lang rijden een garantie voor goed rijden ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zappa

lang rijden een garantie voor goed rijden ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 16:37

goed , hopende dat ik mijn punt (vraag ) en beetje duidelijk weet te verwoorden

ik rij nu ongeveer 18 a 19 jaar
ben op mijn 4e op een pony gezet en er werd gezegd ga maar lekker rijden
ik kom uit een paardenfamilie , maar dan wel 1 van de echte oude stempel
het land werd nog geploegd en gesleept met onze fjorden
ook stonden ze elke dag voor onze huifkar

ik heb nooit een les gehad en heb alles mezelf aangeleerd
ook hadden wij nooit echt de beste spullen maar het kon er mee door
wel waren we naar mijn mening goed voor onze paarden ze hebben altijd de beste zorg gekregen
(maar goed daar gaat mijn punt niet over )

van het alles mezelf aanleren en aanklooien natuurlijk heb ik naar mijn mening veel geleerd
maar ook heel veel foute dingen
ik kan goed reageren in een situatie wanneer het een beetje neipend word
ook heb ik geleerd een paard goed aan te voelen
en heel veel geleerd over verzorging enz enz
op mijn negende ging ik in mijn 1 tje al buitenritten maken
en dat is altijd goed gegaan

maar de manier hoe ik heb leren rijden tja ........
de teugel was de stop en een schopje was vooruit
aan de teugel vanuit ontspanning kende ik niet
nee het was gewoon de teugel goed vasthouden zodat ze langzaam gingen
en de teugels losser als ze harder mochten + een skupje
begrijp me niet verkeerd ik schopte ze natuurlijk jiet kapot of wat dan ook
maar rijtechnisch had ik nergens kaas van gegeten
toen ik dus 15 was en mijn eigen fjord kreeg die net zadelmak was is het
dus finaal misgegaan
het enige wat ik met hem deed was "touwtje" trekken en vechten
en daar zijn een paar leuke ongelukjes uit gekomen
uiteindelijk heb ik hem ook verkocht

maar goed mijn hele punt is dus eigenlijk

je hoefde toen niet aan te komen met stelling ,bijelkaar rijden ,
goed ruggebruik begrenzen met je buitenteugel en ga zo maar door
want ik wist totaal niet wat dat was
ja wist wat een volte en een gebroken lijn was
en met grondwerk ben ik dan wel weer goed (vind ik) omdat ik in al die jaren
met de paarden wel een beetje paarden taal ben gaan begrijpen
maar vond toen op dat moment wel dat ik goed kon rijden

nu ik ouder ben en er genuanceerder tegen aan kijk vind ik dat ik verschrikkelijk rijd
moet zeggen dat ik nu wel helemaal overnieuw begonnen ben met het leren van rijden
en nu dus echt de basis aan het leren ben
en oh ........ wat ben ik daar slecht in hihihi
maar goed je bent nooit te ooit om te leren he ?

maar goed na dit hele relaas is mijn vraag aan jullie

vinden jullie jarenlange "ervaring " garant staan voor goed rijden

barst los zou ik zeggen

Equidea

Re: lang rijden een garantie voor goed rijden ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:40

Ik kan mezelf erg vinden in dit bericht, ik heb overigens wel les gehad, maar daar leerde ze me rijden op de manier hoe jij het beschrijft.
Ook mijn oude priveinstructrice bevestigde dit bij mij, en als jong kind tja...

Bokt.nl heeft me echt laten zien dat het gewoon niet zo kon, heb les genomen en het gaat stukken beter.

Ik rij overigens 6 jaar, waarvan 3 een eigen pony.

