Is mijn pony echt te sloom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yucome

Is mijn pony echt te sloom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 19:08

Hallo allemaal,
Ik heb een verzorgpony, Linda en daarbij zit een instructeur Tong uitsteken Nouja, die man helpt met verzorgen en rijden van de pony's en hij gaat dus altijd mee en geeft instructisch. Hij heeft geen diploma ofzo.
Nou mijn probleem, hij zegt altijd dat Linda te sloom loopt, zich inhoud, en ik moet meer been gebruiken.
Nou ik reed dus eerst nooit met sporen, ik was dus aan het rijden en weer was ze volgens hem te sloom ik kreeg Linda echt neit harder en toen zij hij probeer het eens met de sporen. Ik deed ze om en deed er nog voorzichtig mee maar hij zei dat ik ze erin moest slaan, dat deed ik neit en toen ik een keer der wat harder aankwam voelde ik me echt heel raar want ik had het gevoel dat ik haaar echt heel erg prikte, wil ik dus nooit meer.
Mijn instructeur zegt dan dat Linda de baas over me is en dat ik de baas moet zijn. En ik vind het allemaal maar zozo. ik ben het met veel dingen niet met hem eens dus dat is lastig aangezien ik geen andere insturcteur kan nemen Knipoog
Maar mijn vraag, zou Linda nou echt te sloom zijn? Want nu is ze ook helemaal niet meer goed aan het been enzo en ik vind het gewoon niet meer prettig rijden.

madeleen

Re: Is mijn pony echt te sloom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:12

Wij kunnen natuurlijk niet beoordelen of Linda sloom is ja of nee.
Wel ben je nu niet echt lekker bezig met Linda denk ik, ik weet niet waarom je geen andere instructeur/instructice kan nemen?
Maar ik zou niet alles doen wat deze meneer jou verteld . Knipoog
Als jij in het begin gewoon het gevoel had, dat die sporen niet nodig waren, of je helemaal niet zo streng wilde doen met je sporen. Had je het beter niet kunnen doen.
Maak deze man in ieder geval duidelijk dat je niet meer met sporen wil rijden, omdat je pony er juist alleen maar slechter van gaat reageren op je been.
Wees eerlijk tegenover jezelf, en tegen over deze man . Lachen

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 19:15

x_Madeleen schreef:
Wij kunnen natuurlijk niet beoordelen of Linda sloom is ja of nee.
Wel ben je nu niet echt lekker bezig met Linda denk ik, ik weet niet waarom je geen andere instructeur/instructice kan nemen?Maar ik zou niet alles doen wat deze meneer jou verteld . Knipoog
Als jij in het begin gewoon het gevoel had, dat die sporen niet nodig waren, of je helemaal niet zo streng wilde doen met je sporen. Had je het beter niet kunnen doen.
Maak deze man in ieder geval duidelijk dat je niet meer met sporen wil rijden, omdat je pony er juist alleen maar slechter van gaat reageren op je been.
Wees eerlijk tegenover jezelf, en tegen over deze man . Lachen

Het is een beetje moeilijk uit te leggen maar het is een vriend van de eigenaar, en die is al een paar jaar met de pony's bezig. Ik kon dan die pony's gaa nrijden onder zijn begeleiding snap je? Ik kan niet zeggen van ja, ik wil die instructeur en jij kan opstappen.

madeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:19

Oh oke ik snap het.
Nou zolang je daar dus niks aan kan doen.
Mag je nog wel je eigen grenzen aan geven, hij hoeft niet van je te verwachten dat jij nog eens je spoor heel erg aandrukt , als jij aangeeft dat dit helemaal niks helpt . Knipoog

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:24

Hoe sloom je pony is kan ik niet beoordelen, maar als dat zo is zou ik het ander aanpakken. Sporen erin slaan vind ik sowieso niet de juiste oplossing. Je pony krijgt dan alleen maar minder respect voor je been. Ik zou eerder aan een zweepje denken en dan heel consequent zijn: drijven=voorwaarts, zo niet=tikje. Daarmee krijg je je pony aan het been en voorkom je dat ze op een gegeven moment helemaal niet meer op je been reageert.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:46

Zo als mijn voorgangers als zeiden we kunnen vanaf hier niet beoordelen of je pony sloom is of niet. Maar ik zou het inderdaad ook heel anders aanpakken, ten eerste zijn sporen er zowieso niet voor om het paard harder te laten gaan, maar om je hulpen te verfijnen, ten tweede is het met sporen niet de bedoeling ze er heel hard in te prikken maar gewoon voorzichtig te doen. En als jij niet met sporen wil rijden zou ik het gewoon tegen je instructeur zeggen dat je dat niet wil.
Ik zou heel veel overgangen en schijnovergangen gaan rijden, en zo nodig daar een zweepje bij gebruiken. Doe bijvoorbeeld een paar rondjes niets anders als alleen maar 3 stappen stap, 3 stappen draf, 3 stappen stap, 3 stappen draf enz. Als je pony helemaal niet reageert of na een tijdje niet sneller reageert kun je er een tikje bij gaan geven..

