recht richten...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

recht richten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 10:46

hallo,
mijn paard is erg scheef, ze lijkt niet linksom te kunnen buigen en als we rechtsom gaan loopt ze overdreven gezecht zo wat schouderbinnenwaards..
nu probeer ik van alles om haar wat rechter te krijgen, maar wat zijn nu eigenlijk de oeveningen hiervoor?

alvast bedankt talitha

Anoniem

Re: recht richten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:28

Ik weet dat het de dooddoener van de eeuw is hoor, maar dat ga je in je eentje met wat uitleg via internet echt niet redden. Een ruiter die z'n paard zo scheef heeft laten worden, kan met wat theoretische uitleg echt het probleem niet oplossen. Zoek hulp in de vorm van een goede instructeur!

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:42

Wat Sonja zegt idd, maar probeer ook rechte lijnen te rijden (binnen hoefslag, gebroken lijn, diagonaal, slangevoltes). En dan tussen je benen houden.
Als hij op rechts zo overdreven buigt denk ik dat je dan je buiten teugel er niet goed genoeg bij hebt... Voor dat linksom probleem zou ik denken longeer met bijzet, hoeft niet strak, maar dat je wel stelling hebt. Maar misschien is het iets medisch, dat kan ook.

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:48

Dit probleem ligt altijd bij de ruiter, maar het ene paard is er gevoeliger voor dan het ander. Ik heb dit probleem precies hetzelfde, maar dan andersom. Op links is ze hartstikke los en rechts maakt ze zich altijd zwaar. Maar ze is in de stap, draf & galop helemaal niet scheef.
Ik doe altijd ook op de linkerhand over de hoefslag een beetje rechterstelling(niet elke lange zijde hoor!), zodat ook op links, rechts los blijft. Ook wijk ik veel op rechts, ik ontspan mijn rechter teugel en dan moet links er wel aankomen.
Wat ook soms helpt tegen het scheef gaan is veel contragalop( ik weet niet of je paard hier al aan toe is ), en dan vooral lange zijdes. Het is niet het grootste probleem wat je kunt hebben hoor, als je gewoonaltijd wanneer je rijd sirieus rijd, en vooral aandacht besteed aan het ontspannen van je zware hand, kun je er binnen een maand of 2 vanaf zijn. Ik ben nu ongeveer een maand bezig en ben er bijna vanaf. (bij mij was het waarschijnlijk ook wel minder erg)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:53

Maar 1 advies: zoek een heeeeele goede instructeur!
Dit is echt een ernstig probleem wat je niet alleen op kunt lossen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:00

De afgelopen dagen zijn er diverse topics over dit onderwerp geopend. Misschien handig als je daar eerst eens onder kijkt of daar tips staan waar je wat aan hebt. Zo niet, kom dan met gerichte vragen in je topic, dan is het voor ons makkelijker dan zo'n algemeen stukje.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:06

Zoek inderdaad een goeie instructrice/instructeur en haal er een osteopaat bij.
Ik heb goeie ervaringen met Ute Erens en Els Bach (tot febr. in de ziektewet).
Therapeutenlijst: http://www.icreo.com/Nederl/therap.htm
Kosten: €65 per behandeling incl. een nacontrole.

Wat ook een goeie oefening is:
Pak een appel/wortel/snoepje, hou dat voor de mond en ga langzaam richting de flank. En laat ze daar het lekkers pakken. Linksom gaat waarschijnlijk moeilijk. Dit is te herkennen doordat ze met haar hele lichaam richting het lekkers draait. Bouw dit ook op als ze het moeilijk vind. Ook kan ze het lekkers tussen haar voorbenen uit jou handen pakken.

Deze oefeningen kreeg ik mee van mijn osteopaat.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:17

Kijk ook eens op www.paardenbegrijpen.nl
Misschien kun je via hun wel een goeie instructrice vinden.

Sluit eerst even uit of je paard nergens last van heeft,
Wat ik doe is heel veel handwerk, om mijn paarden recht te richten, dus de juiste stelling en buiging en de zijgangen eerst aan de hand leren , zodat jij en je paard weet hoe het moet,
Ik lees heel vaak toch dat er heel veel mensen zijn die niet weten wat nou precies rechtrichten is en adviezen geven zoals in het bos op rechte paden te gaan galoperen en draven, dat is geen rechtrichten.

Dus zoek iemand die jou echt kan helpen je paard zo te gymmen/trainen hoe het wel moet.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:36

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 16:46

ik heb al een prima instuctrice... ik wilde alleen graag weten welke oeveningen mense gebruiken voor het recht richten, zo is de afwisseling wat groter dan steeds de zelfde oeveningen van mijn instructie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:49

Is die instructrice net nieuw dan?

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:10

Hoe lang speelt dit al en waarom blijf je zelf door 'vogelen'?
Ik denk dat het verstandiger is om er een osteopaat bij te halen.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:13

irisssssje schreef:
Dit probleem ligt altijd bij de ruiter,

Waarom? Ik durf te zeggen dat (bijna) elk paard van nature (wat) scheef is. Knipoog
Maar ik weet niet of je bedoelde dat het probleem van de ruiter recht richten is, anders sorry.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:27

@ Renee, Zeker is elk paard van nature scheef, net als een mens, maar onze taak is het het paard zo te trainen dat het op een juiste manier de ruiter kan dragen zonder blessures te krijgen en gezond te blijven , er worden zo veel paardjes fout gereden en de gemiddelde leeftijd is nog altijd 7 jaar, en dat is echt een fout van ons mensen.

