Wie weet er raad met mijn paard????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lika93

Wie weet er raad met mijn paard????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 21:04

Beste Bokkers,

Wie herkent zich in mijn verhaal, en wat hebben jullie ertegen gedaan?
Ik heb een ruin van 10 jaar, die super braaf is met poetsen enz, maar 's Winters is het een tijdbom.
Naar buiten gaan gaat echt niet meer, hij denkt alleen maar aan rennen, wat je ook doet, hij blijft maar doorgaan. Met de gevolgen van dien. Er zit totaal geen rem meer op. Vorige week Vrijdag had ik zelfs bijna een ongeluk met hem. Ik ging samen met mijn vriendin en haar paard naar buiten, we stonden even stil, meneer draaide om en weg was hij. Hij is in volle rengalop JA RENGALOP Huilen (over de gladde weg) met mij de straat op gerent, ondertussen gleed hij bijna uit maar dat deerde hem niet.
Toen kwam er een stoet begravenis auto's aan, dus ik zag de buil al hangen. Ondertusse was ik bezig hem tot stilstand te krijgen maar dat lukte totaal niet omdat ik me aan het focussen was om sowieso te blijven zitten! (als ik zou vallen zou ik zeker weten iets breken. Ik had gelukkig wel een cap op)
Ik heb hem uiteindelijk toch tot stilstand gekregen omdat ik hem een weggetje in had gestuurt (met me laatste beetje kracht). Vandaag met m'n bijrijdster was het wéér raak!
Zij helpt mij met het rijden van m'n pony, heeft zelf een paard gehad en heeft ondertussen al 17 jaar rijervaring. Zij ging vandaag met hem naar de Duinen (wat meestal wel redelijk goed gaat).
Nog geen stap in de Duinen gezet en meneer was weg! hij bleef rennen en ze kreeg hem niet tot stilstand. Rennen, rennen, rennen... Ze heeft hem uiteindelijk op een groep Schotse Hooglanders af moeten sturen voordat hij stil stond. Dit is toch werkelijk niet normaal?
Bij de vorige eigenaar is hij Western bereden en zij heeft 6x in de week bos gecrost (hij zal het wel gewent zijn, zodra hij een bos ziet woepatee weg is meneer).
Het gaat in de zomer wel redelijk goed omdat hij dan ook op het land staat.
Het zadel ligt goed (pas nog na gekeken) dus daar kan het niet aan liggen. Ik zit met m'n handen in het haar. M'n ouders vinden ook dat dit toch wel erg uit de hand loopt.
Ik moet er nog wel even bij zeggen dat hij 20uur per dag op stal staat.
De oplossing lijkt me enigzins simpel, hij moet bij de andere paarden in de paddock waardoor hij z'n energie meer kwijt kan.
Maar ik ken hem, in de bak staat hij ook alleen maar stil. Huilen
Ik zit bijna elke dag tot half 5 op school, dus ik kan ook niet 2x per dag heen gaan.
Ik weet gewoon 99,9% zeker dat hij nergens pijn heeft, en dat het gewoon ge-etter is.
Ik heb vlede winter een Pelhalm gekocht, maar daar geeft hij niet om. Daar ben ik dus meteen maar weer mee gestopt omdat ik eigelijk wil dat ik hem gewoon met een normaal trensje kan rijden.
Had ik dit maar geweten voordat ik hem kocht. Ik wil heel graag verder komen in de Dressuursport maar hij vertikt het om ook maar 2 minuten ontspannen te lopen. Áls hij loopt, loopt hij ook goed maar er hoeft maar een blaadje groener te zijn dan de ander en hij is weer helemaal uit z'n ontspanning/concentratie, zo kan dit toch ook niet op Concour?

Wie heeft hier ervaring mee, en wat hebben jullie ermee gedaan?
Ik hoop op reacties want ik weet me geen raad.