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:51

Jarenlange ervaring is ervaring en geen garantie tot goed rijden vind ik.
Je rijd goed wanneer jij je paard kan laten ontspannen, wanneer jij de goede hulpen geeft en wanneer jou zit goed is.
Wanneer jij op 14jarige leeftijd begint met paardrijlessen zal je waarschijnlijk sneller goed rijden dan een kind van 6 jaar, tenminste dat is wat ik zie bij ons op de manege.
Goed kunnen rijden heeft volgens mij echt niks te maken met ervaring, oke van ervaring leer je, maar er zijn nog meer punten die aangeven of jij goed kunt rijden of niet (zoals inzet)
Dit topic herinnerd mij ook aan een vreselijk vraag die veel mensen vaak stellen: hoe lang rij jij?
Op mij komt zo'n vraag over of mensen gelijk de conclusie trekken dat je niet goed kunt rijden als je nog maar 1 jaar rijd, en dat hoeft absoluut niet zo te zijn!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:59

nee, geen garantie

je kan jarenlang rondhobbelen op manege zonder wat te leren, of verzorgpaarden hebben en hobbelen

dit deed ik altijd en kreeg eerste pony en ontzettend veel van geleerd
pas dan leer je echt rijden vind ik, als je wat ouder word, snapt wat ontspannen rijden is, les neemt en oefend.

mensen die op oudere leeftijd beginnen met rijden en meteen goed les krijgen, rijden vaak beter dan kindjes die al meerdere jaren manege rijden en menen dat ze al heel veel kunnen

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:02

nee ik ben het er niet mee eens
ik denk dat het ook wel met talent te maken heeft

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:18

Nee, lang rijden is geen garantie voor goed rijden. Natuurlijk leer je aldoende wel veel, vaak door "trial and error", maar dit is weer iets anders.
Ikzelf heb -lang geleden- leren rijden op de meest goedkope manege in de buurt, omdat ik de lessen zelf moest betalen (althans in het begin) van mijn zak- en rapportgeld Bloos

Later, toen mijn ouders duidelijk werd dat het paardrijden geen bevlieging was, ben ik meer en beter gaan rijden. Desondanks heb ik in mijn eerste jaren een verkeerde basis meegekregen, welke nog véél meer tijd kostte om deze opnieuw en goed aan te leren.
Inmiddels is het meeste er wel uitgetraind, door nog veel meer tijd en aandacht hiervoor dan dat het kostte om deze zaken in eerste instantie aan te leren.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 18:57

oe dat vind ik ook zo'n gewldig leuke vraag
hoe lang rij je ?
ik vind het ook geen graad meter
sterker nog

toen ik op zoek ging naar een bijrijdpaard werd mij ook gevraagd hoe lang rij je
waarop ik zei 17 jaar maar niet goed
reactie: daar staat het paard je weet wat je moet doen
waarop ik dus erop ben geklommen en totaal niet wist wat ik moest beginnen omdat het een goed aan de hulpen paard betrof die wel wat begeleiding nodig had die ik niet kon geven
en dus de ene en de andere kant uit zwalkte

hierop werd de eigenaresse heel boos en vroeg waarom ik had gezegd dat ik 17 jaar reed als ik dat niet kon ?

heel vervelend vond ik dat want ik heb wel gezegd dat ik het niet goed kon maar zij ging er schijnbaar vanuit dat die 17 jaar wel goed genoeg was

wat betreft de verkeerde basis , ja dat is moeilijk om dat er weer uit te krijgen
als ik nu rijd vind ik het ook niet meer belangrijk om hard te gaan of wat dan ook
ik ben al apetrots op mezelf als ik nu in de goede stelling een (laat het een vierkante zijn) volte kan rijden of een paard lekker over de rug en ontspannen aan het lopen heb als is het maar een lekker stapje
maar toch betrap ik mezelf er wel eens op dat ik in een reactie wil gaan plukken maar goed de eerste stap is dat ik er bewust van ben

elisabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:40

dat geeft geen garantie, rij inmiddels ook al byna 13 jaar, maar om nou te zeggen dat ik een topruiter ben. kan aardig mee komen maar ben nog lang geen anky. ligt ook aan wat voor paard je hebt vindt ik.

polderke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:44

nee hoor, rij al meer dan 20 jaar en bak er nog steeds niet veel van.
Heb duidelijk geen talent, maar vind het nog steeds leuk dus blijf ik stug oefenen.