@ Doerakje, als je een juiste instrutrice zou hebben zou ze jou kunnen vertellen waar het probleem ligt lijkt me ???

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:32

midgie schreef:
@ Renee, Zeker is elk paard van nature scheef, net als een mens, maar onze taak is het het paard zo te trainen dat het op een juiste manier de ruiter kan dragen zonder blessures te krijgen en gezond te blijven , er worden zo veel paardjes fout gereden en de gemiddelde leeftijd is nog altijd 7 jaar, en dat is echt een fout van ons mensen.

@ Doerakje, als je een juiste instrutrice zou hebben zou ze jou kunnen vertellen waar het probleem ligt lijkt me ???

Okee, dan begreep ik je bericht niet goed. Lachen Goed dat je het zo hebt uitgelegd. Knipoog
Maar dat over juiste intructrice vind ik ook wel, maar misschien dat ze die nog niet zolang heeft en eerst moet 'wennen' (weet even niet hoe uit te leggen) aan het paard en hoe het paard in elkaar zit qua rijden.

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:36

Idd, elk paard is van nature scheef, en makkelijker op de ene hand dan op de ander. Maar wij moeten er juist voor zorgen dat dit beter wordt, en niet dat het erger wordt. Want mijn pony is op links ook veel makkelijker te rijden dan op rechts, maar is niet scheef Knipoog

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:38

irisssssje schreef:
Want mijn pony is op links ook veel makkelijker te rijden dan op rechts, maar is niet scheef Knipoog

Pas als je pony op beide handen even makkelijk is issie recht. In jouw geval is je pony dus (iets?) scheef.

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:43

Hmm, ja klinkt logisch.
Maar mijn moeder is een gediplomineerd instructrice en ze gaat dan aan de andere kant van de bak staan, in stap en draf is ze kaarsrecht( hals & benen ). Alleen in de galop heeft ze altijd een beetje linker stelling maar is de beenzetting wel recht.
Geen scheve pony dus Lachen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:50

Naar mijn mening scheef dus, alleen een recht paard buigt beide kanten op even makkelijk. Maar je hebt een gediplomeerde instructrice dus dan kan er weinig fout gaan nietwaar? Lachen

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:53

irisssssje schreef:
Hmm, ja klinkt logisch.
Maar mijn moeder is een gediplomineerd instructrice en ze gaat dan aan de andere kant van de bak staan, in stap en draf is ze kaarsrecht( hals & benen ). Alleen in de galop heeft ze altijd een beetje linker stelling maar is de beenzetting wel recht.
Geen scheve pony dus Lachen

Hoe is de beenzetting dan als ik vragen mag? Zowel in draf en galop!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:57

doerakje schreef:
ik heb al een prima instuctrice... ik wilde alleen graag weten welke oeveningen mense gebruiken voor het recht richten, zo is de afwisseling wat groter dan steeds de zelfde oeveningen van mijn instructie...

Rare vraag, maar wat voor oefeningen moet je van je instructrice doen dan??

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:09

Ze zet haar achter benen net een stuk over de voorbenen, maar op dezelfde lijn. En haar lichaam houd ze ook helemaal recht.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:38

Ir111 schreef:
irisssssje schreef:
Want mijn pony is op links ook veel makkelijker te rijden dan op rechts, maar is niet scheef Knipoog

Pas als je pony op beide handen even makkelijk is issie recht. In jouw geval is je pony dus (iets?) scheef.

Dit vind ik eerlijk gezegt een beetje raar klinken. Je paard/pony kan misschien op beiden kanten wel makkelijk te buigen en te rijden zijn, maar dit betekend niet dat je paard/pony per definitie ook recht is lijkt me. Knipoog

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:00

ant mijn pony is op links ook veel makkelijker te rijden dan op rechts, maar is niet scheef Knipoog
[/quote]
Pas als je pony op beide handen even makkelijk is issie recht. In jouw geval is je pony dus (iets?) scheef.[/quote]

Dit vind ik eerlijk gezegt een beetje raar klinken. Je paard/pony kan misschien op beiden kanten wel makkelijk te buigen en te rijden zijn, maar dit betekend niet dat je paard/pony per definitie ook recht is lijkt me. Knipoog[/quote]

Nee hoor, is zo klaar als een klontje:

Een rechtgericht paard is een paard dat zich in de beide richtingen gelijkmatig buigt,
in een correct nageeflijke houding,
achter een perfect gelijke aanleuning,
onder een ruiter die het paard correct in balans berijdt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:29

Een rechtgericht paard is volgens mij een paard wat op de juiste manier heeft geleerd de ruiter te dragen.

Denk dat er veel paardjes zijn die niet juist rechtgericht lopen, pas als een paard goed is rechtgericht ga je pas aan rechtstellen werken.