ik ben rustig aan aan het beginnen met het zadelmak maken van mijn merrie zie ook [RT-P] "Val" probleem...) anders begrijp je me misschien iets minder goed
Hierbij loop ik dus tegen een probleem aan. Het paardje vertrouwd mij dus blind tegenwoordig, ik kan alles met haar op dit moment. Eigenlijk is ze heel een kennig. Mijn vriend kan haar dus wel uit de wei halen enz, maar als ze bang is, of gespannen moet ik haar toch echt gaan halen anders komt ze niet.
Longeren enz gaat nu super, zeg ik halt staat ze stil, en ik kan dr op klimmen (blijft dan stil staan) dit heb ik al super veel met haar geoefend. en het gaat prima, als ik er op zit kan ik haar overal aanraken, ze raakt niet in paniek ofzo.
Alleen gisteren wilde ik rustig een rondje met haar stappen voor de verandering, had niet de intensie om te gaan draven of meer, ben er namelijk al eens af gekukeld omdat ze schrok van een gele container die ineens het erf op reed.
Mijn vriend stond er bij, wij doen haar niet aan de longe om paniek bij haar te voorkomen (zie eerder topic), wel de bak door midden met behulp van een stroomdraad, zonder stroom er op. Paard krijgt een bok riem om en ik er dus op. Vriend loopt rustig weg (als leider) en vraagt paard om achter hem aan te komen. Wat ze ook doet. Super braaf. Ik er af, belonen, en er weer op. Weer een rondje, super braaf, stilstaan belonen als ik er op zit en weer weg stappen, met de intensie dit word het laatste rondje en dan stoppen we. Paard volgt super braaf mijn vriend, alleen ineens schrikt ze van de wind onder haar staart. En gaat er vandoor in draf, waar ze weer van mijn gewicht schrikt, waardoor ze weer gaat galopperen, wat uiteindelijk eindigd met bokken. Nou kan ik redelijk goed zitten, rij ik vaker paarden in, en bokte ze niet echt gemeen dus ik bleef goed zitten. Normaal gebeurd dit ook wel eens als er niemand op zit, maar dan sta ik op de grond stel haar gerust en is het goed. Het probleem was dus nu dat ik niet op de grond stond, maar mijn vriend, die ze dus niet zo vertrouwd als dat ze mij vertrouwd. Dus paard bleef maar rennen en bokken. Nu heeft dit beestje een hele korte rug, en kan ze daardoor verschrikkelijk snel en kort omdraaien. Dat deed ze dus ook een paar keer waarbij ik goed bleef zitten, todat ik hierdoor een beugel kwijt raakte. Bij het volgende rondje draaide ze bij de omheining weer en toen ben ik er zijwaards afgelanceerd met mijn heup op de omheining (is dus een ijzerenbuis), kan dus raden dat dat zeer doet
Als ik op de grond had gestaan had ik mijn paard heel makkelijk rustig gekregen maar omdat ik er opzat, en ik veel met lichaamstaal werkte en paard door alle omstandigheden echt in paniek was drong mijn stem niet tot haar door. Mijn paard vertrouwde mijn vriend niet genoeg om gerustgesteld te worden door hem.
Dus nu is mijn vraag hoe nu verder, ik dacht eerst ik geef het uit handen, maar ben daar van terug gekomen. ten eerste ben ik niet bang voor haar en was het niet gemeen bedoelt, en ten tweede dit is een paard met een gebruiksaanwijzing en ik ben heel bang dat mensen haar gaan slaan, je bent er toch niet altijd bij op een africhtingsstal, en dat werkt met haar altijd averechts.
Ik wil dus zelf bij iedere stap bij zijn. ten derde ben ik niet echt rijk
ik sta op een stal waar ik voor familie prijs sta en als ik mijn paard ergens anders moet plaatsen kan ik het misschien niet meer betalen. zat ook al te denken om iemand anders te vragen om er op te gaan zitten en dan ik op de grond (eventueel zelfs een prof die dan bij mij thuis komt = dus betaald), maar aan de andere kant, ik wil niet de verantwoordelijkheid hebben, stel dat iemand anders er af valt en iets breekt, dan zou het dus mijn schuld zijn omdat het mijn paard is. Het heeft mij zo lang gekost om het paard haar vertrouwen te winnen, dus iemand anders heeft dat ook niet één, twee, drie. En ik wil haar heel graag onder het zadel hebben, ze kan super lopen en ik denk dat het uiteindelijk voor onze band ook heel goed zal zijn.wie o wie kan mij tips geven of helpt mij uit mijn dilemma
groetjes

Ik hoop voor haar dat het goed komt.