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:29

Nee, het ligt er maar net aan wat voor instrucite je (al dan niet) hebt gehad. Ik heb heel veel dingen verkeerd aangeleerd en weer moeten afleren...Iemand die 2 jaar rijdt en super les krijgt kan soms veel beter rijden als iemand die al 10 jaar lang slecht les krijgt! Het zegt helemaal niets..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:50

Nee, maar paardrijden heeft ook met gevoel te maken en dat leer je door veel kilometers te maken met veel verschillende paarden - maar wel onder goede begeleiding Knipoog
Maar hoe getalenteerd je ook bent en van wie je dan ook les hebt, in een half jaartje op je eigen paard denk ik ook niet dat je een goede ruiter geworden bent, gewoon door het gemis aan ervaring.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:55

ik ben vroeger ook begonnen op een pony van en oom van me. wisten amper hoe een zadel en hoofdstel erop moesten en heb alle paardenboeken doorgespit en we hobbelden maar wat rond. op n duur keer goed gevallen en toen mocht ik gaan lessen op de manege en ben ik zo verder gekomen maar heb ook jaren neit geweten wat aan de teugel was enz. wist ook niet beter dat een schopje of fueurt vooruit wa en een beetje druk op de teugels stilstaan

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:59

Door meer jaren te rijden dan iemand anders zou je nog niet beter kunnen rijden vind ik.
Iemand die zich drie jaar lang kei goed inzet en veel leert/zijn paard netjes ontspannen kan rijden op de juiste manier kan in mijn ogen véél beter rijden dan iemand die zich al 8 jaar absoluut niet inzet voor het paard waardoor diegene dus ook niet goed rijd op het paard.
Ik denk dat de mensen hierboven al verder genoeg argumenten hebben gegeven om mijn mening duidelijk te maken, het voorbeeld van zydeco vindt ik bijvoorbeeld zeer duidelijk Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:04

Denk dat lang rijden niets met goed rijden te maken heeft.
Ik ken mensen die al heel lang rijden en er imo nog altijd niets van bakken...
Denk dat rijden ook met gevoel en talent en goede les te maken heeft.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 22:00

het heeft zeker gevoel en talent nodig
maar ik vind het vervelend dat het toch als graadmeter gebruikt word
vaak kijken mensen (meisjes) vaak tegen diegenen op die al lang rijden waardoor vaak verkeerde voorbeelden gegeven worden

ik persoonlijk vind het dus absoluut geen garantie maar helaas word het door anderen vaak wel aangehouden

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 22:24

jarenlange ervaring is geen standaard gegeven dat je rijtechnisch goed kan rijden, maar ik neem aan dat iemand die al 17 jr rijd wel goed kan zitten en een goede balans heeft, dat is iets wat (de meeste) mensen niet een twee drie leren. Ik rijd nu zelf 7 jr aaneengesloten (heb ook toen ik klein was wel gereden maar niet serieus) en nog steeds werk ik aan een onafhankelijke zit, hoewel mijn zit niet slecht is Tong uitsteken

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:17

Urielle schreef:
Nee, maar paardrijden heeft ook met gevoel te maken en dat leer je door veel kilometers te maken met veel verschillende paarden - maar wel onder goede begeleiding Knipoog
Maar hoe getalenteerd je ook bent en van wie je dan ook les hebt, in een half jaartje op je eigen paard denk ik ook niet dat je een goede ruiter geworden bent, gewoon door het gemis aan ervaring.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Je moet lang goed rijden voor je kan zeggen dat je goed rijdt.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:04

absoluut niet.

Dat je al 30 jaar in het zadel mee hobbelt betekent niet dat je ook daadwerkelijk een paard kan trainen. (dus echt aan het paard rijden bent)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:10

*komt ook even binnenvallen*

Ben het helemaal met TS eens.

Ik ben typisch een voorbeeld geval.Bloos
Ik rijdt vanaf mijn 10e ongeveer.
Altijd verzorgpony's gehad.
Op mijn 17e mijn echte eigen d-pony.
L dressuur, M-springen en L SGW in een half jaar.
Geweldige tijd gehad.
2,5 jaar bij een handelaar gewerkt. Nog nooit van een paard afgekletterd, dus ja, ik DACHT dat ik kon rijden.
Had vaak succes met dressuur en springen, nam bijna elk weekend wel een prijs mee naar huis.

Maar nadat ik met mijn huidige paard niet verder kwam les ik sinds kort via de klassieke manier en weet nu pas wat rijden inhoud.Bloos

Oh, wat heb ik vroeger vreselijk fout gereden, maar ik wist niet beter.
Gelukkig maar.

