Opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sneeuwmaan

Opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 14:02

Heey iedereen,

Ik heb nu sins een tijdje rijles en nog steeds kom ik niet vloeiend op het paard. Dat moet altijd met een hoop getrek en gehijs. Ik heb maar 1 uur in de week een paard tot mijn beschikking en dat is gewoon in een manege les. Iemand dus andere iedeen over hoe ik kan leren netjes op te stijgen? Wel ben ik wat aan de zware kant maar dat hoeft toch geen probleem te zijn? Hoe ik nu op een paard van 1.68 kom is door de linker stijgbeugel iets langer te maken (zelf ben ik best klein), iemand gaat tegen hangen en ik zet me zelf hard af met het been dat op de grond staat. Ik gooi mezelf over het zadel zeg maar. Dat is in elk geval de bedoeling. Tegelijker tijd ga ik in de stijgbeugel staan. Been er overheen en ik zit. Het is in elk geval niet prettig voor het paard zijn rug omdat ik soms best lang hang. Verdrietig

Alvast bedankt!!
Liefs Sneeuwmaan

winnitou

Re: Opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:04

Opstapje gebruiken, is voor het paard ook beter

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:04

Citaat:
Dat moet altijd met een hoop getrek en gehijs

Dat is zo´n beetje het slechtste wat je kunt doen.

Waarom denk je niet gewoon aan de simpelste oplossing die er is?
Waarom stap je niet gewoon op met een stoel, krukje of ander opstapje.

Veel beter voor je paard en makkelijker voor jezelf.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:09

Beugel langer maken kan een oplossing zijn, voet in de beugel andere been over het zadel heen en rustig gaan zitten, dan je beugel korter maken.

Eerder zou ik denken aan een opstapje. Lachen Zo zwiep je je been over het zadel en ga je rustig zitten.

Succes in elk geval, dit kan behoorlijk lastig zijn

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:10

Waarom stijg je niet op via een krukje. Stukken makkelijker voor jou en voor je paard. Je trekt door traditioneel opstijgen je hele paard scheef (en geloof je het niet, kijk maar eens bij anderen die opstijgen. Of ze het nu snel en soepel doen of houterig, de rug van het paard gaat scheef), dat kan bij een paard rug- en balansproblemen geven. Veel paarden lopen niet voor niets weg bij het opstijgen. In Nl. is dit besef nog niet echt doorgedrongen, in de landen om ons heen inmiddels wel (bij elke manege in Engeland vind je wel een ogstijgblok). Verder kun je lenigheidsoefeningen op de grond doen ("hoofd, schouders, knie en teen", e.d.), ben je lenig, dan zit je ook meteen soepeler op je paard. Ook een ernstig onderschat probleem in Nl. is de soepelheid en conditie van de ruiter. Probeer, nu je het nog aan het leren bent, jezelf ook meteen aan te leren van beide kanten op te stijgen, daar voorkom je ook scheefheid bij een paard mee. Het is moeilijker om dit aan te leren in een later stadium. Succes en alle begin is moeilijk, maar je kunt het jezelf wel makkelijker maken.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:15

via het hek of een krukje, onderschat je gewicht niet bij het opstappen, volgens mij wordt de kracht 3x zoveel als je gewicht, dus ook zaak om toch je spieren ook wat te trainen en te strekken. Dat kan je makkelijk een paar keer per dag thuis doen, begin ermee je zal zien dat je snel resultaat boekt ( uit eigen ervaring!)

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 14:21

Ik weet dat het heel slecht is voor het paard en daarom vind ik het ook zo erg. Op de manege vinden ze dat ik het zonder "Stoel" moet doen. Heb het al een aantal keer gevraagd. Ook mogen we maar aan 1 kant opstijgen. Mezelf leniger maken kan ik vast wel doen met een aantal oeffeningen. Zou kracht training ook helpen? Hebben jullie misschien nog oeffeningen voor thuis?

Liefs Sneeuwmaan

Dan ga ik daar mee beginnen, met kracht, rek en strek oeffeningen Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:23

Krachtoefeningen lijkt me niet, tenminste in mijn ogen doe je het opstappen zonder kracht.. of gebruik je onbewust toch? Bloos

Raar trouwens dat je niet mag opstappen via een stoel, kan de paardenrug hun niets schelen of weten ze het echt niet?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:29

Zucht, wanneer bedenken maneges in Nl nu eens dat ze hun paarden alleen maar helpen door klanten met een krukje en van twee kanten op te laten stijgen. Maar dat is niet jouw verantwoordelijkheid, kun jij niets aan doen. Stuur de manegehouders maar door naar bokt, daar worden ze vast wel onder handen genomen Lachen

Dan rest je niets anders dan lenigheidsoefeningen. Krachttraining ben ik zelf minder van, omdat ik merk dat ik die kracht ook tijdens het rijden ga gebruiken, alleen niet op de goede manier. Ik hou het zelf op rek en strek oefeningen en ik zorg dat mijn conditie op peil is.