Succes!!

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:30

Ik kan natuurlijk nu niet op dit moment een oordeel geven of de pony sloom of snel gaat (filmje mischien Verward ) Het enigste wat ik je nu kan vragen is: op wat voor een manier werk je (moet je werken) op je zit? Zelf is mijn ervaring dat als ik naar middedraf wil (dat gaat al met al altijd harder als arbeids draf Knipoog dat ik met mijn zit (hoe leg ik dit uit Vork ) meer moet megeven en dat (somige) paarden dan gewoon onder je uit schieten Knipoog . Mischien dat proberen?

En vooral heel veel wisselingen maken in tempo, figuren sturen en wisselingen in gangen maken, hou je paardje vooral bezig. Dan zakken ze (meestal) niet zo erg in (dan is het minder saai dan willen ze meer)

Sucses ermee Knipoog

p.s. ik ben tegen geprik met sporen (vreselijk)

x_i_ris_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:33

Je kunt zo niet echt zeggen of ze te sloom is of niet maar
je zou eens kunnen proberen om na het losstappen heel veel
overgangen te gaan rijden waardoor ze heter wordt en je er
waarschijnlijk beter aan kunt rijden!
En als je het niet eens bent met je instructeur kun je dat vaak best
zeggen en samen tot een oplossing komen die het beste is.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:25

Er zijn andere manieren dan sporen om je pony vooruit te krijgen. Gewoon been geven en je kuit eraan houden, voel je dat ze slomer wordt? Dan geef je been.

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 22:50

Dankje voor de reacties, ik zal nog wel een filmpje erop zetten maar dat gaat nu neit omdat ik op de laptop zit Knipoog

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 08:23

ok Knipoog dat zal we lhelpen ja Haha!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:41

hey Haha! ik heb een tip! haha ik weet niet of het helpt maar hier is het: niet steeds drijven. klinkt misschien raar maar daar gaat ie niet harder door. (behalve als het een gevoelige pony is maar volgens mij is ze dat niet?) ik zou 1 keer zacht aandrukken, reageerd ze niet nog een keertje en dan wat harder en als ze dan nog steeds helemaal niks doet een tik met de zweep. ik vond dit zelf zielig toen mijn lerares zij dat ik dat moest doen maar ik ben er nu van overtuigd dat het dat niet is.. Haha! vaak is 1 keer een goeie tik genoeg en loopt je pony dan fijn door. dat is fijner voor jou en je pony!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:41

sporen rij ik zelf trouwens ook niet mee..

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 10:38

aliesjeh.... ik heb geleerd dat je altijd moet blijven drijven en je been eraan houden ... niet de ene keer een hulp geven en de andere keer niet. Ik heb nu een pony waarbij, als je deze zo maar n keer been geeft niet eens lekker ontspannen gaat lopen en gelijk terugvalt. Met stap geef je om en om been en in draf en galop tegelijk. Als je paard langzamer gaat lopen dan geef je meer been en als je paard daar niet op reageerd dan mag je een tikje geven.
Laatst bijgewerkt door LinZZZZ op 30-12-07 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 10:42

@linzzz: lijkt me dat je op deze manier je paardje heel erg stomp maakt en absoluut niet licht aan je hulpen...

Het is toch de bedoeling dat je paard licht aan je hulpen wordt??

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 10:59

Mijn mening is dat sporen nodig zijn voor oefeningen zoals zijgangen en extra oefeningen of als extra stimulans bij het springen.

Als een paard niet goed voorwaards is, reageert ie niet goed op de kuithulp. Dat is simpel op te lossen met een zweepje.
Als ze niet goed reageert op je been geef je er een tikje bij totdat ze gewenst reageert.

Maar zo te horen weet jij niet eens je eigen basistempo en vertrouw je de instructie van die man ook niet, zoek dan eens een echte instructeur die jou kan vertellen wat het goede basistempo is bij deze pony......(dan weet jij waar je heen moet werken)

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:01

ja maar dat wil niet zeggen dat je zo maar eens in de zoveel tijd moet drijven. Met drijven bedoel ik niet schoppen he?! Met drijven bedoel ik je been eraan houden en de beenhulpen geven die nodig zijn om je paard in stap/draf/galop te houden. Bij het ene paard is moet je meer drijven als bij het andere paard. Daar maak je een paard niet stomp mee hoor. En het is zeker de bedoeling dat je paard licht aan de hulpen wordt.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:07

maar het is niet de bedoeling dat je bij elke pas gaat drijven, daar krijg je van die typische hakdraairuiters van, verschikkelijk om te zien!
Het principe is, als je uiteindelijk verder wilt komen, dat je pony bij het aanleggen van de kuit voorwaards is. Heb je dat niet voor mekaar, dan hoef je nog niet eens te gaan denken aan oefeningen zoals wijken enzo. Want de hele tijd drijven en hulpen geven voor zijgangen kan gewoon niet.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:13

Citaat:
hey ik heb een tip! haha ik weet niet of het helpt maar hier is het: niet steeds drijven. klinkt misschien raar maar daar gaat ie niet harder door. (behalve als het een gevoelige pony is maar volgens mij is ze dat niet?) ik zou 1 keer zacht aandrukken, reageerd ze niet nog een keertje en dan wat harder en als ze dan nog steeds helemaal niks doet een tik met de zweep. ik vond dit zelf zielig toen mijn lerares zij dat ik dat moest doen maar ik ben er nu van overtuigd dat het dat niet is.. vaak is 1 keer een goeie tik genoeg en loopt je pony dan fijn door. dat is fijner voor jou en je pony!

