Chantal met Graciella @ work met stang en trens.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberleyvg

Chantal met Graciella @ work met stang en trens.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 19:46

Hallo allemaal,

Dit is een vriendin van mij op haar eigen paard waar ze nu m1 mee start. dit is de 2de keer dat ze hem met stang en trens rijd. Het paardje is 6 jaar. Commentaar mag wel opbouwend.
Zonder cap eigen risco

Haar lieve hoofdje.
Afbeelding
Wat draf werk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat galop werk.
Afbeelding

Wat buiten op het harde.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en der lieve hoofdje nog een keer Lovers
Afbeelding

Dank je wel voor het kijken.

-xxx-

sherr

Re: Chantal met Graciella @ work met stang en trens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:48

heey

bekende omgeving veldstar zeker?
ziet er netjes uit hoor.

AshleyZoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:51

wat een leuk paardje maar ik herken die achtergrond is dat bij veldstar in almere

Amberrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:53

Ziet er leuk uit hoor, beetje rare momenten soms haha

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:54

Ik vind het eerlijk gezegd best gevaarlijk om over het harde te galopperen.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:54

Even wat anders, waarom begint ze nu al met stang en trens?

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:55

leuk paardje..ik ken het ook! Ja daar komt een paard vandaan van een vriendin..mischien dat je hem kent?
Ugo t?

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:06

Zoals Sherr al zegt, is dit bij Veldstar? Ik heb nog samen op stage gezeten met Jasper en Maria Lachen Toffe mensen.

Leuk paard Lachen
Laatst bijgewerkt door BlueMilk op 31-12-07 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:08

Ik vind het wel mooie foto`s, maar eerlijk gezegd vind ik het paard nog niet zo super gesloten lopen.
En ik vraag me inderdaad ook af waarom ze op het harde gallopeerd en waarom ze nu al met stang en trens rijdt.

LisaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:08

Leuk paard, ziet er netjes uit.
Maar waarom nu al met stang en trens? Ik vind dat zo zonde.. als je zonder kunt, zou ik het proberen Lachen
En galopperen op het harde lijkt me ook niet echt goed voor de pezen..

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:09

Zozo, ambitieus hoor, m1 en al beginnen met stang en trens Haha!.
Oefent ze het vaker? Over het harde draven/galloperen? Vind het een leuk paard maar nog lang niet hier aan toe, hij loopt nog helemaal niet gesloten..

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:10

Welke gek gaat er op asfalt galloperen? Beetje onverantwoord vind ik dit, dat zou elke ruiter, en vooral een M ruiter toch moeten weten! Voor de rest moet het paard gesloter lopen.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:13

beetje vreemd om op een 6 jarig paard al met stang en trens te rijden.

Priscilla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:15

Om eerlijk te zijn vind ik haar nog lang niet toe aan een S&T
in galop valt ze helemaal uit elkaar
zorgen dat het meer van achteren komt en dan opvangen Lachen
Voor de rest teugels mogen wel ietsjes korter & haar handen meer naar beneden & tenen naar binnen

voor de rest leuk paard Lachen

xMK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:19

Ik vind het ook wel een beetje onverantwoord. Ik vind het paard nog helemaal niet mooi gesloten en galopperen over de straat is echt niet goed voor de pezen. Dat moet je als je M1 bent wel weten. Maar wel een mooi paard, ik zou er maar zuinig op zijn.

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:34

Leuk paardje hoor! Maar waarom nu al met stang en trens? Dat is toch zonde, als je zonder kan is toch veel lekkerder! En, galopperen op het harde is niet echt goed voor de pezen lijkt mij..

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:45

Heej, leuk paard maar mag idd meer over de rug Knipoog
Je kan nog best even wachten met S&T denk ik tot als het echt nodig is, dan ben je zelf als ruiter ook veel bewuster van je hulpen want tenslotte doet het paard enkel wat jij vraagt Lachen Is niet aanvallend bedoelt maar jij moet ook zeker zijn dat je hiermee kan rijden voor je het aan je paard gaat aanleren. Als je al ervaring hebt met dit rijden neem ik mijn woordne terug maar dan nog is je paard nog een beetje onervaren vrees ik.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 23:43