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 14:39

Met kracht bedoel ik vooral het afzetten. Ik heb echt kippenkracht in mn benen Lachen Hoe ik het rijden daarmee beinvloed weet ik niet. Maar ik zal zeker oppassen. Leniger worden is inderdaad het beste. Ik denk dat de mensen van de manege het persoonlijk heel lastig vinden om steeds met een kruk heen en weer te moeten ofzo. Verder willen ze dat ik het gewoon leer zonder kruk. Iedereen kan het dus ik moet het ook kunnen. Volgens hun is het alleen oeffenen. Persoonlijk vind ik de rug veel belangrijker maar goed, het is niet mijn paard, ik heb het hun gezegt en verder doe ik maar m'n best en zoek het op een andere manier. Mijn conditie is ook niet van je dattum maar ik ben nu een tijdje aan het hardlopen dus daar word langzaam aan gewerkt Lachen

Garny95 welke oeffeningen heb jij gedaan om leniger te worden?

Liefs Sneeuwmaan

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:40

Wat ook helpt als je echt geen krukje mag gebruiken, is de volgende methode, die mijn instructrice alias vrij zware mevrouw gebruikte:

Stap 1: ga met je rug naar je paard z'n hoofd staan, met je schouder zeg maar tegen zijn hals aan.

Stap 2: pak nu de beugel en doe je voet er in.

Stap 3: hops een paar keer en trek je op!

Lenigheidsoefeningen zijn echt heel belangrijk. Rekken, springen, los worden aan alle kanten. Je zult toch echt spagaatachtige dingen moeten oefenen om gemakkelijk op je paard te komen! Zo door een knie zakken en rekken, been op 90 graden op een muurtje, randje, tafel leggen en dan je neus naar je knie (goede oefening!), etc. Maar door met je rug naar z'n hoofd te gaan staan, heb je een groter hops en zwaai gedeelte, je hebt meer ruimte op een 'swing' te maken!

En daarbij, 1.68 is ook wel hoog Haha! Ik heb daar ook wel moeite mee (maar ik heb dan ook belachelijk kleine beentjes!). Succes met oefenen!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:06

Iemand laten hangen scheelt ook een hoop.
Dan komt de kracht van 2 kanten en dat helpt het paard ook z'n evenwicht te houden.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:08

je kan wel veel tips krijgen, maar ik denk dat je het 't beste kan ervaren met een instructrice erbij. gewoon een paar keer doen. ik heb het ook een keer in de les gedaan, geloof dat we wel 10 keer erop en eraf zijn gegaan Clown
gewoon vaak doen (met je instructice erbij om je tips te geven)

lijkt me dat je dat gewoon in de groepsles kan gooien?? Nagelbijten / Gniffelen

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:42

Een klein krukje gebruiken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:43

beautylin schreef:
Een klein krukje gebruiken.

TS verteld dat ze dat dus juist niet mag gebruiken...

De kunst van het lezen...

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 01:08

Sneeuwmaan schreef:
Ook mogen we maar aan 1 kant opstijgen.

Ik heb nog nooit gehoord van aan de rechter kant (van het paard) opstijgen, lijkt me nogal vreemd om je, als je toch al moeite hebt met omhoog komen, ook nog eens alle bewegingen in spiegelbeeld te doen... Voor je het weet zit je er verkeerd om op Knipoog !

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 02:38

Vervelend dat je geen gebruik mag maken van een krukje, maneges zijn soms zooo conservatief. Maargoed, daar heb je niks aan.

Probeer het stapgewijs. Dus:
1) Goed bij het paard gaan staan
2) Eventueel beugel iets langer
3) Voet in de beugel
4) Met beide handen goed grip vinden bij het zadel
5) Zet tegelijk met je been af en trek je op aan het zadel. Blijf met je lichaam zo dicht mogelijk tegen het paard aan. Strek je been
6) Pas als je je been kunt strekken zwaai je je andere been over het paard.