Alvast bedankt! Ach gut

FriesWytske

Re: Wie weet er raad met mijn paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:11

Als ik jou was zou ik hem dan aan de longeerlijn zetten voordat ik zou gaan rijden. En hem dan eerst goed door laat lopen, zodat de ergste energie eruit is. En misschien minder brok geven. Die van mij is 's winters ook altijd fris. Maar ik gooi haar er altijd even uit en zij leeft zich ook uit dan. En ze gaat terug in haar brok. En als dit niet lukt zorgen voor een goede instructie.

kinslayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:12

wta hierboven gezecht wordt, laat hem de energie er zelf eens uitgooien voor je erop gaat.
doe dit niet te vaak, dan kweek je alleen maar meer conditie

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 21:12

Ik heb een goede instructrise Knipoog
Bedankt voor je reactie

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:15

Dit is best een gevaarlijke situatie voor jou en je paard.
ik denk dat er misschien twee dingen aan de hand kunnen zijn.
hij heeft teveel energie, toch kijken of hij langer uit stal kan.
Daarbij is hij misschien anders gewend. mijn paard mocht ook overal crossen. Zand van crossen en gras ook.
ik heb hem eerst geleerd te stappen. De eerste tijd hield iemand hem dan ook vast. Daarna heb ik het uitgebreid met stukjes draf en nog weer later een galopje erbij. maar dit kost wel tijd. Dit is niet binnen een paar dagen afgeleerd.
Daarnaast ben ik grondwerk gaan doen zodat de band tussen ons werd versterkt.
ik zou hier niet zomaar meer mee de weg opgaan. Zoek echt iemand die je hierbij helpt. Veel succes!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:15

Je geeft het antwoord zelf al: hij staat 20 uur per dag op stal. Dan zou ik ook even goed gaan rennen als ik er dan eindelijk uit mag.
Zorg dat je paard wat vaker buiten komt, meerdere malen per dag de stal uit, sociaal contact en een uitlaatklep voor z'n energie.
Pas ook het voer aan: handje brok en veel ruwvoer. Als je niet intensief traint hoeft er echt niet meer dan een halve kilo per dag in.
Gewoon vaker eruit, dat is de oplossing. geen scherper bit of hulpteugels.

kinslayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:17

20 uur per dag op stal??
Dan vind ik het niet gek dat hij/zij zo doet....

Voer direct naar beneden... en probeer hem er vaker uit te krijgen!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:20

Doet jouw paard ook zo in de bak? Of enkel als je buiten gaat rijden?
Is hij geschoren? Hoeveel eten krijgt hij? Staat hij in de zomer veel buiten?

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:21

Hulpteugel in ........ en anders gewoon niet meer buiten rijden, maar lekker trainen in de hal?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:25

Citaat:
De oplossing lijkt me enigzins simpel, hij moet bij de andere paarden in de paddock waardoor hij z'n energie meer kwijt kan.
Maar ik ken hem, in de bak staat hij ook alleen maar stil.

Je hebt de oplossing al genoemd, en dat is kennerlijk ook mogelijk! Lachen

Hij hoeft niet te ´rennen´ om zijn energie kwijt te raken. Alleen het buitenstaan en een beetje rondsjokken met vriendjes zorgt al dat je paard minder stress zal opbouwen dan als hij in zijn stal moet staan. Het is niet zozeer dat hij moet ´rondrennen´ (en ze leggen echt wel wat af als ze de hele dag buitenstaan hoor Knipoog ) en dan rustiger zal zijn, als wel dat het meer stress-vrij is en hij daardoor niet meer ´ontploft´ als hij eindelijk naar buiten mag. Nu wil hij namelijk én de benen strekken én even ontladen. Als hij gewoon buitenstaat is geen van beide nodig omdat al in die behoefte is voorzien / geen stress is opgebouwd. Lachen

Als je de mogelijkheid hebt zou ik hem dus zeker buiten zetten. Ja Ik denk echt dat dat een hoop problemen oplost.

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 21:25

In de bak doet hij het in de winter ook ja. Hij is geschoren, en krijgt 1 kilo bix per dag.. & 3x per dag hooi. Ik ga sowieso het bix minderen lijkt me een slim plan.
henkb ik rij met thiedeman (op z'n lost)
Izzy19 hij staat in de zomer 24uur per dag buiten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:30

hoe lang heb je je paard al? Je zegt dat de vorige eigenaar hem western heeft gereden, misschien begrijpt hij jouw hulpen nog niet goed.... dat je hem onbewust dus opdracht geeft om harder te gaan terwijl je eigenlijk wilt stoppen... misschien zou je eens met de vorige eigenaar kunnen overleggen, of met iemand die verstand heeft van westernrijden.
vervelend probleem lijkt me, ik kan me voorstellen dat je er erg onzeker van wordt, en dat je ouders hier ook niet blij mee zijn.
terug in voer, en voor je gaat rijden eerst longeren is ook wel aan te raden. succes er mee!!

