Wie herkent zich in mijn verhaal, en wat hebben jullie ertegen gedaan?
Ik heb een ruin van 10 jaar, die super braaf is met poetsen enz, maar 's Winters is het een tijdbom.
Naar buiten gaan gaat echt niet meer, hij denkt alleen maar aan rennen, wat je ook doet, hij blijft maar doorgaan. Met de gevolgen van dien. Er zit totaal geen rem meer op. Vorige week Vrijdag had ik zelfs bijna een ongeluk met hem. Ik ging samen met mijn vriendin en haar paard naar buiten, we stonden even stil, meneer draaide om en weg was hij. Hij is in volle rengalop JA RENGALOP
(over de gladde weg) met mij de straat op gerent, ondertussen gleed hij bijna uit maar dat deerde hem niet.Toen kwam er een stoet begravenis auto's aan, dus ik zag de buil al hangen. Ondertusse was ik bezig hem tot stilstand te krijgen maar dat lukte totaal niet omdat ik me aan het focussen was om sowieso te blijven zitten! (als ik zou vallen zou ik zeker weten iets breken. Ik had gelukkig wel een cap op)
Ik heb hem uiteindelijk toch tot stilstand gekregen omdat ik hem een weggetje in had gestuurt (met me laatste beetje kracht). Vandaag met m'n bijrijdster was het wéér raak!
Zij helpt mij met het rijden van m'n pony, heeft zelf een paard gehad en heeft ondertussen al 17 jaar rijervaring. Zij ging vandaag met hem naar de Duinen (wat meestal wel redelijk goed gaat).
Nog geen stap in de Duinen gezet en meneer was weg! hij bleef rennen en ze kreeg hem niet tot stilstand. Rennen, rennen, rennen... Ze heeft hem uiteindelijk op een groep Schotse Hooglanders af moeten sturen voordat hij stil stond. Dit is toch werkelijk niet normaal?
Bij de vorige eigenaar is hij Western bereden en zij heeft 6x in de week bos gecrost (hij zal het wel gewent zijn, zodra hij een bos ziet woepatee weg is meneer).
Het gaat in de zomer wel redelijk goed omdat hij dan ook op het land staat.
Het zadel ligt goed (pas nog na gekeken) dus daar kan het niet aan liggen. Ik zit met m'n handen in het haar. M'n ouders vinden ook dat dit toch wel erg uit de hand loopt.
Ik moet er nog wel even bij zeggen dat hij 20uur per dag op stal staat.
De oplossing lijkt me enigzins simpel, hij moet bij de andere paarden in de paddock waardoor hij z'n energie meer kwijt kan.
Maar ik ken hem, in de bak staat hij ook alleen maar stil.
Ik zit bijna elke dag tot half 5 op school, dus ik kan ook niet 2x per dag heen gaan.
Ik weet gewoon 99,9% zeker dat hij nergens pijn heeft, en dat het gewoon ge-etter is.
Ik heb vlede winter een Pelhalm gekocht, maar daar geeft hij niet om. Daar ben ik dus meteen maar weer mee gestopt omdat ik eigelijk wil dat ik hem gewoon met een normaal trensje kan rijden.
Had ik dit maar geweten voordat ik hem kocht. Ik wil heel graag verder komen in de Dressuursport maar hij vertikt het om ook maar 2 minuten ontspannen te lopen. Áls hij loopt, loopt hij ook goed maar er hoeft maar een blaadje groener te zijn dan de ander en hij is weer helemaal uit z'n ontspanning/concentratie, zo kan dit toch ook niet op Concour?
Wie heeft hier ervaring mee, en wat hebben jullie ermee gedaan?
Ik hoop op reacties want ik weet me geen raad.
Alvast bedankt!

Ik denk echt dat dat een hoop problemen oplost.