Pijnlijke heupen bij correcte houding, doe ik iets fout?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

Pijnlijke heupen bij correcte houding, doe ik iets fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 10:49

Ik ben de laatste tijd nogal bezig met het oefenen van een nette correcte houding. Ik wil rechtop zitten en netjes mijn oor, schouder, heup en hak in 1 rechte lijn laten staan. Echter als ik dit doe krijg ik zo'n last van mijn heupen. Doe ik iets fout of hebben meer mensen hier last van?

Alicia2u

Re: Pijnlijke heupen bij correcte houding, doe ik iets fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:23

Waarschijnijk doe je iets fout. Hou je nog teveel spanning vast in je heup. De kunst is juist zo ontspannen mogelijk te zitten. Ook het zadel is hierbij van grote invloed. Sommige zadels maken het de ruiter onmogelijk om correct te zitten. Het is vanachter de computer moeilijk te achterhalen wat het probleem precies is. Misschien kun een filmpje posten?
Ga eens aan de slag met het boek van Anne Muller: Basisrijkunst, wat beweegt de ruiter. Het is een duidelijk boek met veel tips over de houding en zit en veel oefeningen die je ook zonder paard kunt doen.
Als je eens een goede zitles wilt hebben, informeer dan eens bij een Centered Riding instructeur.
Veel succes.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:28

Vermoedelijk doe je iets fout, of teveel spanneng of misshcien kantel je je heup verkeerd.

vraag eens hulp van je instructie.

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:43

Kantel je je bekken wel? Daar moest ik het eerst aan denken toen ik je verhaal las. Zoals xx_Irisje al zei, is het goed om met je instructie aan je houding te werken, aangezien er dan meteen aangegeven wordt wanneer je netjes zit en wanneer niet.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:46

het gevoel is idd vaak hel anders als het beeld.
dat merk je pas als je een x goed zitles krijgt.

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:49

ik heb t ook maar ik heb iets aan me heup probeer anders is je spieren op te rekken kijk of het dan beter ga as je spieen wat langer zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:13

Heb je het ook als je in een zadel met 'ladyseat' rijdt? Zie zijn minder breed in je kruis. Kan precies het verschil tussen wel en geen zeer bekken zijn.

Als je het met ladyseat ook hebt, dan is het waarschijnlijk toch ergens een probleempje in je houding, óf een anatomisch probleempje. Maar dat is dan door bv een keertje les van een fysiotherapeut wel te achterhalen.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 09:27

Ik heb al eens een clinic gevolgd van centerd riding, daar zeiden ze ook dat ik vast zit in mijn heup. Kreeg oefeningen mee, funny walk en moest 1 bepaald punt masseren waardoor het beter zou moeten gaan. Maar het heeft niet het effect gehad wat ik gehoopt had. Mijn studentenbudget laat het overigens niet toe om periodiek les te nemen in centered riding, naast mijn gewone lessen.
Ik heb me overigens ook voor genomen om een afspraak te maken bij een sportarts, misshien dat het voor mij gewoon fysiek onmogelijk is Haha!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:12

Dat lijk me ee goed idee.
Zeker als je al aangeeft dat eerdere pogingen geen succes waen..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:40

Ik heb hier ook last van, maar ik heb fibromyalgie en een rugprobleem waardoor mijn benen gewoon een bepaalde hoek niet kunnen maken in mijn heup. Gewoon eens laten controleren voor je tijd en energie stopt in iets wat gewoon niet kan Lachen
Mijn paarden zijn prima te trainen met een net iets andere beenligging hoor Knipoog

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:00

Ik krijg ook pijn in mijn heupen van het paardrijden. Ben bij de fysio geweest. Dit heeft gedeeltelijk geholpen omdat ik nu weet dat ik ook de buitenkant van het bovenbeen moet conta-trainen. Mijn het probleem zit het in de lengte van de pezen (te lang/slap) wat vrij vaak voorkomt bij vrouwen. Ik heb me er maar bij neergelegd. OP mijn eigen zadel heb ik het ook lang zo erg niet als op een slecht zadel of een heel rond paard. Ik reed een tijdje een dikke fries op een slecht zadel. Dan liep ik daarna echt een paar passen mank.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:05

Het hoeft niet perse zo te zijn dat je iets fout doet. Als je altijd in een bepaalde houding loopt/zit en je gaat dat dan veranderen, dan moeten alle gewrichten, pezen en spieren zich aanpassen. En dat kan wel even zeer doen ja!
Mijn rug en heupen hebben lang scheef gestaan, ik kreeg er last van dus naar de fysio, die heeft het weer recht gezet dat deed in het begin ook erg zeer!
Dus misschien is het ook een kwestie van tijd tot de spieren en pezen zich aangepast hebben aan je nieuwe houding.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 19:58

Het voelt overigens niet als spierpijn aan. Het is een zeurende pijn die niet erger of minder wordt van bewegen. Tijdens het rijden heb ik last en na het rijden heb ik er ongeveer nog een uurtje last van als ik intensief gereden heb. Daarna is het over.
Als het spieren zouden zijn dan zou je toch langer last moeten hebben?

