Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:wino wordt 2 keer in week aan de dubele lijnen getraind. Hierdoor wordt hij mooi in de bovenlijn en gaat goed over de rug lopen. ook mag hij wel eens stug worden als ik alleen maar rijdend train. Met 2 maal wekelijks dubbele longe heeft hij hier geen last van. Ook voor het rechtrichten is de dubbele longe ideaal voor ons.
Daarnaast probeer ik 2 tot 3 maal onder het zadel te trainen. dan ben ik voornamelijk met overgangen, rechtrichten tempowisselingen bezig. Puur de basis. Op momenten dat hij er aan toe is pak ik eens wat oefeningen mee. Zoals wijken en schoudervoor/binnewaarts. Op dit moment is hij scheef en komen we dus niet aan deze oefeningen toe. Behalve schoudervoor, want dat gebruik ik weer voor het rechtrichten.
Ik rijdt dus eigenlijk alleen maar basis en daarnaast wat het nivo mij aanbiedt. Wat op dit moment vrij weinig is.
Dus wordt hij 4 tot 5 keer in de week getraind. Wat ik voor zijn leeftijd meer dan voldoende vindt. Ik train niet bijster intensief. Goed is goed. Rijden is voor mij meer een controle of hij nog aan de hulpen staat en recht is. Intensief trainen zijn we nog niet aan toe. Voor de rest blijf ik overal vanaf totdat de basis bevestigd is. Vrij eenvoudig, maar wel doeltreffend.
Noukie schreef:Ik train om mijn paard te verbeteren, waardoor hij de in de proef gevraagde oefeningen steeds makkelijker gaat lopen en weer een stapje verder kan. Paardgericht dan dus zoals jij het omschrijft.
Urielle schreef:Beiden. Ik doe een poging het fysiek van mijn paard te verbeteren met oefeningen, maar anderzijds moeten bepaalde oefeningen er ook op gezet worden voor de proef.
Nimmy schreef:Steeds vaker zie je op HAW topic met paard in de krul zoals in de proef zou moeten, maar met weggedrukte rug etc..
maar hoe train jij en waarom...
proefgericht, met als doel de oefening of juist paardgericht met de oefening als middel..
Nimmy schreef:Urielle schreef:Beiden. Ik doe een poging het fysiek van mijn paard te verbeteren met oefeningen, maar anderzijds moeten bepaalde oefeningen er ook op gezet worden voor de proef.
maar als je paardgericht traint komt die oefening toch vanzelf aan bod? of niet?

Urielle schreef:Beiden. Ik doe een poging het fysiek van mijn paard te verbeteren met oefeningen, maar anderzijds moeten bepaalde oefeningen er ook op gezet worden voor de proef.
Goofy44 schreef:Een proefje rijden op een wedstrijd doet het paard dan bij wijze van spreken met de neusgaten dicht.
Goofy44 schreef:Een dressuur proef is daarom ook geen bewijs dat je je paard goed africht, traint, rijdt en gymnastiseert. In feite laat je gangen en bewegingen zien, dus zaken die het gereedschap zouden moeten zijn, die je nodig hebt om een goed en betrouwbaar (rij)paard te kunnen krijgen.
Goofy44 schreef:Winstpunten of een oranje lint is geen garantie voor goed rijden en een goed afgericht paard.
Noukie schreef:Paard met weggedrukte rug hoort in de proef ook niet.
Dus dat is hoe dan ook verkeerd rijden.
Ik train om mijn paard te verbeteren, waardoor hij de in de proef gevraagde oefeningen steeds makkelijker gaat lopen en weer een stapje verder kan. Paardgericht dan dus zoals jij het omschrijft.