Springprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Midy

Springprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 21:27

Hee, ik heb laatst met mijn paard gesprongen. Alleen ik heb een probleem, ze vind het springen ZO leuk, dat ze echt op de hindernis afstormt. Ik heb echt al veel dingen geprobeerd, net voor de hindernis wegsturen, pas bij het afwenden voor de sprong in galop aanspringen. Het helpt gewoon niet. Nu vraag ik mij af, hebben jullie misschien goede tips voor mij? Ik hoop het (A). xx Dieuw

Dess

Re: Springprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:29

Heee.
Dat ken ik, mijn verzorgpony racet ook altijd op de hindernis af.
Ik vind dat zelf niet zo erg, liever wat sneller dan te langzaam.
Wat bij mij helpt is kneepjes in de teugels geven, maar ik weet niet hoe jou pony daar op reageert.
Misschien springles nemen?
Verder weet ik het ook niet.
Succes

shadowm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:58

heeey,.
ik weet ook wat je bedoeld, wat ik zou doen is 2 laage kruisjes zetten een beetje van elkaar af en dan 8en rijden en dan over de hindernis weet niet of je me precies snapt?
of in stap aan komen en dan rustig aan draven gaat ze snel weer omtrekken terug naar het begin en dan weer stappen en weer aan draven voor de hindernis als het nodig is in galop.
maar ik weet veder ook nie echt wat:Pveeel suc6

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:07

heej,

heb ook zo'n pony gehad, alleen die vond het ook leuk om dan af en toe echt plots met zn kop tss zn knieen te duike Clown
in draf er naar toe, versnelt ze , dan zet je der maar in stap, ook die voltes draaien moet je blijven volhouden.
MAAR houd er ook rekening mee dat je haar ook regelmatig eens je hand toestaat.
Heb een tijdje met iem gaan springen en die zei tegen mij dat ik haar been moest bijgeven ipv haar terug proberen te pakken
en idd daardoor kwam zij juist terug! Heel vreemd vond ik .. Maar ik zou het eerst bij die voltes houden en in draf en stap gaan..
Vergeet dus niet zodra ze ook maar een beetje ontspant om zelf eens mee te geven.. Je moet hier wel heel consequent in zijn anders zal het
niet lukken nee..
Veel succes enne laat maar weten hoe het gaat !:)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:10

In een rustige stap aankomen, is de stap niet rustig, dan wegsturen. Vlak voor de hindernis draaf je aan en dan spring je. Bij de meeste paarden helpt dit wel en dit kun je ook makkelijk uitbouwen: steeds een metertje eerder aandraven.
En ook wat al gezegd is: zet je handen niet vast, dan gaan ze er meestal nog harder doorheen.
Oh en dit trucje kan je natuurlijk niet bij een hele hoge hindernis doen he, dan redden ze het niet als je een paar mete van te voren aandraaft. Maar dat lijkt me duidelijk Bloos

viktorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:12

Rennen naar de sprong kan een aantal oorzaken hebben. Allereerst kan het zo zijn dat je paard het inderdaad heel erg leuk vindt. Dan is eht zaak om hem te leren dat als hij gaat racen, hij niet mag springen. Dus lekker vaak met hindernisjes in de bak gaan rijden en gaan dressuren. En als hij lekker rustig en ontspannen loopt, eens een klein sprongetje meenemen. En de keren dat je wel echt gaat springen, is in stap er opaf gaan een goede oefening, maar zorg dan dat je onmiddelijk na de sprong weer gaat stappen. Lukt dat je niet, ben je in de laatste meters voor de sprong toch de controle kwijtgeraakt.
Een andere mogelijke reden is dat je paard nog wat vertrouwen mist. Hierdoor rent hij dan maar heel hard op de hindernis af, zodat hij het snel gehad heeft. In dat geval helpt bovenstaande oplossing niet (dan maak je hem daar alleen maar onzekerder mee), maar moet je rustig aan gaan beginnen. Balkjes lopen, later de laatste uitbouwen tot een kruisje enz. Zo leert het paard op een goede manier erover heen te komen, en krijgt hij er vertrouwen in.
Tot slot kan het ook zo zijn dat jij niet goed mee komt met de sprong, en je paard pijn doet. Ook dan gaan ze vaak rennen. Als dat het geval is, dan zal je eerst aan jezelf moeten gaan werken. Rondjes draven en galoperen in verlichte zit, balkjes lopen, en iemand op de grond die je verteld hoe je het doet.

NatasB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:35

Ik denk dat wat viktorie zegt/schrijft over het moeilijk vinden en het dan omzetten in snelheid heel goed kan en hoe ervaren ben je zelf met springen? het opsluiten en je paard er goed naar de hindernis leiden is heel belangrijk. en je snelheid zegt nix over je hoogte (volgens onze instructeur dan he) Ik denk dat als jij en je paard plezier hebben in het springen je dat vooral lekker moet doen maar ik zal het wel onder begeleiding doen. omhet goed aan te leren,succes

DFromHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 00:43

net voor de hindernis volte op draaien

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:47

Probeer niet te veel je pony met je handen in te houden. Op die manier gaan ze vaak alleen maar harder en kunnen ze erg vlak worden boven de sprong. Probeer wel contact te houden, maar probeer je pony met je zit en been terug te rijden en haar te sluiten voor de sprong. Bij de het springen is de dressuur de basis en elk probleem bij het springen, is met een gerichte dressuurmatige training op te lossen. Mocht je echt verder willen met het springen, zou ik een instructeur/instructrice zoeken die jou goed kan helpen met moeilijkheden bij het springen e.d.

