Oorzaak bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LMR

Oorzaak bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 17:03

Hallo allemaal.

Mijn paardje heb ik nu iets meer dan een jaar. Sinds ongeveer 2 maanden is ze heel erg aan het bokken/rodeo geslagen.

En ik weet niet goed waar het door komt.

Vorige winter was ze ook wel wat frisser, maar bokken of kamikaze acties (zoals in rengalop op een muur af) heeft ze toen nooit gedaan. Uit het niets kan ze in volle galop wegspurten en een beste serie bokken geven ( tot nu toe er nog niet afgevallen maar dat was meer geluk dan wijsheid)

Ik weet niet of ze aan het etteren is (het is wel nogal een eigenwijsje) of dat ze gewoon extreem vrolijk is of dat ze ergens pijn heeft..

Als ze zo flipt weet ik dat ik het het beste voorwaarts kan oplossen, maar als ik er met mijn been op zo'n moment aan zit ontploft ze nog erger dus dat vind ik doodeng.

Iemand ideeen van een oorzaak (of hoe ik dat kan uitvinden) en oplossingen? Alvast bedankt!

Groetjes Lau

ktink

Re: Oorzaak bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:06

Als ik jou was zou ik de oorzaak pijn gaan uitsluiten.
En dit door een dierenarts/osteopaat o.i.d. er naar te laten kijken. (waarschijnlijk weten andere bokkers beter als mij wat je er het beste bij kunt halen)
Zo vanaf een verhaaltje achter de computter kunnen wij niet zien wat het is.
Maar ik vind het verdacht dat hij plotseling heel erg aan het bokken is.
Succes ermee!

LMR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 20:08

Ja dat was ik inderdaad ook van plan..
Maar ze is wel echt zo'n typje met turbulente periodes, maar pijn uitsluiten is natuurlijk het belangrijkste om eerst te doen!

Dankjewel:)

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 21:57

Ik ken het probleem, die van mij ging ook opeens het niets staken en bokken.
Nadat ie nagekeken was door een fysio/osteopaat en daarnaast een ander zadel was het probleem opgelost.
Hij had gewoon erge pijn wat onstaan was door een verkeerd zadel.
Dus wat ktink al aangaf eerst de pijn uitsluiten.

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:02

Deze verhalen hoor je wel vaker, ik zou ook (ondanks de prijzen) toch even voor alle zekerheid lichamelijke problemen uitsluiten! Ik zou het erg belangrijk vinden dat je niet met een onbewuste gedachte nog lang doorrijdt, terwijl je paardje pijn heeft. Ik ga dus ook met bovenstaande reacties mee Lachen.
Succes ermee, hopelijk gaat het snel weer over en weet je wat de oorzaak is!

LMR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 23:24

Jullie hebben helemaal gelijk! Na de kerst zsm een fysio/ostheopaat proberen te vinden.. Weten jullie misschien een goede in het noorden?

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:31

LMR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 00:00

Aah kijk das handig Lachen dankjewel!

LMR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 17:48

Heeel even een update. Zonet weer gereden... het was zomogelijk nog erger dan eerst naar mn idee (oke het waaide ook wel hard) Ze weigert door rechts te buigen, drukt haar rug weg (naar mijn idee dan) en bokt een end weg. Met name met aangallopperen en midden in de galop.. Verdrietig Nog geen fysio kunnen bereiken, morgen weer proberen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:53

LMR schreef:
Heeel even een update. Zonet weer gereden... het was zomogelijk nog erger dan eerst naar mn idee (oke het waaide ook wel hard) Ze weigert door rechts te buigen, drukt haar rug weg (naar mijn idee dan) en bokt een end weg. Met name met aangallopperen en midden in de galop.. Verdrietig Nog geen fysio kunnen bereiken, morgen weer proberen!

Als het zo slecht gaat stop dan met rijden totdat de fysio haar heeft nagekeken. Klinkt alsof ze inderdaad ergens last van heeft. Ook loop je het risisco dat het bokken, etc. een gewoonte wordt.

Dat je geen fysio kunt bereiken tussen kerst en oud en nieuw is niet zo raar, waarschijnlijk hebben die ook even vakantie.

LMR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 17:54

Ja dat was ik ook al van plan... T wordt er niet bepaald beter op zo. Gewoon even geduld, misschien wat longeren?

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:58

Ik zou eerst alles uitsluiten, zadel controleren, ander bit, dierenarts of een osteopaat naar je paard te laten kijken. Die van ons deed hetzelfde, met een bolle rug en net zo lang tot je er af lag. Ook nog op je in trappen als je op de grond lag, deze hebben we weggedaan omdat ie zo gemeen is, ook hebben we alles na laten kijken. Doet jou paard het hoofd tussen zijn benen? Dan doet die het ook écht om je er af te gooien, dan kan je ook niet meer blijven zitten. Ik wil je niet de kast opjagen ofzo hoor, ik denk niet dat jou paard gemeen is Knipoog Ik wens je heel veel succes met het oplossen van je probleem!

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:46

Pijn uitsluiten zou ook mijn eerste aktie zijn. Probeer intussen voor jezelf na te gaan wanneer je pony zo gaat bokken.
Is dat bijvoorbeeld als je doorzit, of als je stelling vraagt, oid. Als je dit aan een arts / fysio kunt aangeven, heeft die een aanknopingspunt om te bekijken waar de klachten vandaan komen.

Daarnaast kun je het voer van je pony eens bekijken. Je schrijft dat hij erg fris is, dit kan ook door een verkeerde voedingsbalans komen. In dat geval kan het misschien helpen om over te gaan op een minder eiwitrijk soort brok.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:54

LMR schreef:

Dit duid vaak wel op pijn!
Ik zou (net als tamary zegt) even tijdelijk stoppen met rijden.
Als je paardje echt pijn is kan het alleen maar erger worden.

