De Stoere Nordy @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Escha

De Stoere Nordy @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 22:44

Ik plaats eigenlijk nooit rijfoto's, maar Jorien(Pienn @ bokt) was vandaag mee met het rijden van Nordy. En ze heeft toen wat foto's gemaakt. Ik rijd puur voor de fun. En Nordy is mijn allesje. Alleen heeft hij hoefkatrol(wat op het moment onder controle is, hij heeft er geen last meer dan) en zijn pezen zijn niet al te best. Hij kreupelt altijd wat in het begin van de draf. Maar dat komt vaak door de kou en dat ie heel erg stijf is. Maar na even zijn tempo te hebben gevonden, begint hij al lekkerder te lopen. Verder is hij altijd wat vastjes op links.
Anyway.. pictures en movies Sigaar
1. Wat oppakken na wat losdraven aan een losse teugel
Afbeelding
2.Hier glipte mn beugel weg Huilen van het lachen
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding

filmpjes
Stap

Stap2

Galop linksom

Galop rechtsom

x__Ellis

Re: De Stoere Nordy @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:53

Leuk paard Lachen

maar volgens mij zit het zadel niet helemaal goed? Hij ligt te ver naar voren, en kantelt volgens mij ook naar achter?

Escha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 16:44

Het zadel ligt wel goed hoor Ja Lijkt alleen van niet, vanwege het dekje. Die is wat aan de grote kant Lachen
Bedankt voor je reactie!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:46

Leuk paard, en ook leuke foto's!

Pienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:48

Mooi paard Escha! Lachen
Echt een gaaf beestje!
En hij liep netjes Haha!

Blesje_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:51

Leuk hoor!
Alleen even een weetje: volgens mij heeft hij hoefkatrolontsteking ipv hoefkatrol, ieder paard heeft namelijk hoefkatrol Haha!
Lachen
Probeer af en toe op je pianohandjes te letten (kan ook momentopname zijn)
Verder ziet het er goed uit! Haha!

Escha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 21:16

Haha ja dat klopt het is hoefkatrolontsteking, maar ik ben het al zo gewend om gewoon hoefkatrol te zeggen(beetje luiigheid Clown)
De pianohandjes zijn vooral moment opnames en ik denk dat het ligt aan wanneer ik aan het vragen ben. Dus mijn pols naar binnen buig, dat het dan lijkt alsof het pianohandjes zijn, want ik houd mijn handen altijd wel goed rechtop.
Bedankt voor je commentaar!

HorsesPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:20

Ik vind dat op de filmpjes goed te zien is dat je nogal een harde hand hebt. Je ziet het hoofd van het paard naar links en naar rechts gaan, ( het is meer zagen ) en de stap is ook nogal erg gehaast. Verder leuke pony.
Laatst bijgewerkt door HorsesPower op 05-01-08 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Danny13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:24

Zoooo

leuk beestje heb jij onder je kont zeg Knipoog
hij loopt netjes!

alleen vind ik je beugels een beetje lang, want volgens mij is het een springzadel waar je op rijd Knipoog ( het lijkt mij niet zo lekker zitten eigenlijk Tong uitsteken)

_Jeann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:27

Leuke pony. Maar ik vind ook de stap een beetje overhaast.. Ik dacht toch ook echt op het filmpje te zien dat je een beetje pianohandjes hebt..

Escha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 21:32

@ HorsesPower
Ik ben helemaal niet hard met mijn handen, ik houd contact met mn teugels en ik vraag. Nordy is van zichzelf heel bewegelijk en daardoor lijkt het alsof ik erg hard ben met mijn handen, maar dat is dus niet zo. En verder is het een paard hoor Haha! Knipoog

@ Danny13
Een heeeel leuk beestje Lovers Zo'n geweldig karakter heeft ie. Bedankt!
En ik rijd met een veelzijdigheidszadel, niet een springzadel Knipoog De beugels zijn eigenlijk precies goed. Knipoog

En over de stap, Nordy was wat drukjes aan het begin en wou graag in draf. Vandaar die overhaaste stap Lachen

ASsi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:40

Leuk paardje Lachen

Mijn commentaar: ik zou hem toch minder streng met je handen rijden (van wat ik in de stap kan zien) in plaats daarvan lekker overgangen rijden en figuren zodat hij op die manier ontspant.