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:53

He of je legt een viertal balken (drafbalken) voor de hindernis. Misschien helpt het en idd zoals al gezegd is veel dressuren tussen de hindernissen door.
succes

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 09:16

DFromHeaven schreef:
net voor de hindernis volte op draaien

Daar zat ik ook aan te denken toen ik dit las.
Drafbalken lijkt me ook een goed idee inderdaad, misschien is springles nemen ook een optie

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:45

Mijn paardje deed dat ook inhetbegin, toen we haar pas hadden. Ze vond (en vindt) springen zo leuk dat ze er heel hard op af stormde. Wij moesten haar dan na de hindernis stil zetten. ho is ho en stil staan. Als we dat maar regelmatig deden werd ze wel rustiger. Nu gaat ze redelijk rustig op de hindernis af. Verder kun je rustig op de hindernis afdraven en blijven zitten tot dat jouw paard springt. Geen lange aanloop nemen (alleen bij lage sprongetjes) en rustig blijven.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 23:17

volte draaien voor de hindernis is niet echt slim, hierdoor leer je hem als het waren weigeren.
Heb dit zelf ook heel erg gehad maar dat was puur mijn eigen fout. Mijn paard is uitzichzelf ook vrij heet, en met springen dus wat meer, ze stormde ook over n hindernis af, of het nou een laag kruisje was of een oxer van 1 meter dat maakte haar niet uit, ik heb wel wat tips voor je:
Probeer vooral niet te knijpen met je benen ook al denk je dat je dit niet doet, vaak doe je het wel omdat je bang bent dat hij weer na de hindernis afstormt.
Je handen moet je gewoon dragen en wat verder naar voren doen zodat het paard de ruimte heeft en niet word tegengehouden , als hij dan nog sneller gaat geef je kleine kneepjes heel snel achter elkaar.
en als laatste heel diep zitten, gewoon overdreven naar achter zitten en je zwaar maken.
Hoop dat je hier wat mee kan, bij mij heeft het ontzettend geholpen, heb er nu helemaal geen last meer van!
ik rij nu heel rustig na een hindernis.
Laat maar wat van je horen als je het teminste wilt proberen!
En stel hij stormt er nog opaf als je dit geprobeerd hebt, dan zet je hem voor de hindernis stil en geen volte draaien!
en probeer ook met losspringen na de hindernis meteen halt en dat doe je dan een paar keer en daarna gewoon door galoperen helpt ook!
Xx

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 09:27

Het kan verschillende oorzaken hebben. Gebrek aan vertrouwen van de pony (vluchtangst), ongehoorzaam, enthousiasme.
Begin alvast met goed losrijden; veel schakelingen in galop. Verder kun je het beste veel lijntjes oefenen (bijv. drafbalk, in-uit, en dan op 2 galopsprongen een steiltje/oxer).
Zelf goed terug blijven zitten en wachten. Niet te graag naar die hindernis heen willen en ontspannen blijven. Als jij gaat trekken wil je pony alleen nog maar harder naar de hindernis toe.

En het belangrijkste; neem goede les.

AmazingSnarf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:17

Probeer anders eens om een hindernisje op een grote volte te zetten en dan afwisselend de hindernis te springen of de volte iets groter te maken en er rustig lang galoperen. Probeer hem op de volte in een rustige galop te houden.

Het voordeel hiervan is dat je niet je paard de bocht omtrekt waarna ie ineens vol enthousiasme een hindernis voor z'n neus ziet waar ie naartoe kan racen. En als je paard op de volte te druk is dan stuur je hem rustig om de hindernis heen. Dat geeft je paard niet het gevoel dat je hem leert weigeren, iets wat wel gebeurt als je hem vlak voor een hindernis wegtrekt.

Succes met het uitproberen van alle tips die je hebt ontvangen! Hoop dat je er wat aan hebt en dat het helpt!