Ik wil beginnen met zeggen dat ieder het recht heeft om te voelen wat het is om met stang en trens te rijden, maar... ik zou het liever onder begeleiding zien.
Ik zie duidelijk nog veel te grove hulpen voor dergelijk instumentaal, mede doordat de teugels wat lang zijn, of eigenlijk de basis handhouding niet zo denderend is. De amazone mag de handen wat meer boven de schoft en bij elkaar plaasten (hoewel met haar vrij korte armen wellicht meer gewoon boven zadel) en van daaruit met de vingers en polsen werken, ipv de hele hand opzij of naar achteren te brengen wat ik hier en daar zie.
De rechter stangteugel hangt op een gegeven moment los. Ik kan niet helemaal zien wat er met de linker gebeurd op dat moment, maar die lijkt toch niet zo los te hangen. Twee lossige stangteugels mag natuurlijk, maar 1 niet.
Ik weet niet of ze op de tweede rijfoto aan het lichtrijden is, het lijkt eer een beetje op, maar anders zit ze gewoon te ver naar voren en ze trekt daarbij de hielen op. Dit is een zeer zwakke positie. Zou het paard plots stoppen, dan kiept ze over de hals eraf.
De vierde rijfoto zou heel mooi zijn geweest als de handen netjes naast elkaar hadden gestaan. Ik hoop dat je ziet wat er mis is met de handen. Ze werkt ermee bij de buik en gewoon te grof (hand naar achteren halen). Met stang en tens kun je de hulpen juist nog veel meer verfijnen.
Ik ben wel blij te zien dat het paard niet te diep wordt getrokken, een makkelijk gemaakte fout.

En ik ga mee in de mening dat hard draven en galopperen niet op asfalt thuis hoort. Het geeft slecht te absorberen schokken, die dus de gewrichten en pezen aandoen en er is een enorm slipgevaar en juist met dat soort glijders scheuren pezen...

Ik zie een braaf paard met mogelijkheden en een amazone met inzet, die nog wel moet leren minder met de handen te doen dan ze wellicht gewend is als ze met stang en trens rijdt, en de handen beter moet plaatsen.

Overigens is er geen enkel leeftijd gebonden aan het gebruik van stang en trens. Een paard hoeft er niet "rijp" voor te zijn, het is de ruiter die moet leren er mee om te gaan.

m8eld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 00:23

Sorry, ik snap de nut er niet van om met een 6 jarig paard al met stang en trens te rijden die nog 'maar' M1 loopt. Het lijkt zolangzamerhand een trend te worden om met stang en trens te rijden helaas ten onkoste van het paard. Lang leve de trens en heb dan ook diepe respect van de mensen die Z paarden op een gewoon trensje kunnen rijden.
Het ziet er uit alsof ze met een harde hand rijdt en galloperen op asfalt snap ik ook niet.
Leuk paard verder.....

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 00:42

Lusitana schreef:
Ik wil beginnen met zeggen dat ieder het recht heeft om te voelen wat het is om met stang en trens te rijden, maar... ik zou het liever onder begeleiding zien.
Ik zie duidelijk nog veel te grove hulpen voor dergelijk instumentaal, mede doordat de teugels wat lang zijn, of eigenlijk de basis handhouding niet zo denderend is. De amazone mag de handen wat meer boven de schoft en bij elkaar plaasten (hoewel met haar vrij korte armen wellicht meer gewoon boven zadel) en van daaruit met de vingers en polsen werken, ipv de hele hand opzij of naar achteren te brengen wat ik hier en daar zie.
De rechter stangteugel hangt op een gegeven moment los. Ik kan niet helemaal zien wat er met de linker gebeurd op dat moment, maar die lijkt toch niet zo los te hangen. Twee lossige stangteugels mag natuurlijk, maar 1 niet.
Ik weet niet of ze op de tweede rijfoto aan het lichtrijden is, het lijkt eer een beetje op, maar anders zit ze gewoon te ver naar voren en ze trekt daarbij de hielen op. Dit is een zeer zwakke positie. Zou het paard plots stoppen, dan kiept ze over de hals eraf.
De vierde rijfoto zou heel mooi zijn geweest als de handen netjes naast elkaar hadden gestaan. Ik hoop dat je ziet wat er mis is met de handen. Ze werkt ermee bij de buik en gewoon te grof (hand naar achteren halen). Met stang en tens kun je de hulpen juist nog veel meer verfijnen.
Ik ben wel blij te zien dat het paard niet te diep wordt getrokken, een makkelijk gemaakte fout.