We kunnen zonder het gezien te hebben inderdaad niet beoordelen of hij sloom is, maar bovenstaande is in ieder geval de juiste manier.

LinZZZZ schreef:
aliesjeh.... ik heb geleerd dat je altijd moet blijven drijven en je been eraan houden ook als een paard voorwaarts is... niet de ene keer een hulp geven en de andere keer niet. Ik heb nu een pony waarbij, als je deze zo maar n keer been geeft niet eens lekker ontspannen gaat lopen en gelijk terugvalt. Met stap geef je om en om been en in draf en galop tegelijk. Als je paard langzamer gaat lopen dan geef je meer been en als je paard daar niet op reageerd dan mag je een tikje geven.

Zo stomp je je pony af, door dat constante drijven. Hij reageert dan niet meer op kleine hulpen en daar streven we toch naar.
Citaat:
ja maar dat wil niet zeggen dat je zo maar eens in de zoveel tijd moet drijven. Met drijven bedoel ik niet schoppen he?! Met drijven bedoel ik je been eraan houden en de beenhulpen geven die nodig zijn om je paard in stap/draf/galop te houden. Bij het ene paard is moet je meer drijven als bij het andere paard. Daar maak je een paard niet stomp mee hoor. En het is zeker de bedoeling dat je paard licht aan de hulpen wordt.

Het is absoluut niet de bedoeling dat de ruiter/amazone de pony in galop/draf houdt. Hij moet ZELF in die gang blijven totdat degene die er op zit de pony iets anders wil laten doen!

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:14

volgens mij begrijp je me niet helemaal of ben ik niet helemaal duidelijk... maar goed
Als deze pony niet op de hulpen reageert dan geef je hem een tikje.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:25

LinZZZZ mijn paarden moeten in het door mij aangegeven tempo blijven lopen totdat IK een ANDERE hulp geef. Je moet je been er wel aanhouden en dus niet afsteken omdat je dan hele schieterige paarden krijgt, maar drijven moet je zeer zeker niet doen! Als mijn pony's langzamer gaan lopen drijf ik ze een keertje bij, gebeurt het te vaak of reageren ze er niet goed op dan krijgen ze een tik; IK geef het tempo aan, niet zij.
Overigens een typische beginners/manegefout die jij hier noemt.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:29

LinZZZZ schreef:
aliesjeh.... ik heb geleerd dat je altijd moet blijven drijven en je been eraan houden ook als een paard voorwaarts is... niet de ene keer een hulp geven en de andere keer niet. Ik heb nu een pony waarbij, als je deze zo maar n keer been geeft niet eens lekker ontspannen gaat lopen en gelijk terugvalt. Met stap geef je om en om been en in draf en galop tegelijk. Als je paard langzamer gaat lopen dan geef je meer been en als je paard daar niet op reageerd dan mag je een tikje geven.

Over het eerste vetgedrukte: Als je paard voorwaarts is mag je niet drijven. Maar weet je wel wat "voorwaarts" is? Geef je omschrijving daar eens van.
Het tweede vetgedrukte: Zo te lezen is jouw pony niet voorwaarts en niet aan je been.
Het derde: Ja, dat klopt, maar dat mag dus niet de hele tijd. Dan krijg je ruiters die hun hakken optrekken en draaien om constant te kloppen.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:30

anniee schreef:
LinZZZZ mijn paarden moeten in het door mij aangegeven tempo blijven lopen totdat IK een ANDERE hulp geef. Je
Overigens een typische beginners/manegefout die jij hier noemt.

pcies!!!!! spijker op de kop!

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:31

nou ik denk dat ik hetzelfde bedoel alleen ik het verkeerd heb uitgelegd zodat het verkeerd overkomt. Hier ben ik het mee eens;
Als mijn pony's langzamer gaan lopen drijf ik ze een keertje bij, gebeurt het te vaak of reageren ze er niet goed op dan krijgen ze een tik; IK geef het tempo aan, niet zij.

Maar de TS geeft al aan dat deze pony al sloom is. Dus zij zal waarschijnlijk meer been moeten geven en wanneer de pony er niet op reageert, een tik moeten geven.
Ik ben overigens geen beginner en ook geen manegeruiter.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:32

Ik zou zeggen: zo min mogelijk les nemen, beter geen les dan les van deze persoon! Knipoog

Je moet nooit iets doen met je paard waarvan je gevoel zegt dat het niet juist is!