Hoe train jij je paard door de week?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

Hoe train jij je paard door de week?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 11:10

Zat me af te vragen of er mensen zijn die volgens een bepaald 'systeem' of ritme hun paard trainen.
Zullen er vast zat zijn, ghehe.

Maar vertel, waarom train je ze zo? Waarom is dat volgens jou positief?

Ik rij zelf meestal een keer of 4 in de week.
Hiervan heb ik 2 keer dressuurles, en de andere 2x rij ik vrij, en dat is minder intensief meestal als de dressuurlessen.
De andere 3 dagen wordt ie gelongeerd, mag hij vrijspringen of gewoon lekker buiten spelen.
Hij komt er sowieso elke dag uit, onder het zadel of niet.

So tell me, Lachen

ZwYzWyLoVeRr

Re: Hoe train jij je paard door de week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:15

Mijn pony staat dag en nacht buiten in een wei.Knipoog Dus door de week zit ik met school en ga ik meestal half 7 dan rij ik gewoon vrij, Op zondag heb ikaltijd dressuur les. En 1× in de zoveel tijd springen we gewoon een keertje vor de lol. Ik heb niet echt een bepaald systeem. Maar ik probeer toch wel zovaak mogenlijk te rijden. ik oefen ook af en toe met longeren.Haha!
Dat is wat ik zo'n beetje doe.
Groetjes!!

mietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:23

Ik rij meerdere paarden maar het systeem is vergelijkbaar, het ene paard rijd ik iets vaker dan het andere.

Ze komen als het goed weer is elke dag in de wei (van 's ochtends 11 tot 's avonds 5 uur ongeveer) en als het weer er niet naar is dan gaan ze omstebeurt een uurtje in onze overdekte paddock.
Gemiddeld rij ik zo'n 4 of 5 keerper week (lees Z dresuur paard) en de jonge paarden 3 of 4 keer. Dan longeer ik ook nog één keer per week soms bijgezet maar ook wel eens gewoon los en dan met een paar balkjes of een sprongetje van 30 cm ofzo (losspringen).
Eens in de zoveel weken maak ik een klein stap-buitenritje (aangezien wij weinig uitrijmogelijkheden hebben).
En we gaan met alle paarden regelmatig op wedstrijd.

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:07

met banshee (7 jaar oud, Z niveau), meestal 2/3 dagen intensif trainen, meestal met stang en trens. zoeizo 1 dag los. 2 dagen basis training op de trens en een dag wat leuks, springen of zonderzadel rijden.
met charlie (3 jaar oud) 2/3 dagen basis training, 2 dagen longeren, en de rest lekker los.
en missy (8 jaar, springen L en dressuur M), 1 dag springen, 4/5 dagen basis training om haar te laten ontspannen, 1 dag los en soms 1 dag een strandrit.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:20

3 x per week aan de hand trainen, waarvan 1 x loswerken aan de hand en dan bitloos rijden. 1 tot 2 keer per week trainen met trens. (Momenteel werk ik alleen nog maar los aan de hand omdat ze bijna 9 maanden drachtig is).

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:22

Ik heb geen vast trainingsschema o.i.d. en dat bevalt me juist heel goed. Maar het ligt ook wel aan het weer. Als de bak bijvoorbeeld bevroren is, ga ik niet springen Tong uitsteken En in de winter ga ik minder vaak mennen dan in de zomer. In de winter ga ik ongeveer 1 keer per week op buitenrit, in de zomer vaker. Verder ook een paar keer in de week gewoon dressuren... Ook iedere week wel een dagje vrij, 1 of 2... Lachen Ik houd wel van een beetje afwisseling.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:47

Onze (sport)paarden trainen we gemiddeld 5 dagen in de week. We trainen vooral op de basis en conditie met allicht nu en dan wat oefening op het niveau waar ze op afgericht zijn, om de capaciteiten op peil te houden. Tevens wordt er circa 1 dag in de week gesprongen. Af en toe gaan we ook weleens een blok om met de paarden. Voor de rest komen ze elke dag buiten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:58

De paarden staan hier normaal gesproken dag en nacht buiten in wei en paddock met schuilstal, bij erg natte omstandigheden 's nachts op stal.
Ze kunnen dus erg veel bewegen.

Ik heb meestal op maandagochtend dressuurles.
Dinsdag rijd ik dan haar vooral ontspannen over haar rug, of als het slecht weer is longeer ik haar (wel of niet bijgezet).
Op woensdag longeren of rijden afhankelijk wat ik dinsdag deed en hoe vroeg ik klaar ben met mijn werk. Soms een klein blokje om met ons weidemaatje.
Donderdag heb ik een vaste tijd dat ik de binnenbak huur, dus kan ik in weer en wind trainen. Ik oefen dan mijn huiswerk van de les.
Vrijdag moet ik meestal een lange dag werken dus heeft ze vaak een vrije dag.
Zaterdag of zondag vaak een langere buitenrit samen met ons weidemaatje (in de buurt of ergens anders in een leuk gebied met ruiterpaden) en de andere dag gaan we met nat weer vaak samen naar de binnenbak waar ik nog een keertje oefen op het huiswerk als we daar aan toe komen. Het belangrijkst is dat ik haar fijn nagevelijk over haar rug en los door haar lijf krijg. Met een ander paard erbij is ze sneller afgeleid en gaat zich soms aanstellen Tong uitsteken Als de bak goed is, dan rijden we gewoon thuis in de bak.

