Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

)

Marchador schreef:Heb je er naar laten kijken? Sommige paarden laten pijn niet altijd even goed merken. Als ze het uiten kan dat ook op verschillende manieren.
Is het echt dat ze gaat schudden met haar hoofd?
Dit is bij mijn pony opgelost op de volgende manier:
Teugels licht aannemen, niet werken aan nageeflijkheid, dat is in deze niet belangrijk. Belangrijk is dat ze de (lichte) druk op de teugels accepteerd.
Telkens als ze gaat schudden geef ik mijn hand wat naar voren. Ze stopt met schudden en ik neem ze weer aan. Beloon je paard goed als het goed gaat! Dat is heel belangrijk.
Gaat ze schudden vooral niet vasthouden, daardoor kan ze meer gaan schudden.
Zo kwam ze er heel snel van af.
Succes ermee in ieder geval!
welsje14 schreef:en met de rug is ook niks aan de hand anders liet ze dat wel merken met longeren of met springen.
Enige klacht: paard begon zo lastig te worden in de buiging en later in de aanleuning. Ik ben nu nog bezig met het herstellen van die rug door chiropractor en masseuze en mijn paard geeft geen kik. Vergis je niet hoor, een paard loopt heel erg lang door. Ik weet er die doorliepen met gebroken griffelbeentjes, met een rug die zo slecht was dat het paard niet eens meer in orde kon komen etcetera. Als je er niet zeker van bent: fysio erbij. Liberto schreef:Als ik jou verhaal zo hoor denk ik het bit of toch rugklachten. Het zadel hoeft maar een heel klein beetje te drukken en als je een paard hebt dat erg gevoelig is kan dit leiden tot schudden.
Een dubbelgebroken bit kan beter zijn. Wat je zegt met longeren is heel gemakkelijk. Bij de touwtjes komt er op een gegeven moment geen druk meer op haar mond, het bit kan dan niet tegen haar gehemelte aandrukken. Met rijden hou je altijd iets druk op het bit, dus ook altijd iets druk op het gehemelte. Druk is met je handen over haar ruggengraat heen. Bij de heupen drukken. Zakt ze in. Dab heeft ze toch echt last van haar rug. Succes.
welsje14 schreef:hallo,
ik heb een jonge pony van 4 jaar bijna 5. Ze is nu dik jaar onder het zadel, vanaf haar 3e dus. Hele brafe pony verder, maar zolang je de teugels net op maat hebt dat je net contact hebt met de mond en je verder niks vraagt is het goed. Dan slaat ze niet met haar hoofd. Maar zodra ik wat van haar begin te vragen, nageeflijk ed. Begint ze met haar hoofd te slaan. Verder stelling enz zit er goed op ene kant wel iets beter dan de andere kant, maar stelling lukt dus wel. Als ik touwtjes er aan doe net zoals met longeren, komt ze wel mooi naar beneden en slaat ze niet tot nauwelijks. maar zonder touwtjes gaat dit niet. Ik heb ook les met haar springles omdat ik daar nog bij zit met mijn oude pony maar die is drachtig en daar krijgen we zoiezo eerste helft van de les ook dressuur maar denk er toch over om tijdelijk naar dressuurles te gaan. Maar hebben jullie misschien ook tips?

runningkawa schreef:welsje14 schreef:hallo,
ik heb een jonge pony van 4 jaar bijna 5. Ze is nu dik jaar onder het zadel, vanaf haar 3e dus. Hele brafe pony verder, maar zolang je de teugels net op maat hebt dat je net contact hebt met de mond en je verder niks vraagt is het goed. Dan slaat ze niet met haar hoofd. Maar zodra ik wat van haar begin te vragen, nageeflijk ed. Begint ze met haar hoofd te slaan. Verder stelling enz zit er goed op ene kant wel iets beter dan de andere kant, maar stelling lukt dus wel. Als ik touwtjes er aan doe net zoals met longeren, komt ze wel mooi naar beneden en slaat ze niet tot nauwelijks. maar zonder touwtjes gaat dit niet. Ik heb ook les met haar springles omdat ik daar nog bij zit met mijn oude pony maar die is drachtig en daar krijgen we zoiezo eerste helft van de les ook dressuur maar denk er toch over om tijdelijk naar dressuurles te gaan. Maar hebben jullie misschien ook tips?
Deze stukjes tekst vallen mij op.
Het eerste, prima
Het 2e, meer druk dan contact zoals in je eerste stukje, heb je niet nodig.
Ik geloof goed dat ze dan proteseerd, het is jammer dat niet alle paarden dat doen
Jij gaat met je handen lopen rommelen om hem naar beneden te krijgen...maar zo werkt paardrijden niet
Je eerste stukje, meer hoef je niet te doen met de hand.
De rest is werken aan ontspanning vanuit de achterhand