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:13

Hoi,

Ik heb hier ook last van gehad, ik had er met rijden zelf geen last van, maar zodra ik van mijn paard afstapte had ik erg veel pijn in mijn lies en heup rechts. Ik ben er voor naar de fysio geweest en zij constateerde dat mijn bekken aan de rechterkant iets naar voren stond. Ben je een toevallig een keer op je heup gevallen, want dat was bij mij de reden dat mijn bekken iets naar voren stond, ik was een keer hard van mijn fiets afgevallen. Zij heeft dit weer recht gezet en toen had ik er al veel minder last van. Wat ik ook gemerkt heb is dat je heel bewust moet letten op een ontspannen beenligging want dat maakte een enorm verschil. Ik heb er nu helemaal geen last meer van als ik heel bewust ontspannen blijf zitten. Ik denk dat het best mogelijk is bij jou dat jouw lichaam aan een nieuwe houding moet wennen, maar wanneer je dit bewust ontspannen blijft doen moet het denk ik wel beter gaan. Succes!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 11:32

marquez1 schreef:
Het voelt overigens niet als spierpijn aan. Het is een zeurende pijn die niet erger of minder wordt van bewegen. Tijdens het rijden heb ik last en na het rijden heb ik er ongeveer nog een uurtje last van als ik intensief gereden heb. Daarna is het over.
Als het spieren zouden zijn dan zou je toch langer last moeten hebben?

Ik ken dat gevoel maar al te goed. Ik was echt ontzettend bang dat ik artose oid zou hebben aangezien mijn vingers ook nog al eens op slot schieten. Toen de fysio zei dat het aan de pezen lag en dat het gewricht gewoon maximaal beweegt was ik ontzettend opgelucht. Het doet dan wel zeer maar ik weet in iedergeval dat ik er niets mee stuk maak. Ik zou dus zeker ook aanraden om jezelf even te laten nakijken. Dat zou je immers met je paard ook doen als die een vaag pijntje heeft.
Ik bleek bovendien een stug SI-gewricht te hebben waardoor ik vaak scheef zat zonder dat ik dat kon voelen. Mijn angst dat ik daarmee mijn paard naar de vernieling zou helpen was groot genoeg om braaf mijn oefeningetjes te doen.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 18:51

@Pollux: Ik ben een keer van een paard gevallen op de onderkant van mijn rug/bekken. Het paard weigerde voor de sprong en ik kwam met de onderkant van mijn rug/bekken op de balk, die niet op de grond viel. Ik had toen geen last, maar een half jaar later kreeg ik lage rugklachten. Ben daarvoor bij de fysio geweest. De overgang van de laatste wervel was geiriteerd of beschadigd. Om mijn spieren daaromheen sterker te maken heb ik toen fysio gehad. In theorie zou het kunnen dat die klap iets harder was dan gedacht. Maargoed ik zal binnenkort eens een afspraak bij de fysio maken.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:50

Het kan heel goed zijn dat je pas later last krijgt hiervan. Was bij mij ook zo: ik ben twee jaar geleden van mijn fiets gevallen en daar kreeg ik pas een half jaar later last van. Ik reed toen al een paar jaar geen paard meer en had er last van als ik bv een tijdje op de grond had gezeten. Ik ben toen naar de fysio geweest en de klachten verdwenen. Een jaar later ben ik weer gaan paardrijden en ben een half jaar geleden van mijn paard gevallen, niet hard en in het zand, maar precies op dezelfde plek. Gevolg: twee maanden later vreselijk veel pijn in mijn rechter lies en heup na het rijden. Bij mij kwamen de klachten ook pas later. Ik ben weer naar de fysio gegaan en die heeft zoals gezegd mijn bekken weer recht gezet en heeft me oefeningen laten doen die het gebied rondom mijn onderrug en heupen te stabiliseren en de spieren hier sterker te maken. Dit heeft gewerkt, maar wat mij het meest heeft gebaat is zelf heel erg bewust met mijn houding te paard bezig te zijn en dan vooral heel erg te letten op de ontspanning in mijn lijf. Ik kon dan zonder pijn van mijn paard afkomen. Wanneer ik ook maar even gespannen op mijn paard had gezeten moest (en nu nog steeds) bezuren met pijnlijke heupen en liesen. Ik zou inderdaad even naar de fysio gaan om te controleren of alles nog recht staat en die oefeningen te doen en dan met het rijden goed te letten op jouw ontspannen houding, zeker nu je lichaam ook moet wennen aan een andere houding. Je spieren en pezen moeten hier langzaam aan wennen. Succes, ik ben er van overtuigd dat jij ook weer pijnloos van je paard af kunt komen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:02