Ik probeer na een intensief dressuuruurtje de dag erna lekker ontspannen te rijden zodat haar spieren weer lekker los worden.
Na een lekkere buitenrit op zondag loopt ze op maandag in de les vaak erg fijn.
Ik merk dat als ik regelmatig kan trainen en rijden ze sneller los is, dan wanneer ik een tijdje minder vaak rijd. Dus al is het alleen maar een half uurtje een blokje om stappen buiten, ik probeer zo vaak mogelijk iets met haar te doen.

rinske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:10

3á4 keer in de week intensief rijden, waarvan 1 keer dressuur les. Verder word ze 1á2 keer in de week gelongeerd. De rest van de dagen komt ze gewoon lekker los in de bak. Lachen

Mariettuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:17

Ik rij zelf 5 dagen en 1x in de week word er met hem gesprongen.
4 van de 5 keer hebben we dressuurles en 1x per week een beetje vrijrijden. Proberen we het 1 en ander uit de les.
1 dag heeft hij zekerweten rust. Stappen we een beetje rond en hem lekker verwennen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:20

wino wordt 2 keer in week aan de dubele lijnen getraind. Hierdoor wordt hij mooi in de bovenlijn en gaat goed over de rug lopen. ook mag hij wel eens stug worden als ik alleen maar rijdend train. Met 2 maal wekelijks dubbele longe heeft hij hier geen last van. Ook voor het rechtrichten is de dubbele longe ideaal voor ons.

Daarnaast probeer ik 2 tot 3 maal onder het zadel te trainen. dan ben ik voornamelijk met overgangen, rechtrichten tempowisselingen bezig. Puur de basis. Op momenten dat hij er aan toe is pak ik eens wat oefeningen mee. Zoals wijken en schoudervoor/binnewaarts. Op dit moment is hij scheef en komen we dus niet aan deze oefeningen toe. Behalve schoudervoor, want dat gebruik ik weer voor het rechtrichten.

Ik rijdt dus eigenlijk alleen maar basis en daarnaast wat het nivo mij aanbiedt. Wat op dit moment vrij weinig is.

Dus wordt hij 4 tot 5 keer in de week getraind. Wat ik voor zijn leeftijd meer dan voldoende vindt. Ik train niet bijster intensief. Goed is goed. Rijden is voor mij meer een controle of hij nog aan de hulpen staat en recht is. Intensief trainen zijn we nog niet aan toe. Voor de rest blijf ik overal vanaf totdat de basis bevestigd is. Vrij eenvoudig, maar wel doeltreffend.

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:27

Onze vier jarige pony rijden we ongeveer 4 dagen per week, bitloos, rustige basistraining. Ze staat elke dag buiten. De overige dagen lekker veel buitenritjes, onder het zadel of aan de hand. We longeren twee maal per week. We hebben haar nog niet zo lang en we zijn elkaar nog aan het leren kennen en alles langzaam aan het opbouwen.

_D_exter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:12

ik rijd zo'n 3 á 4 keer per week intensief, 1 keer per week aan de longe, en met goed weer op een lekkere buitenrit! 1 dag heeft ie zowiezo vrij, mag die lekker ff los in de bak ofzo. staat 's winters 's nachts op stal, en in de zomer dag en nacht buiten.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:18

2x per week onder het zadel waarvan 1x les (het is een 3 jarige)
verder alle dagen even aan de stapmolen smorgens en smiddags nog even tijdens het mesten en 1x per week in de longeerring (los)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:14

mijn paard wordt 5 dagen gereden, 1 dag gelongeerd en heeft 1 dag n zogenaamde spel dag

de 5 rijdagen zijn heel afwisselend buiten trainen op t gras of trainen in de bak vaak veel lang en laag veel overgangen en stap werk, verzameling etc

verschillende oefeningen, veel afwisselingen puntjes op de i zetten als ik 1 keer per week les heb.

longeren gebeurd aan dubbele longe, lekker laag,puur op ontspanning.

de speldag kan van alles zijn van skippy voetballen (die pakt hij en rend dr mee rond terwijl ik met hem mee doe) tot wat vrijheidstraining.

laatst waren we met zn vriendinnentje dus aan t voetballen super leuk om te zien dat ze zo'n lol hebben met n bal. De dag daarna wordt hij vaak buitengereden of gelongeerd.

verder komt hij elke dag buiten van 8 tot 16.00 als t weer t toe laat anders wat korter.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:35

Ik heb eilijk geen schema ,
Ik rij meestal 2 x in de week dressuurles ,
Klongeer 1/2 x per week ,
N vroeger ging ik vaak wel eens wandelen ,
Iets wat er nu veel te weinig van komt ! x

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:16

Nou Kim, dat is bij mij best verschillend vanwege m'n werk en andere dingen.
Up staat van 10.00-16.30 in de wei.
Ik rij zo'n 3 á 4 keer per week. Ik begin met lang en laag en daarna pak ik d'r steeds meer op.
Longeren doen we ook af en toe. Ongeveer 1 keer per week.
Soms met pessoa of bijzet.
Voor de afwisseling leg ik wel eens balkjes neer of maak een klein sprongetje door cavaletti's op te stapelen.
Ook doen we aan buitenritten.. En dat ligt uiteraard aan het weer.
Elke vrijdag heb ik dressuurles, samen met Jessica.