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 21:34

Ik heb mn paard nu 1 jaar en 2 maanden.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:44

elanor schreef:
Je hebt de oplossing al genoemd, en dat is kennerlijk ook mogelijk! Lachen

Hij hoeft niet te ´rennen´ om zijn energie kwijt te raken. Alleen het buitenstaan en een beetje rondsjokken met vriendjes zorgt al dat je paard minder stress zal opbouwen dan als hij in zijn stal moet staan. Het is niet zozeer dat hij moet ´rondrennen´ (en ze leggen echt wel wat af als ze de hele dag buitenstaan hoor Knipoog ) en dan rustiger zal zijn, als wel dat het meer stress-vrij is en hij daardoor niet meer ´ontploft´ als hij eindelijk naar buiten mag. Nu wil hij namelijk én de benen strekken én even ontladen. Als hij gewoon buitenstaat is geen van beide nodig omdat al in die behoefte is voorzien / geen stress is opgebouwd. Lachen

Als je de mogelijkheid hebt zou ik hem dus zeker buiten zetten. Ja Ik denk echt dat dat een hoop problemen oplost.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Verder goed op je eigen zit letten, klem je (onbewust) je knieeen vast aan het zadel en/of zet je (onbewust) teveel spanning op de teugels? Deze (onbewuste) spanning breng je dan over op je paard waardoor hij niet meer weet wat hij moet. Als er iets engs/spannends is dan gaat een paard rennen omdat het een vluchtdier is, dat is dan ook wat hij doet als je gespannen op je paard zit. Dat is heel normaal, dat doen heel veel mensen, het is een vicieuze cirkel die je moet zien te doorbreken. Misschien verstandig iemand meenemen naar het bos die hem vasthoudt aan een touw?

En een paard ettert niet, een paard is juist heel eerlijk en houdt jou een spiegel over hoe jij met hem omgaat.

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 21:45

En een paard ettert niet, een paard is juist heel eerlijk en houdt jou een spiegel over hoe jij met hem omgaat.

daar is idd wel iets over te zeggen ja.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:48

Vreemd dat als jij goede instructie heb jouw paard nog steeds zo doet. Buiten het feit dat het paard inderdaad gewoon naar buiten moet. Het gaat niet om het rennen buiten, maar om het sociaal gedrag dat het dier uit kan voeren. Een paard is een kudde dier. Omgang met andere paarden verlaagd de stress en spanning in paarden enorm.
Verder zou ik aan je eigen rijvaardigheid werken (houding, zit, ademhaling) zodat je je paard ook beter kan gaan begeleiden.

Succes met je paard!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:48

Maar meid, verdiep je eens in de psyche en behoeften van het paard (bijvoorbeeld op http://www.paardnatuurlijk.nl, daar staat een mooi begin) en dan merk je zelf ook wel ook waar je problemen vandaan komen.
Paarden zijn super eerlijke dieren die nooit zomaar iemand kwaad zouden doen, maar het zijn wel dieren die op impulsen leven. Als jij je kunt inleven in je paard, kun je die impulsen zien aankomen en tot iets positiefs omzetten. Steek er gewoon wat uurtjes studie in en dan ben je al een eind verder.

mkvdiest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:53

sorry hoor maar ik vraag me na deze reactie wel ff af hoeveel penny meisjes hier hebben geantwoord???

Het gaat niet zo zeer om zijn energie want hij mag van ons best rennen en hij krijgt echt super veel beweging elke dag!
Het gaat erom dat we geen enkele controle over hem hebben!! We rijden gewoon in stap en opeens knalt ie weg en het enige wat je kan doen is vasthouden of proberen richting een boom te sturen (trekt hij zich ook niet altijd wat van aan) hij scheurd ook zo naast het ruiterpad door tussen bomen door enzo dat boeit hem weinig.
Op de gewone ruiterpaden heb ik dan nog wel controle, maar in de duinen gaat er echt een knop om tussen die oren...
Ik rijdt hem zelf enkel met martingaal omdat ik nie zo van die bijzetteugels houdt en ook vind dat het gewoon zonder moet kunnen...