En ik zou ook echt je zadel wat naar achter leggen. Het lijkt nu alsof t zadel een stuk op zn schouders ligt. en ik denk niet dat t door t dekje zo lijkt. Verder lijkt de zitting achterover te hellen, dus niet evenwijdig met de grond..

Veel succes met rijden verder!

Danny13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:41

hahahaha

srry ik dacht dat het springzadel was Knipoog
foutje... Schijnheilig

suc6 verder! Haha!

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:49

Eschaaaaaa Haha!
Wat een leuk beest is Nordy toch Lovers
Wat me opvalt is dat je zowel als op de foto's en op de filmpjes je je handen heel apart houdt. Een soort van naar binnen gedraait ofzo.
Verder ziet het er lekker actief uit haha Haha!

HorsesPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:59

Ik zie toch echt bij de galop linksom dat je flink aan het vragen bent, echt met aan harde hand hoor, maar dit word een eindeloze discussie want jy zegt weer van niet enz enz. Maar een leuk PAARD Knipoog dan!

_Jeann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:02

Mag ik vragen hoe groot ie is?

joyce_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:32

Met hoefkatrolontsteking is het heel belangrijk dat je paard ze acherhand er onderzet.
Daar zouw ik als ik jou was veel op oefenen! Knipoog

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:38

Je zadel lig wel te ver naar voren hoor. Die hoort áchter het schouderblad te liggen. Lachen Lachen

verder vind ik hem een leuk hoofdje hebben Lachen !

Revillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:41

Mooi paardje! Vooral het hoofdje is heel aansprekend. Lachen
Dat vest heb ik volgens mij nu ook aan. Tong uitsteken

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:00

Ik vind het een erg leuk paard om te zien.
Ik vind alleen wel dat je op die filmpjes erg hard bent in je hand. Is een begrijpelijke reactie op zo'n aktief paard, maar probeer niet zo streng te vragen. Op sommige fragmenten gaat je eigen bovenlichaam helemaal mee op en neer.
Beter kun je hem laten ontspannen door lekker wat figuren te rijden en stelling te vragen. Dan buigt hij straks ook lekker door zijn lichaam, en niet alleen in zijn hals, zoals nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:51

Wauw wat een beest zeg Haha! En wat een nek heeft die Kwijl

Ik denk dat met "hard in je hand" of "een strenge" hand bedoeld wordt dat je heeel bewegelijk bent met je handen.
Ik heb net 1 galopfilmpje (linksom) bekijken, en je ziet je buitenhand gewoon heen en weer, en heen en weer gaan.
Ik denk dat dat is, wat mensen bedoelen. Op zich kan ik me daar wel in vinden, om eerlijk te zijn.
In het filmpje van de galop rechtsom begint het paard met een bepaald protest/verzet in de vorm van het hoofd omhoog gooien, en vervolgens zie je het hoofd heen en weer gaan bewegen van links naar rechts totdat hij weer op / achter de loodlijn komt met zijn hoofd. Dat naar links en rechts / heen en weer gaan van het hoofd is een vrij duidelijk teken van toch een te strenge hand. Ik denk dat dat misschien is wat jij onder 'vragen' verstaat, maar in principe zou je dit 'vragen' eigenlijk niet zo erg mogen zien (je zou het kunnen zien als je goed naar de ruiterhand kijkt misschien, maar je zou het zeker niet mogen zien aan het heen en weer bewegen van het paardenhoofd op deze manier).

In stap en galop horen je handen mee te gaan met de beweging van je paard (bij oefeningen en gewoon mee met de beweging van het hoofd die het paard in stap en galop maakt), en jouw handen werken die beweging juist erg tegen op deze manier. In het galopfilmpje zie je heel goed en duidelijk dat je buitenhand erg veel heen en weer beweegt. Ik heb net de stapfilmpjes bekeken, en daarin zie je het ook wel goed. Je buitenhand gaat echt flinke stukken heen en weer, en dat is wat veel bokkers (ik ook wel) onder een 'harde' of 'strenge' hand verstaan.

Ik houd zelf niet zo extreem veel van van 'spelen met de teugels' en 'vragen' door je handen te bewegen, maar als het gedaan wordt, hoor je het hooguit aan de beweging van de vingers te zien. Je 'speelt' of 'vraagt' door je vingers te bewegen, bijvoorbeeld je onderste paar vingers te sluiten en weer te openen, en te sluiten en weer te openen. Zodra je je hele hand gaat bewegen wordt het eigenlijk al meer 'zagen' ipv 'vragen'.