Tip: Kijk waar je heen wilt, dit scheelt ook vaak een hoop. Ik kijk automatisch altijd naar de schoft van het paard bij het opstijgen.

Als je echt veel moeite hebt moet je vragen of je op wat kleinere paarden mag. Ook kan het geen kwaad om inderdaad wat lenigheidsoefeningen te doen met je benen. Het gaat in mijn ogen meer om lenigheid dan om kracht. Heb zelf een tijdje voltige gedaan en kon met mijn 1,68 makkelijk op een galoperend paard komen van ongeveer 1,70.
Rekken en strekken dus...

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:16

swartbeessie schreef:
Sneeuwmaan schreef:
Ook mogen we maar aan 1 kant opstijgen.

Ik heb nog nooit gehoord van aan de rechter kant (van het paard) opstijgen, lijkt me nogal vreemd om je, als je toch al moeite hebt met omhoog komen, ook nog eens alle bewegingen in spiegelbeeld te doen... Voor je het weet zit je er verkeerd om op Knipoog !

Van de linkerkant opstijgen is traditie (het was iets met zwaarden..., kun je nagaan hoe oud die traditie is), er is werkelijk geen enkele zinnige reden te bedenken waarom we alleen van de linkerkant op kunnen stijgen. Het is voor jezelf en voor het paard veel beter om links en rechts af te wisselen. Jij wordt er leniger van en je paard groeit minder snel scheef en is niet volkomen gepreoccupeerd op de linkerkant. We doen alles aan de linkerkant: dekens gaan aan de linkerkant vast, hoofdstellen, we lopen aan de linkerkant (traditioneel gezien). Ik durf te verwedden dat er genoeg mensen zijn die zich onveilig voelen als ze aan de rechterkant van een paard lopen. Vind je het raar dat alles aan de linkerkant makkelijker gaat dan aan de rechterkant, we zijn gewoon niets anders gewend. Voetballers trainen toch ook beide benen?
Rechts niet kunnen opstijgen zit echt compleet tussen de oren van paardenminnend Nederland.

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:22

Je zou ook de stijgbeugel langer kunnen maken om hem daarna weer in te korten... of iemand vragen je een voetje te geven. Dan pakt iemand je voet beet en kun jij er makkelijker opkomen. Werkt een beetje hetzelfde als een krukje.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:39

Wij zijn op de manege zelfs verplicht om met een krukje op te stappen, dat is alleen al veel beter voor de rug van het paard en je bent weer even een paar centimeters groter. Dus zoiets zal voor jou ook goed werken, je hoeft minder af te zetten en dus beter voor het paard en voor jou.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:49

wat een kolder dat je niet via een krukje op mag stijgen, maar goed daar kun je het wel lang en breed over hebben maar dat is dan schijnbaar niet de oplossing.
Wat je zou kunnen doen is je beenspieren versterken zodat je je beter af kunt zetten om op het paard te komen.
Dit kun je het beste doen op de trap.
ga beneden staan en zet een voet op de tweede trede en zet je af zodat je je andere voet bij kunt zetten, als dit makkelijk gaat maak je je het wat moeilijker.
ga beneden staan en zet je voet op de derde trede en zet je me je andere voet af zodat je bij die andere voet aan kunt sluiten.
deze oefening doe je dagelijks een aantal malen achter elkaar aan.
Bij mij heeft het wel gewerkt. en daarbij moet ik zeggen vind ik het makkelijker om op een groter paard te komen dan op een kleintje, het klinkt misschien stom maar als je me zag klauteren om op een fjord van 1.45 te komen, je lacht je dood en als je keek hoe ik wat makkelijker op een merens van 1.52 klom, was nog wel wat klauterwerk maar het ging al wat makkelijker. en als je nu kijkt hoe makkelijk ik op mijn verzorgtinker van 1,56 stap.
wereld van verschil, natuurlijk kom de handigheid van het doen ook wel in beeld.
Succes ermee

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:51

begrijp ik eruit dat je wel rechts kan opstappen maar dat niet mag???

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:54

In Engeland is het op de maneges waar ik geweest ben verboden om zonder kruk op te stappen. Sindsdien gebruik ik ook altijd een opstapje.

lovefenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:14

misschien kan je het een paar keer op een kleiner paard proberen daar kom je vaak wat makkelijker op. Knipoog

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:41

lovefenny schreef:
misschien kan je het een paar keer op een kleiner paard proberen daar kom je vaak wat makkelijker op. Knipoog

dat geldt voor mij niet Haha!