Wat is het voor de rest voor pony/paard?
Hoevaak rijd je? Wat voor voer krijgt hij/zij?
Staat ie buiten of op stal?

LMR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 21:11

Ik ga zeker even stoppen met rijden! Ik maak me wel zorgen... :S

Ktink: het is een new-forest x arabier, ik rij +/- 4 keer in de week, ze krijgt pavo sportbrok en kuil. Verder staat ze op stal, en gaat ze overdag zo veel mogelijk naar buiten (ligt een beetje aan het weer, en conditie weides) Verder elke dag sowieso half uurtje stapmolen..

Melis20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:44

Ik zou ook eerst de pijn uitsluiten.
Dit is toch wel het belangrijkste, en ik zou hem zelf beetje longeren.
Wel lekker lang en laag over de rug proberen ontspanning te krijgen.
Succes...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:46

LMR schreef:
Ik ga zeker even stoppen met rijden! Ik maak me wel zorgen... :S

Ktink: het is een new-forest x arabier, ik rij +/- 4 keer in de week, ze krijgt pavo sportbrok en kuil. Verder staat ze op stal, en gaat ze overdag zo veel mogelijk naar buiten (ligt een beetje aan het weer, en conditie weides) Verder elke dag sowieso half uurtje stapmolen..

Waarom sportbrok?
En probeer naar hooi over te schakelen ook van kuil kunnen ze erg heet worden. Verder naar buiten, naar buiten en nog eens naar buiten.

MerelSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:47

is het een merrie? want dan kan het misschien ook wel aan de hengstigheid liggen..

Marleeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:48

Tanden kunnen ook wel eens zo'n probleem geven..

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:23

Ik zou, indien het geen pijn is, het paard intensiever rijden, en eventueel voor geven dat minder energie bevat. Om te kijken of je paard echt iets aan zijn rug heeft kun je bv met je hand langs zijn ruggengraat duwen, ze mogen dan ietsje inzakken, maar als ze dat erg doen is er meestal iets niet goed. Succes nog

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:34

Ik denk dat sportbrok ik combinatie met kuil idd voor een heet paardje kan zorgen. Dat zijn behoorlijk wat eiwitten voor een dier dat niet zwaar in training staat.
Overschakelen van kuil naar hooi, of je sportbrok vervangen voor basisbrok is de moeite van het overwegen waard.

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:38

LMR schreef:

Nou ben ik geen deskundige hoor maar als je paard de rechter buiging niet wil aannemen wil dat volgens mij zeggen dat ze linksgebogen is scheef is en dus moeite heeft met haar linkerkant om haar spieren langer te maken. (in de rechterbuiging) Daardoor ook haar rug niet kan loslaten en dus pijnlijk is.
Je kan het een een beetje vergelijken dat als jij scheef zou lopen elke dag weer 1 kant van je spieren langer zijn en de andere dus kort en stijf. Ga je dit ineens te veel belasten door te veel te vragen is dat echt pijnlijk.
Ik zou zeggen rij haar eerst eens op de hoefslag alleen maar ontspannen en recht. Doe buigingen op links en laat rechts nog even voor wat het is. Pas als je denkt dat ze echt ontspannen is doe je gewoon alleen maar een afwenden op rechts en kijk of ze die buiging wil aannemen. Dus afwenden buiging vragen (niet te veel) en dan weer rechtdoor en voor de hoefslag weer het zelfde.
Ik heb zelf een paard met hko 4 wat ontzetten scheef was en linksgebogen. nu uiteindelijk na lang training kan ik hem weer recht laten lopen en gaat het super.
Het heeft bij me heel veel geholpen door hem steeds op de hoefslag met een echt overdreven contrastelling te laten lopen net zolang tot hij die teugel wilde volgen en zich zo kon ontspannen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Maar ik weet zeker dat als hij rechts niet in de buiging wil hij moeite heeft met zijn linkerkant omdat die spieren dan kort en stijf zijn.

(ik hoop dat ik het goed heb omschreven want zit nog wel eens met links en rechts gebogen in de war maar het principe is hetzelfde) Bloos Bloos Bloos
Laatst bijgewerkt door madelon31 op 28-12-07 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:39

Ik zou ook even stoppen met doorvragen en b.v. alleen stappen en in stap een beetje loswerken.

Dat een paard niet naar links of rechts wil buigen kan ook heel goed aan haken op de kiezen liggen, het mondslijmvlies gaat dan kapot en dit doet zeer tegen het bit, waardoor het paard de aanraking van het bit met de wang probeert te vermijden (dit klopte bij mijn paard ook trouwens, bleek flinke haken te hebben).

Een osteopaat kan ik je alleen maar AANRADEN! Ik heb er echt fantastische resultaten van gezien, vind het echt de moeite waard. Als je paard helemaal opeens gaat bokken, doet hij dat echt niet zomaar hoor, waarschijnlijk doet hem gewoon wat pijn. Zie je ook met paarden die bokkend wegspringen na de sprong, doen ze OOK niet zomaar, dan zit er ook vaak wat fout in de rug. Als je dat voor hem oplost, zal hij je teruggeven dat hij weer normaal en ontspannen wil lopen, tenminste .... zou ik wel verwachten.

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:42

Ik zou ook zeggen idd controleer het gebit en laat zeker ook een osteopaat er naar kijken om zijn rug wat losser te maken..!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:47

is je paard een x gevallen, onderuit gegaan, vastgelegen, of gaan hangen in het halster ? Kunnen allemaal oorzaken zijn, goed dat je er naar laat kijken, straks paard blij en jij weer blij. ( uit ervaring)