Op de foto's lijkt hij ook zijn rug erg weg te drukken en daar niet erg soepel te zijn, maar wellicht komt dat door het stijve?
Verder loopt hij op zich niet slecht zo op het eerste gezicht, op die rug na, het achterbeen lijkt er wel goed bij te zitten en het hoofd lijkt niet achter de loodlijn te komen.

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:43

Hay! Wat een leuk dier!
Volgens mij ben ik de enige die het ziet.. (en is ook absoluut geen kritiek hoor) maar in de filmpjes van de galop, lijkt het alsof hij regelmatig terug wil vallen in de draf. Misschien iets meer voorwaarts drijven, zonder tempo te versnellen?
Als ik het helemaal fout zie, mijn excuus!
Wel een heel leuk dier!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:16

Gezien je er nogal zeker van bent dat je het allemaal goed doet zal ik het even duidelijk stellen.
Je paardje loopt met een weggedrukte rug zonder de achterhand erbij met zijn hoofd in een bepaalde houding getrokken, gewoon in de krul dus. Het zadel past niet en ligt idd ook te ver naar voren en daarnaast werkt zou zit en handhouding+manier van hulpen geven ook niet echt mee om je paardje met hoefkatrolonsteking te helpen.
Waarschijnlijk aan een voorbeen kreupel en zal dus de achterhand moeten gaan gebruiken om de voorkant te ontlasten maar jou paardje zet zijn kaak al vast dus bolt ook de rug niet en zal dan dus ook zeker nooit de achterhand gaan gebruiken. Daarnaast trek je hem in de stelling op de binnenteugel en valt hij daarbij op zijn binnenvoorbeen ipv zijn binnenachterbeen meer te gaan gebruiken.

Conclussie als je je paardje wilt sparen zul je anders moeten gaan trainen. Er zijn verschillende methodes om je paardje recht te richten en meer de achterhand te laten gebruiken, er is er vast wel een die jou en je paardje past en uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer.

Wat betreft jou houding en hulpen geven....
Los van voren, eerst voorwaarts neerwaarts en zelf een goede houdign ontwikkelen, dan langzaam meer oprichting gaan vragen. Aan de teugel is geen doen, een paard nagevelijk maken en over de rug laten lopen met de achterhand erbij wel. Leer hem buigen om je binnenbeen zodat je hem van je binnenbeen naar je buitenhand kan rijden en wissel deze buiging af in figuren als bijvoorbeeld slangevoltes, 8tjes etc. Op het moment dat hij buigt om je been zal hij een zijde moeten verkorten en traint het binnenachterbeen meer gewicht te gaan dragen, de juiste spieren aan te spannen en meer onder te treden. De andere zijde zal moeten verlengen en dus loslaten/ontspannen. Spieren worden aan die kant steeds langer en het paardje leert zo naar je hand te gaan lopen ipv naar beneden te worden gespeelt en dan te worden beloont met een stille hand. Daar wordt zijn achterhand en rug niet beter van.

Als je je handen stil kan houden ten opzichte van de mond en in het verlengde van de teugels ben je al een heel eind. Dan kun je proberen om je benen vanuit je heup wat naar achter te brengen en dan een rechte lijn te laten ontstaan van schouder via heup naar hak. Rug recht maar toch soepel en schouders en bovenarmen laten afhangen. Onderarmen en handen juist licht.

Probeer de bewegingen van je paard te voelen en met je zit hulpen te gaan geven. En kijk aub eens goed naar het zadel.... Het kantelt achterover en lijkt voor te klemmen maar dat kan ik niet goed zien op de foto.

Maar al dit neemt niet weg dat je een mega gaaf paardje hebt, wees er trots en zuinig op.

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:38

Als het paard kreupeld in begin.. danis het niet best hoor Bloos ik zou er niet eens opstappen ook niet voor de fun! Als hij kreupeld doet het zeer! Ik vind het gewoon belachelijk! Bovendien is je zadel te klein Lachen

Als je paard kreupeld dan probeerd hij iets te ontwijken.. Pijn.. Waarschijnlijk is die hoefkatrol ontsteking nog lang niet afgelopen. Ik zou eerst wat gaan stappen ipv intensief rijden.

_Renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:43

Mooie foto's hoor!
Echt leuk! Tis ook een mooi paardje, en ik ga je geen commentaar geven, want ik ken het hele paardje niet en zelf heb ik ook mn minpunten!! Veel plezier nog van je paardje Knipoog Pling