En ik ga mee in de mening dat hard draven en galopperen niet op asfalt thuis hoort. Het geeft slecht te absorberen schokken, die dus de gewrichten en pezen aandoen en er is een enorm slipgevaar en juist met dat soort glijders scheuren pezen...

Ik zie een braaf paard met mogelijkheden en een amazone met inzet, die nog wel moet leren minder met de handen te doen dan ze wellicht gewend is als ze met stang en trens rijdt, en de handen beter moet plaatsen.

Overigens is er geen enkel leeftijd gebonden aan het gebruik van stang en trens. Een paard hoeft er niet "rijp" voor te zijn, het is de ruiter die moet leren er mee om te gaan.

Hier ga ik hélémaal in mee!

Edit:

Ik zou het paard eerst veel meer gaan sluiten, en goed op het achterbeen zetten voordat je überhaubt goed met stang en trens kunt rijden.
Stang en trens is idd alleen maar om je hulpen te verfijnen, dus het paard meer te sluiten.
Maar als je paard nog niet verzameld genoeg is, heeft met stang en trens rijden nog zeker geen nut.
Ik ken een aantal meisjes, die dachten van goh wat leuk, ik gooi er ook eens een stang en trens in (bij een C-D pony.), en de eerste keren pikte die pony's het nog wel, maar zodra ze weer op trens gingen rijden werd het bonje.
Dat is puur gekomen doordat ze met de stang en trens een veel ste sterke hand had (wat ik op de foto's ook terug zie) En dan op trens denken dat ze dan makkelijk zijn, nou mooi niet.

Wees alsjeblieft zuinig op dit paard en rij het niet te snel kapot om te vrpeg zonder goede begeleiding met stand en trens te rijden!

Dit is niet aanvallend bedoeld maar puur alleen als advies, of wat dan ook.
Laatst bijgewerkt door marillion op 01-01-08 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 00:46

Ik snap net als de rest het nut niet om de mond van het dier maar vol te hangen met ijzer, omdat de eigenaar vindt dat het daar wel aan toe is, nu ze de L2 uit is.

Vind dat het meisje die het paard rijdt geen nette handhouding heeft, en daarbij vind ik die houding teveel veranderen door de foto's heen dat ik nooit geloof dat het verstandig is om nu al met stang en trens te rijden.

Zoals al gezegd is: eerst maar eens zien de Z te bereiken, een nette houding krijgen, het paard meer gesloten en op de achterhand rijden, en dán eens in een les die stang proberen.

Ik vind het véél knapper dat er mensen die in de hogere klasses gewoon nog op een trensje trainen, dan de mensen die in de M1 al alles erin en eraan hangen wat maar kan..

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 00:52

Ik heb nog even zitten kijken, en ik vind dat het achterbeen gebruik van het paard ook een beetje achterwegen blijft.
Ook vind ik dat het paard in de appuyamenten (tenminste daar lijkt het meeste op) haar hoofd kantelt.
En dan als laatste nog vind ik dat je de stang erg strak hebt voor de 2de keer met stang en trens, laat dat ding de eerste paar keer geloon lekker los hangen.

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 01:03

Heel erg leuk paard!

Amazone moet bij het wijken wel opletten dat ze haar handen niet als stuur gaat houden, dus niet één hand hoger dan de ander. Hierdoor kantelt het paard zijn hoofd.
S&T vind ik er het mijne van en zou ik zelf bij mijn 6-jarige er voorlopig niet inhangen.
Galopperen op het asfalt.. lijkt me toch wel iets wat je moet weten, dus dat weet ze dan ook weer voor volgende keer Lachen

Verder ziet het drafwerk er netjes uit, galop vind ik nog wat onbehouden en ''lang''.
Verder veel succes!

Boldguy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 01:50

heey waarom rij je graciella nu al met stang en trens??

xsyl

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 08:32

ik heb een paar keer gelezen ik zou bij een 6 jarige geen stang en trens inhangen ?? sorry dat ik het zeg maar mijn paard is 5 en die heeft ook al een paar keer (tijdens een buiten stap ritje) een stang en trens in gehad ik rij nu na 4 wedstrijden in het M2 M2 + 9 maar ik vindt dat je je paard best wel langzaam kan laten wennen aan zo'n mond vol,al vind ik wel wat de meeste ook zeggen dat het paard wel iets meer gesloten mag