Het omschakelen heeft mij zo goed gedaan dat ik sinds twee maand de paarden dressuurmatig bijrijdt van een springruiter.

Ik les bij Maria Ulreich van www.evenwicht.eu

En nog steeds ben ik bezig met opnieuw leren rijden.
Je leert altijd wat bij.
Ook vind ik het erg nuttig om naar anderen te kijken hoe het wel/ en niet moet.Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:12

nee, je hebt er gevoel voor of niet. sommigen leren snel en hebben er gevoel voor en rijden nog maar net. anderen rijden al jaren, maar zullen nooit goed leren rijden...

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:32

Tsja, en als ik zeg dat ik "nog" maar 7 jaar rijd, vinden mensen me vaak nog te onervaren. Maar ik heb wel 5 jaar bij een duitse amazone gelest die dingen als balans, begrenzen, ontspanning, achterhandgebruik tot in detail uitlegde. Nou ben ik ook absoluut niet uitgeleerd, maar ik kan wel rijden en ik weet ook hoe ik het wil hebben, ook al lukt het niet altijd. Daarbij denk ik dat ik wel aardig gevoel heb voor het rijden en het snel oppak. Maar dat ik pas op mijn 13e ben gaan rijden blijft nu in mijn nadeel en zeker nu ik paarden rijd voor andere mensen.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:36

word er dan nog gevraagt hoe lang je rijd?
das echt iets wt me al heeeeul lang niet gevraagt is..

Ajindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:37

Als ik 20 jaar rij maar ik stap alleen leer ik ook niks. Dan rij ik wel 20 jaar maar kan ik het niet. Dus het lijkt mij niet dat als je lang rijd je goed kan rijden.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:42

Absoluut dat ik dat geen garantie vindt voor goed rijden en/of goed omgaan met paarden.

Een tijdje terug sprak ik een amazone die op GP-niveau had gereden. Toen ik het had over een groot paard (1.80 meter) dat de ene keer super braaf was en de andere keren je niet verder kwam dan de E-B lijn en dus maar de halve bak gebruikte zei ze: dat is een mannenpaard...
Nou sorry, als je dan nog steeds denkt dat er gereden wordt op kracht vind ik dat erg sneu en ze sprak ook het volgende uit:
Kleine paardjes (rond de 1.60) in een Z ring vond ze niks, behalve wanneer ze veel voorbeen toonde (daar wordt je proef toch niet op beoordeeld?) Verward

Eigenlijk was ik na dergelijke uitspraken vrij snel uitgepraat. Deze vrouw gaf ook nog eens veel les en had dus zelfs grand prix gelopen, maar ik vond haar kennis schrikbarend!

Zelf vond ik mij op een gegeven moment ook goed rijden, maar nu ik op een andere manier les krijg (buitenteugel en binnenbeen en NIET spelen met de teugels en echt van achter naar voren rijden) zie ik dat ik eerder eigenlijk helemaal niet goed reed. Oude foto's waar ik vroeger trots op was (wat loopt ze mooi aan de teugel? Bloos ) vind ik nou schrikbarend!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:55

hahaha jarenlange ervaring staat niet garant voor goed rijden hoor Haha! . Ik rij nu 27 jaar paard. Ben ooit begonnen als 10 jarig meisje op een manege. Heb de dresuur basis wel redelijk meegekregen. Maar in de tussenliggende jaren ben ik ook veel recreatief gaan rijden en pas te laat had ik door dat ik mezelf rare gewoontes aan had geleerd. Dit kwam pas boven water toen ik met mijn huidige paard weer de dressuurbasis op moest gaan pakken. Ook heb ik wat lichamelijke ongemakken er bij gekregen in de loop der jaren waardoor je je ook je houding verandert omdat je bepaalde dingen wilt ontlasten. Zonder instructie die daar wat van zegt heb je t zelf eigenlijk niet eens door. Tot t moment dat je weer les gaat nemen en dan is t wel even slikken hoor als je met je neus op de feiten word gedrukt. Dus nee voor mij is lang rijden niet goed rijden helaas maar er word aan gewerkt Haha!