Alleen Clyde en Elanor hebben tot nu toe een echt zinnig antwoord gegeven... ben benieuwd of er nog meer echt goede tips komen

Ohw en ik let juist enorm goed op dat ik altijd ontspannen zit en dat is dus ook niet de oorzaak...

Laura_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:56

Oei, je mag echt heel blij zijn dat jouw niks overkomen is en jou berijder ook niet. Ik zou hem voor het rijden gaan longeren zodat hij zijn ergste energie kwijt is. En dan ook echt goed longeren.

Laat je nog wel even horen hoe het over een tijd gaat?

laura

mkvdiest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:58

bingo... weer een penny meisje

mkvdiest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:00

even voor alle duidelijkheid....

Longeren werkt hooguit 2 weken... daarna heeft het paard inmiddels de conditie opgebouwd om te kunnen longeren voor het rijden... oftewel lijkt me nie echt handige oplossing!!

en het gaat ook nie om het tempo want we houden wel van racen, het gaat erom dat hij niet GEHOORZAAMT buiten!!

Dus a.u.b. ook geen minder voer enzo meer tips...want zoiets is ook bullshit, ook een paard met energie moet luisteren naar de ruiter.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:05

mkvdiest, het beeld wat jij schetst vind ik wel heel anders dan in de beginpost. Knipoog

Daarin staat:

Citaat:
's Winters is het een tijdbom.
Het gaat in de zomer wel redelijk goed omdat hij dan ook op het land staat.
Ik moet er nog wel even bij zeggen dat hij 20uur per dag op stal staat.

Dus lijkt het een ´tijdelijk´probleem met een zoals gezegd voor de hand liggende oplossing. Omdat het probleem van ´spanning´ nog aan het einde wordt genoemd blijft het belangrijk dat hij meer naar buiten komt, omdat dat duidt op stress, hetgeen niet is op te lossen doordat hij van jullie best mag rennen en genoeg beweging krijgt. Dat is wel goed dat hij dat mag, maar dat verhinderd niet dat hij op stal toch stress opbouwd. Lachen

Als het probleem meer is wat jij noemt, namelijk als ik zo vrij mag zijn dat dit paard een onopgevoede hork is die over jullie heen walst en geen geen goede basisopleiding heeft gehad, dan zou ik iemand met veel ervaring erbij halen om dit samen met jullie op te lossen. In dat geval denk ik namelijk dat het paard gewoon geen idee heeft dat ho=ho. Knipoog Daar is geen simpel trucje voor, dat wordt heropvoeden. Lachen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:06

mkvdiest schreef:
even voor alle duidelijkheid....

Longeren werkt hooguit 2 weken... daarna heeft het paard inmiddels de conditie opgebouwd om te kunnen longeren voor het rijden... oftewel lijkt me nie echt handige oplossing!!

en het gaat ook nie om het tempo want we houden wel van racen, het gaat erom dat hij niet GEHOORZAAMT buiten!!

Dus a.u.b. ook geen minder voer enzo meer tips...want zoiets is ook bullshit, ook een paard met energie moet luisteren naar de ruiter.

Uiteraard, maar door het voer te minderen is dat wel een stuk gemakkelijker. Heb jij wel eens opgepast op kinderen met een sugarrush?

Respect voor de ruiter bereik je ten eerste op de grond, doormiddel van grondwerk en inzicht in het wezen van het paard. Zeg dus niet dat er hier geen goede tips bij staan. Als er iemand Penny bezig is, dan ben jij dat, omdat je niet verder kijkt dan je neus lang is met zulke opmerkingen. Sorry, dat moest er even uit.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:06

Zo hey, mensen doen de moeite om jou van tips te voorzien en ze worden gelijk afgeschreven als penny meisje!! Aardig. Ik denk dat de tip van Alicia2u een goede is voor jou, verdiep je in een paard. Ga eens terug naar de roots wat is de werkeliijke behoefte! Een paard wat 20 uur per dag op stal staat is zo onnatuurlijk als het maar kan. Ga daar eerst maar eens wat aan veranderen, kun je dit zelf niet verwissel dan van stal!

Laura_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:08

mkvdiest schreef:
bingo... weer een penny meisje

Je hoeft niet gelijk zo te reageren!