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 15:04

Allemaal heel erg bedankt voor de tips! Ik ga binnenkort weer springen en dan horen jullie van mij!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:40

kan ook lichamelijk probleem zijn. als paarden voor of na de hindernis vluchten.
Heel belangrijk is al praten tegen je paard, geruststellen.
misschien een handige oefening:
drafbalk, 2 meter kruisje. bv 3 galopsprongen stijltje (steeds iets hoger maken) je komt in draf in wat dan makkelijker is, na kruisje galop houden en stijltje nemen. paard moet dan zelf gaan kijken. niet trekken gewoon laten galopperen en als paard en fout krijgt op t stijltje is geen probleem, hierdoor gaat je paard ook nadenken en zal vanzelf minder rennerig worden. stijltje ook wat hoger doen dan komen ze ook gemakkelijker terug. kwestie van paard zelf laten kijken.
succes, als je nog vragen hebt pm je maar ff

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:12

Zoals hierboven inderdaad staat zet eens een hindernis op een volte of een gebroken lijntje. En ga dat eerst vanuit draf oefenen. Blijft je paard in draf rustig voor en na de hindernis?
Dan probeer je het vanuit een rustig galopje.
Gaat het weer mis? Dan ga je hem gewoon een beetje dressuurmatig bezig houden in galop en als je hem weer onder
controle hebt en de aandacht weer bij jou is probeer je het nog eens.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:33

dit gedrag komt ook wel eens voort uit pijn.

Je paard heeft met springen misschien een pijn-assosiatie en wil de sprong snel gehad hebben.....
Pijn kan meerdere oorzaken hebben maar ik zou dit zeker ook meenemen in het beoordelen waar het probleem vandaan komt.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:12

Ik heb nog niet zo lang geleden een zelfde topic geopend! Die van mij vindt het ook geweldig, zodra ze een hindernis ziet wil ze er alleen nog maar overheen! Ik kreeg als advies om in eerste instantie vooral dressuurmatig te rijden tussen hindernissen. Dit heb ik gedaan en toen ze uit eindelijk rustig en ontspannen liep heb ik haar als beloning een kruisje laten springen! Ik merk bij mezelf dat ik haar niet genoeg terug rij en haar teveel vrijheid geef van voor..Waardoor ze als een gek op de hindernis afstormt! Ik ben er nu mee bezig om zolang mogelijk rustig te blijven zitten in het zadel en als ware over de hindernis te kijken (net doen alsof er geen hindernis staat) dit werkt goed! Ze blijft al iets rustiger! Die van mij is ook nog geen ervare springer, dus het zou bij haar ook nog wel een stukje onzekerheid kunnen zijn! Ik zou als ik jou was alleen nooit mijn paard voor de hindernis 'omtrekken'..Je moet haar leren op je zit te reageren..hoe harder jij in haar mond zit hoe meer zij gaat vechten en uiteindelijk verlies je dat toch! Begin anders eens met een drafbalkje op de grond en probeer hier gecontrolleerd overheen te galloperen, probeer hierin ook veel te schakelen, en zet haar halve wege eens stil en gallopeer/draaf dan weer aan! Ik heb binnenkort een aantal springlessen van Edwin Klokman ik zal hem ook eens om advies vragen!

Succes!

DonnaBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:32

Met mijn paard heb ik dat ook heel veel gehad in het begin. Het kost gewoon heel veel tijd om je paard goed onder controle te krijgen. Ik zou het gewoon wat tijd geven en dingen als in draf aankomen en korte lijnen rijden hielpen bij mij ook heel goed.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:34

oh dat had ik ook met een manegepony, toen moest ik in stap aankomen en dan de laatste paar meter voor de sprong aan draven (was voor die pony dan galoperen) en dat ging al veel rustiger xD

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:21

Ik ben niet zon voorstander van er voor weg sturen .. Sommige pony's leren daardoor weigeren(langs de hindernis glippen Tong uitsteken ). Ik heb ook zon pony .. Eigelijk twee Tong uitsteken
Mja wij doen meestal halthouden ruim voor de sprong, dat een paar keer doen, dan krijgen ze het door en dan ga je doen alsof je wilt halthouden en dan toch of de sprong gaan. en idd kneepjes in de teugels, volte oefeningen etc! en je stem wil ook soms helpen!!
Succes!!

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 07:50

Je moet absoluut niet je pony wegsturen voor de sprong, zoals hier door enkele wordt beschreven. Hierdoor leer je je pony als het ware weigeren voor de sprong. Laat je pony een paar meter voor de hindernis halthouden en ga vanuit daar de sprong weer nemen en laat je pony weer halthouden na de sprong. Veel succes!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:59

veel dressuurmatig oefenen. springen is eigenlijk ook dressuur matig een parcours met hindernissen afleggen :p
ik doe met de jonge paarden vaker (die hebben soms ook de neiging te hard te gaan) cavetti of een laag hindernisje en daarvan bv 2, en vanuit een volte galopperen en daan overheen. je moet denken een sprong is eigenlijk een verhoogte en soms een iets vergrote gelopsspring niet meer. beetje spelen met die dingen met je paard, niet teveel druk en stress uitoefenen, zul je zien dat je paard daarna veel meer ontspannen wordt. en mocht ie dan nog eigenlijk te hard gaan (wat ik niet geloof nadat je die oefeningen een tijdje en consequent hebt gedaan) paard x stop zetten stukje voor de hindernis, passen achterwaart, belonen en weer op nieuw aangalopperen volte en weer naar hindernis komen. !! maar zorg als je je paard voor de hindernis halt laat houden nooit daarna de hindernis voorbij rijden, blijft voor de hindernis maar daar die volte en weer aanrijden!!