Ikdeliefsteh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:12

iedere dag rij ik.. 3x springles ( heb mn paardje bij de manege staan met 2 binnen en buiten bakken+cross staan;) ) en de andere 4 dagen spring ik ook. maar soms heeft ie op maandag rust..

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:48

ik rij 6/7 dagen per week
meestal dressuur ik(wel verschillende dingen oefenen)
en 1 keer in de 2 weken heb ik springles en 1 keer per week dressuur plus soms een priveles dressuur
in vakanties als ik geen wedstrijd heb ga ik hem lekker verwennen
door spelletjes en meer aan verzorging te besteden en
met wedstrijden ga ik een paar dagen van te voren traienen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:16

Ik rijd niet elke dag op hetzelfde tijdstip, soms kan er niet eens gereden worden vanwege de bak.
Ook rijd ik niet een bepaald aantal dagen in de week, de ene week kunnen het er 4 zijn en de andere week 6.

Wat ik doe tijdens het rijden is eigenlijk aan het werk gaan met het probleem wat ik heb tijdens de les. En natuurlijk wel met afwisseling.
Ik stel een doel per keer dat ik ga rijden en dat doel wil ik halen. Is het gelukt dan stop ik en is het genoeg voor die dag. Dat kan een half uur zijn, dat kan iets langer dan een uur zijn.

Op donderdag heb ik les en dan neem ik de week door met instructie, hoe is het gegaan, waar lag het probleem, waar moeten we dus aan werken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:25

basis is zo veel mogelijk beweging en afwisseling.

Overdag altijd minimaal 5 uur buiten. Buiten deze tijden rij ik. Ik wil namelijk niet zijn tijd buiten met zijn vriendjes inkorten.

2 dagen niet rijden, wel wandelingetje/ longeren/ spelen in de bak
1/2 dagen dressuur training gericht op opbouwen spieren, meer verzameld, lastigere oefeningen erbij pakken
1/2 dagen dressuur loswerken, lekker laag, veel voltes
1/2 dagen buiten rijden varierend van rustig ritje tot stevig doorrijden
0/1 springen

Alles is er op gericht om mijn paard zo vrolijk mogelijk te houden. Hoe vrolijker hoe beter hij zijn werk doet. Hoe beter we vooruit gaan.

Nathan__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:20

mijn ponie rijdt ik elke dag heel erg intenzief dressuur natuurlijk want anders dan gaan zijn spieren weg want hafliegers moeten elke dag flink getreent worden want hij is te dik en moet veel afvallen we doen ook vaak springen maar dan struikelt hij vaak daarom doen we het maar 3x per week omdat hij het tog moet leren en omdat hij spingen heel erg leuk vint en omdat ik ga oefenen voor wetstrijden en omdat ik dan wil of zekrs ga winnen!! en ook omdat hij zijn spring tegniek moet verbeteren en omdat hij aan zijn konditie moet werken!!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:04

Nathan__ schreef:
mijn ponie rijdt ik elke dag heel erg intenzief dressuur natuurlijk want anders dan gaan zijn spieren weg.

De spieren verdwijnen heus niet als je een aantal dagen niet rijdt.
En je pony valt niet alleen af door haar elke dag hard laat werken.
Daar is meer voor nodig.

Wat versta je onder intensief trainen?
Met of zonder begeleiding?
Een half uur? Een uur rijden?

Nathan__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:44

Up_to_Date schreef:
Nathan__ schreef:
mijn ponie rijdt ik elke dag heel erg intenzief dressuur natuurlijk want anders dan gaan zijn spieren weg.

De spieren verdwijnen heus niet als je een aantal dagen niet rijdt.
En je pony valt niet alleen af door haar elke dag hard laat werken.
Daar is meer voor nodig.

Wat versta je onder intensief trainen?
Met of zonder begeleiding?
Een half uur? Een uur rijden?

Uhmzzzzzzzzzz dat weet ik niet persies maar ik denk zo ongeveer 3 kwartier tot een uurtje en 1x per week een half uur privee les waarom vrag je dat?

Peer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:18

Mijn paard staat overdag de hele dag in de wei en gaat 's nachts gewoon naar binnen.

Ik rij 2 x per week en tussendoor wandel ik veel met 'm. Met rijden ben ik vooral recreatief bezig, wel dressuurmatig. Af en toe ga ik er wel wat harder tegenaan.