ik trok altijd een heup in, wat ik ook probeerde, dat ging automatisch, hopeloos werd ik ervan ( en nog veel meer). Tot ik een paar maanden geleden bij een fysio liep ivm met rugklachten en ik van top tot teen behandeld werd. Tot mijn verbazing, ik wist niet wat ik hoorde en helemaal niet wat ik voelde, bleek aan een kant de banden tussen mijn schaambeen en bekken heel strak en stug waren en de andere kant was het veel soepeler. Dus wat ik ook probeerde met rijden en oefeningen, ademhalen etc. lukte niet goed. Ik had hulp van buitenaf nodig. Dus mijn advies, laat je checken, als je met pijn van je paard stapt is er iets niet goed.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 22:00

Of je problemen krijgt met de heupen door je zit zou heel goed kunnen maar bokt zonder videobeelden is nu niet echt de plaats om dit te kunnen beoordelen. >Daarvoor moet een instructeur ofzo je werkelijk in real life beoordelen.

Is er niet iemand bij jou in de buurt die weet hoe een ruiter correct moet zitten om dit te kunnen beoordelen.
Een goede zit is super belangrijk maar als je problemen met de zit hebt is dit onmogelijk te verbeteren zonder een paar extra ogen vanaf de grond.

Wie weet zet ook het paard je fout en moet dat hersteld worden.
Ik zou dus zeker hulp vanaf de grond zoeken er is vast iemand in de buurt die je kan helpen

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 12:18

Mijn instructrice hamert altijd erg op mijn zit. Het apparte is dat ik niet recht kan lichtrijden. Wat ik ook probeer, bij het 'staan' zeg maar, draai ik altijd naar rechts. Terwijl ik wel recht zit zeg maar. Misschien moet ik dat ook maar noemen als ik naar de fysio ga. Oja en mijn heup knakt altijd als ik op mijn rechter voet sta en dan voorover moet bukken/ reiken, maar volgens mij zijn dat gewoon pezen die over een gewrichtje schuren Tong uitsteken

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:22

een bezoekje aan de fysio is volgens mij geen overbodige luxe, succes !

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 12:30

dankje, en iedereen trouwens voor de tips!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:28

Soms kan een zadel je ook erg in de weg zitten! Ik ken meerdere mensen (waaronder ikzelf) die last van hun heupgewrichten krijgen van (dressuur)zadels die een erg dwingende zit en/of teruggesneden (naar achteren gerichte) wrong hebben. Ook op een Vaquero zadel kreeg ik veschrikkelijk last van mijn heupen, terwijl ik dat met bijv. western zadels nooit had.

Dat knakken in je gewrichten is het geluid van lucht wat door het veranderenm van de onderdeeltjes van je gewricht vrij komt (in/uit je gewricht). Ik ben hypermobiel en veel van mijn gewrichten zijn daardoor overbeweeglijk. Ze bewegen dus wat meer ten opzichte van elkaar dan bij de meeste mensen en dat knakken hoor je bij mij dus heel vaak. Ik ben er vaak erg blij mee, want dat betekent vaak dat er een blokkade is opgelost. Hoe dan ook, het is niet per se slecht en soms zelfs juist goed!

Misschien dat de fysio je wat advies kan geven over een zadel met een dwingende zit in jouw geval. Bij mij si dat dus erg funest. Knipoog Succes!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:31

Let vooral niet op je zit. Als je last hebt van je heupen betekend dat dat je je teveel spant, ik heb dat ook vaak. Gewoon recht op zitten en verder niet te veel bezig zijn met hoe je zit maar met het rijden zelf Ja

loesjevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:46

Probeer is een keer zonder zadel te rijden alleen met een lekker dekje onder je kont.
Dit helpt vaak ook enorm. En laat je benen maar hangen, Ik weet niet of dit kan op jou pony/paard