog te moeilijk voor haar is. Dan is het een kwestie van vaak herhalen, uitbundig belonen als ze niet bokt en dan stoppen.
Als ze echt zuur bokt moet je inderdaad even controleren of er niks met de rug of de tanden is, maar aangezien ze het alleen in galop doet, denk ik dat dat meevalt. Maar 100% zekerheid kan ik je daarin natuurlijk niet geven vanachter de computer.
Bokt ze naar je been, dan zou ik haar wel even streng corrigeren. Dat mag ze namelijk gewoon niet doen. Geef dan meteen nog een keertje flink been, en laat haar met je stem duidelijk weten dat het niet mag. Doet ze het dan alsnog, dan zou ik haar toch een keertje bijtikken met de zweep. Je hoeft haar niet te slaan, maar gewoon even bijtikken om te laten weten dat het toch echt niet mag waar ze mee bezig is.
Maar nogmaals, ik verwacht dat het gewoon frissigheid is, en dan kan zou ik inderdaad gewoon rustig voorwaarts rijden en negeren. Verder zou ik met dit paard nog niet te lang doorgalopperen, maar gewoon vaak aanspringen en korte stukjes galopperen.
Succes er mee!
Stendo schreef:Ja misschien, mijn paard ik ook net 5 en onregelmatig bereden, maar mijn paard mag gewoon niet bokken in de galop. 1 x uit frissigheid mag wel ja maar niet elke keer. Negeren helpt niet altijd, en voorwaarts rijden ook niet.
Lalidan schreef:Stendo schreef:Ja misschien, mijn paard ik ook net 5 en onregelmatig bereden, maar mijn paard mag gewoon niet bokken in de galop. 1 x uit frissigheid mag wel ja maar niet elke keer. Negeren helpt niet altijd, en voorwaarts rijden ook niet.
Als je paard zoveel bokt in de galop moet je uitzoeken waarom hij het doet, een geen "straffen" opleggen die voor ernstige blessures kunnen zorgen!!
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat een lieve oplossing niet altijd een goede oplossing is, daar sta ik helemaal achter. Ik vind het dan ook geen enkel probleem om een paard een dreun te geven als hij die verdient. Alleen.... wanneer verdient een paard die dreun??
In mijn ogen bokt een jong paard niet zonder reden, zeker niet meerdere keren. Dan is het dus de taak aan de ruiter om uit te zoeken wat er aan de hand is, ipv domweg af te strafrfen. Let wel, ik zeg niet dat jij domweg aan het afstraffen bent!! Misschien heb je wel heel goed gekeken naar wat de oorzaak van het bokken is, dan kan ik absoluut niet beoordelen en dat wil ik ook niet. Maar als je zulke tips gaat geven in reactie op dit soort topics, dan werk je domweg straffen dus wel in de hand. En dáár ben ik dus wel op tegen. Vandaar mijn reactie
Stendo schreef:In het eerste berichtje waarin om hulp word gevraagt, straat dat het paard best braaf is onder het zadel, maar dan is het dus aan gene die dit topic gestart is om te kijken wat het is en er zijn dus oplossingen gegeven.
Stendo schreef:Maar even een vraagje, vind je dat de oplossingen die in geef blessures kunnen veroorzaken??
Stendo schreef:3 oplossingen
.